ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה גאורגיה - בית המשפט קבע כמעט לגליזציה

אי הפללה בגאורגיה – בוטלו הקנסות והעונשים, ואין יותר אכיפה

שתפו את החברים

בית המשפט העליון בגאורגיה פסק כי שימוש בקנאביס אינו מסכן את בריאות הציבור ולפיכך הוא לא ייחשב יותר לעבירה על החוק. פסיקה זו מחזקת את אי ההפללה החלקית שקיימת במדינה ומעתה גם לא יוטלו קנסות ועונשים מנהלתיים על הצרכנים, זאת…

בית המשפט העליון בגאורגיה פסק כי שימוש בקנאביס אינו מסכן את בריאות הציבור ולפיכך הוא לא ייחשב יותר לעבירה על החוק. פסיקה זו מחזקת את אי ההפללה החלקית שקיימת במדינה ומעתה גם לא יוטלו קנסות ועונשים מנהלתיים על הצרכנים, זאת בנוסף לביטול כל התיקים הפליליים בנושא שימוש בקנאביס שהיו פתוחים עד היום. צעד וחצי ללגליזציה.

מדינת גאורגיה חגגה בסוף השנה שעברה את תחילתה של אי ההפללה לאחר פסיקה של בית המשפט העליון, שקבעה כי שימוש עצמי בקנאביס וגידולו בבית יהפכו לעבירות שאינן פליליות, וכעת היא מתקדמת צעד אחד נוסף אל עבר הלגליזציה.

בית המשפט העליון (“החוקתי”) במדינה פסק השבוע (ב’) בתביעה מטעם ארגון של פעילי קנאביס, שדרשו לשנות את הגדרתו החוקית של השימוש בקנאביס, שעדיין נחשב לעבירה ויכול להוביל אדם לקבל קנס או רישום מנהלתי.

בית המשפט קבע: קנאביס הוא מוצר פנאי שלא מסכן את הציבור
קנאביס – מוצר פנאי שלא מסכן את הציבור

בכתב התביעה טענו הפעילים, בראשם שני מטופלי קנאביס רפואי בשם וואקטאנג מגרלישוילי וזוראב ג’אפארידז, כי אין הצדקה חוקית לכך ששימוש בקנאביס יהיה מוגדר כעבירה על החוק, ולא משנה איזו סוג של עבירה, מכיוון שהוא אינו מסכן את בריאות הציבור או כל ערך אחר מלבד בריאות הצרכן עצמו, וככזה הוא צריך להיחשב כפעילות פנאי לגיטימית.

בית המשפט קבע: חצי לגליזציה

צוות של 4 שופטים ששמע את התביעה ואת טיעוני הנגד של הפרקליטות המדינית, לפיהם ישנם מספר מחקרים שהראו כי שימוש בקנאביס עלול לסכן אנשים בסביבתו הקרובה של המשתמש, קבע כי שימוש בקנאביס הוא אכן פעילות פנאי שאינה גורמת נזק סביבתי משום סוג שהוא.

“בהתאם לדבריהם של התובעים, שימוש במריחואנה הוא לא אקט המסכן את החברה”, סיכמו השופטים בפסיקתם, כך לפי דיווח של התקשורת המקומית. “פעולה זו יכולה לסכן את המשתמש עצמו, ובכך הוא נוטל אחריות אישית למעשיו, אך אין במעשה כדי לסכן אחרים, ולכן מבצעו לא יכול להיחשב כאחראי לדבר עבירה”.

עם זאת, הוסיפו השופטים כי עדיין יכולה להתקיים אחריות פלילית לשימוש בקנאביס שמהווה סכנה לחברה – כמו למשל במקרה של שימוש בקנאביס בתוך מבנה חינוך ציבורי או בתחבורה ציבורית, או לחלופין שימוש בקנאביס בנוכחות ילדים.

חממת מחקר של קנאביס במדינת גאורגיה
חממת מחקר של קנאביס בגאורגיה

משמעותה הרחבה של הפסיקה היא ביטול מידי של כל סוגי העבירות (מלבד סחר) שמקושרות לקנאביס, וכן ביטול רטרואקטיבי של כל התיקים הפליליים והקנסות המנהלתיים שנפתחו במדינה בעקבות שימוש בקנאביס, באופן שככל הנראה יחול על כל התיקים “אחורה” ללא הגבלת זמן.

כמו כן, מעכשיו לא תהיה המשטרה רשאית לקיים פעילויות אכיפה נגד צרכני קנאביס במרחב הביתי או בשטחים ציבוריים פתוחים, אלא אם כן מדובר באירועים המשלבים עבירות פליליות אחרות כמו החזקנת נשק, שימוש באלימות או צריכת סמים לא חוקיים. בנוסף, הפסיקה לוקחת מרשויות האכיפה את הזכות לתת קנסות לצרכני קנאביס, ואוסרת מעתה על הטלת עונשים מכל סוג במקרים של שימוש עצמי בקנאביס.

כולנו מברכים על ההחלטה המצוינת של בית המשפט החוקתי, שדרכה הופכת גאורגיה למדינה חופשית וצודקת יותר”, מסר זוראב ג’אפארידז בסיכום החגיגות שנערכו לאחר קבלת ההחלטה של בית המשפט. “מכיוון שבית המשפט מנע מהממשל את הזכות לענישה פלילית או מנהלתית נגד צרכני קנאביס, צריכת קנאביס הפכה כעת למעשה לחוקית”.

חשוב לציין כי הגדרתו החדשה של הקנאביס בתור “מוצר פנאי” היא אינה שוות ערך ללגליזציה מלאה, ועדיין אסור לקנות או למכור קנאביס בשום מקום במדינה, אך בהחלט מדובר בצעד חיובי גדול בכיוון של הקמת שוק קנאביס חוקי, ובאחד מהמודלים המתירניים ביותר של אי הפללה מסביב לעולם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות