ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

שתן זה פאסה – בדיקת הסמים החדשה שבודקת טביעות אבצע

שתפו את החברים

בדיקה חדשה לגילוי שרידי סמים שפותחה באנגליה ועברה בהצלחה ניסוי ראשוני, מתבססת על קריאה ביולוגית חדשנית של טביעות אצבע, וצפויה להפוך לסטנדרט החדש במקום בדיקת שתן או דם. לפי הצהרות מפתחי הבדיקה, תוצאותיה מדויקות ב-99% וכמעט בלתי ניתנות לזיוף ושיטוי…

בדיקה חדשה לגילוי שרידי סמים שפותחה באנגליה ועברה בהצלחה ניסוי ראשוני, מתבססת על קריאה ביולוגית חדשנית של טביעות אצבע, וצפויה להפוך לסטנדרט החדש במקום בדיקת שתן או דם. לפי הצהרות מפתחי הבדיקה, תוצאותיה מדויקות ב-99% וכמעט בלתי ניתנות לזיוף ושיטוי על ידי אמצעים חיצוניים, ולכן הן אמינות יותר מאלו של מרבית הבדיקות הקיימות כיום.

אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב צרכני קנאביס בישראל היא “כיצד ניתן לעבור בדיקת שתן בהצלחה“, זאת מאחר ובדיקה זו משמשת במרבית המקרים כדי לקבוע האם אדם כלשהו צרך קנאביס או היה תחת השפעתו בעת שנעצר על ידי המשטרה, ובכך לקבוע את אשמתו ואחריותו הפלילית.

בדיקת שתן - בדיקה לגילוי סמים
בדיקת שתן – קצת מיושן, אבל מקובל

בדיקת שתן לגילוי שרידי סמים נחשבת למדויקת יחסית, אך במקביל גם לחסרת משמעות אמיתית, מכיוון שהיא אינה יכולה להבדיל בין שרידים ישנים לבין כאלו שמעידים על היותו של אדם תחת ההשפעה ברגע הבדיקה.

חברות רבות בכל העולם עובדות בשנים האחרונות על פתרונות אלטרנטיביים, כמו למשל מכשירי נשיפה דמויי “ינשוף”, שיאפשרו לכוחות המשטרה לבדוק בצורה מדויקת יותר האם נאשם כלשהו נמצא תחת השפעת קנאביס, וכעת נראה שיש מתחרה מבטיחה במירוץ לכתר.

בדיקת טביעות אצבע – דיוק של 99% ללא אפשרות זיוף

הבדיקה החדשנית פותחה על ידי חברת ‘Intelligent Fingerprinting’ הבריטית. העוסקת בפיתוח אמצעים טכנולוגיים מתקדמים המבוססים על פטנטים בתחום הביוטכנולוגיה וחקר טביעות האצבע.

ניתוח טביעות האצבע מתבצע במכשיר אלקטרוני הנקרא ‘Reader 1000’, המכיל קוראי טביעות אצבע מתקדמים שמסוגלים לנתח ממצאים ולספק תוצאות מדויקות במסגרת זמן של 10 דקות, ולא ניתן לרמות אותם (בינתיים) על ידי אמצעים אלקטרוניים או ביולוגיים.

המכשיר מסוגל לזהות בדגימת טביעות האצבע של הנבדקים, חיים או מתים (מתאים גם לזיהוי גופות) שרידים של קנאביס, קוקאין, אמפטמינים (Amphetamines) וסמים אופיאטים שונים.

בדיקת טביעות אצבעות - הרבה יותר קשה לזיוף
בדיקת טביעות אצבעות – הרבה יותר קשה לזיוף

אחרי סדרה של מבדקים מצומצמים וניסויים ראשוניים, בחודש שעבר עברה הבדיקה ניסוי מוצלח ראשון בהיקף רחב. הניסוי המלא פורסם בירחון ‘Journal of Analytical Toxicology‘, והציג תוצאות דיוק של 99% בבדיקות קנאביס, 95% בבדיקות קוקאין, 96% בבדיקות אופיאטים ו-93% בבדיקות אמפטמינים.

דיוויד ראסל, מייסד חברת IF ופרופסור לשעבר באוניברסיטת ‘East Anglia’, שהיה ראש צוות המחקר, מסר הצהרה לתקשורת לפיה המכשיר החדש מהווה דרך קלה, יעילה ומדויקת לקבל תוצאות לגבי נוכחות שרידי סמים והשפעת סמים, העדיפה על השיטות המיושנות.

“המחקר שלנו הוכיח כי לאחר זמן לקיחת דגימה של כחמש שניות, ובמסגרת זמן כללית של 10 דקות בסך הכל, המכשיר שלנו הציג תוצאות מדויקות שלא ניתן לערער עליהן”, סיכם ראסל את הצהרתו.

חוקרי מקרי המוות אישרו את התוצאות

לאחר חלקו הראשון של הניסוי, שעסק כאמור בניתוח תוצאות בדיקות הסמים של הנבדקים החיים, נערך חלק נוסף של ניסוי הטכנולוגיה בתחום הרפואה המשפטית, על ידי חוקרי מוות מוסמכים שאינם מקושרים לחברה המפתחת.

חוקרי המוות בחנו את יכולות הזיהוי והאפיון של המכשיר על ידי בחינתן של 75 גופות, בניסיון לקבוע בוודאות האם קיימים בהן שרידי סמים, ובאילו מהמקרים מקושרים סמים אלה (הרואין למשל) למקרה המוות עצמו.

חוקרי המוות דיווחו כי בעוד שלא ניתן היה לקבוע האם בחלק מן המקרים המוות קשור לשרידי הסמים שנמצאו בגופות, אחוזי הדיוק של הבדיקה לגילוי השרידים הייתה מדויקת ביותר, ולדעתם היא יכולה להיות ברת יישום מלא בתחום הרפואה המשפטית.

סמים- כדורי מרשם
תרופות מרשם – סם מסוכן שמעורב במקרי מוות רבים

התוצאות שהופקו מהמכשיר החדש עברו השוואה לתוצאות של בדיקות מסורתיות יותר, כולל בדיקות רוק, דם ושתן. לפי המידע שפורסם לתקשורת, ההתאמה הייתה כמעט מושלמת, וניתן להגיד שהבדיקה החדשה אמינה לפחות כמו בדיקות המעבדה שקיימות היום.

“המחקר שלנו הראה כי הטכנולוגיה הזו יכולה לשמש באופן קבוע חוקרי מקרי מוות ולעזור להם לקבל הבנה מהירה ומוקדמת של נסיבות המוות האפשריות, או לחלופין לזרז תהליכי העברת מידע בחקירות משטרתיות”, מסר ראסל בנוגע לתוצאות הניסוי השני.

בעקבות הצלחת הניסוי, הוצבו עמדות בדיקה של המכשיר החדש במספר גופים בבריטניה, ביניהם כמה בתי ספר, מכוני טיפול וגמילה מסמים וכן כמה חדרי מתים בבתי חולים מרכזיים, וכעת גם רשויות האכיפה שוקלות לאמץ אותו.

האם “ינשוף הקנאביס” יוחלף על ידי בדיקת טביעות אצבע, והאם הבדיקה החדשנית תאושר גם בישראל? זאת נותר עוד לחכות ולראות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. ישראל |

    כל עוד השוק לא חוקי המשטרה לא יכולה לבדוק מישהו סתם כך שמא חטא והעלה קצת עשן

שינוי גודל גופנים
ניגודיות