ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

אופוריה מריצה ומקנאביס – אפקט סופר היי

שתפו את החברים

אם ריצה היא הפעילות הספורטיבית המועדפת עליכם אתם וודאי מכירים טוב את תחושת ה׳היי׳ שבאה אחרי כך וכך קילומטרים. אופוריה מריצה ומקנאביס – במשך 35 שנים חשבנו שמדובר בשחרור אנדרופינים שגורם לתחושת ה׳הי׳ אבל אולי התחושה הזאת לא מגיעה רק…

אם ריצה היא הפעילות הספורטיבית המועדפת עליכם אתם וודאי מכירים טוב את תחושת ה׳היי׳ שבאה אחרי כך וכך קילומטרים.

אופוריה מריצה ומקנאביס – במשך 35 שנים חשבנו שמדובר בשחרור אנדרופינים שגורם לתחושת ה׳הי׳ אבל אולי התחושה הזאת לא מגיעה רק מאנדרופינים ואותה תחושה זהה ל׳היי׳ שנגרם מקנאביס. לפי מחקר חדש זה כנראה המקרה.

מחקר חדש שהתפרסם ב (PNAS (Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States, מביא תוצאות מאוד מעניינות. ריצה גורמת לתחושה של אופוריה, רוגע, שיכוך כאבים וגם מפחיתה בתחושות החרדה. בזמן שעכברים רצו במתקן עם גלגל, החוקרים מצאו שהאופוריה הגיעה מהמערכת האנדוקנבינואידית.

המחקר מצא שתחושת ה׳הי׳ אינה מגיעה משחרור אנדורפינים אלא מהמערכת האנדוקנבינואידית. בזמן שרצים יש עלייה ברמת הבטא-אנדורפין והאננדמיד שידועים גם בשם המערכת האנדוקנבינואידית. המחקר מסכם: קולטני קנאבינואידים הם קריטים לתחושת ה׳היי׳ של הרץ.

pot7n-1-web copy

במחקר דומה נוסף שנעשה באוניברסיטת היידלברג בגרמניה לקחו שתי קבוצות של עכברים, האחת קבלה גלגל במתקן לרוץ בו והקבוצה השנייה לא.

קבוצת העכברים שרצה במתקן עם הגלגל נמצאה עם כמות גבוהה יותר של אנדוקנבינואידים ומכך נבע שהיתה פחות חרדתית ופחות רגישה לכאב. לאחר זמן מה החוקרים נתנו לעכברים סם שחוסם את המערכת האנדוקנבינואידית. העכברים התנהגו בחוסר מנוחה והראו סיבולת נמוכה לכאב כאשר רצו על הגלגל. קבוצה שלישית של עכברים שנוצרו גנטית ללא מערכת אנדוקנבינואידית קבלה גלגל במתקן אבל איבדה עניין לאחר כמה ימים.

המחקרים הללו הובילו את החוקרים לקבוע שאנדוקנבינואידים הם חלק גדול מתחושת ה׳היי׳ שמתלווה כשרצים.

מהם האנדוקנבינואידים?

המערכת האנדוקנבינואידית היא חלק ממערכת הרגולציה המרכזית שמשפיעה על תהליכים ביולוגיים רבים. שם נמצאות מולקלות הקנבינואידים וקולטני הקנבינואידים. אותם קולטנים פועלים כמקשרים עבור קנבינואידים אנדוגיניים וקנבינואידים שמצויים בקנאביס. במילים אחרות הם הסיבה לאפקט ה׳היי׳ שחשים כשצורכים קנאביס.

האצנית ג׳ן שלטון Shelton, ספרה באופן גלוי על השפעת שיפור הביצוע שיש בקנאביס. אם נצרך במינונים מתאימים זה יכול להביא לתוצאות מדהימות בזמן אימון. זה יכול לעזור עם שעמום, להפחית כאב ולהקל על הבחילה.

״מי שמנצח במרתון יהיה אדם שיכול להתמודד עם כאב, לא יקיא ויישאר רגוע. גראס עוזר בשלושת המקרים הללו.״

image[15] copy

כנראה שלצריכת קנאביס וריצה יש אפקט מדהים יחד על המערכת האנדוקנבינואידית,  במיוחד כאשר בוחנים את המחקרים הנ”ל שקובעים שריצה כשלעצמה יוצרת ׳היי׳ דומה.  אולי זו הסיבה שספורטאים מסוימים משלבים ספורט כמו ריצה וקנאביס, משום שהם בעצם מקבלים אפקט סופר-היי.

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות