ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
וושינגטון

וושינגטון מיישרת קו: הרשויות המליצו על אישור גידול ביתי

שתפו את החברים

הצעת חוק חדשה שפרסמו הרשויות במדינת וושינגטון, ארה”ב, עומדת להתיר גידול ביתי של קנאביס שעד כה היה לא חוקי, בשונה מהמצב בכל שאר מדינות הלגליזציה. החוק יתיר גידול ביתי של 4 צמחים, תחת הגבלות רגולטוריות שעוד יקבעו בצורה מדויקת בעת…

הצעת חוק חדשה שפרסמו הרשויות במדינת וושינגטון, ארה”ב, עומדת להתיר גידול ביתי של קנאביס שעד כה היה לא חוקי, בשונה מהמצב בכל שאר מדינות הלגליזציה. החוק יתיר גידול ביתי של 4 צמחים, תחת הגבלות רגולטוריות שעוד יקבעו בצורה מדויקת בעת הליך החקיקה, אך עשויות להיות פולשניות מאד ולכלול אפילו מעקב צמוד אחרי המגדלים.

הלגליזציה בארה”ב ממשיכה להתרחב, וכעת מסתמן עוד צעד חיובי בדרך למפה ירוקה: מדינת וושינגטון פרסמה השבוע טיוטה ראשונה לחקיקה הסופית בדרך ללגליזציה מלאה באמת של צמח הקנאביס, שתתיר את גידולו לשימוש עצמי במרחב הביתי.

נכון להיום מדינת וושינגטון היא היחידה מבין מדינות הלגליזציה בארה”ב בהן גידול ביתי של קנאביס שלא למטרות רפואיות עדיין אסור בחוק, זאת משום שעד כה הרשויות ראו בשוק המגדלים הביתי כבעל פוטנציאל נרחב להזנת השוק השחור. אם מותר לקנות קנאביס בחנות, כך טענו בכירים בממשל המדיני, אין סיבה שמישהו יגדל בעצמו צמחים בבית.

ובכן, הדעה הרשמית מתחילה להשתנות בצעדי ענק. הוועדה המדינית לענייני אלכוהול וקנאביס של וושינגטון (WSLCB) פרסמה בשבוע שעבר (29.11) טיוטה של הצעת חוק שתרחיב את היקפה החוקי של הלגליזציה ותתיר גידול קנאביס ביתי “תחת הגבלות רגולטוריות מחמירות”, בעת דיון אזרחי פתוח שסימל את העברת ההצעה לביקורת הציבור.

גידול קנאביס ביתי
לגליזציה מלאה בוושינגטון – מיסוד גידול ביתי חוקי

טיוטת ההצעה נוסחה ופורסמה לאחר דיונים רבים ומספר מחקרים מדיניים שנערכו בשנה האחרונה, וכן בעקבותיו של עדכון חקיקתי שנכנס לתוקפו באפריל האחרון וחייב את הוועדה לפעול למציאת פתרון לבעיית החוקיות של הגידול הביתי. כעת משנמצא פתרון אפשרי, הוא צפוי לקבל תוקף רשמי ברגע שיעבור את ביקורת הציבור ויעלה להליך אישור סופי על ידי רשויות המדינה.

גידול חוקי בבית – כך זה יתבצע

טיוטת החקיקה אינה כוללת מתווה יחיד בעל קווי מתאר מדויקים, אלא מורכבת משני מתווים שונים, אותם שוקלים כעת בכירים בממשל המקומי בהתאם לביקורת הציבורית שהחלה להתקבל בתחילת השבוע.

האם מגבילים? כמה מגבילים? הדעות חלוקות ולפיכך גם האפשרויות למענה על הצרכים. לפני שמגיעים להבדל בין המתווים, ישנם כמה קווי דמיון עיקריים ומהותיים: בכל מקרה מדובר על התרת גידול ביתי של 4 צמחים בלבד, תחת מסגרת רגולציה (רישיון גידול ורישיון קניית שתילים מחווה) באמצעותה תפקח המדינה באופן אישי על המגדלים בכדי למנוע את זליגת התוצרת לשוק השחור ולהביא לצמצומו.

גידול קנאביס ביתי בוושינגטון, ארה”ב, להלן 2 הדרכים בהן זה יכול להתבצע:

מתווה ראשון – רגולציה מחמירה ומעקב צמוד

המתווה הראשון שמציעה הוועדה הוא של פיקוח צמוד ומלא אחר כל מגדל קנאביס ביתי. המעקב מתחיל בצורך בסיסי בהנפקת רישיון גידול ביתי מטעם הרשויות, וממשיך בצורך של אותו מגדל להסכים למעקב GPS צמוד (Traceability system) אחר הצמחים בתוך תחומי המדינה, אליו מתלווה גם קבלת סמכות השיפוט והאכיפה של הוועדה ולא רק של הרשויות המקומיות.

תחת הפיקוח הצמוד של המדינה, יתחייב כל מגדל בתחומי וושינגטון שלא להעביר את התוצרת שלו לאדם אחר משום סיבה שהיא, וכמובן להימנע מחשיפתה לקטינים. סעיף זה למעשה חושף כל מגדל ביתי לביקורת פתע של הרשויות, באופן שאמור למנוע מאנשים המעוניינים לגדל למטרות רווח מלעשות זאת.

ללא רישיון גידול ביתי, כל מקרה של גידול קנאביס שלא למטרות רפואיות או בצו בית משפט מיוחד יהווה עבירה על החוק ויחשוף את המגדל לתביעות נוספות מצד הרשויות בנוסף על ההאשמות הפליליות הקשורות לגידול עצמו. תחת סעיף זה רשאים כוחות האכיפה המקומיים במדינה להשמיד כל יבול קנאביס ביתי שגדל ללא רישיון באופן מיידי, וכן להשמיד יבול בעל רישיון שחורג בכמות גם אם מדובר בצמח בודד.

עקב החודרניות המוגזמת שכרוכה בה, אפשרות זו כבר זכתה ללא מעט ביקורת בתור מהלך שככל הנראה יגרום לכל המגדלים להעדיף להישאר מתחת לשטיח ולא לברך את המעמד החדש שהמערכת מנסה ליצור.

צמח קנאביס, גידול ביתי
המתווה למגדלים: צורך ברישיון מדיני ואולי אפילו מעקב צמוד

מתווה שני – רגולציה מתירנית ומחוזית

המתווה השני שהוצע אינו פחות נוקשה, אך הוא אינו כולל את תנאי המעקב הצמוד שכולל המתווה הראשון. לפי ההערכות זהו המתווה שהנו בעל סיכוי גבוה יותר לעבור בחוק בסופו של דבר.

מסגרת המתווה דומה, הן מבחינת הצורך הבסיסי לקבל רישיון גידול מטעם המדינה והן בהתחייבות של מניעת הזליגה לשוק השחור או לציבור בכללי, וגם כאן ישנה זכות בסיסית לכוחות האכיפה להשמיד כל יבול החורג מהתקנות או גדל ללא רישיון כלל. במתווה זה, גידול ביתי שלא ברישיון יהווה עבירה פלילית ויחשוף את המגדל לתביעות, אך התביעה תתבצע באופן מחוזי ולא דרך משרדי המדינה.

הנקודה העיקרית שמאפיינת את המתווה היא מתן אפשרות לכל עיר ומחוז במדינה לחוקק חוקים ותקנות משלהם לגבי גידול ביתי של קנאביס, שחייבו את המגדלים שרוצים לקבל את רישיון גידול ביתי בתחומם. בתצורה זו, רשויות המדינה עצמן לא מתערבות בחקיקה המקומית ובעיקר לא מפעילות את רשת המעקב עליה מדובר במתווה הראשון.

בנפרד משני המתווים הללו, כוללת הצעת החקיקה גם “אפשרות שלישית” שהיא למעשה השארת השיטה כפי שהיא, כלומר ללא גידול ביתי מאושר אלא למטרות רפואיות. עם זאת, הביקורת הציבורית שהתקבלה עד כה מצביעה על כך שאופציה זו לא תהיה רלוונטית בפועל.

בחודש הקרוב יעמוד המהלך לביקורת ציבורית וכן לבדיקה של רשויות המדינה מול ההנחיות הפדרליות, שאמנם מתירות לגליזציה הלכה למעשה ב-8 מדינות כיום אך עדיין מגדירות את הקנאביס כסם מסוכן ולא חוקי. לאחר הביקורות הסופיות וסיום נוסח תקין מול משרד המשפטים הפדרלי (DOJ), יעלה מתווה טיוטת החוק שנבחר לניסוח סופי ומתן תוקף חוקי של הרשויות המדיניות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות