ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס רפואי

ועדת הכלכלה תומכת: להתחיל יצוא קנאביס רפואי לחו”ל

שתפו את החברים

ועדת הכלכלה של הכנסת הביעה תמיכה בהתחלת יצוא קנאביס רפואי לחו”ל, ונתנה רוח גבית לתעשיית החקלאות הישראלית, שצפויה להרוויח רבות מהמהלך. נציג המשרד לביטחון פנים מסר כי השר ארדן תומך ביצוא, אך רוצה לוודא שהוא יבוצע לפי קריטריונים שהציב. “הכוונה…

ועדת הכלכלה של הכנסת הביעה תמיכה בהתחלת יצוא קנאביס רפואי לחו”ל, ונתנה רוח גבית לתעשיית החקלאות הישראלית, שצפויה להרוויח רבות מהמהלך. נציג המשרד לביטחון פנים מסר כי השר ארדן תומך ביצוא, אך רוצה לוודא שהוא יבוצע לפי קריטריונים שהציב. “הכוונה שלי היא לגרום לכך שיצוא הקנאביס הרפואי ייהפך לעובדה מוגמרת,” מסר יו”ר הוועדה.

בדיון שנערך אמש (ב’) בוועדת הכלכלה של הכנסת לבקשתו של שר החקלאות ח”כ אורי אריאל, נושא יצוא הקנאביס הרפואי לחו”ל, שעדיין לא אושר על ידי הממשלה, זכה לתמיכה נרחבת וקיבל את המלצת הוועדה.

יו”ר הוועדה ח”כ איתן כבל, פתח את הדיון בכך שכוונתו הברורה היא “לגרום לכך שיצוא הקנאביס הרפואי ייהפך לעובדה מוגמרת”, וטען כי זהו צעד דרמטי עבור החקלאות הישראלית, שמהווה שילוב מושלם בין פוטנציאל כלכלי שיסייע להציל את החקלאות הישראלית, לבין מוצר רפואה טבעי שיכול לסייע לעשרות מיליוני חולים בכל העולם.

המלצת הוועדה להתחיל בהקדם ביצוא קנאביס התקבלה פה אחד על ידי כל חבריה – ביניהם חברות הכנסת תמר זנדברג ושרן השכל – אך עיקר הדיון עסק בסיבות בגינן רפורמת היצוא עדיין לא יצאה לפועל.

גורמי העיכוב: בירוקרטיה ואכיפה

במהלך הדיון אמר השר אריאל כי מהלך היצוא מתעכב בשל העובדה שקנאביס עדיין מוגדר כסם לא חוקי, ולפיכך מכירתו לגורמים בחו”ל זקוקה לאישור מיוחד של הממשלה, שעדיין מתעכב בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבות לא ברורות. 

בדבריו הוא התייחס לכך שייתכן ומדובר בשיקולים תקציביים (תגבור מערכת האבטחה בחוות), והוסיף כי עלתה טענה שהעיכוב ביצוא מתרחש עקב אישומים פליליים העומדים נגד חוות קיימות (זליגה לשוק השחור), אך במקביל ציין כי אישומים מסוג זה מעולם לא נדונו או הוגשו.

קנאביס, בחירה של פרח קנאביס מצנצנת
קנאביס רפואי – מוצר מבוקש בהיקף של מיליארדי שקלים בכל העולם

עוד הוסיף השר אריאל כי הטענה לפיה נשיא ארה”ב טראמפ או מדיניותו השמרנית כלפי קנאביס קשורים לעיכוב היצוא מישראל, היא שגויה, וכי מדובר בשילוב של שני גורמים המעכבים כעת את אישור היצוא: בדיקת הכדאיות הכלכלית שעורך אבי שמחון (ראש המועצה הלאומית לכלכלה), וכן עמדתה של המשטרה, שטרם מסרה דיווח סופי על משמעותה של התחלת היצוא.

בתגובה, אמר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו”ד יואל הדר, כי השר (ארדן) תומך ביצוא, זאת בתנאי שיקבל מהממשלה את כל המשאבים הדרושים לו בכדי למנוע זליגת קנאביס רפואי לשוק השחור שתחזק גופים עבריינים, וכן יוכל לוודא לאיזה מדינות ישראל תייצא קנאביס לפני שיחל הייצוא בפועל.

יחד עם תמיכתו של עו”ד הדר, שייצג את המשרד לביטחון פנים בדיון, נקבע כי הוועדה תביע תמיכה רשמית במהלך ותביא את דחיפותו של הנושא לתשומת ליבו של ראש הממשלה, עקב האפשרות שמדינות אחרות יחלו בעצמן בגידול קנאביס רפואי ויצמצמו את הנתח הפוטנציאלי של ישראל, שמוערך בכ-4 מיליארד שקל בשנה.

קנאביס רפואי ישראלי
קנאביס רפואי כחול לבן – השווי העולמי עלול להתערער בקרוב

“הוועדה דורשת מראש הממשלה לקדם במהירות את ההחלטה לייצא קנאביס רפואי ורואה בכך חשיבות עליונה במתן מזור לעשרות אלפי חולים בישראל ועשרות מיליוני חולים בעולם,” מסר ח”כ כבל בסיכום הדיון. “הוועדה אף תומכת בעמדת שר החקלאות על חשיבות היצוא לענף החקלאות ולתעסוקה לחקלאים צעירים, ודורשת מיו”ר המועצה הלאומית לכלכלה לסיים לאלתר את בדיקתו. אם נראה שזה לא מתקדם נזמן את ראש הממשלה לתת הסבר בפני הוועדה”.

השפעה מידית: זינוק מניות קנאביס

המלצת הוועדה אינה מהווה אור ירוק לתחילת היצוא, שנותר עדיין קפוא תחת הוראת לשכת ראש הממשלה, אך עקב העובדה שיצוא הקנאביס הנו בעל פוטנציאל כלכלי אדיר, אותותיה הראשונים של המלצת הוועדה כבר נראים בשטח: זינוק במניותיהן של חברות קנאביס ישראליות, כמו חברת ‘טוגדר’, שרק לאחרונה שקלה התחלת פעילות בגרמניה עקב הקפאת היצוא.

“המלצת ועדת הכלכלה לאפשר יצוא מישראל סוללת בפנינו את הדרך ליישומו בפועל של הידע המחקרי והמעשי שלנו בגידול, ייצור והפקה מקומית של מוצרים מתקדמים המבוססים על קנאביס רפואי, ולמימוש והרחבת ערוצי ההפצה שלנו במדינות שונות ברחבי העולם”, מסר בראיון ניסים ברכה, מייסד-שותף ב-’גלובוס פארמה’ (חברת הבת של ‘טוגדר’ העוסקת בפיתוח מוצרי קנאביס) ומנכ”ל חברת ’טוגדר פארמה’ העתידי. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות