ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
שורדים את הרפורמה

רפורמת הקנאביס הרפואי – איך שורדים ? גידול קנאביס ביתי ושאר האפשרויות

שתפו את החברים

רפורמת הקנאביס הרפואי – איך שורדים את הרפורמה? הרפורמה של היק”ר, שנכנסה לתוקפה באפריל השנה, מסתמנת ככישלון. מטופלי קנאביס רפואי מוצאים את עצמם בלי תרופה, או עם חומר באיכות גרועה ונזקקים לתרומות, ואחרים לוקחים יוזמה ומגדלים רפורמת הקנאביס הרפואי –…

רפורמת הקנאביס הרפואי – איך שורדים את הרפורמה?
הרפורמה של היק”ר, שנכנסה לתוקפה באפריל השנה, מסתמנת ככישלון. מטופלי קנאביס רפואי מוצאים את עצמם בלי תרופה, או עם חומר באיכות גרועה ונזקקים לתרומות, ואחרים לוקחים יוזמה ומגדלים

רפורמת הקנאביס הרפואי – כמו בתחומים חברתיים אחרים, גם בנושא הקנאביס הרפואי, שסובל לאחרונה ממשבר הרפורמה של משרד הבריאות, נשאבים לחלל שמותיר הממסד, אנשים טובים. כאלה שפועלים מתוך נדיבות ומודעות חברתית ושלא על מנת לקבל שכר.

שמענו לאחרונה על “מבצע ידידיה”, ו”מבצע דוד” של גיא לרר ו”הצינור” עם גדי וילצ’רסקי, ניר יופטרו וחברים, שאספו תפרחות ושמן ממטופלים ברחבי הארץ, והביאו אותם לילדים חולי האפילפסיה ולהוריהם הנואשים ויש מן הסתם עוד יוזמות רבות שאינן מתפרסמות.

רפורמת הקנאביס הרפואי – ערוצי המכירה בטלגרם מתגייסים

גם בקבוצות הטלגרם לממכר קנאביס, נרשמת התגייסות לטובת החולים. ערוץ “טלכאן” למשל, מציע לחולים קנאביס בחצי מחיר. “בעקבות המצב העגום של מטופלי הקנאביס”, אמר מייסד הערוץ בראיון ל-ynet, “אנחנו מציעים לחולים אפשרות להשלמה או קבלת הטיפול במחירים של 500-600 שקל לגרם. מדובר בקנאביס איכותי בהרבה, ממה שמקבלים בחוות גידול החוקיות”.

ערוץ “המחתרת”, יצא גם הוא במבצע דומה. “המחתרת תעשה את מה שמשרד הבריאות לא עושה”, נכתב במודעה שהתפרסמה ברשתות החברתיות. “כדי לסייע למטופלים לשמור על רצף טיפולי, המחתרת תעניק לבעלי מרשם עדיפות בתהליך ההרשמה למערכת, מחיר מוגן ומוזל וסבסוד למטופלים בעלי קושי כלכלי”.

“אנחנו עדיין בהרצה ומקבלים הרבה פניות”, אמר לנו מנהל בקבוצה, כשהתבקש לפרט. “בינתיים אנחנו עוסקים בהפצה שקטה ללקוחות. בקרוב נצא עם זה בצורה פומבית יותר. אנחנו לא רוצים שייווצר מצב של יותר מדי פניות ומטופלים שלא יקבלו מענה”.   

ערוצי המכירה בטלגרם מתגייסים רפורמת הקנאביס הרפואי
ערוצי המכירה בטלגרם מתגייסים רפורמת הקנאביס הרפואי

גידול קנאביס ביתי – נורות

רפורמת הקנאביס הרפואי – להתנתק מהממסד ולחתור לעצמאות – גידול ביתי

אבל יש גם מטופלים שלא בונים על עזרה, לא של המדינה ולא של אזרחים טובי לב. רפי בן ה-49, מגדל את התרופה שלו ונשאר לו מספיק לתת גם לאחרים. “אני לא צריך להתעסק לא עם הממסד ולא עם סוחרים”, הוא מסכם את היתרון הגדול של הדרך שבחר. “הסלוגן שלי הוא, ‘להתנתק מהממסד ולחתור לעצמאות’. הממסד רק עושה אותנו חולים יותר”.

רפי סובל מבעיות אורתופדיות, שגורמות לכאבים קשים בגפיים. בעבר היה מטופל במשך 20 שנה במחלקה האורתופדית ברמב”ם וניסו עליו, לדבריו, כל תרופה אפשרית. “היו תקופות שלקחתי 24 כדורים ביום, אבל כלום לא עזר ורק סבלתי מתופעות לוואי נוראיות. כאבים בכל העצמות, הקאות, שלשולים, חוסר ערנות, חוסר מוטיבציה, עצבנות”.

לפני 25 שנה הגיע לבקר חבר בארה”ב שהציע לו שכטה והשאר היסטוריה. “היום אני לא תלוי בשום כדור”, הוא מספר. “הרופאים אמרו שבגיל 40 אשב על כיסא גלגלים, אבל אני בריא, חזק כמו שור, מלא מוטיבציה, עובד ומתפקד. פלוס בונוס. אני רואה את העולם בוורוד”.

בתחילה הוא ניסה דווקא להוציא רישיון, אבל התנאי היה, כידוע, טיפול של שנה שלמה במרפאת כאב, כדי לנסות, שוב, את כל קשת התרופות נגד כאבים. “החלטתי שאני לא צריך רישיון כדי להשתמש בצמח שעושה לי טוב ולא רוצה לקבל כדורים שיעשו לי רע”.

גידול קנאביס ביתי – כל אחד יכול

גידול קנאביס ביתי - נורות
גידול קנאביס ביתי

אז הוא מגדל, כבר למעלה מעשר שנים, בבית ובשותפות עם חוות גידול שונות. ביבול הוא משתמש להפגת הכאבים שלו וגם תורם למטופלים אחרים. במקביל, הוא מלווה את אלה מהם שמחליטים לגדל בעצמם. “יש כ-35 מטופלים שאני מלווה בגידול. מייעץ, עוזר, מארגן להם ציוד בהתאם לשטח שיש להם והכמויות שהם צורכים”.   

את הידע שהוא מעביר היום, הוא צבר מסביב לגלובוס. “נסעתי לאמסטרדם, לארה”ב, לספרד ולמדתי איך מגדלים. אשתי ז”ל הייתה פיליפינית והמשפחה שלה מגדלת במשך שנים קנאביס בשדות, אז למדתי גם שם הרבה”.

הראשונים שזרע, היו זרעי “סופר למון הייז” מארה”ב. “ידעתי שזני סאטיבה טובים לי וזה מה שהתחלתי לגדל. קניתי מנורות, ציוד לאוורור, מיזוג, חמצון, השקיה. החלטתי ללכת על זה, כי זה גם כיף וגם שווה את המאמץ. בסופו של יום, ההוצאה השנתית על גידול, עומדת על 20 אחוז מההוצאה של קניית תפרחות בחוץ”.

  • אז אתה אומר שכל אחד יכול לגדל?

“כל אחד שיש לו חלל שאפשר למזג, שזה חשוב באקלים הישראלי. מטופלי קנאביס זקוקים בדרך כלל לאינדיקות שמאוד אוהבות קור וזה לא כזה סיפור, מזגן עולה 1,600-2,000 שקל, כולל התקנה”.

החרימו את הצמח של ידידיה

לרפי, כמו לכל מי שמגדל, ברור שמדובר גם בסיכון. “צריך כמובן לנקוט אמצעי זהירות ולהיות דיסקרטיים”, הוא אומר. “אלי המשטרה מגיעה כל איזה שנתיים, בגלל שאני עוזר למטופלים אחרים. כשאתה מפרסם, גם המשטרה מגיעה, אבל אם לא יכירו אותי, לא אוכל לעזור לאף אחד”.

אבל רפי לא נלחץ מהביקורים המשטרתיים ולא מוותר. “לא מזמן הגיעו לכאן שוב ופירקו לי את כל החדר. אז אני קם למחרת בבוקר וקונה ציוד חדש. אגב, בפשיטה האחרונה פה, החרימו לי צמחים מזן מיוחד שהתכוונתי לתרום לילד ידידיה. אם לא היו מחרימים, זה היה מגיע אליו”.

  • למה חשוב לך ולאחרים לעזור למטופלים?

“כי אנחנו מצויים פה במצוקה וכל אחד צריך לזכור שהיום זה אני ומחר זה אתה. פעם אפילו שוטר ביקש ממני תפרחות, לדודה שלו בחולה בסרטן. יש לנו הישראלים תחושת מחויבות ולב חם ובמקרה הזה, גם תחושת שליחות לדבר בעד הצמח. יש הרבה טריגרים לעשות את זה. כשאי הצדק זועק, אנשים לא נשארים אדישים”.

חסד אחרון

אם הוא נזקק להוכחה נוספת שלתרופה שהוא מגדל אין תחליף, רפי קיבל אותה כשאשתו האהובה חלתה בסרטן ולפני שלושה חודשים, הלכה לעולמה. “ניסיתי לטפל בה בשמן קנאביס”, הוא מספר, “אבל הרופאים שכנעו אותה לעשות הקרנות וכימו וזה מה שהרג אותה”.

אבל את החסד האחרון, ללכת בשלווה, הוא הצליח להעניק לה. “אם לא הייתי מגדל קנאביס, אשתי הייתה מתה בייסורים. אבל היא לא סבלה. היא לא הרגישה כלום. השתקתי לה את כל הכאבים”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. עומר |

    מרתיח שהמדינה הופכת את אזרחיה לפושעים. הרפורמה עשתה נזק מטורף למטופלים וגם ליצרנים.
    אכן הגיע הזמן להסדיר את הנושא, אבל בצורה חכמה ועדינה ללא פגיעה כזו אנושה. קנאביס רפואי כאן להישאר. אפילו האוניברסיטאות פתחו קורסים ללימוד התחום ומכללת יזרעאל הגדילה לעשות ופתחה מסלול לתואר ראשון. משרד הבריאות נותר מאחור וחבל

שינוי גודל גופנים
ניגודיות