ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה של קנאביס

ארדן הכריז: כל תיקי הקנאביס משנת 2018 יבוטלו

שתפו את החברים

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע כי נהלי רפורמת “אי ההפללה”, שאמורים להיכנס לתוקף רק בעוד כחצי שנה, יחולו כבר עכשיו באופן רטרואקטיבי על כל אדם שנתפס עם קנאביס (ועומד בקריטריונים) מתחילת השנה. במסגרת “המתנה” שקיבלו הצרכנים מארדן, התיקים הפליליים…

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע כי נהלי רפורמת “אי ההפללה”, שאמורים להיכנס לתוקף רק בעוד כחצי שנה, יחולו כבר עכשיו באופן רטרואקטיבי על כל אדם שנתפס עם קנאביס (ועומד בקריטריונים) מתחילת השנה. במסגרת “המתנה” שקיבלו הצרכנים מארדן, התיקים הפליליים שלהם יימחקו אך הם ייאלצו להישלח לטיפולי גמילה או הסדר מותנה אחר שמאושר על ידי השלטון.

רפורמת “אי ההפללה” בתחום הקנאביס של השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמורה להיכנס לתוקף רק בעוד כחצי שנה (אפריל 2019), אך בצעד מפתיע הודיע השבוע ארדן כי חלק ממנה יחול באופן רטרואקטיבי כבר מעכשיו.

מתווה הרפורמה אמנם רווי בעיות ולמעשה אינו מבטל את הסטטוס הפלילי של הקנאביס או של צרכניו, ולכן לא יכול להיקרא אי הפללה, אך הוא בכל זאת כולל מסלול שאמור לפתור צרכנים שנתפסים עם קנאביס מטיפול וענישה פלילית.

גלעד ארדן הקדים את "אי ההפללה" - 2018 תהיה שנת חסד
גלעד ארדן הקדים את “אי ההפללה” – 2018 תהיה שנת חסד (מתוך: “ידיעות אחרונות”)

לפי מתווה זה, הענישה בגין עבירות של החזקה ושימוש עצמי בקנאביס, כל עוד מדובר בכמות “לשימוש עצמי” של עד 15 גרם, תתחיל מקנס של 1,000 ש”ח בפעם הראשונה, תחמיר בעבירה השנייה (קנס של 2,000 ש”ח) והשלישית (“הסדר מותנה” של קנס מוגדל או עבודות שירות, תוך השתתפות במסגרת טיפולית מחייבת), ולבסוף תחזור למסלול הפלילי בעבירה הרביעית.

לפי הכרזתו האחרונה של ארדן, שהתראיין השבוע בנושא לכתבה בעיתון “ידיעות אחרונות”, התקבלה החלטה ליישם חלק מהרפורמה באופן רטרואקטיבי. יישום זה יביא לביטול האישומים וההליכים הפליליים של כל צרכני הקנאביס שנתפסו מאז תחילת 2018, ויהפוך אותם ל”מחזור הראשון” של התוכנית החדשה.

כבר לא אלף שקל לג’וינט – מחמירים מראש

חשוב לציין שהיישום הרטרוקאטיבי של “אי ההפללה” של ארדן, גם אם אכן יהיה זמין לבסוף לכל אדם שנתפס עם קנאביס השנה, נעשה במסגרת מוגבלת ולא לפי המתווה המלא של החוק החדש.

מסגרת זו אינה כוללת את אפשרות הקנסות הראשוניים, ולמעשה מציעה לכל הנאשמים שנתפסו השנה (גם כאלו שנתפסו פעם ראשונה ויחידה) רק “מדרגה” אחת של “הסדר מותנה”, שזהה לזו המוצעת לאדם הנתפס בפעם השלישית.

המשמעות של “הסדר מותנה” זה היא שכל אדם שנפתח לו תיק פלילי בגין עבירת קנאביס שעומדת בקריטריונים החל מינואר 2018, יוכל לסגור אותו באופן מיידי דרך הליך מול חטיבת התביעות של המשטרה, שכולל שירות לתועלת הציבור וכנראה גם קנס מוגדל או התחייבות לתוכנית גמילה בפיקוח משרד הבריאות.

איך צה"ל נתן לי לעשן ג'וינט עם חסינות מהמשטרה
על ג’וינט לא תיפלו יותר – אבל אולי תצטרכו גמילה

“המדיניות החדשה גובשה כדי לצמצם את השימוש בסמים, אך לא להטיל כתם פלילי שיפגע בעתידו של אדם נורמטיבי שהשתמש בקנאביס”, מסר ארדן בראיון. “הדגש עובר מההליך הפלילי לקנסות מנהליים, חינוך, הסברה וטיפול. ההסדר המותנה הוא הצעד הראשון שייכנס לתוקף עד לתחילת היישום של רפורמת אי־ההפללה שהובלתי”.

למרות המסר החיובי יחסית מאחורי ההכרזה של ארדן, חשוב לציין גם כי המספרים שמסכמים אותה הם לכל הפחות מעלי תהיה והרהור.

לפי הנתונים שהוצגו ב”ידיעות אחרונות”, יישום רטרואקטיבי של “אי ההפללה” יגרום כעת להעברה מיידית של כ-800 תיקי קנאביס מחוץ למערכת המשפט. מספר זה ללא ממש תואם את המספרים שחשפה המשטרה לגבי מעצרים ותיקים בנושא קנאביס (כ-20 אלף בשנה), אך ייתכן כי מרבית התיקים הקיימים אינם תואמים לקריטריונים, או שמדובר בבעיה אחרת שלא פורסמה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות