ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס עם עובש

מחקר חדש: עישון קנאביס נגוע בעובש עלול להוות סכנת חיים

שתפו את החברים

מחקר חדש שנערך בבריטניה ובחן מקרה נדיר של מטופלת קנאביס רפואי שהציגה תסמינים חריגים, מראה כי עישון קנאביס נגוע בעובש או פטריות מסוגים אחרים עלול להוות סכנה משמעותית לבריאות, ואף להוביל במקרים קיצוניים למוות. “חשוב מאד לדעת מהיכן מגיעה המריחואנה…

מחקר חדש שנערך בבריטניה ובחן מקרה נדיר של מטופלת קנאביס רפואי שהציגה תסמינים חריגים, מראה כי עישון קנאביס נגוע בעובש או פטריות מסוגים אחרים עלול להוות סכנה משמעותית לבריאות, ואף להוביל במקרים קיצוניים למוות. “חשוב מאד לדעת מהיכן מגיעה המריחואנה שאנו עומדים לצרוך, ומראש מומלץ לבחור בזנים שגדלו בסביבה סגורה ומבוקרת ולא באוויר הפתוח,” מסר הרופא שהוביל את המחקר.

עובש, או פטריות מסוגים אחרים, מהוות את אחת הבעיות המרכזיות איתם מתמודדים צרכני קנאביס – לא רק אלו מהם המגדלים את הצמח בעצמם אלא גם אלו הצורכים אותו בתצורת תפרחת למטרות פנאי או במרשם רופא.

במהלך השנה האחרונה אף נמצאו שרידי עובש בדוגמיות קנאביס רפואי ששלחו מטופלים ישראלים למעבדות פרטיות, וכעת מסתמן שמדובר בסכנה אמיתית לבריאות.

מחקר חדש שנערך בבריטניה ופורסם בירחון המדעי ‘British Medical Journal’, מראה כי צריכת קנאביס הנגוע בפטריות עשויה להוביל להידבקות בפטרייה ולזיהום מערכת החיסון, ולסכן בכך בצורה משמעותית את בריאותם ואף את חייהם של הצרכנים.

סכנה: עובש קטלני

במהלך המחקר נערך מעקב רפואי אחר מטופלת קנאביס רפואי בת 48 מקליפורניה, שהתלוננה במשך מספר שבועות על מספר תופעות לוואי חריגות במיוחד, שאינן אופייניות לצריכת קנאביס: עייפות כרונית, סחרחורת קבועה, התנהגות אגרסיבית וכן חוסר יכולת לזכור פרטים אישיים כמו שמה או כתובת מגוריה.

לאחר שנבדקה במספר בדיקות מקיפות בבית החולים CSMC שבלוס אנג’לס, ועברה בין היתר גם בדיקות שבחנו את ריכוז הקנבינואידים הפעילים בדמה ושללו כי מדובר בתופעה שיכולה להיות קשורה בצורה כלשהי לקנאביס הרפואי שהיא צורכת, הגיעה המטופלת לרופא מומחה שאבחן אצלה זיהום טפילי פטרייתי מסוג Coccidioidomycosis, שמוביל להתפתחות תסמיני מחלה המכונה “קדחת קליפורניה” או “קדחת העמק”.

פרחי קנאביס נגועי עובש - סכנה בריאותית חמורה
פרחי קנאביס נגועי עובש – סכנה בריאותית חמורה

מחלה זו מתפתחת במשך תקופה ארוכה, ולאחר שהיא מתחילה בתסמינים דומים לאלו שהציגה המטופלת, היא עלולה להתפתח לכדי זיהום נרחב בעמוד השדרה, ודרכו במערכת העצבים ובמוח. זיהום שכזה, שמקורו במגוון רחב של פטריות כולל סוגי עובש שונים, נחשב לקטלני במיוחד, ולאחר התפתחותו יש סיכוי גבוה להתדרדרות רפואית חמורה עד לכדי מוות.

מקור הזיהום של המטופלת לא היה ברור בתחילה, שכן זיהום פטרייתי לא תוקף בני אדם בצורה אקראית, אך לאחר בחינה מדוקדקת של הקנאביס שברשותה נמצא כי הוא מכיל שאריות מינוריות של פטרייה מסוג Coccidioides Immitis, שהתפתחה באדמה שבה גדל הקנאביס.

שאריות של הפטרייה המסוכנת ונבגיה נמצאו גם בבדיקת שקיות הקנאביס שהיו בביתה של המטופלת, וכן בשקיות רבות במלאי של שתי חנויות קנאביס רפואי מהן רכשה את הקנאביס שלה.

המקרה הראשון בעולם – הידבקות מקנאביס

הרופאים שליוו את המטופלת סברו תחילה כי לא ייתכן שנבגי פטרייה חיים שרדו את תהליך הבערה שמתרחש בעת עישון הקנאביס, אך לאחר שבחנו את הנושא לעומק גילו כי למעשה ישנה סבירות הישרדות מסוימת בקרב חלק לא מבוטל מהנבגים, ומצבה הרפואי של המטופלת אכן נגרם עקב נבגים כאלו שהגיעו מהקנאביס והתפתחו בגופה.

לאור הממצאים, קבע צוות המחקר כי זהו התיק הרפואי הראשון בעולם בו אובחנה הדבקה פטרייתית שנבעה כתוצאה מצריכת צמח נגוע בתצורת עישון, ומאחר ואותה מטופלת אינה לוקה במחלה הקשורה למערכת החיסון או מחלישה אותה, נופצה התיאוריה הרווחת לפיה נבגי פטרייה עשויים להתפתח רק בקרב בני אדם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת.

עובש על פרחי קנאביס
עובש על פרחי קנאביס – לא תמיד נראה לעין

עוד קבעו החוקרים כי הפטרייה הספציפית שבה נדבקה המטופלת, שהנה אופיינית בעיקר למדינת קליפורניה וסביבתה הקרובה, היא רק אחת מבין זנים רבים מאד של פטריות מסוכנות שעלולות להדביק גידולי קנאביס שאינם מתבצעים בתנאים אופטימליים תחת פיקוח ראוי.

“חשוב מאד לדעת מהיכן מגיעה המריחואנה שאנו עומדים לצרוך, ומראש מומלץ לבחור בזנים שגדלו בסביבה מבוקרת ולא באוויר הפתוח.” מסר מוביל המחקר, ד”ר בריאן שארפירו (Bryan Sharpiro), בראיון שמסר לתקשורת בעקבות פרסום הממצאים. “עבור אנשים הלוקים במצבים המחלישים את המערכת החיסונית, כמו איידס ומחלות זיהומיות אחרות, ההמלצה הגורפת היא להימנע בכלל ממוצרי קנאביס הנצרכים בשאיפה, ולעבור למוצרים אכילים.”

איך אפשר להימנע מעובש? הנה מדריך מלא לאיזון לחות בחלל הגידול

איך תדעו לזהות? הנה 4 דרכים לדעת שאתם מעשנים קנאביס נגוע בעובש

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אחד שמבין |

    אחד הדברים המבאסים עובש בפרחים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות