ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

הנחיה חדשה מהמשטרה: גידול ביתי מצומצם ייחשב לעבירת החזקה בלבד

שתפו את החברים

צעד נוסף למגדלים: חטיבת התביעות של המשטרה פרסמה היום מדיניות חדשה, המשנה את נוסחו של סעיף 6 בפקודת הסמים והופכת את עבירת הגידול הביתי – בתלות במספר השתילים, כמות הציוד המקיף וכן מספר קריטריונים אחרים – לעבירה שיכולה להיחשב בתור…

צעד נוסף למגדלים: חטיבת התביעות של המשטרה פרסמה היום מדיניות חדשה, המשנה את נוסחו של סעיף 6 בפקודת הסמים והופכת את עבירת הגידול הביתי – בתלות במספר השתילים, כמות הציוד המקיף וכן מספר קריטריונים אחרים – לעבירה שיכולה להיחשב בתור ‘החזקה לשימוש עצמי’ ולספוג ענישה חמורה הרבה פחות ואולי אפילו קנס כספי בלבד.

מדיניות הענישה המקלה שמציגה לאחרונה המערכת החוקית כנגד מגדלי קנאביס ביתיים מקבלת היום גיבוי רשמי: ביום ד’ (29.11) פורסמה במגזין ‘קנאביס’ הוראה חדשה של משטרת ישראל, לפיה גידול ביתי ומצומצם של מספר שתילי קנאביס ייחשב מעתה כעבירה של ‘החזקה לשימוש עצמי’ – עבירה שדינה באופן טכני עד 3 שנות מאסר (גם בכמויות קטנות) אך בפועל אמורה להיגמר בקנס כספי בלבד, לפי מודל “אי ההפללה” שהעביר לאחרונה השר לביטחון פנים גלעד ארדן בחוק.

מדובר בהנחיה רשמית עליה חתום ראש חטיבת התביעות של משטרת ישראל, שמגדירה מחדש את מדיניות ההעמדה לדין בגין עבירות של ‘גידול סם מסוכן’ ולמעשה מנסחת מחדש את סעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים שעוסק בעבירות של גידול סמים וייצורם.

עד כה הגדיר סעיף זה כל אדם שעסק “בייצור סמים”, גם אם גידל לעצמו בבית שתיל אחד בודד, בתור עבריין לא רק בשל החזקתו של הקנאביס בביתו אלא גם בשל עבירה נוספת של ‘גידול סם מסוכן’, הגוררת אוטומטית ענישה חמורה הרבה יותר. השינוי במדיניות, שכנראה ייכנס לתוקפו באופן מיידי, יתחיל מעתה לשפוט כל מקרה של גידול קנאביס לפי שאלה אחת חשובה: האם מדובר בגידול לשימוש מסחרי או לשימוש עצמי.

הבדלה מבורכת – מהיום יש גידול לשימוש עצמי

לפי הקוים החדשים נולד בחוק ובמילון המונחים המשטרתי מונח חדש, שאמנם לא נכנס ישירות לנוסח החוק אך בהחלט מקבל מקום של כבוד והבנה בקרב הרשויות. מונח זה הוא ‘גידול לשימוש עצמי’, ומשמעותו היא עבירה של גידול שלמעשה עשויה במקום זאת להיחשב מבחינה חוקית כעבירה של ‘החזקה לשימוש עצמי בלבד’ בעת הגשת התביעה.

צמח קנאביס עם עדשת הגדלה
המדיניות החדשה: מבדילים בין גידול מסחרי לבין גידול לשימוש עצמי

בעת הגשת התביעה כנגד חשוד שנתפס מגדל קנאביס, ההחלטה האם הגידול שנתפס יוגדר ככזה שיועד לשימוש עצמי או מסחרי תיקבע על פי מספר פרמטרים בסיסיים אותם פירטה המשטרה במסמך רשמי שפורסם היום (יום ד’ – 29.11) לציבור. ישנם 4 פרמטריים ראשיים, להם יינתן משקל רב יותר בעת קבלת ההחלטה לגבי סוג העבירה, וכן 3 פרמטריים “מסייעים” שאמורים להיות בעלי חשיבות נמוכה יותר ולסייע לתביעה לקבל החלטה במקרים בהם היא אינה ברורה ומוחלטת.

להלן הפרטמטרים שפירסמה המשטרה לפיהן תישקל מעתה כל עבירת גידול ביתי, שתהפוך ל-‘גידול סמים’ או ‘החזקה לשימוש עצמי’:

פרמטרים ראשיים:

מספר השתילים – מספר שתילים גדול יותר משמעו יותר סיכוי שהעבירה תוגדר בתור ‘גידול’. חשוב לציין כי לא פורט מספר מדויק של שתילים שיהווה את ההבדל בין גידול להחזקה.
התכנון שקדם לביצוע – יותר סיכוי להגדרת העבירה בתור גידול אם ליווה אותה תכנון ספציפי, כמו למשל שכירת מבנה ייעודי לצורך הגידול או רכישת ציוד מקיף שישמש לטיפוח הצמחים.
היקף האמצעים – בהמשך לסעיף הקודם, ככל שנתפסה ביחד עם הגידול כמות גדולה יותר של ציוד (דשן, צינורות השקייה, תאורה ועוד) כך גדל הסיכוי להגדרתה בתור גידול.
נסיבות חיצוניות – קיום תשתית ראייתית בתיק החקירה המצביעה על כך שהחשוד גידל את הקנאביס שלא לצריכתו העצמית, בדרך כלל דרך הוכחת כוונה לסחר או סחר בפועל.

פרמטרים משניים:

עבר פלילי רלוונטי – אם קיים לחשוד עבר לילי של עבירות גידול קודמות, יהווה זה פקטור בעת קבלת ההחלטה, אם כי על פי פרסומי המשטרה “לא כזה שמשקלו רב”.
חומר מודיעיני – בדומה לעבר הפלילי שעוסק בהרשעות או לפחות בהאשמות שהעולו בפועל, עשויה להינתן חשיבות גם למידע מודיעיני מקדים לגבי גידול או סחר קודם בו לקח החשוד חלק.
משקל – בדומה לסעיף מספר השתילים אך בצורה חשובה פחות, תיקח המשטרה בחשבון גם את משקלם של הצמחים.

בדוגמה שפורטה במדיניות החדשה לצורך הבהרת חשיבותם של הפרמטרים השונים, תוארו שתי תפיסות שונות – אחת של עציץ בודד במשקל 4 ק”ג ואחרת של 19 שתילים במשקל כולל של 400 גרם – תוך ציון ברור כי מספר השתילים (פרמטר ראשי) עולה בחשיבותו הפלילית על משקל התפיסה הכולל, ואדם שיגדל למשל 19 צמחים יואשם ככל הנראה בעבירה של גידול ולא של החזקה.

גידול ביתי של קנאביס
פרמטר חשוב: מספר צמחים גבוה מעיד על גידול לצרכים מסחריים

“בשנים האחרונות אנו ערים לעליה שאינה זניחה בהיקף החשודים המעורבים בביצוע עבירה של גידול סם מסוכן מסוג קנאביס בהיקף מצומצם, ללא אמצעי גידול מתוחכמים, באדניות במרפסת ביתם או בחצרם, אשר עד למעידתם זו היו בגדר אזרחים נורמטיבים,” כתבו מנסחי המדיניות החדשה במסמך ההנחיות המלא, ולמעשה סיפקו את הסיבה העיקרית לשינוי בנהלי המשטרה: תופעת הגידול הביתי מתרחבת בשטח, והרשויות נאלצות ללמוד להתמודד עמה בצורה הגיונית.

מעתה מגדירה המדיניות החדשה את קו ההתנהלות המקובל של כלל כוחות המשטרה כלפי עבירות של גידול קנאביס במרחב הביתי, אך גם אם מדובר שינוי חיוני ומשמח, שמראה על ההבנה הפורחת בקרב רשויות האכיפה, אסור לטעות ולחשוב שמדובר ביריית הפתיחה להתפוצצותו של שוק הגידול החוקי בישראל.

גידול קנאביס נותר בינתיים בלתי חוקי ואף יריית פתיחה רשמית טרם נראית באופק, אך מנגד סביר מאד להניח שגידול ביתי ומצומצם בהתאם לקריטריונים החדשים יהפוך אט אט לנפוץ יותר, עכשיו שהאחריות הפלילית המתלווה אליו זהה ברמתה לזו המתלווה לעישון הקנאביס עצמו. “אם כבר מעשנים, אז למה לא לגדל?“, זאת כנראה השאלה איתה יחיו מעכשיו צרכני הקנאביס בישראל, לפחות עד שאחת הרפורמות החוקיות הרשמיות יתחילו לנוע.

לעיונכם, להלן המסמך המלא:

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות