ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה

בשורה לצרכני הקנאביס בישראל: עוברים ל”אי הפללה”

שתפו את החברים

אי הפללה באחריות – במסיבת עיתונאים הבוקר הפתיע השר גלעד ארדן את כולם עם בשורה חדשה לצרכני הקנאביס, “עוברים לאי הפללה באחריות”. הבשורה התגלגלה מהר, והיו לא מעט שקמו היום לבוקר של בשורות טובות. הבאנו לכם את סיכום מסיבת העיתונאים…

אי הפללה באחריות – במסיבת עיתונאים הבוקר הפתיע השר גלעד ארדן את כולם עם בשורה חדשה לצרכני הקנאביס, “עוברים לאי הפללה באחריות”. הבשורה התגלגלה מהר, והיו לא מעט שקמו היום לבוקר של בשורות טובות. הבאנו לכם את סיכום מסיבת העיתונאים הבוקר ואת עיקרי ההחלטה והמודל החדש.

אפשר לעשן בבית בשקט
אפשר לעשן בבית בשקט

“הצוות השתכנע שבשימוש בקנאביס יש סכנות לציבור והשימוש הוא מסוכן.  בתקופה האחרונה גדל מאד השימוש בקנאביס, והגענו למסקנה לבחון מחדש את המדיניות. מגוון הפתרונות שעמד בפנינו עד היום הוא מצומצם והתוצאות לא היו טובות. ולכן החלטנו להרחיב את האפשרויות להורדת השימוש בקנאביס. מרבית המדינות בחרו בהקלה בגלל שימוש רחב, והמצב בישראל יותר טוב בהיקף המשתמשים משאר המדינות, ולכן אנחנו עוד נחשבים למתונים. הגשנו את המסקנות לשר ארדן ולמנכ”ל המשרד (ביטחון פנים) רותם פלג, והם משקפות את כל האופציות ואת המודל שצריך לבצע”.

בפתיחת דבריו במסיבת העיתונאים התייחס ארדן לתקופתו כיו”ר אלסם ועל כך שנחשף באופן אישי לכמה מקרים בהם היו נערים שנפגעו מצריכת קנאביס,  ועתידם נפגע בין היתר מפני שלא יכלו לשרת ביחידות מובחרות דבר שהשפיע על ההתנגדות שלו עד היום.


“אומר ביושר. חלפו 8 שנים והלגיטימציה לשימוש הלכה וגברה, ומספר המשתמשים עלה משמעותית. נעשה גם שימוש בקנאביס עבור חולים במחלות שונות ואני תומך בעניין הזה כמובן, ובלבד שהרופא קובע שיש צורך בזה. בשל הנתונים האלו, המודעות לסכנות הלכה וירדה והציבור לא מבחין בין הסמים השונים, וחלקם גם משתמשים ב”נייס גיי”. למרות עמדתי התקיפה, פגשתי אנשים רבים גם במעגל הקרוב שלי ללא עבר פלילי שבגלל שנפתח להם תיק על שימוש, הסיכויים שלהם להצליח נפגעו”.

“לכן שינויים אלו גם בחקיקה העולמית הוסיפו ללגיטימציה לשימוש מרובה, ואני עכשיו בוחן מחדש את עמדתי, והקמתי את הוועדה וביקשתי ממנה לבחון מדיניות חדשה אבל שתיהיה אחראית, מקיפה, ומאוזנת.
אנחנו רוצים לחנך ולהעביר את המסר ששימוש בסמים הוא רע, אבל מצד שני אין למשטרה כיום כלים להתמודד עם הנזקים מהשימוש. למשל אין לנו בדיקות סמים להתמודד עם נהגים שצרכו ועלו על הרכב.
ההיבט נוסף הוא שלמרות האכיפה החזקה לא ראינו ירידה בכמות משתמשים אלא דווקא עליה. וצריך לראות איך מורידים את התיוג הפלילי, וללכת יותרעל אופי טיפולי.”

החלטות הוועדה:
 אנחנו מציגים בשורה אמיתית לצרכני הקנאביס, ומעבירים את מרכז הכובד לחינוך, הסברה, וטיפול.
השם הרשמי של התוכנית החדשה הוא

“עוברים לאי הפללה באחריות”.

ראינו אמנם עליה בהיקפי השימוש, אם כי היקף השימוש בישראל עדיין נמוך יותר ממדינות אחרות בעולם, והמדיניות החדשה רוצה לשמור על זה. בנוסף יש לנו בארץ שירות צבאי חובה, וההליכים הפליליים כיום משפיעים על סיכויי ההצלחה בחיים. אנחנו עושים זאת באחריות ומתוך רצון לשמור על הנתונים הטובים שיש לנו.

עיקרי המסקנות הן כך:

  • להעביר את מרכז הכובד מאכיפה לטיפול.
  • להרחיב את אמצעי האכיפה חוץ מפתיחת תיקים וכתבי אישום לעוד אמצעים לטפל בתופעת השימוש.
  • להוסיף עוד מהלכי הסברה על השימוש המתמשך לנהגים ולציבור.

המודל הוא:

הבדלה בין קטינים ובגירים, ואבחנה בין תפיסה על שימוש בפעם ראשונה לשימוש חוזר. עבור קטינים ההמלצה היא כרגע להתמקד קודם באכיפה במרחב הציבורי.

תפיסה בפעם ראשונה – קנס מנהלתי על עישון במרחב הציבורי.  (כמו בפקודת התעבודה)

תפיסה בפעם השניה – כפל קנס על עישון במרחב הציבורי.

תפיסה בפעם השלישית – “הסדר מותנה” והוא סגירת התיק במקרים המתאימים, שנערך בהסכמה בין התביעה ובין החשוד.

תפיסה בפעם הרביעית – כתב אישום בהתאם להחלטת המשטרה.

עם קטינים אין טעם ללכת למסלול הקנסות, מן הסתם כי הילד לא משלם, אבל גם יש חשיבות לטיפול וחינוך והסברה. עדיין תהיה האופציה להליך פלילי כאמצעי הרתעה.

דוגמה להליך הטיפולי על פי ארדן, “שיסוכם עם החשוד שילך לעמותת “אלסם” ל-4 מפגשים, או התנדבות, והעניין ייסגר ללא רישום פלילי.

 

עקרונות מודל אי הפללה

  • נגד אזרחים נורמטיביים לא יפתח תיק פלילי אלא רק כמוצא אחרון.
  • לא תהיה אכיפה במרחב הפרטי.
  • למשטרה יעמדו אמצעים מגוונים להתמודד עם ההשלכות העקיפות של הנזקים (למשל בכבישים).
  • הקנסות מיועדים לחינוך והסברה למשתמשים קבועים ויאפשר למשטרה להפנות את המשאבים מאכיפה ובדיקות יקרות במעבדות, לאכיפה על סמים מסוכנים אחרים כמו נייס גאי וקוקאין.
  • הקנסות ילכו לקרן לטובת הסברה וחינוך, ובמידת הצורך ישתמשו בה.
  • יהיה הבדל בין משתמשים כבדים למשתמשים קלים.
  • צריך לוודא שלא תהיה עליה בתאונות דרכים בגלל קנאביס.

שימוש עצמי יהיה עד  15 גרם כמו שעדיין בחוק, וגובה הקנס לא נקבע עדיין אך ההמלצה תהיה סביב 1000 שקלים.

מתי יהיה חוקי לגדל?
מתי יהיה חוקי לגדל?

השר ארדן מציין שעדיין דרושים אישורים על המדיניות החדשה של אי הפללה ממשרדי ממשלה נוספים שמושפעים מהמהלך, כמו משרד המשפטים, משרד התחבורה, משרד האוצר, ומשרד הרווחה. למרות שלא צפויות התנגדויות נוספות. “כרגע מדובר במדיניות, ולאף מדינה אין באמת את הפיתרון האולטימטיבי, רק אם יהיה מחקר אמיתי”.

כמה עיכובים נוספים שצפויים על פי ארדן להיות למצב אי הפללה, הם:

  • פיתוח המנגנון לגביית קנסות, כי כרגע היכולת לעשות זאת היא מסובכת.
  • כיום עדיין אין מענה אפקטיבי לבדיקות סמים בנהיגה
  • היכולת להרשיע נהגים על שימוש היא בעיקר על ידי בדיקת דם. ורק במקרים קיצוניים זה קורה וזה עולה המון כסף ומשבית צוות שלם של חוקרים.

כנשאל השר ארדן על המודל הפורטוגלי, השיב כי הוחלט שלא לאמץ אותו כי הוא מעביר את האחריות לחלוטין מההליך הפלילי לחלוטין להליך טיפולי.

לגבי שימוש בקנאביס בצבא על ידי חיילים, השיב ארדן כי הוא משאיר את זה לטיפול הצבא, והוסיף כי אכיפת יתר באוכלסיות מוחלשות הוא הדבר שהכי לא רצוי מבחינת המשטרה כי זה מוריד עוד יותר את הסיכויים שלהם להצליח.
אנחנו בקאנה מובילים כבר זמן רב את המודעות לשימוש אחראי בקנאביס, ומברכים על ההחלטה של ארדן להפסיק להפליל את צרכני הקנאביס. למרות זאת הדרך עדיין ארוכה ויש עוד מה לשנות בחוק עד שנוכל לגדל בבית בשקט.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) |

    הפסדנו.
    מקווה שזה אכן יפול בממשלה ומקווה ששרן וזנדברג יתעשתו במהירות ויגישו הצעות חוק רציניות לאי הפללה או לגליזציה.
    למעשה אין פה כל שינוי פרקטי מהמצב הקיים חוץ מזה שעכשיו אפשר גם לקחת קנסות ובדומה למה שהמשטרע עשתה עם מצלמות מהירות, צפו לאכיפה לא פרופורציונלית בקרוב.
    יום שחור למאבק.

    1. מערכת קאנה |

      “הפסדנו”, זה אם אתה מניח שאנחנו מפסיקים להאבק. אנחנו לא

      1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) |

        מכל הלב, תודה לכם!!!

שינוי גודל גופנים
ניגודיות