ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
כנסת ישראל, הצבעה אי הפללה של צרכני קנאביס

הצביעו פה אחד: אי הפללה אושרה בקריאה ראשונה

שתפו את החברים

חברי מליאת הכנסת אישרו פה אחד את הצעת החוק לאי הפללת צרכני קנאביס של השר גלעד ארדן, בהצבעה גורפת שנסתיימה ללא מתנגדים בתוצאה 38-0. הצעת החוק תועבר כעת לניסוח סופי ובעוד מספר חודשים צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית לפני אישורה…

חברי מליאת הכנסת אישרו פה אחד את הצעת החוק לאי הפללת צרכני קנאביס של השר גלעד ארדן, בהצבעה גורפת שנסתיימה ללא מתנגדים בתוצאה 38-0. הצעת החוק תועבר כעת לניסוח סופי ובעוד מספר חודשים צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית לפני אישורה בחוק. היועץ המשפטי לממשלה התנגד לנוסח ההצעה, וקבע כי יש בה חלקים המפרים זכויות יסוד של אזרחים.

מודל ארדן לאי הפללת צרכני קנאביס, שאמנם ספג ביקורת ציבורית על היותו מהלך חלקי שאינו פוטר ממרבית הצרכנים את האחריות הפלילית הלכה למעשה, אך עדיין מהווה התקדמות מסוימת במדיניות האכיפה של הרשויות בישראל, אושר אמש (ד’) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

מדיניות “אי הפללה באחריות“, אותה העלה השר לביטחון פנים גלעד ארדן לשיח הציבורי כבר בתחילת 2017, קובעת מסגרת מצומצמת ושנויה במחלוקת לפיה יוכלו צרכני קנאביס שנתפסים לקבל קנס במקום להיכנס להליך פלילי.

לאחרונה החל הליך החקיקה בנושא להתקדם בפועל, ובחודש שעבר קיבלה התוכנית של ארדן אור ירוק מוועדת השרים לחקיקה. כעת, בהתאם לצפי שעלה לאחר האישור בוועדה, ההצעה אושרה בקריאה ראשונה בהצבעה במליאת הכנסת, בתוצאה גורפת של 38 תומכים מול 0 מתנגדים.

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
השר גלעד ארדן – מדבר על “אי הפללה באחריות” מאז 2017

בדיון במליאת הכנסת שקדם להצבעה, אמר השר ארדן כי הצעת החוק החדשה נועדה לשפר את מצבם של צרכני הקנאביס שנתפסים על ידי המשטרה, באמצעות המרת הגדרתה של עבירת ‘החזקת סם לשימוש עצמי’ לכדי “עבירת קנס מיוחדת”.

“המטרה העיקרית היא להביא אכיפה מאוזנת ויעילה יותר מתוך הבנה שמעידה חד פעמית של אדם נורמטיבי צריכה להיאכף בהלימה לחומרת המעשה מבלי להכתים את גיליונו של האדם.” הוא מסר בנאום שנשא לפני חברי המליאה. “אנחנו רוצים לצמצם את הנזקים של צריכת סמים באופן קבוע אבל להימנע ככל שאפשר מהכתמה פלילית של אזרחים נורמטיביים.” 

תאריך היעד: “עוד חודשיים שלושה”

לאחר אישורה בקריאה ראשונה, עוברת כעת הצעת החוק לדיון מעמיק במסגרת וועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשותו של ח”כ אלי אללוף (כולנו), שבסופו ייקבע נוסחה הסופי כפי שיעלה לקריאה שנייה במליאת הכנסת.

ומתי זה יקרה? נכון לכעת לא ניתן באמת לדעת. ביום א’ ה-18.3 יוצאת הכנסת לפגרה עד לתאריך 29.4, כך שלכל הפחות עדיין מדובר בהמתנה של למעלה מחודשיים עד שיוכל להתחיל הדיון בסעיפי ההצעה. בנוסף, בהסתמך על הקצב בו התקדמה התוכנית עד כה, כנראה שההמתנה להמשך הליך החקיקה תהיה ארוכה אף יותר.

בראיון שערך ארדן עם גלי צה”ל בבוקר הדיון במליאה, הוא מסר כי לוח הזמנים הריאלי לפיו תהפוך תוכניתו למדיניות של המשטרה בשטח הוא “עוד חודשיים שלושה”, אם כי הוסיף לדבריו סייג לפיו “ברגע שזה מגיע לכנסת זה תלוי בדיונים” והבהיר כי תוצאתו של המהלך אינה נתונה בידיו בלבד.

“קושי חוקתי משמעותי” – היועמ”ש מציג חששות

כפי שציינו רבים ממבקרי התוכנית החדשה, כולל חברת הכנסת שרן השכל שיזמה את ההצעה המקורית לאי הפללת צרכני קנאביס, המודל שהציג ארדן אמנם מהווה “צעד בכיוון הנכון” מבחינת התקדמות החקיקה כלפי צרכני קנאביס, אך הלכה למעשה לא מדובר כלל באי הפללה – מונח שפירושו ביטול ההגדרה הפלילית של קנאביס לפי פקודת הסמים המסוכנים.

לביקורת הציבורית מצטרף כעת גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלפי מידע שפורסם בתקשורת שלח לכל שרי הממשלה מכתב דחוף מטעמו, בו הוא מעלה מספר בעיות עם נוסח ההצעה שעלה לאישור במליאת הכנסת.

קנאביס – עדיין פלילי

בין הבעיות שהעלה היועמ”ש בנוסח סעיפי ההצעה, הוא מונה שתי בעיות עיקריות: קודם כל, הסעיף שקובע כי אדם שלא הודה בעבירת הצריכה וביקש להישפט, עשוי לקבל קנס גבוה פי 3 אם יורשע. לדבריו, נועד סעיף זה כדי לעורר הרתעה, ובך הוא פוגע בזכות יסוד של כל אזרח בישראל למשפט הוגן.

הבעיה השנייה שהוצגה היא הכוח המוגזם שנותן החוק החדש לשוטרים, שמעתה יוכלו לקבוע בעצמם וללא כל עזרים או ראיות, האם התבצעה עבירה של החזקת קנאביס, וכן האם עבירה זו תואמת במאפייניה את הקריטריונים הדרושים להפיכתה לעבירת קנס.

“שילוב הדברים יחד מעורר בעייתיות רבה ועלול להביא לכך שגם אדם שבידיו טענה הראויה לבירור ואף מי שהוא חף מפשע, יחשוש לבקש להישפט שמא טענותיו לא יתקבלו ויוטל עליו קנס גבוה מאוד שבית המשפט לא יוכל לחרוג ממנו לקולא בשום נסיבה, במיוחד בנוגע לאוכלוסיות מוחלשות ומעוטי יכולת,” סיכם מנדלבליט במכתבו.

לקריאה נוספת:

אי הפללה באחריות – בינתיים מספקים MD לקטינים
מה קרה בפורטוגל אחרי 16 שנות אי הפללה?

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. מישהו שדואג |

    המשטרה עומדת לצאת לרחובות ולקרוע את האזרחים לגזרים

  2. המצפה לישועה |

    טעות לצפות ממשרד לבטחון פנים לטפל בנושא כלכך רגיש ביעילות.
    משרד הבריאות חייב בהסתמך על מחקרים לאפשר לכל מי שהעשב מטיב עימו לקבל רשיון לאחזקה.
    מדובר בשיפור איכות חייהם של קרוב למליון איש ואשה בישראל.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות