ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הרשעה על כמות קנאביס מזערית

אי הפללה? הורשע בגלל 0.3 גרם קנאביס

שתפו את החברים

משטרת ישראל פשטה על ביתו של תושב דרום הארץ בעקבות מידע מודיעיני לפיו הוא סוחר בסמים בהיקף גדול. במהלך החיפוש בביתו של הנאשם, נתפסה במגירה בסלון ביתו כמות מזערית של קנאביס במשקל 0.3 גרם. על אף הכמות הזניחה, המליצו שירותי…

משטרת ישראל פשטה על ביתו של תושב דרום הארץ בעקבות מידע מודיעיני לפיו הוא סוחר בסמים בהיקף גדול. במהלך החיפוש בביתו של הנאשם, נתפסה במגירה בסלון ביתו כמות מזערית של קנאביס במשקל 0.3 גרם. על אף הכמות הזניחה, המליצו שירותי המבחן שלא להימנע מהרשעתו של הנאשם, וזאת בעקבות “עבירה דומה” שביצע בעברו והסתיימה ללא הרשעה. מבוא לאי הפללה של ארדן?

החוק החדש “אלף שקל לג’וינט” שהשר גלעד ארדן מתעקש לקרוא לו אי הפללה, אושר בסוף השבוע האחרון בכנסת וייכנס לתוקף ב-1.4 לאפריל (יום השקר, עוד נחיה ונראה) של השנה הבאה.

בינתיים, בדרך לעתיד הוורוד שמנסה השר לביטחון פנים למכור לכולנו באותה דרך של בכירי משרד הבריאות, מדיניות האכיפה נגד צרכני הקנאביס מעולם לא הייתה מגוחכת יותר.

מעצר, חקירה והרשעה – בגלל 0.3 גרם

גבר בן 39, תושב דרום הארץ, שנעצר בביתו ונלקח לחקירה לאחר ששוטרים פשטו על ביתו בעקבות מידע מודיעיני לפיו הוא “חוסר בסמים בהיקף גדול”, הורשע השבוע באחד מתיקי הקנאביס ההזויים ביותר שידעו אולמות המשפט.

אם חשבתם שמדובר בעוד חממה גדולה או שדה נסתר, תחשבו שוב, ובקטן. הנאשם בתיק זה נעצר לאחר שהחיפוש בביתו העלה שקית ובתוכה קנאביס במשקל 0.3 גרם. הנאשם הודה שהקנאביס שנמצא בביתו הוא ככן שלו ומשמש לשימושו העצמי בלבד, ובתום חקירתו הוחלט שלא להרשיע אותו עד לקבלת תסקיר שירותי המבחן.

מודל ארדן - אי הפללת צרכני קנאביס
חצי גרם של קנאביס – פי שניים ממה שצריך למעצר

מתסקיר שירותי המבחן עולה כי מדובר בגבר נורמטיבי המחזיק בעסק של מזון מהיר המספק שירותי הסעדה לחברות ממשלתיות ובטחוניות, שירת שירות צבאי מלא ואף שירת בשירות קבע שנתיים נוספות.

עוד עלה מתסקיר המבחן כי הנאשם נתפס בעבר והואשם בעבירה דומה בגין כמות מזערית של קנאביס, אך לאחר מכן שוחרר ללא הרשעה. לדברי הנאשם, מאז המקרה ההוא בעבר, הוא הפסיק לצרוך סמים לחלוטין, והקנאביס שנמצא במגירה בביתו הוא שאריות מהפעם הקודמת. 

מבוא לחוק ארדן – אין מקום לוותר בפעם השנייה

בעת התסקיר הנאשם הביע חשש גדול מאוד במידה ויורשע, כיוון שהרשעה עשויה לפגוע בעסק שלו, המקושר לחברות ממשלתיות וביטחוניות. הוא ביקש להתחשב בו גם הפעם, כיוון שמדובר בכמות קטנה מאוד, וביסס בקשה זו על כך שבדיקות השתן שמסר לשירותי המבחן אכן הצביעו על ניקיונו מסמים.

למרות הכמות המזערית ובדיקות השתן הנקיות, שירות המבחן לא השתכנע וקבע כי הנאשם מתקשה להבין את האלמנטים המכשילים בהתנהגותו, עקב כך שנראה שלא הפיק לקחים מהמקרה בו נתפס על ידי המשטרה בעברו.

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
“אי הפללה באחריות” – בדרך לקנסות והפללה מיותרת

לפיכך, שירות המבחן קבע כי הנאשם זקוק להליך שיקומי אשר יסייע לו להבין את העבירה שבמעשיו, והוא לא ממליץ בשום אופן על ביטול הרשעה כמו במקרה הקודם, זאת בשל העבירה החוזרת.

האם התייחסות זו לעבירת הקנאביס הזניחה ביותר שניתן לדמיין הוא סימן לבאות לקראת החוק של ארדן? האם כבר עתה ניתן לראות כיצד הבעיות הרבות שקיימות במתווה החוק מפריעות לקיום של מדיניות אכיפה הגיונית? עדיין אי אפשר להגיד בוודאות, אבל ההיסטוריה מלמדת.

המדינה מסכימה – אין הצדקה לא להרשיע

לאחר סיום התסקיר, טענה המדינה כי אין שום הצדקה אמיתית לסיים הליך זה ללא הרשעה כמו בפעם הקודמת, וכי יש להרשיע את הנאשם על מנת למנוע מקרים כאלו בעתידו, וכן לגזור עליו עונש מאסר מותנה וקנס כספי.

שחרור ללא הרשעה - כמות קנאביס קטנה
כנראה שאי ההפללה עדיין רחוקה

פרקליטו של הנאשם ניסה להסב את תשומת ליבה של השופטת למודל אי ההפללה החדש הצפוי להיכנס לתוקפו בקרוב, וטען כי מדובר בכמות כל כך קטנה שיש להתחשב בנאשם אפילו שזאת עבירתו השנייה. בנוסף טען פרקליטו של הנאשם כי אין שום הצדקה אמיתית לשלוח אותו להליך שיקומי, זאת עקב בדיקות השתן שמסר שנמצאו כולן נקיות מסמים.

בסיכומו של דבר, השופטת נועה חקלאי מבית משפט השלום בקריית גת, קיבלה את הודאתו של הנאשם ולקחה בחשבון שזוהי עבירת הסמים השנייה שהוא מבצע, ולבסוף החליטה שאכן יש להרשיע אותו. בצירוף להרשעה גזרה עליו השופטת עונש מתון של חודש מאסר על תנאי למשך 3 שנים ופסילת רישיון הנהיגה למשך 4 חודשים. 

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר ‘פסקדין‘.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גוגי |

    בשירותי המבחן יושבים אנשים מנותקים מהמציאות למה הוא ציפה כשדיבר איתם בכנות…

  2. ג |

    מה זה אומר החוק?
    שמעכשיו גרס זה לא סם?
    מה מסתתר בחוק ?

    1. ג'וני סלומון |

      מעכשיו עבירה ראשונה תהיה אלף שקל קנס, והשנייה אלפיים, ואז חזרנו לשטויות הרגילות של ההפללה. ומעכשיו זה אומר ה-1.4.19 כשייכנס החוק לתוקף, עד אז נשארים כרגיל בהפללה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות