ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

קציר קנאביס : מתי הזמן הנכון להוריד את פרחי הקנאביס?

שתפו את החברים

קציר קנאביס הוא השלב המרגש ביותר כשזה מגיע לגידול. כל המאמצים הקודמים מתרכזים לכדי נקודת שיא אחת שבה מקבלים את ההחלטה שהגיע הזמן לגזום, ומאחר ומכיוון שהחלטה זו קריטית, חשוב להבין מה קורה מבחינה כימית עם צמח הקנאביס. יש כמה…

קציר קנאביס הוא השלב המרגש ביותר כשזה מגיע לגידול. כל המאמצים הקודמים מתרכזים לכדי נקודת שיא אחת שבה מקבלים את ההחלטה שהגיע הזמן לגזום, ומאחר ומכיוון שהחלטה זו קריטית, חשוב להבין מה קורה מבחינה כימית עם צמח הקנאביס.

יש כמה סימנים שיכולים להגיד לנו אם הפרחים שלנו מוכנים לקטיף, אך צריך לשים לב לכמה דברים ולא לסמוך רק על אחד מהם אם אתם לא רוצים לקחת סיכון ולהוריד את הפרחים לפני נקודת השיא, או לאחריה.

מה הסימנים לכך שהפרחים בשלים ואפשר לעשות קציר קנאביס ?

  • זמן הפריחה המומלץ על ידי מטפחי זני קנאביס וחברות זרעי קנאביס
  • צבע העלי (השערות הכתומות שמציצות מתוך הגביע)
  • צבע הטריכומות

1. זמן הקציר על פי חברות הזרעים

הזמן המומלץ על ידי מטפחי זנים קנאביס הוא למען האמת הסימן הכי פחות מדויק לקביעת מועד הקציר. המידע של המטפחים וחברות הזרעים יכול לשמש לבניית לוחות זמנים לגינה, אבל הם פחות תורמים להבנה של מתי הגיע הצמח לשיא שלו, ולזמן הקציר.

ההמלצות של חברות הזרעים מסתמכות על גידול קנאביס מעבדה בתנאים מקסימליים ובאקלים שבדרך כלל שונה מהאקלים בישראל, ומדובר בעיקר בנתונים כלליים על הגנטיקה של זן הקנאביס, ולא על נתונים מדויקים.

2. זמן הקציר לפי צבע השערות (עֱלִי – איבר הרביה של הצמח)

מתי לעשות קציר קנאביס
מתי לעשות קציר קנאביס

מדד מדויק יותר יתקבל מהתבוננות על העלי. השם עֱלִי מתייחס לשערות הלבנות שעל פני הפרח, והם אלו שמשמשות את הצמח הנקבי לקליטת האבקנים מהזכרים לצורך הפריה. אפשר לבסס הערכה מוצקה לזמן הקציר באמצעות מעקב אחר העלי והשינויים בצבע שלהם מלבן לכתום או חום הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות זכוכית מגדלת.

3. זמן הקציר לפי צבע הטריכומות

התבוננות על הטריכומות (בלוטות הצמח בהן נוצר החומר הפעיל של הקנאביס) של הצמח שלכם תהיה הדרך המדויקת להעריך אם הגיע זמן הקציר. על מנת להתבונן ממש על הטריכומות יידרש מיקרוסקופ כיס בקנה מידה של 60x לפחות, שיאפשר מבט מקרוב על צבע הטריכומות. עם מיקרוסקופ, המגדל יכול לצפות בשינויים הוויזואליים של הצמח תוך שהוא מגיע לשיא הפוטנציאל שלו.

במהלך ההבשלה של הפרחים, הטריכומות עוברות ממראה צלול לחלבי, ומסיימות בצבע ענבר. במהלך השינוי הזה הטריכומות מגיעות למקסימום ריכוז של חומר פעיל ומתחילות להישבר בעקבות החשיפה לחמצן וקרני ה-UV, כשהתוצאה הסופית היא הפיכתם לקנאבינול – CBN שאינו ממסטל.

CBN הוא בעצם תוצאה של פירוק ה-THC, וכמו לקנבינואידים אחרים שמצויים בצמח הקנאביס, גם ל-CBN יתרונות משלו. CBN נמצא כמסייע בהפרעות שינה, כאב ודלקות, לצד יתרונותיו הרבים והנוספים, אם כי אינו בעל השפעה פסיכואקטיבית. רמות גבוהות של CBN מזוהות בדרך כלל עם המושג “לשקוע בספה”, וזה בזכות האיכויות המרגיעות שלו.

THC לעומת זאת, הוא פסיכואקטיבי, בעודו מכיל גם גיוון עשיר של סגולות רפואיות. למרות יתרונותיו של ה-CBN, בגלל שתהליך היישון שלאחר הקטיף מעלה בכל זאת את כמות ה-CBN, רוב המגדלים מנסים למנוע מטריכומות ה-THC להתדרדר ל-CBN.

וידוא רמות ה-THC כשמגיע זמן הקציר

על מנת לקצור את היבול בזמן כשרמות ה-THC בשיאן, מומלץ להתחיל בהתבוננות על העלי. ברגע שאלה מתחילים לשנות את צבעם זה זמן טוב להתחיל להתבונן על הטריכומות דרך המיקרוסקופ. חפשו אחר טריכומות שקופות, שמעידות על שינויים בכימיה בצמח. משלב זה והלאה הקפידו להתבונן עליהן מדי יום. זה תרגול טוב להתבונן על ניצנים שונים על הצמח וכך להכיר את שלבי ההתפתחות שלו. בדרך כלל התפרחת בחלק העליון של הצמח תגיע לבשלות מהירה יותר משל אלו התחתונות.

בסופו של דבר יהיה מעבר מטריכומות צלולות ללבן חלבי, מה שמעיד על בשלות הפרחים, ובשלב זה הטריכומות לא מייצרות THC נוסף. חשוב לדעת שלא כל הטריכומות מתפתחות באותו הקצב ובשלב מסוים תתחילו להבחין בטריכומות אמבר, לפני שתבחינו בעכירות עקבית. ברגע שצבע האמבר מתחיל להופיע פרוש הדבר הוא שכעת CBN מתחיל להיווצר כתוצאה משבירה של ה-THC, לאחר שזה הגיע לשיאו. בשלב זה תוכלו להניח שהגעתם למקסימום THC בצמח וכעת והגיע הזמן לקצור.

איך לדעת מתי להוריד צמח קנאביס
איך לדעת מתי להוריד צמח קנאביס

אם אתם לא עובדים עם מיקרוסקופ, התבוננו בעקביות על צבע השערות המשתנה, ברגע שהעלי משתנה לצבע כתום חום, התקרבתם מאד למועד ואפשר להתחיל בקצירה.

אם יש לכם זמן והבחנתם בניצנים פחות מפותחים מתחת, תוכלו לחלק את הקציר שלכם לשניים. חלוקת הקציר לשני חלקים תאפשר לחלק התחתון של הצמח להמשיך ולהתפתח לאחר שהחלק העליון נקצר, ובכך להעלות את האיכות והתפוקה הכוללת של הצמח. שיטה זו אינה מומלצת במיוחד שכן הצמח יכול להיכנס ללחץ במהלך הקטיף ולהפסיק לייצר חומרים פעילים.

גישות מנוגדות לבחירת זמן הקציר

חשוב לציין שלכל מגדל יש דעה שונה לגבי מתי הזמן הנכון לקצור את הצמח. חלקם אוהבים לקצור מוקדם יותר, בעוד שאחרים מעדיפים לעשות זאת בשלב המאוחר יותר, בכל תלוי באפקט הסופי הרצוי מהפרחים.

קציר קנאביס - מתי להוריד פרח קנאביס
קציר קנאביס – מתי להוריד פרח קנאביס

גידול קנאביס הוא תהליך למידה מתמשך. בהתאם ליבול, קציר מושלם יכול להיות בשלב מוקדם או מאוחר יותר של התפתחות הטריכומות, ההמלצה שלנו היא להתמקד בגידול של זן אחד או שתיים, כדי לא להפוך את זיהוי זמן הקציר למסובך ושונה מצמח לצמח.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות