ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גן הקנאביס

קנאביס ואלכוהול – מחקר חדש: במדינות עם קנאביס רפואי יש ירידה של 15% בצריכת אלכוהול

שתפו את החברים

קנאביס ואלכוהול – מחקר חדש שנערך בארה”ב קובע כי הלגליזציה של צמח הקנאביס הביאה לירידה חדה בצריכה האלכוהול הלאומית, שקיימת גם במדינות בהן הקנאביס עדיין לא חוקי והגיעה עד שיא של 15% במדינות מסוימות. “מדינות בהן התקיימה לגליזציה של קנאביס…

קנאביס ואלכוהול – מחקר חדש שנערך בארה”ב קובע כי הלגליזציה של צמח הקנאביס הביאה לירידה חדה בצריכה האלכוהול הלאומית, שקיימת גם במדינות בהן הקנאביס עדיין לא חוקי והגיעה עד שיא של 15% במדינות מסוימות. “מדינות בהן התקיימה לגליזציה של קנאביס רפואי חוו ירידה חדה בצריכת האלכוהול הכללית, ובייחוד בתחום הבירה והיין,” סיכם צוות המחקר בשלב המסקנות.

מחקר חדש שהתפרסם השבוע (א’) מציג נתונים סטטיסטיים לגבי רכישות הקנאביס והאלכוהול בארה”ב, ומראה באופן ברור נתון מדהים: מאז שקנאביס רפואי הפך לחוקי, צריכת האלכוהול הלאומית ירדה בצורה דרמטית.

במהלך המחקר, צוות מדענים ומומחים לתזונה ולכימיה מאוניברסיטאות ג’ורג’יה סטייט (GSU) ואוניברסיט קונטיקט (UoC) בחנו את כלל הנתונים הנוגעים למכירת אלכוהול בארה”ב בין השנים 2006 ו-2016, עם דגש על מכירה סיטונאית ומכירה פרטית בחנויות, במטרה לבדוק האם נעשה בהן שינוי מהותי בשנים האחרונות מאז החלה הלגליזציה הרפואית של צמח הקנאביס להתרחב בארה”ב.

נתוני המחקר, שנדגמו מתוך מסד הנתונים של חברת הסיקור הצרכני ‘ניילסן’ (Nielsen Retail Scanner), כללו מידע אודות עשרות אלפי רכישות פרטיות ומסחריות של אלכוהול מסוגים שונים שנתבצעו בלמעלה מ-90 רשתות וחנויות לממכר אלכוהול ב-28 מדינות בארה”ב. נתונים אלה נחשבים לבסיס איכותי יותר לביצוע ניתוחים סטטיסטיים לעומת משאלים מסוגים שונים, בהם לא כל הלקוחות מספקים מידע אמין ומדויק לגבי רכישותיהם והרגלי הצריכה שלהם.

ירידה של עד 15% במכירות האלכוהול

הנחת היסוד של החוקרים הייתה כי יימצא קשר ישיר והדוק בין השינוי בחוקי הקנאביס ותפוצתו באוכלוסיה הכללית לבין הצורך החברתי באלכוהול, ובאופן ספציפי מגמה המראה על עלייה יחסית בשימוש בו, זאת משום שבדומה לאלכוהול גם קנאביס נחשב לסם חברתי וקליל שבנוסף גם הנו בעל תופעות לוואי וסיכונים פחותים בהרבה.

בהתאם להערכה זו, מצאו החוקרים כי הירידה בצריכת האלכוהול מאז תחילת מכירות הקנאביס החוקי בארה”ב אכן ירדה ואף ניתן להגיד צנחה במדינות מסוימות. המידע שנאסף ב-2016 מעיד על כך שבאותה השנה חלה ירידה ממוצעת של 1.3% בצריכת האלכוהול הכללית בארה”ב, לעומת ירידה ממוצעת מקסימלית של 0.3% בממוצע החמש-שנתי שנדגם מהנתונים. כלומר, בשנה החולפת חלה ירידה בצריכת האלכוהול ששוות ערך לפי 4 מהממוצע השנתי, מה שאומר שמאז רוויית השוק בקנאביס רפואי אכן חלה ירידה דרמטית בצריכת האלכוהול.

גרף נתונים - מכירות אלכוהול וקנאביס חוקי בארה"ב
הנתונים מראים בבירור: הציבור קונה פחות אלכוהול מאז הלגליזציה

הממוצע הלאומי מכובד בהחלט, אך התוצאות המשמעותיות יותר נמצאות בתוכו. בבחינה פרטנית של מחוזות ומדינות שנועדה להוסיף לאמינות המידע והרלוונטיות הספציפית שלו לגבי קנאביס רפואי, גילו החוקרים כי בעוד ישנן מדינות מסוימות שחוו ירידה מקסימלית של 3-4% במכירות, ישנן מעל 12 מדינות, בכולן מאושר טיפול בקנאביס רפואי, ובהן חלה ירידה של 15% במכירות האלכוהול השנתיות.

“מדינות בהן התקיימה לגליזציה של קנאביס רפואי חוו ירידה חדה בצריכת האלכוהול הכללית, ובייחוד בתחום הבירה והיין,” סיכם צוות המחקר בשלב המסקנות. “ההשפעה היא אינה קצרת טווח או זמנית, וניתן לראות בבירור שהיא מתפרסת על פי כל 24 החודשים שעברו מאז השינוי הרשמי של החוק.”

אמנם מדובר במחקר סטטיסטי אך כאמור הוא מבוסס על נתונים מדויקים ולא על מידע שנאסף באופן פרטני מהרוכשים ועשוי להיות מושפע מגורמים אחרים. כמו כן, קבוצת המחקר חישבה נתונים שונים הנוגעים להפרשים של גזע, מין, גיל, מצב פיננסי ומקום מגורים, בכדי להגיע לתוצאות מדויקות ככל הניתן ולהימנע מטעיות סטטיסטיות שונות.

תוצאותיו של המחקר החדש משלימות את תוצאותיו של מחקר קודם שפורסם בספטמבר האחרון בעיתון ה-‘ניו-יורק פוסט’, והראה תוצאות לפיהן הלגליזציה בארה”ב הביאה לירידה דומה לא רק בשוק האלכוהול אלא גם בשיעור צריכת תרופות המרשם וסמים קשים אחרים. מחקר אחר, שבחן עד כמה אנשים מעוניינים ומסוגלים להחליף את צריכת האלכוהול שלהם בצריכת קנאביס, גילה כי מדבור בתחליף באיכות גבוהה שעשוי לפתור רבים מהצורך באלכוהול באחת.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות