ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

ארה”ב: החמרה במדיניות הקנאביס עלולה להאט את התעשייה

שתפו את החברים

התובע הכללי של ארה”ב פרסם שינוי חדש בנוסח מדיניות אכיפת חוקי הקנאביס, לפיו תובעים פדרליים המועסקים ברשויות המקומיות בארה”ב יוכלו מעתה לתבוע בעצמם בתיקים של עבירות קנאביס, גם אם נעשו במסגרת השוק החוקי הקיים באותה מדינה. רואי השחורות חוזים את…

התובע הכללי של ארה”ב פרסם שינוי חדש בנוסח מדיניות אכיפת חוקי הקנאביס, לפיו תובעים פדרליים המועסקים ברשויות המקומיות בארה”ב יוכלו מעתה לתבוע בעצמם בתיקים של עבירות קנאביס, גם אם נעשו במסגרת השוק החוקי הקיים באותה מדינה. רואי השחורות חוזים את התפרקות הלגליזציה, אך ככל הנראה מדובר במשחקי כוחות שמאפיינים מאד את הממשל החדש וצפויים בעיקר להערים קשיים פיננסיים מטעם המוסדות הבנקאיים.

בסוף השבוע פרסם התובע הכללי של ארה”ב ג’ף סשנס (Jefferson Sessions) עדכון העוסק בשינוי הצפוי להתבצע במדיניות מערכת המשפט הפדרלית כלפי עבירות הקשורות לקנאביס.

מדובר בעדכון רשמי של מחלקת המשפטים בממשלת ארה”ב, המשנה כעת את ההנחיות הקודמות (The Cole Memo) בהן נקט ממשל אובמה, ולפיהן מדיניות אכיפת חוקי הקנאביס או לצרכים רפואיים ולמטרות פנאי הן תקנות מדיניות אותן תקבע כל מדינה בעצמה כפי הנראה בעיני רוב תושביה. באפריל שעבר ניסה סשנס לעשות מהלך דומה שלא צלח, אך עתה השינוי פורסם בצורה רשמית על ידי משרד המשפטים.

השינוי בהנחיות קובע כי מעתה יוכלו תובעים פדרליים שעובדים ברשויות כל מדינה, ועד כה היו נתונים למרותה המדינית בנושא אכיפת חוקי הקנאביס, לתבוע בעצמם באופן חופשי תיקים בהם התרחשו עבירות קנאביס, גם אם עבירות אלו לא תקפות תחת החוק המדיני שמתיר צריכה וסחר מוסדר בקנאביס.

אנטי לגליזציה, או משחקי כוחות?

המדיניות החדשה של משרד המשפטים עליה הודיע סשנס זכתה בסוף השבוע החולף לחשיפה תקשורתית שלילית ברשת האמריקאית, תחת ההגדרה של מהלך ראשוני שכביכול מבצע ממשל טראמפ נגד הלגליזציה המתפשטת בארה”ב. ומדוע? הדעה הרווחת בקרב רואי השחורות היא שההנחיות החדשות מאפשרות כעת למערכת המשפט לתבוע על בסיס קבוע כל עסק חוקי לממכר קנאביס שקיים במדינה, מה שמעמיד בסכנה את הלגליזציה כולה.

בנוסף לחשש הכללי משינוי החוק, ציינו מקורות רבים גם את העובדה שהוא נערך כחודש אחד בלבד לאחר ישיבה בדלתיים סגורות שערך סשנס עם נציגי תנועת ההתנגדות ללגליזציה בארה”ב.

פרח קנאביס, ארה"ב, מדיניות חוקי הקנאביס
קונפליקט הקנאביס – חוקי ברמה המדינית אבל סם מסוכן ברמה הפדרלית

בפועל, מדובר במהלך משפטי גרידא, שלא באמת מסוגל לשנות את התמונה המדינית או את דעת הקהל החיובית כלפי הלגליזציה אלא מהווה בעיקר משחק כוחות, בו מחזיר השלטון הפדרלי בראשות הנשיא החדש את המושכות לידיו, על ידי שינוי של הנחיות שביסס הממשל הקודם.

מבחינה טכנית, השינוי החדש מאפשר לתובעים פדרליים הפועלים למשל באורגון או בקליפורניה, לבחור לתבוע בעל עסק לגידול וממכר של קנאביס בגין העבירה הפדרלית של “סחר בסם מסוכן”, מה שעד כה לא התאפשר להם בגלל חשיבותם העליונה של חוקי המדינה המקומיים המתירים סחר זה. מבחינה פרקטית, לא נראה שאף תובע מעוניין במהלך שכזה אלא רק בכוח התאורטי הנלווה אליו, שיכול לכופף כעת כל בעל עסק בתעשייה הירוקה החושש מפני צו סגירה ותביעה פדרלית.

נכון לכעת לא ידועה משמעות השינוי האמיתי שיביאו עמן ההנחיות החדשות (אם בכלל יאכפו בשטח) לתעשיית הקנאביס החוקי שקיימת במדינות הלגליזציה, אך לאור הודעה רשמית שפרסם התובע הפדרלי של קולורדו, בה הוא התחייב כי לא יהיה כל שינוי לרעה באכיפה הקיימת היום, נראה כי היכן שהקנאביס כבר חוקי ורווחי הוא יישאר כך. במקרה הרע ביותר, מדובר בהאטה קצרת טווח של התקדמות הלגליזציה במדינות ארה”ב שעדיין לא שינו את חוקיהן וכעת יחששו מעט יותר לעשות כן, אך גם כאן הצפי העתידי הראלי ביותר הוא לגליזציה מלאה.

אספקט שלילי הכרוך בשינוי המדיניות הפדרלית, שעלול להיות היחיד שבאמת יצליח ליצור מפנה לרעה בקרב עסקים רבים בתעשיית הקנאביס, הוא העובדה שחברות אשראי ומוסדות בנקאיים רבים יתבצרו כעת בעמדתם, לפיה הם אינם מעוניינים לעבוד עם תעשיית הקנאביס עד שזו תקבל הכרה אמיתית ומלאה מהממשל. גם חברות פיננסיות וקרנות שונות ששקלו לשתף פעולה עם התעשייה מודיעות לאור שינוי המדיניות כי הן אינן מוכנות לקחת את הסיכון של עבירה פדרלית.

בסיכומו של יום, הדבר היחיד שבאמת השתנה הוא דעתו של הנשיא טראמפ. לאחר שטען לאורך כל הקמפיין שלו וגם לאחר בחירתו לנשיאות כי בעוד שהוא עצמו לא צרך קנאביס מעולם, הוא מכיר אנשים שמטופלים ומסתייעים בקנאביס רפואי, ולאחר שהצהיר לא פעם ולא פעמיים כי הוא אינו מתכוון לשנות את מדיניות ההחלטה המקומית בדבר הסדרתו החוקי של הקנאביס, כנראה שגם כאן העובדות גמישות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות