ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס ונהיגה

קנאביס ונהיגה – אם מעשנים לא נוהגים?

שתפו את החברים

אמ;לק: עדיף שלא. קנאביס ונהיגה – יש קונצנזוס מדעי מוחלט לגבי ההשפעות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול – הוא פוגע בתפקוד המוטורי, מצמצם את שדה הראייה, מעלה את הביטחון לרמה מופרזת ומעודד התנהגות חסרת זהירות שגורמת לתאונות. אבל מה לגבי…

אמ;לק: עדיף שלא.

קנאביס ונהיגה – יש קונצנזוס מדעי מוחלט לגבי ההשפעות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול – הוא פוגע בתפקוד המוטורי, מצמצם את שדה הראייה, מעלה את הביטחון לרמה מופרזת ומעודד התנהגות חסרת זהירות שגורמת לתאונות. אבל מה לגבי נהיגה תחת השפעת קנאביס? כמו תמיד לגבי קנאביס, הנושא נמצא בראשית דרכו המחקרית. אבל בכל זאת כבר יש מסקנות מעניינות.

מחקרים שבוצעו בסימולטורים של נהיגה מראים שקנאביס מגביר את הנטייה לזגזג בין נתיבים ומאט את זמן התגובה לתרחישים פתאומיים. עם זאת, במבחני נהיגה בפועל, נהגים מסטולים נוהגים לאט יותר ומבצעים פחות עקיפות מסוכנות. זאת בניגוד בולט לאלכוהול, שגורם לסגנון נהיגה מסוכן ופראי. נראה שהאלכוהול, בנוסף להשפעות שלו על היכולת המוטורית שלנו, “מנפח את האגו”. כששאלו נהגים שיכורים כמה שיכורים הם בעצם, הם המעיטו בכמה בעייתי המצב שלהם. זאת לעומת נהגים תחת השפעת קנאביס, שטענו שהם מסטולים יותר ממה שהם באמת.

בנג’מין הנזן, כלכלן מאוניברסיטת אורגון וחבר במשרד האמריקאי לחקר כלכלי, הסביר למגזין Live Science שנהגים שיכורים “סובלים מלקות פיזית, אבל לא חושבים שיש להם לקות פיזית. הם נוהגים מהר יותר, לא שומרים מרחק ויעשו החלטות נמהרות ברגע האחרון”. זאת בניגוד לקנאביס, שגורם דווקא לזהירות. למעשה, נהגים שעישנו העידו שהם פחות מתפקדים גם כשהם לא עישנו מספיק כדי שהנהיגה שלהם תיפגע בפועל.

כשמסתכלים על ההשפעות בפועל במדינות שבהן הייתה לגליזציה, סקירת מחקרים מראה שקשה להכריע אם קנאביס באמת משפיע לרעה על כמות התאונות או לא. בכל מקרה, המדינה לא רוצה שנהגים תחת השפעת קנאביס יעלו על הכביש. אז איך יהיה ניתן לאכוף את זה? THC (החומר הממסטל בקנאביס) מתחיל לפעול כשהוא נספג ברקמות השומניות במוח, ומה שאפשר למדוד זה רק את רמות ה-THC בדם. רמות ה-THC בדם יגיעו למקסימום הרבה לפני שההשפעות בפועל של הקנאביס יגיעו למקסימום. למעשה, פעמים רבות אין ממש קשר בין רמת ה-THC בדם לרמת ההשפעה של הקנאביס בפועל. בניסוי אחד העמידו קבוצת מעושנים בפני מבחני כשירות (ללכת בקו ישר, לגעת באף, לעמוד על רגל אחת), ולקחו את אלו שנכשלו לבדיקת דם. אצל חלקם מצאו כמויות זעירות של קנאביס שלא היו מרשיעות אותם (פחות מ-5 ננוגרם THC במחזור הדם). זה, בצירוף עם העובדה ש-THC יכול להישאר במחזור הדם שבועות אחרי השימוש האחרון במיוחד למי שמעשן כל יום יוצר אתגר לנסח חוקים עבור נהיגה תחת השפעת קנאביס. אולי יעדיפו המחוקקים והמשטרה להשתמש במבחני כשירות לבדיקת יכולות מוטוריות, אך אלו כמובן אינם לגמרי אובייקטיביים. זהו דיון חשוב שיש להציף אותו כדי לשמור על בטיחות הכבישים שלנו.

כך או כך, מכיוון שקנאביס ואלכוהול הם לרוב תחליפיים (כלומר, אפשר להחליף בקלות ערב שתייה בערב עישון), לגליזציה של קנאביס צפויה להוריד את השימוש באלכוהול וכתוצאה מזה את כמות הנהגים השיכורים על הכבישים. לכן, ככל הנראה, אף אחד מהמחקרים לא מצא השפעה שלילית ברורה של הלגליזציה על כמות תאונות הדרכים. עם זאת, אנו בקאנה לא ממליצים על קנאביס ונהיגה ולעלות על ההגה כשאתם תחת השפעת קנאביס, ולהשאיר את מנהג “הנהג התורן” – או פשוט לחכות שעה או שעתיים אחרי שההשפעה עוברת עד שאתם עולים על ההגה. לגליזציה צריכה לבוא עם תרבות קנאביס אחראית, וזה משהו שכל אחד מאיתנו יכול לעזור לקדם.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות