ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה של קנאביס

ועדת השרים אישרה: מודל אי הפללה באחריות יהפוך בקרוב לחוק

שתפו את החברים

הצעת החוק “אי הפללה באחריות” של השר לביטחון פנים גלעד ארדן – המאפשרת הטלת קנסות במקום פתיחת הליך פלילי לצרכני קנאביס – אושרה רשמית על ידי ועדת השרים של הכנסת, ותהפוך בקרוב למדיניות הרשמית של הרשויות. כעת ממתינה ההצעה להצבעה…

הצעת החוק “אי הפללה באחריות” של השר לביטחון פנים גלעד ארדן – המאפשרת הטלת קנסות במקום פתיחת הליך פלילי לצרכני קנאביס – אושרה רשמית על ידי ועדת השרים של הכנסת, ותהפוך בקרוב למדיניות הרשמית של הרשויות. כעת ממתינה ההצעה להצבעה ראשונה במליאת הכנסת, ובעוד מספר שבועות היא צפויה להיטמע רשמית בפקודת הסמים, לפחות ל-3 השנים הקרובות.

עכשיו זה רשמי: אי הפללה בישראל, לפחות במודל ראשוני וזמני.

ועדת השרים לחקיקה אישרה אמש (א’) את הצעת החוק לשינוי מדיניות האכיפה נגד צרכני הקנאביס של השר גלעד ארדן, שהופכת את עבירות הצריכה וההחזקה לשימוש עצמי (עד 15 גרם) של קנאביס, ל-“עבירות קנס מיוחד”, בגינן ניתן לנקוט כלפי הנאשם בענישה כספית במקום ענישה פלילית.

הצעת החוק ממתינה כעת לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת שצפוי להתקבל בהמשך השבוע, אך מכיוון שוועדת השרים לחקיקה אישרה אותה בהצבעה גורפת, הנוהל המקובל הוא שכמעט כל חברי הקואליציה יצביעו בעדה. לאחר ההצבעה תעבור ההצעה מיד לדיון וניסוח סופי בוועדת החקיקה ובסיוע המחלקה המשפטית של הכנסת.

אלפי שקלים במקום תיק – כך זה יתנהל:

המדיניות החדשה קובעת כי למרות שצריכת קנאביס והחזקתו עדיין נחשבות לעבירות פליליות, לא ייפתח בגינן תיק פלילי, וכל אדם שייתפס על ידי שוטר כשעל גופו קנאביס בכמות המותרת ייענש במקום זאת בקנס על סך 1,000 ש”ח (בפעם הראשונה). מסיבה זו, זכתה המדיניות החדשה לכינוי הגנאי “1,000 שקל לג’וינט”.

אדם הנתפס פעם שנייה ייענש בקנס של 2,000 ש”ח, בשלישית הוא ייקנס ב-2,000 ש”ח נוספים וכן יופנה לטיפול גמילה או ייעוץ חיצוני חובה של גוף נגד שימוש בסמים, ובפעם הרביעית הוא יופנה לטיפול פלילי מלא “בשיטה הישנה”.

חשוב לציין כי שיטת האכיפה החדשה, שלא תחול באופן רטרואקטיבי אלא רק מרגע הטמעתה בחוק, מיועדת אך ורק לצרכנים שיודו באופן מיידי בביצוע העבירה (הודאה בצריכת קנאביס לשימוש עצמי) ברגע תפיסתם, ולמעשה יעבירו בכך לידי השוטר שתפס אותם את הזכות להחליט כיצד להמשיך בעניינם.

קנאביס רפואי ישראלי
במקום קנאביס חוקי – הממשלה הולכת על כסף מקנסות

מלבד חוסר בהודאה, שיטת הקנסות מבוטלת מראש גם בכל מקרה בו צריכת הקנאביס מלווה בעבירה נוספת מכל סוג שהוא: הכחשה כי מדובר בקנאביס (הכשלת שוטר), זריקת הקנאביס הצידה או החבאתו (הסתרת ראיות) ואפילו עישון בחברת אנשים נוספים (שידול לדבר עבירה). בפועל, במרביתם המוחלטת של המקרים, מעצר על קנאביס כולל לפחות גם חשד לביצוע עבירות אחרות, מה שמבטל את האפשרות לסיים את האירוע בקנס, ומעביר את הטיפול חזרה לאפיק הפלילי.

בנוסף לכך שהמדיניות אינה מונעת למעשה את האכיפה הפלילית או את תגית העבריינים שמוצמדת לצרכני הקנאביס, ורק מרחיקה אותה במקרה הטוב, תמורת סכום כסף משמעותי, הנוסח המקורי שלה קובע כי משתמש שיבקש שלא להודות בביצוע העבירה אלא להישפט, יהיה צפוי לקבל קנס משולש (3-6 אלף ש”ח) במידה ויורשע במשפט – בנוגע לעניין זה טרם התקבלה החלטה רשמית.

למרות שמדובר בחקיקה המיועדת להקל את הנטל הפלילי של צרכני הקנאביס, נוסח ההצעה שאושר בוועדה כולל בתוכו גם הסתייגות מכך שקנאביס הוא בכל זאת חומר “מסוכן”, ומציין מספר קשיים פיזיולוגיים, נפשיים, קוגניטיביים ותפקודיים (עמוד 3) שקנאביס עלול לכאורה לגרום, כך על פי טענות הרשות למלחמה בסמים.

לסיכום, יש לציין כי מדיניות האכיפה של ארדן אינה מכילה התייחסות לטיפול בקטינים, וכן אינה תקפה עבור חיילים, הכפופים לנוהל צבאי נפרד, שקובע כי חיילים שיתפסו בבדיקות שתן אך יסכימו להודות ולשתף פעולה עם הליך גמילה, לא יופללו.

תזכיר החוק המלא – לעיון:

“רפורמת אי-ההפללה עוברת לשלב היישום.” מסר השר ארדן, “אם כל גורמי הממשלה יסייעו ליישמה נוכל לפעול לפי המדיניות החדשה כבר בעוד חודשיים”.

“רגל בדלת – בדרך ללגליזציה”

יו”ר ועדת הסמים בכנסת, חברת הכנסת תמר זנדברג, הגדירה את אישור החוק בתור “רגל בדלת, דרך למדיניות של לגליזציה מלאה”, ולמרות שכינתה אותו “רחוק מלהיות מושלם”, היא טענה כי מדובר בהתקדמות בחקיקה, הלכה למעשה.

ח”כ שרן השכל, הוגת היוזמה המקורית לאי הפללה, בירכה על אישור הצעת החוק בוועדת השרים, אך ציינה כי מדובר בצעד ראשוני בלבד ולא באי הפללה מלאה.

בראיון לתקשורת שנערך לאחר אישור ההצעה, היא מסרה כי “תמשיך להילחם בדיוני ועדת הפנים כדי שהמתווה יעשה צדק עם הציבור הישראלי, יותאם כמה שיותר למחקרים בריאותיים וכלכליים ולעמדת משרד המשפטים, הרשות למלחמה בסמים ונציגי הציבור”

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
“אי הפללה באחריות” – צעד קטן בדרך הנכונה

כעת, הדיונים על נוסחה הסופי של ההצעה יכולים להימשך עוד לא מעט זמן, וכך גם אישורה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, אך בסופו של דבר בעוד כמה שבועות יחגגו צרכני הקנאביס בישראל את הצעד הראשון בדרך לשינוי החוק המיושן, כאשר ההצעה בנוסחה המלא תיטמע בפקודת הסמים ותהפוך לחוק רשמי.

חשוב לציין כי מודל “אי הפללה באחריות” של ארדן הוא למעשה חוק זמני שיעבור בחינה מחדש בעוד 3 שנים, אך לפי התוצאות שמביאה אי ההפללה מעבר לים, סביר להניח כי התוצאה תהיה ברורה מאד, ואכן תוביל להקלת החקיקה עוד יותר בעתיד.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות