ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס נגד חיידקים

קנאביס נגד חיידקים – האם הקנאביס הוא האנטיביוטיקה החדשה?

שתפו את החברים

חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה חיים איתנו כבר היום ומאיימים להתרבות ולהפוך כל שריטה שהזדהמה, לסכנת חיים. האם הקנאביס הוא התשובה למוטציות המסוכנות הללו והאנטיביוטיקה של המאה ה-21?   כולנו יודעים שמאשפוז בבית חולים אפשר לצאת יותר חולים ממה שנכנסנו (עוד…

חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה חיים איתנו כבר היום ומאיימים להתרבות ולהפוך כל שריטה שהזדהמה, לסכנת חיים. האם הקנאביס הוא התשובה למוטציות המסוכנות הללו והאנטיביוטיקה של המאה ה-21?

 

כולנו יודעים שמאשפוז בבית חולים אפשר לצאת יותר חולים ממה שנכנסנו (עוד לפני שהגיעה לכאן הקורונה), בגלל חיידקים עמידים השורצים שם בהמוניהם. שימוש לא מושכל באנטיביוטיקה, הביא לאורך השנים להתחסנות של מיני חיידקים וכשהם משגשגים על מכשור רפואי, בין סיבי שטיחים ווילונות ובמיטות במחלקות, יש בהחלט בעיה.

כ-700 אלף איש מתים בשנה בעולם, מפגיעתם של החיידקים העמידים וארגון הבריאות העולמי, הציב מטרה להילחם בעמידות האנטי מיקרוביאלית. אם לא יימצאו  שיטות לוחמה חדשות אנחנו צפויים לתרחישים אפוקליפטיים, אבל פיתוח של תרופות אנטיביוטיות חדשות אינו רווחי לחברות התרופות ולכן לא נעשה דבר בכיוון. התרופות האנטיביוטיות החדשות ביותר שפותחו, הן כבר בנות 30 שנה.

 

מכסח החיידקים

קנאביס נגד חיידקים – מחקר חדש חושף את מכסח החיידקים החדש – מי אם לא הקנאביס. רכיב בצמח, כך נמצא, מסוגל לחסל מין נפוץ של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

מדובר בקנבינואיד בשם קנאביג’רול (CBG), שהראה יכולת לפגוע במעטפת התא של חיידק בשם סטפילוקוקוס אוריאוס (MRSA)הנפוץ מאוד בבתי חולים, חיידק אלים במיוחד, העמיד בפני רוב סוגי האנטיביוטיקה.

לדברי החוקרים, קנאביס סאטיבה ידוע זה מכבר כצמח המכיל קנבינואידים אנטי חיידקיים, אבל הפוטנציאל שלהם להתמודד עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, טרם נבדק.

בדיקות במעבדה הראו שה-CBG הורג חיידקי MRSA רגילים וגם את “התאים המתמידים”, תאים עמידים במיוחד בפני אנטיביוטיקה, שפעמים רבות גורמים לזיהומים חוזרים. הקנבינואיד הצליח לנקות גם “ביופילם”, מושבות של החיידקים הללו, הנוטות להצטבר בגוף האדם וגם מחוצה לו.

 

תרופת פלא

גילוי האנטיביוטיקה (הפניצילין תחילה על ידי אלכסנדר פלמינג) בשנת 1928 היה מהאירועים החשובים בתולדות הרפואה המודרנית. התרופות האנטיביוטיות מבוססות על תרכובות אורגניות הנוצרות במקור על ידי פטריות ועובשים (והיום בעיקר במעבדה), שהתברר שמביאות למותם של חיידקים או למניעת התרבותם.

האנטיביוטיקה אפשרה להילחם בשורה של מחלות ולמנוע מוות וקיבלה מעמד של תרופת פלא, אך עד מהרה החלו להשתמש בה יותר מדי וגם כשלא צריך. עם הזמן גרם השימוש הפרוע לפגיעה באוכלוסיית “החיידקים הידידותיים” ולהתחזקות אוכלוסיות של חיידקים מזיקים, שפיתחו מוטציות העמידות בפני התרופות.

 

לעכברים שלום

ובחזרה למחקר החדש, שלאחר שלב המעבדה, עבר לשלב הניסויים בבעלי חיים ונמצא שהחומר אכן ריפא עכברים מדלקת שנגרמה על ידי חיידקי MRSA, באותה יעילות כמו “ונקומיצין”, תרופה שנחשבת לקו האחרון נגד מיקרואורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה.

מכיוון שחיידקי ה-MRSA מתייחדים בקרומי תא עבים, הם מהווים זיהומים קשים לטיפול. נמצא שה- CBG כשלעצמו אמנם לא מסוגל לחדור את קרומי התא הללו, אך כשמוסיפים לו כמויות קטנות של “פולימיקסין B” תרופה אנטיביוטית קיימת שבכוחה לפרוץ את העטיפה החיצונית של התאים הללו, זה עובד.

לדברי אריק בראון, מיקרוביולוג ומי שהוביל את המחקר באוניברסיטת מקמאסטר בהמילטון שבקנדה, קנבינואידים הם תרכובות “דמויות תרופה” מעולות, אך מוקדם עדיין לדעת כיצד יתפקדו קלינית. “יש צורך בהמשך המחקר, כדי לעמוד על הפוטנציאל שלהם כתרופות אנטיביוטיות, מהזווית של הבטיחות”.

 

גם בכורכום

מארק בלאסקוביץ מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, שחקר תרכובות אנטיביוטיות בצמח הקנאביס, מסכים שצמח הקנאביס עשיר במיוחד בתרכובות שבכוחן למגר חיידקים, למרות שהקנאביס אינו היחיד וניתן למצוא אותן גם בצמחים כמו עץ התה, שום, שורש הכורכום ועוד. “החומרים הללו התפתחו בצמחים כדי להגן עליהם מפני זיהומים בקטריאליים ופטרייתיים”, הוא אומר, “אבל עד כה לא הוכח מחקרית שהם מסוגלים לעבוד גם על גוף של בעל חיים או בן אדם”.

 

קצר בתקשורת

פרופ’ דורון שטיינברג מ”המעבדה לחקר הביופילם ההומני והסביבתי” בבית הספר לרפואת שיניים בהדסה והאוניברסיטה העברית, חוקר גם הוא את השפעת קנאביס נגד חיידקים, אך מהזווית של תקשורת ביניהם. “חיידקים אינם מכילים קולטנים קנבינואידים, כמו אלה הקיימים אצל בני אדם”, הסביר בראיון בנושא, “אבל מתברר שכאשר מציפים אותם בקנבינואידים, זה מפריע לתקשורת ביניהם”.

שטיינברג סיפר עוד, שמסקירה של הספרות העולמית עולה, שהשפעת הקנאביס על חיידקים טרם נבדקה, למרות שהצמח ניתן כטיפול במחלות דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס, דלקות מפרקים ועוד. במחקרו הוא מצא, שחשיפת חיידקים לרכיבים בקנאביס, פוגעת ביכולת שלהם לתקשר זה עם זה וליצור את המושבות הקרויות ביופילם.

“התחלנו לחשוב על הקנבינואידים כתחליפים לאנטיביוטיקה”, אמר. “מצד אחד, מדובר בחומר טבעי במקור ומצד אחר, זהו חומר שהחיידקים עוד לא מכירים ולא פיתחו עמידות נגדו. כולנו יודעים שהשימוש המוגזם באנטיביוטיקה הוא מסוכן ובכל זאת כולנו משתמשים בה”. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות