ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה במקסיקו: בית המשפט הניח יסודות ללגליזציה

אי הפללה במקסיקו: בית המשפט הניח יסודות ללגליזציה

שתפו את החברים

בית המשפט העליון במקסיקו פסק בעד שתי תביעות חדשות שהגישו מטופלי קנאביס רפואי נגד חוקי האיסור והאכיפה של המדינה, ובכך חצה סף משפטי מחייב עבור כל שאר בתי המשפט במדינה. מעתה כל אדם במקסיקו יוכל לטעון כי השימוש שלו בקנאביס…

בית המשפט העליון במקסיקו פסק בעד שתי תביעות חדשות שהגישו מטופלי קנאביס רפואי נגד חוקי האיסור והאכיפה של המדינה, ובכך חצה סף משפטי מחייב עבור כל שאר בתי המשפט במדינה. מעתה כל אדם במקסיקו יוכל לטעון כי השימוש שלו בקנאביס נעשה למטרות בריאותיות ונפשיות אישיות ולהיות מוגן מתביעה על ידי מערכת המשפט עצמה – מה שמחל במקסיקו מצב של אי הפללה בפועל, בדרך ללגליזציה המתקרבת.

שכנתה הדרומית של ארה”ב, מקסיקו, היא אמנם עדיין לא אחת המדינות המתקדמות ביותר מבחינת המדיניות שלהן כלפי צמח הקנאביס וצרכניו, אך פסיקה חדשה של בית המשפט העליון שהתקבלה בסוף השבוע מייצרת בה מצב חדש של אי הפללה בפועל.

הפסיקה החדשה התקבלה על ידי חבר שופטים מלא בבית המשפט העליון של המדינה ביום ה’ האחרון, בעניינם של שני מטופלי קנאביס רפואי שעתרו כנגד החוק האוסר על צריכת קנאביס בטענה שהוא נוגד עקרונות בסיסיים של זכויות אדם.

אי הפללה גאורגיה - בית המשפט קבע כמעט לגליזציה
גם במקסיקו – אור ירוק לצריכת קנאביס לשימוש עצמי

עתירה זו שביצעו השניים דומה בבסיסה ל-4 עתירות דומות שעתרו כמה מתושבי מקסיקו לבית המשפט העליון מאז שנת 2015 כנגד מדיניות האכיפה של הממשלה נגד קנאביס ובעד הזכות של כל אדם לצרוך אותו במסגרת של טיפול רפואי עצמי.

העתירה הראשונה הוגשה על ידי קבוצה של אזרחים מקסיקניים שתבעו מהממשלה זכות ואישור לגדל בעצמם קנאביס רפואי לשימושם הפרטי, ולאחריה הוגשו 3 עתירות דומות נוספות על ידי מטופלי קנאביס רפואי ופעילי זכויות קנאביס.

כל העתירות הללו התקבלו בחיוב על ידי בית המשפט העליון, תוך שהשופטים מציינים כי החוק האוסר על צריכת קנאביס ומפליל את צרכניו הוא אכן מנוגד לחוקי היסוד והעקרונות עליהם מושתתת חוקת המדינה, וכעת כאשר העתירה החמישית במספר התקבלה, נחצה סף משפטי חשוב מבחינת החוק המקומי.

אי הפללה בפועל – כל אדם חופשי לעשן, אבל בזהירות

אחד מחוקי היסוד במערכת המשפט במקסיקו קובע כי ברגע שחבר שופטים מלא בבית המשפט העליון מגיע למסקנה זהה בחמישה תיקים נפרדים העוסקים באותה בעיה משפטית או חוקתית, ההחלטה שלו תהיה מחייבת עבור כל בית משפט במדינה, בכל נושא שקשור לאותו תחום של עבירה על החוק.

כעת, שאותה פסיקה חמישית נוגעת לנושא של הזכות לגדל ולהחזיק קנאביס “בכמויות סבירות” לשימוש עצמי למטרת טיפול רפואי (גם ללא אישור רופא), החוק למעשה מעגן את זכותם של כל מטופלי הקנאביס במדינה, או יותר נכון את זכותו של כל אדם להצהיר על עצמו בתור מטופל קנאביס, לטפל בעצמם ללא חשש מדין פלילי.

למרות שמדובר בצעד גדול בדרך לשינוי מדיניות הקנאביס לכיוון של לגליזציה, שכעת עדיין לא ברור אם מתקרבת באמת או רק מתחילה להיראות באופק, חשוב להבין שהמצב החדש שגרר בית המשפט אינו משפיע בינתיים על המשטרה אלא רק על מערכת המשפט.

גזר דין - קנאביס
בית המשפט קבע: האיסור על קנאביס גורם להפללה מיותרת של אנשים נורמטיביים

כלומר, אדם שיעשה שימוש לא חוקי בקנאביס ללא היתר ממשרד הבריאות עדיין עשוי לעבור הליך פלילי של מעצר וחקירה בדרך להגשת כתב אישום, אך בסופו לא עלול להיגזר עליו שום עונש, משום שאין יותר בסיס פלילי לעבירה.

במסגרת זו ביקשו שופטי בית המשפט העליון להבהיר כי פסיקתם לא מהווה “אישור לצרוך קנאביס בצורה חופשית”, והסבירו כי המטרה מאחורי ההחלטה היא למנוע הפללה מיותרת של אנשים נורמטיביים שאינם פושעים.

עוד הוסיפו השופטים כי צריכה של חומרים מסוימים, וקנאביס ביניהם, צריכה להתבצע אך ורק במסגרת מוגדרת ומפוקחת שלממשלה ישנה יכולת לפקח אחריה, אך את האחריות על קביעת המסגרת והחקיקה העבירו השופטים כמובן למחוקקים.

נכון לכעת אין דיון ציבורי אודות ההיתכנות של לגליזציה מלאה במקסיקו כפי שקיימת בכמה מדינות בארה”ב, אך בסופו של יום החלטת בית המשפט יוצרת לראשונה הגנה משפטית אמיתית ויציבה שמגינה על כל צרכני הקנאביס באשר הם, ומניחה יסודות לעתיד ירוק יותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות