ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
המפ - קוסמטיקה

עור ירוק – שמן המפ ותפקידו בקוסמטיקה

שתפו את החברים

בשורה חדשה ומטריפה לכל הנשים והגברים שאוהבים לטפח את עצמם – שמן המפ. לשמן מגוון ענק של מינרלים וויטמינים העוזרים לבריאות העור, ובכך הוא מעשיר אותו והופך אותו לרך, מלא ברק וחלק כמו עור של תינוק. במידה ואתם סובלים ממחלות…

בשורה חדשה ומטריפה לכל הנשים והגברים שאוהבים לטפח את עצמם – שמן המפ. לשמן מגוון ענק של מינרלים וויטמינים העוזרים לבריאות העור, ובכך הוא מעשיר אותו והופך אותו לרך, מלא ברק וחלק כמו עור של תינוק. במידה ואתם סובלים ממחלות עור, או סתם עור בעייתי, שמן המפ מצויין לטיפול והזנת העור. בנוסף, השמן עוזר לטיפול ביובש, סדקים ופצעים שבאים לבקר אותנו מדי פעם לפעם. 

כולנו מכירים את התחושה החסרת אונים, כאשר אנו נכנסים לחנות טיפוח ומוצרי קוסמטיקה על מנת לקנות לעצמנו תכשיר מסויים לטיפול בעור שלנו. מיד ניצבים מולנו מדפים עמוסים באינספור תכשירים, צינצנות ושפופרות של קרמים, דיילות יופי מאופרות בהגזמה מציקות לכם וריחות בשמים שמתערבבים לריח מסחרר אחד וגורמים לכם למעט סחרחורת, יכולים להקשות מאוד על שיקול הדעת והבחירה שלכם במוצר שבאמת יהיה אפקטיבי ומתאים לעור שלך.

אנו ממליצים בחום על מוצרי טיפול על בסיס של צמח ההמפ, לו יתרונות רבים לעור בשל ההרכב התזונתי העשיר שמכיל זרעי ההמפ. שימוש יום יומי בשמן המפ ישמור על עורכם חלק ויפה יותר בדיוק כפי שאתם מצפים. 

במשך אלפי שנים שימש שמן ההמפ (Hemp Oil) כמרכיב עיקרי בתזונה של תרבויות מזרחיות ומערביות, שגילו את יתרונותיו הרבים ואת ההרכב התזונתי העשיר והמזין שבו.

שמן המפ לשיקום העור

השימוש הראשון בשמן המפ כתרופה שתועד בהיסטוריה, מופיע בספר תרופות סיני (Pen Ts’ao Ching) משנת 2737 לפני הספירה, ובו מתוארת הכנת שמן המפ על ידי מיצויו מן הזרעים. השימושים בתרופת שמן ההמפ המתוארים בטקסט הם מגוונים וכוללים: הרגעת פריחות וגירודים, טיפול בכאבים, הקלה על בעיות עיכול, טיפול בחוסר איזון של מערכת הרבייה הנשית ואפילו במחלת המלריה.  

שמן המפ הוא שמן צמחי המופק בכבישה קרה של זרעיו הטריים של צמח ההמפ – הקנאביס התעשייתי. אפשר להפיק את השמן מזרעים של כל צמח ממשפחת הקנאביס, אך מקובל ביותר להפיק את השמן מן הקנאביס התעשייתי. המפ הוא צמח קנאביס סאטיבה, המשמש לצרכים תעשייתיים בלבד, ובמשך מאות שנים שימשו הסיבים הארוכים והחזקים שלו את האנושות להכנה של מגוון דברים כמו: ביגוד, נייר, חבלים, אריגים שונים ועוד. 

על אף דימיונו החיצוני של צמח ההמפ לצמח הקנאביס הוא שונה ממנו בעיקר במבנהו הגנטי, מכיל כמות מזערית בלבד של THC (הקנבינואיד שיוצר את תחושת ה”היי”) ואינו בעל השפעות פסיכואקטיביות. המפ יכיל בדרך כלל כמות מסויימת של CBD, אשר לו ניתן לייחס סגולות רפואיות רבות כמו אנטי דלקתיות, הפחתת חרדות ושיכוך כאבים.

שמן ההמפ האיכותי ביותר מופק מזרעי הצמח, למרות שניתן להפיק שמן מכל חלקיו. בתהליך הכנת השמן, זרעי ההמפ נלחצים ונדחסים, והשמן נסחט מהם בתהליך עדין של כבישה קרה, בטמפרטורה של גג 45 מעלות, בתהליך זה נשמרים הערכים התזונתיים האיכותיים של השמן והוא אינו מתחמצן.

לשמן טעם אגוזי וצבע חום-ירקרק, בחלק מן המקרים יעבור השמן סינון וזיקוק שיהפוך אותו לחסר צבע ובעל טעם כמעט לא מורגש. חשוב לדעת, כי השמן לא נשמר הרבה זמן על המדף, ועל מנת לשמר אותו לאורן זמן יש לאחסן אותו במקום אפלולי ובטמפרטורה נמוכה.

סבון מהמפ

שימוש בסבון המפ הוא אחד מהשימושים הפופולריים ביותר של צמח ההמפ, אך ניתן למצוא אותו גם בקרמים, מסנני קרינה ותכשירי לחות לשפתיים. ניתן להשתמש בשמן הטבעי למריחה ישירות על גבי העור, בכדי לטפל ביובש וסדקים, או כחלק מקרמים, משחות ושמני עור המבוססים או מכילים שמן המפ. רבים אף בוחרים לשלב את שמן זרעי ההמפ כחלק מהתזונה היומיומית שלהם, כמקור עשיר של חומצות שומן חיוניות.

התאמה מושלמת להרכב השומנים של העור

שמן ההמפ מכיל הרכב איכותי ביותר של חומצות שומן חיוניות ביחס האופטימלי לצרכי גוף האדם. כ-75%-80% מתכולת השומן שבזרע ההמפ כוללת חומצות שומן בלתי רוויות (“שומן טוב”) ורק כ- 9%-11% של שומן רווי (“השומן הרע”). שמן זרעי ההמפ בולט לחיוב כיוון שהוא השומן הטוב והבלתי רווי ביותר המופק מן הצומח. השמן מכיל כ-80% חומצות שומן חיוניות (Essential fatty acid) מסוג אומגה 3 ואומגה 6, להן תפקיד חשוב בבנייה התקינה של רקמות הגוף, התפתחות התאים, השרירים ומערכת העצבים.

חומצות השומן הן מהחשובות במרכיבי השומנים בגופם של כלל היצורים החיים, מהוות את המרכיב העיקרי של הפוֹספוֹלִיפִּידִים (Phospholipid), חומר הבניין העיקרי של דפנות התאים, ומפקחות על חדירות התא – כלומר, מאפשרות מעבר חומרים חשובים להזנת התא ומונעות כניסה של חומרים מזיקים.

הגוף מייצר בעצמו את מרבית חומצות השומן, מלבד שתי קבוצות, אומגה 3 ואומגה 6. חומצות אלה הכרחיות לתפקוד התקין, והגוף חייב לקבלן מהמזון (לדוגמא- זרעי פשתן ודגים). מרבית המזונות מהם בני האדם מקבלים את חומצות השומן החיוניות עשירים באחת מן החומצות, בניגוד לשמן ההמפ שמכיל גם אומגה 3 וגם אומגה 6 בריכוזים אופטימליים.

לחומצות השומן אומגה 3 חשיבות רבה. הן מקטינות את הסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב, מונעות היווצרות דלקות וחיוניות לתפקוד קוגניטיבי תקין. חומצות השומן מסוג אומגה 6 אחראיות על תפקוד תקין של תהליכים ביוכימיים רבים, בין היתר ייצור הורמונים וכן בניית קרומי התאים.

מחקרים מודרניים שנערכו בשנים האחרונות, מראים כי ליחס בין חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6 ישנה חשיבות מכרעת בטיפול בדלקות שונות, שכן יחסים שאינם מתאימים עשויים להביא ליצירת חומרים מעוררי דלקת, וכתוצאה מכך עלולות להתפתח בטווח הארוך מחלות לב, סרטן, אסטמה ועוד.

אומגה 3

בזרעי ההמפ קיים יחס בין אומגה 3 לאומגה 6 של 3.38/1, שהוא גם היחס המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בכדי לשמור על מצב בריאות אופטימלי ועל עור בריא.

מחקר שפורסם בשנת 2005 בירחון לטיפולים דרמטולוגיים (“Journal of Dermatological Treatment”) גילה כי שימוש בשמן זרעי המפ הקל על סימפטומים של דרמטיטיס ודלקתיות של העור. זאת בשל האיזון המיוחד של חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6. במהלך המחקר, הסימפטומים שכללו עור יבש, אדמומי ומגרד פחתו באופן משמעותי בקרב הסובלים מהמחלה שקיבלו שמן המפ למשך 20 שבועות.

מרבי חומצות השומן שמכילים זרעי ההמפ הן חומצות אלפא לינולניות (ALA), המשמשות כמקור אנרגיה יעיל ביותר, תורמות לשריפת שומן וחשובות במיוחד לשמירה על תפקוד תקין של המוח ובריאות תקינה באופן כללי.

בנוסף לחומצות האלפא לינוליות, זרע ההמפ מכיל גם חומצות שומן גמא-לינולאיות (GLA), שנמצאו כמכילות סגולות אנטי דלקתיות ויכולות חיזוק דפנות התאים בגוף. בנוסף, החומצה הגמא-לינולאית מומרת בתהליך המטבוליזם לחומרים דמויי הורמונים הנקראים פּרוֹסטָגְלַנְדִינִים, המשתתפים בתפקודן של כמעט כל מערכות הגוף.

בנוסף לחומצות חיוניות אלו, שמן זרעי המפ מכיל כמות נכבדת של אנטיאוקסידנטים (ויטמין E), ששומרים על העור מפני נזקי הזמן, מפחיתים קמטים וסימני מתיחה, ויטמין A, שמסייע בהחלמה של צלקות פצעי אקנה, מטשטש קמטים וממריץ את הדם לאזור, ויטמין D, שנקלט לרוב מן השמש ומשמש לבניית העצמות, פיטוסטרולים, שמסייעים להפחתת הכולסטרול ורשימת מינרלים ארוכה הכוללת סידן, מגנזיום, גופרית, אשלגן, זרחן, ברזל ואבץ.

שמן המפ - טיפוח העור

שמן המפ ומוצרי טיפוח המבוססים עליו מהווים מקור לחות מצוין לעור, כיוון שהרכב הליפידים (השומנים) בצמח ההמפ דומה מאוד במבנהו לזה שקיים בעור האדם. המשמעות היא ששמן ההמפ נספג וחודר לעור בצורה מושלמת, ומייצר מעין שכבת מגן על גבי העור, מבלי להפר את האיזון הטיבעי שלו. לאחר שימוש בשמן העור הופך אלסטי ומשמר את הלחות גם בעור יבש ופגום.

מפסיקים להרוס את הגוף שלנו עם נפט

מרבית מוצרי טיפוח העור שנמצאים כיום בשוק, הם מוצרים המבוססים על שמן מינרלי המופק מנפט כחומר גלם. עדויות חדשות שהתגלו בשנים האחרונות “מכתירות” את השמן המינרלי כמזהם הגדול ביותר של גוף האדם, ומציעות את תעשיית הקוסמטיקה כמקור אפשרי ורלוונטי לזיהום.

במחקר שבחן 142 נשים לאחר ניתוח קיסרי, נאספו דגימות של שומן תת עורי וחלב אם שנותחו בהתאם לשאלון נתונים אישיים שמולא על ידי הנבדקות. הגורם המנבא העיקרי לזיהום של רקמת השומן בגוף הנשים היה גיל, מסת גוף, אזור מגורים, מספר לידות קודמות, שימוש במסנן קרינה נגד השמש במהלך ההריון וכן שימוש בקרם ידיים ובקרמים נוספים.

כמו כן נצפתה עלייה בריכוז בשמנים מינרליים רוויים ברקמות שומן ככל שהאישה הייתה מבוגרת יותר, בעלת מסת גוף גבוהה יותר ושעשתה שימוש במוצרי טיפוח עור רבים במהלך ההיריון. לא נמצא קשר בין זיהום של רקמות השומן להרגלים תזונתיים.

מוצרי טיפוח מופקים מנפט

רבים משוחרי הבריאות כבר משתדלים להימנע ממוצרי טיפוח המבוססים על נפט או שמן מינרלי, ויש אף מספר מותגים שהוציאו את השמנים ההלו מן הנוסחא ומתהדרים בכך על גבי האריזה. אך אין זו משימה פשוטה, כיוון שכיום חברות קוסמטיקה רבות עדיין עושות שימוש בחומרי הגלם הללו, והם נוכחים באינספור מוצרים שנמצאים על המדף שלנו, כמו: קרם הפנים, קרם הגוף, מסנן הקרינה ואפילו שמן תינוקות.

אז, אם השימוש בחומרי הגלם הללו כל כך נפוץ, האם זה באמת כל כך מזיק להשתמש בשמן מינרלי ונפט על גבי העור?

קיימות מספר סיבות חשובות ביותר, שיסבירו לכם מדוע רצוי שתמנעו ממריחה של מוצרי טיפוח מבוססים שמן מינרלי על גבי העור שלכם: 

שמנים מינרליים ונפט עלולים להיות מסרטנים: לפי ממצאיו מחקר שערכה הקבוצה לעבודה סביבתית (Environmental Working Group) עולה כי אחוזים עצומים ונכבדים מכלל מוצרי הטיפוח עשויים להיות מזוהמים, באחד או יותר מתוך 12 החומרים שנמצאו קשורות לסרטן ולמחלות קשות נוספות.

הדו”ח שהגישה הקבוצה דיווח כי מזהמים המבוססים על מרכיבים מבוססי נפט חודרים בקלות אל העור, אך למרות זאת אין הגבלה של המינונים והכמויות בפיקוח של ה- FDA. החומר הבעייתי והמסוכן ביותר שהתגלה במוצרי הטיפוח הוא דיוקסין (Dioxane), שנמצא בכ-22% מהמוצרים המבוססים על נפט ושמן מינרלי. הדיוקסין הוא קרצינוגן 
(גורם מסרטן) אנושי ידוע ומוכר שקיים בכ-34% מהקרמים המיועדים לעור הפנים.

קרמים

מחקר שנערך בשנת 2009 בדק האם מוצרי לחות המבוססים על שמן מינרלי עשויים להגביר את קצב הגידול של גידולים. המחקר בחן את ההשערה על עכברים עם סיכון גבוה לפתח סרטן עור, שקיבלו 100 מ”ג קרם לחות במריחה מקומית למשך 17 שבועות. לאחר תקופת המחקר שיעור שינוי והגדלת הגידול בקרב העכברים היה משמעותי מאוד.

מוצרים מבוססי נפט ושמן מינרלי מקשים על העור לנשום: נפט ושמן מינרלי אינם נספגים היטב ויוצרים על גבי העור שכבה מלאכותית שחוסמת את הנקבוביות ומונעת מעבר טבעי של מים ואוויר. עור שמועד לסבול מאקנה יגיב לנקבוביות חסומות ביצירת ראשים שחורים, לבנים ופצעונים אדומים. אך קיים מידע רב וסותר אודות היותם של חומרים אלה קומודניים (יוצרים פצעונים בעקבות סתימת נקבוביות).

טבעו האוטם והחוסם של השמן המינרלי עשוי ליצור סביבה חמה ולחה המתאימה להיווצרותם והתפתחותם של שמרים ופטריות. מחקר שנערך בשנת 2000 מצא כי תינוקות שטופלו במוצרי תינוקות המבוססים על שמן מינרלי, היו בסיכון גבוה יותר לפתח קנדידיס סיסטמי.

חשוב להימנע ממריחת מוצרים המבוססים על שמן מינרלי על גבי כוויות שמש, כיוון שהם “נועלים” את החום בפנים, מונעים מהעור לנשום ועשויים להאט את ההחלמה, או אף להחמיר את המצב, מה שעלול לגרום לצלקת קבועה.

נפט ושמן מינרלי לא מזינים את העור: כיוון שמוצרים המופקים מנפט משמשים כשכבה מלאכותית ש”נועלת” את מעבר האוויר והנוזלים, ניתן להניח ששכבה כזו גם תשמר את הלחות בתוך העור. אך במקרה בו העור חסר לחות, למוצרים מבוססי שמן מינרלי אין כל יכולת להזין אותו בלחות שמתאימה לו, ובנוסף הם אינם מאפשרים ללחות טבעית להיספג מן האטמוספירה, ולא יאפשרו כל קליטה של חומרים מזינים נוספים.

מוצרי קוסמטיקה מהמפ

מוצרי שמן מינרלי גורמים לדומיננטיות של אסטרוגןדומיננטיות האסטרוגן (Estrogen Dominance) הוא מצב שכיח בו אחוז ההורמון אסטרוגן גבוה מאוד ביחס להורמון פרוגסטרון, מה שמביא לחוסר איזון הורמונלי, המשפיע רבות על הגוף. הגורמים לתופעה זו הם כימיקלים הנמצאים בסביבתנו ונקראים קסנו-אסטרוגנים (Xenoestrogen) שפעולתם חזקה בהרבה מפעולתו של האסטרוגן הטבעי.

מוצרי טיפוח מבוססי נפט מסווגים כקסנו-אסטרוגנים, וסדרה של מחקרים שנערכו בשנת 2011, על ידי הארגון לטוקסיקולוגיה וכימיה סביבתית (Environmental Toxicology and Chemistry) מצאו כי מוצרי קוסמטיקה המופקים משמם מינרלי עשויים לגרום להשפעות אסטרוגניות. המחקר הראה כי שמנים על בסיס נפט נושאים עם פוטנציאל הפרעה אנדוקרינולוגי ועשויים להחריף מצבים של חוסר איזון הורמונלי.

במשך שנים כולנו משתמשים במוצרי טיפוח על בסיס נפט ושמן מינרלי ומזיקים לעצמנו מבלי לדעת ומבלי שתהיה אפשרות אחרת לטיפוח העור. כיום, המצב השתנה וקיימות אופציות טבעיות ובלתי מזיקות רבות לטיפוח ושימור מצב העור. אחד מחומרי הגלם שיכולים להחליף באופן אבסולוטי את תעשיית הטיפוח על בסיס נפט, הוא שמן ההמפ, שמגיע ממקור טבעי וצמחי ומועיל לעור יותר מכל מוצר סינטטי. שמן ההמפ יכול לשמש כחומר טיפוח, ואף להביא להקלה בסימפטומים של מחלות עור רבות.

בשמן ניתן לעשות שימוש במריחה מקומית על גבי העור היבש או הפגוע, או לשלבו באופן סיסטמי (מערכתי) באמצעות צריכתו כתוסף מזון. ניתן להשתמש בשמן ההמפ כקרם לחות ולמרוח אותו על גבי העור לאחר המקלחת, השמן יזין את העור, יאיץ את זרימת הדם בגוף ולא ישאיר מרקם שמנוני.

את שמן ההמפ ניתן לצרוך גם באכילה, אך חשוב מאוד לזכור כי אסור לחמם אותו לטמפרטורות גבוהות, שכן נקודת הרתיחה והחימצון שלו אינה גבוהה, ולאחר החימום הוא יהפוך לשומן רווי, שאינו בריא לגוף כלל. לחילופין ניתן להשתמש בשמן בעל הטעם האגוזי והעדין, במקום שמן זית, כרוטב למאכלים שונים, או לצרוך את זרעי ההמפ בשלמותם.

שמן המפ לאכילה

מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שמופקים או מבוססים על שמן המפ עשירים בערכים תזונתיים ואלמנטים מטפחים רבים, המשמשים כהזנה מצויינת לעור, ומשאירים אותו בריא, זוהר ורך. לשמן ההמפ ישנו אפקט נוגד הזדקנות , כיוון שהוא משפר את הרכב השומנים האפידורליים האחראיים על התחדשות התאים. הוא מרענן את מראה העור, מחייה אותו ויוצר מראה צעיר יותר. שימוש קבוע בשמן המפ יפחית קמטים וסימני הזדקנות בעור, ויגן מפני גורמים סביבתיים שעשויים לפגום במראה העור.

השמן גם שומר על לחות העור לאורך זמן, כך שאם העור מרגיש יבש זמן קצר לאחר שהספגתם אותו בקרם לחות, כדאי לנסות את שמן ההמפ ומוצריו, שמשמרים את הלחות הטבעית לאורך כל היום. באופן מפתיע, מוצרי הטיפוח על בסיס שמן זרעי המפ תורמים לאיזון של עור שמנוני, כיוון ששמן ההמפ אינו חוסם את הנקבוביות, ומאפשר לעודפי השומן לצאת מן העור. השמן גם נספג ומתייבש במהירות, ואינו משאיר את העור במרקם שומני ובמראה מבריק משומן.

אנשים הסובלים ממחלות עור שונות יוכלו גם כן למצוא הקלה לאחר שימוש קבוע במוצרי השמן ובשמן הטבעי. השמן מקל על תופעות של גירודים, אדמומיות, יובש הנגרם ממחלות עור וכל תחושת אי נוחות של העור. סימפטומים הנובעים ממחלות עור כמו פסוריאזיס, סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס ואקנה, מופחתים מאוד לאחר שימוש בשמן המפ במריחה על העור או בצריכה כמזון.

מחלת הפסוריאזיס נגרמת פעמים רבות עקב מחסור בחומצת השומן אומגה 6, על כן שמן ההמפ שעשיר במיוחד בחומצות שומן חיוניות, כולל אומגה 6, יכול להיות טיפול יעיל מאוד לבעיה. שמן ההמפ גם מוסיף לחות לעור ומעודד זרימת דם ואספקת חמצן לעור, מה שיכול להקל מאוד על אקזמה ועור יבש ומגרד. כיוון ששמן ההמפ הוא חומר גלם טבעי, ללא תופעות לוואי ידועות, הוא נחשב אידיאלי לטיפול במחלות ונגעי עור.

קוסמטיקה המבוססת על שמן המפ מתאימים לכל סוגי העור ומתאימים לכל גיל, ומופיעה בתצורות שונות, לדוגמא: סבון, קרם לחות, שמפו, מסנני קרינה, מוצרי לחות לשפתיים ומוצרים פופולריים נוספים.

קראו עוד:

מוצרי טיפוח עם קנאביס והמפ – איך הם פועלים?
עשו זאת בעצמכם: מסכת קנאביס לעור הפנים

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אורי |

    כבר מזמן משתמשת רק בקוסמטיקה טבעית.. הצעד הבא להעביר הכל לקוסמטיקה של המפ

    1. ג'וני סלומון |

      יותר טעים, יותר בריא 🙂

  2. בר |

    מקסים

  3. רויטל |

    איך לדעת מה לרכוש? יש מגוון עצום מחיר משתנה, איך אדע מה איכותי יותר?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות