ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
התרופה הירוקה: פאר פיברומיאלגיה

“שאכטה אחת הספיקה כדי לגלות באיזה פלא מדובר”

שתפו את החברים

פאר הוא מטופל קנאביס רפואי ותיק, אשר מטופל ברישיון כ-10 שנים בעקבות מחלת הפיברומיאלגיה שהתפרצה אצלו לפני כ-15 שנה. על אף שמחלת הפיברומיאלגיה תוקפת בעיקר נשים, היא לא פסחה על פאר וגרמה לו לחוות כאבים קשים ועזים כמותם לא חווה…

פאר הוא מטופל קנאביס רפואי ותיק, אשר מטופל ברישיון כ-10 שנים בעקבות מחלת הפיברומיאלגיה שהתפרצה אצלו לפני כ-15 שנה. על אף שמחלת הפיברומיאלגיה תוקפת בעיקר נשים, היא לא פסחה על פאר וגרמה לו לחוות כאבים קשים ועזים כמותם לא חווה מעולם. בתור גבר צעיר ומופנם, הוא מספר כי היה קשה לו לקבל את האופציה של טיפול בקנאביס רפואי, אך לאט לאט גילה שמדובר בדבר הטוב ביותר שקרה לו בחיים.

פאר י’, תושב מרכז הארץ בן 44, ואב לארבעה ילדים הוא מטופל קנאביס ותיק אשר קיבל את רישיונו בעקבות מחלת הפיברומיאלגיה שהתרפצה אצללו לפני כ-15 שנה בהיותו בן 29 בערך. הוא מספר שבמהלך חייו הבוגרים ולאחר שחרורו מהצבא התחיל לסבול מכאבים עזים ובלתי מוסברים שבאו לידי ביטוי בעיקר בחלק גופו העליון ובנוקשות קשה של הגוף לאחר התעוררותו מהשינה.

הוא מספר כי כמות הרופאים שפגש במהלך שנות ה20 לחייו ללא צל של ספק הייתה חריגה לבחור בגילו והוא משער כי עד לגילוי הפיברומיאלגיה פגש כ-50 רופאים שונים, עבר כ80 בדיקות שונות ומגוונות, ניסה כ-20 סוגים של כדורים ומשככי כאבים שונים, ביקר בכל בתי החולים בארץ וקיבל לפחות 40 זריקות שרובן היו באזור הגב ועמוד השדרה.

"שאכטה אחת הספיקה כדי לגלות באיזה פלא מדובר"
עשרות חולי פיברומיאלגיה מסכימים: קנאביס הוא פלא

פאר הסכים להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של מגזין קאנה, ולספר על הדרך הארוכה והמתלתלת עד גילוי המחלה, על הכאבים הבלתי פוסקים, על לילות ארוכים ללא שינה וכמובן על הצמח שהחזיר לו את החיוך לפנים ונתן לו את האופציה להקים משפחה ולגדל ילדים.

1. מהי ההתוויה בגינה אתה מטופל בקנאביס רפואי?

“אני מטופל בקנאביס רפואי בגלל מחלת הפיברומאלגיה (דאבת השרירים) בה אובחנתי באופן רשמי כשהייתי בן 29 בערך”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“לטיפול בקנאביס רפואי נחשפתי על ידי הרופא שאבחן אותי בסופו של דבר באופן רשמי כחולה פיברומיאלגיה. כיוון שבזמנו לא הייתי בקיא בתחום כלל פחדתי מאוד להכניס סמים לגוף שלי. בערב אחד שישבתי בבית, וכאב לי כמו שלא כאב לי מעולם, החלטתי שאין לי יותר ברירות ואמרתי לרופא שאני מוכן. הוא ארגן עבורי את כל הצד הבירוקרטי ושבועיים וחצי לאחר מכן אושרתי”.

“אחרי שהרישיון היה בידיים שלי, לא מיהרתי ללכת ולהביא את הקנאביס. פחדתי מאוד. התחלתי לחפש באינטרנט אחר מטופלים שסיפרו לי על הסגולות המדהימות של הצמח וחלקו איתי את סיפור חייהם. השתכנעתי והחלטתי לנסות. אני לא יכול אפילו להעביר במילים ולא בכתב כמה ההשפעה הייתה מדהימה, ממצב של שבר כלי פתאום חזר לי הצבע לפנים, פתאום לא כאב לי, זה היה פשוט קסום, אין לי מילה אחרת.שאכטה אחת הספיקה ומיד הבנתי באיזה פלא מדובר”.

3. תאר את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“הסיפור שלי מתחיל כשנתיים לאחר שחרורי מהצבא כשהייתי בן 24 בערך. כל חיי הייתי בחור מאוד אתלטי וספורטיבי שאוהב לטייל ולעסוק בהמון סוגים שונים של ספורט, ביניהם בעיקר ספורט אתגרי. כשיצאתי עם חברים שלי לטיול של אחרי צבא בדרום אמריקה, תכננו לעשות סנפלינג באחד מהאתרים המוכרים ביותר בברזיל. אני זוכר שעלינו להר, התכוננתי ושמחתי כל כך, אבל לצערי בסופו של דבר נאלצתי לעזוב את המקום באמבולנס מקומי”.

“שנייה לפני שהייתי אמור לרדת בסנפלינג את ההר תקף אותי כאב עז בגב התחתון שפשוט שיתק אותי ולא נתן לי אופציה אפילו לקום מהרצפה, חשבתי שאני הולך למות. אחרי כחצי שעה שלא הצלחתי להזיז את עצמי אפילו במילימטר הזעיקו אמבולנס מקומי שלקח אותי לבית החולים, ושם הכל התחיל”.

“אחרי שהצלחתי להתאושש מעט בבית החולים המקומי וקיבלתי מספר זריקות חזרתי לארץ והמשכתי להתנהל כרגיל. העדפתי לשכוח ולקוות שהיה מדובר ברגע של חולשה. אך לצערי הכאבים לא עזבו אותי מאותו היום ואף הלכו והתגברו ונעשו קשים יותר ויותר. אצל כל אחד מחלת הפיברומיאלגיה באה לידי ביטוי בדרך אחרת, אני חושב שהסימפטומטים של המחלה שתקפו אותי היו קשים ביותר”.

“במשך כ-5 שנים עד שאובחנתי באופן רשמי כחולה פיברומיאלגיה, סבלתי מכאבי שרירים לא מוסברים בכל חלקי גופי. הכאבים היו מורגשים בעיקר באזור עמוד השדרה. לא הייתי מצליח לישון, העברתי לילות שלמים ללא שינה ושמתי לב שכל תפיכה קטנה מחברים על הכתף מכאיבה לי כאילו דוקרים אותי בסכינים”.

“עברתי המון רופאים, ביקרתי בכל בתי החולים בארץ ועשיתי כל בדיקה אפשרית בניסיון לאתר מהו מקור הכאב שלי. הזריקו לי המון זריקות, נתנו לי לנסות אינספור כדורים ואפילו קבעו לי מספר פגישות אצל פסיכיאטרים כאשר חשבו שאין יותר תקווה וככל הנראה הכאב מגיע ממקור נפשי. אחרי שכל זה לא עזר, הפנו אותי לרופא מומחה ומוכר מאוד בישראל שעל הפגישה הראשונה שלנו אמר לי שככל הנראה מדובר בפיברומיאלגיה”.

“הוא ערך לי סדרת בדיקות כמו סיטי, MRI וצילומים ובישר לי את הבשורה – אני חולה פיברומיאלגיה. לא ידעתי כיצד אני אמור להמשיך מכאן, סיפרתי לו את ההסטוריה הרפואית שלי והצגתי בפניו את כל המסמכים הרלוונטיים שיראה שכל הטיפולים, התרופות והזריקות שנתנו לי פשוט לא עזרו. בתרופות מסויימות הגעתי למינונים המקסימאליים”.

"שאכטה אחת הספיקה כדי לגלות באיזה פלא מדובר"
“הכאבים בגב התחתון הרגישו כמו סכינים שדוקרים אותי”

“לאחר ששמע אותי הוא המליץ לי על אופציה של טיפול בקנאביס רפואי. מודה שנבהלתי. בניגוד להמון מטופלים שנחשפו לקנאביס עוד כתחביב פנאי, אני לא הכרתי את הקנאביס לו במקצת. כל חיי לא צרכתי אלכוהול, לא עישנתי סיגריות ובטח ובטח שלא צרכתי סמים. הסתכלתי על הרופא בפחד ואמרתי לו שאני לא מוכן להכניס סמים לגוף שלי”.

“ערב אחד כשישבתי בביתי ובכיתי כ-5 שעות רצופות מרוב כאב, החלטתי להרים טלפון לרופא המטפל שלי ולאמר לו שאני מוכן לנסות את האופציה. הרגשתי שאין לי מה להפסיד. הדוקטור שמע את הכאב שלי בקולי וביקש ממני להגיע בבוקר שלמחרת עם כל המסמכים הרלוונטיים. נפגשנו בוקר למחרת, יומיים לאחר מכן כל המסמכים שלי כבר הועברו למשרד הבריאות. חיכיתי כשבועיים וחצי וקיבלתי טלפון – הרישיון אצלי. משרד הבריאות אישרו אותי”.

4. תאר את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“אני אנסה לקצר כמה שיותר כי השינוי באורח החיים שלי הוא פשוט מדהים במלוא מובן המילה. לפני הטיפול בקנאביס הכאבים שהייתי חש היו כאבים בעוצמה שלא הייתי מאחל אפילו לאויבים שלי. אני זוכר שהייתי קם אחרי שעה אחת עלובה של שינה עם גוף תפוס ושרירים נוקשים, לא הייתי מצליח לקום מהמיטה והיה לוקח לי בערך כשעה ולפעמים אפילו שעתיים להגיע למקלחת על מנת לצחצח שיניים”.

“היום אני ישן לילות רצופים וקם ללא שום בעיה בכלל. לפעמים כשקצת יותר קשה לי לקום והכאבים חזקים מהרגיל, אני יודע שכבר מחכה לי ג’וינט ליד המיטה שיפתור את כל העניין, ואכן אחרי מספר שאכטות בודדות הכאב נחלש לעוצמה סבירה לחלוטין שאני יכול לתפקד יחד איתו רגיל לחלוטין”.

“השינוי הגדול ביותר באורח החיים שלי הוא שהצלחתי להקים משפחה. יש לי אשה מקסימה וילדים נהדרים, שזהו חלום שלא יכולתי אפילו לפנטז עליו לפני שקיבלתי את הרישיון. אני הייתי אדם מאוד כאוב וכתוצאה מכך מאוד עצבני וחסר סבלנות לסביבה. ידעתי שבמצב הזה אין שום סיכוי שאצליח להשיג לעצמי זוגיות בריאה. כל בת זוג שהייתה לי בזמנו פשוט ברחה כי הייתי נטל גדול מדי”.

“האשה שלי והילדים שלי הם האור של החיים שלי, הם מחזקים אותי ותומכים בי גם ברגעים שלפעמים קצת קשה יותר מהרגיל. אני מלמד את הילדים שלי על הקנאביס, אני לא מסתיר מהם ואני מספר להם בדיוק מה עובר עלי. חשוב לי מאוד שהם יבינו שמדובר בצמח פלאי אך מנגד שיהיו אחראיים. אני רוצה לחשוף אותם לקנאביס בעצמי ושלא ייחשפו בדרך לא טובה דרך חברה שתציג את הצמח באור שלילי אחר שלא מגיע לו”.

5. האם אתה מטופל בקנאביס בלבד, או נוטל תרופות נוספות במקביל?

“אחרי כל התרופות שהרעילו לי את הגוף לפני שקיבלתי את הרישיון, הבטחתי לעצמי שאני לא מכניס יותר רעל לגוף שלי. זה בא לידי ביטוי בתזונה נכונה וכמובן בכדורים. אני לא מוכן להרוס יותר את הגוף שלי ולהכניס אליו דברים שהוא לא היה רוצה לקבל. אני מקבל את המינון המתאים עבורי ואת הזנים הנכונים עבורי ותמיד יש מה שיעזור לי במקרה של התקף כאב או נדודי שינה. הקנאביס פותר הכל – אין שום סיבה לקחת כדורים”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“מודה כי התהליך שאני עברתי היה יחסית מזמן, אני בטוח שהכל השתנה ולצערי הרב לפי מה שאני שומע הכל נעשה קשה ומעיק יותר. הדבר היחיד שאני יכול להמליץ הוא שתיהיו מסודרים ותכינו את כל המסמכים שלכם מראש בצורה מסודרת. תמצאו את האדם שילווה אתכם בתהליך ויסייע לכם, יש המון אנשים מדהימים בתחום שמוכנים להירתם למשימה ולעזור. תאזרו בסבלנות, תדעו שהבירוקרטיה קיימת בכל מקום ולא רק במשרד הבריאות ותשתדלו להשאר אופטימיים”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לפני כשלוש שנים היה מקרה קטן שבסופו של דבר נגמר בלא כלום. שוטר ניגש אלי כאשר ישבתי במקום ציבורי יחד עם חבר שלי ועישנתי ג’וינט. השוטר ביקש ממני להציג את הרישיון וניסה לתפור לי תיק שאני חולק את הג’וינט שלי עם חבר שלי. אחרי חקירה מאוד קצרה ובעזרת עורך הדין שלי שוחררתי מאוד מהר”.

8. איפה אתה חושב שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“אני באמת מפחד אפילו לחשוב על האופציה הזאת, אני חושב שאם הכאב לא היה הורג אותי אז התרופות והזריקות היו הורגות אותי בסופו של דבר. הגעתי למצב שבו אני נמצא על המינון המקסימאלי בחלק מאוד גדול מהתרופות שלי ואפילו שהייתה תקופה שזה עזר לי, מתישהו גם זה הפסיק לעזור”.

“אני חושב שגם בגיל הזה הייתי עדיין חי אצל הוריי והייתי זקוק לעזרה סיעודית צמודה ביום יום שלי. אני בטוח במאה אחוז שלא הייתי מצליח להקים משפחה ושהייתי הופך לאדם מאוד מסכן בחיים האלה. אני באמת מעדיף לא לחשוב על האופציה הזאת – היא פשוט עצובה מדי”.

9. מה אתה חושב על גידול קנאביס ביתי, והאם אתה חושב להתחיל לגדל בעצמך?

“לגדל בעצמי אני לא אתחיל לעולם, כל עוד הדבר אינו חוקי אני לא יכול לעשות בבית שלי מעשה פלילי כשיש לי אישה וילדים. אני לא רוצה שחס וחלילה אף אחד מהם יהיה בסיטואציה לא נעימה כזאת או אחרת. אם את שואלת אותי באופן כללי – אני בעד גידול קנאביס ביתי, בעיקר כיום כשיש כל כך הרבה בעיות עם הזנים וכל מטופל שני שאני פוגש מציג בפניי אינספר בעיות הנוגעות לרצף הטיפולי ואיכות התרופה שהם מקבלים”.

"שאכטה אחת הספיקה כדי לגלות באיזה פלא מדובר"
גידול קנאביס ביתי: יש יגידו פשע, יש יגידו תרפיה לגוף ולנפש

“במידה ויש מישהו שמכיר את התחום, יודע לעשות את זה בצורה טובה ומקצועית ולא מפחד להסתכן בפלילים? אני לא אגיד לא. אני חושב שזאת אופציה מדהימה ומעבר לכך גידול כל צמח שהוא הוא תרפיה מדהימה לגוף וגם לנפש. אין כמו לשתול זרע קטן באדמה וללוות אותו עד שהוא מגיע להיות כזה צמח גדול, חזק, יפיפייה ופלאי”.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“אני חושב שהלגליזציה צריכה להגיע אלינו במהרה, כמו שהיא מתחילה לאט לאט להגיע לכל מדינות העולם המודרני. אין שום סיבה לאסור על משהו שאין סיבה אמיתית לאסור עליו. כולנו כבר יודעים מזמן על נפלאות הקנאביס, כולנו יודעים שהוא מזיק הרבה פחות מהדברים החוקיים שכן נמכרים בחנויות וכולנו מודעים לפריחה כלכלית שהתחום הזה יניב למדינה שלנו במידה וזה יהיה חוקי. אני חושב שהכל שאלה של זמן – בסוף הלגליזציה תגיע גם אלינו”.

סיפורו של פאר פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות