ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אלכוהול וקנאביס

אלכוהול וקנאביס – האם כדאי לשלב בחג?

שתפו את החברים

אלכוהול וקנאביס הם שני סמי הפנאי הפופולריים ביותר בעולם. לכן, אין זה מפתיע שלעיתים קרובות אנשים בוחרים לצרוך אותם במקביל ולשלב ביניהם, מה שקורה לא מעט בתקופת הוללות החגים. האם זה חכם לשלב, וכמה? במאמר שלפניכם. לקראת ארוחות החג המרובות…

אלכוהול וקנאביס הם שני סמי הפנאי הפופולריים ביותר בעולם. לכן, אין זה מפתיע שלעיתים קרובות אנשים בוחרים לצרוך אותם במקביל ולשלב ביניהם, מה שקורה לא מעט בתקופת הוללות החגים. האם זה חכם לשלב, וכמה? במאמר שלפניכם.

לקראת ארוחות החג המרובות שמביאים איתם החג הראשון והשני של ראש השנה, ורכבת החגים והמועדים שבאה בעקבותיהם, צרכני קנאביס רבים עומדים לחטוא גם בלא מעט אלכוהול.

קנאביס במקום אלכוהול
אלכוהול וקנאביס – בחג זה הולך ביחד

מאחר וקנאביס הוא אינו סם מסוכן, אין מניעה חמורה לשלב אותו עם אלכוהול כמו שקיימת לתרופות אופיואידיות, משככי כאבים וסמים אחרים.

עם זאת, כמו כל דבר אחר כדאי לעשות את השילוב בצורה מינימליסטית, אחראית וללא קלות דעת, ותוך הכרה של העקרונות הבסיסיים.

קנאביס ואלכוהול – ערבוב שיכול לעבור בשלום

בואו נתחיל עם מה שרובנו כבר יודעים: אלכוהול הוא סם מדכא (downer), אולם במינונים נמוכים הוא עשוי לגרום להסרת מעצורים ולשחרור רגשי.

הקנאביס ידוע גם הוא בזכות תכונותיו המרגיעות, אך יכול להפיק תוצאות שונות לגמרי, בהתאם לכמות ולזן אותו מעשנים. אז מה קורה כשמערבבים אותם יחד?

לרוב, מרבית הצרכנים מדווחים כי הם חשים טוב למדי לאחר ששילבו קנאביס עם כמה משקאות. מאידך, קרו מקרים בהם אנשים החלו להחוויר ולהזיע, לחוש צמרמורת, בחילה וסחרחורות, ובמקרים קיצוניים אף הגיעו לעילפון ולאובדן הכרה.

אם צריך לבחור באחד – אין הרבה התלבטות

בדרך כלל, הדרך של הגוף להתמודד עם מנת יתר של אלכוהול, היא להקיא. במקרים הללו, ההקאה מגיעה לעיתים קרובות מהצורך העז לשכב על הגב ולנוח.

הגורם לכך, הוא שרוב האנשים מודעים לגבולות הצריכה שלהם עבור כל חומר בנפרד, אך אינם מכירים את הקיבולת שלהם כשזה מגיע לשילוב בין השניים.

כמו כן, בנושא הערבוב ישנה גם משמעות לסדר הצריכה. עישון לפני שתייה ממזער את הנזקים שעשויים להיגרם מהשילוב, לעומת עישון לאחר שתייה, שיכול להפיל אותך חזק.

מה אומר המדע? זה אינדיבידואלי

שילוב בין תרופות שונות הוא נושא פופולרי בתחום המחקר המדעי מזה שנים וישנם עשרות ניסויים ומחקרים שהחלו כבר בשנות ה-70. אז מה יש לעולם המדע להגיד על השילוב בין קנאביס לאלכוהול?

“הדבר הראשון שחשוב לדעת, הוא שלא כולם מגיבים לאלכוהול ומריחואנה באופן זהה”, אומר סקוט לוקאס, פרופסור לפסיכיאטריה ופרמקולוגיה בבית הספר לרפואה של הרווארד. לוקאס ערך שני מחקרים בנושא, בהם בחן אנשים שונים שצרכו אלכוהול וקנאביס ואת תגובותיהם השונות לחומר.

המחקר הראשון בדק כיצד עישון קנאביס משפיע על ספיגת האלכוהול, והשני בדק כיצד שתיית אלכוהול משפיעה על ספיגת ה-THC (הקנאבינואיד הפסיכואקטיבי העיקרי במריחואנה). בשילוב ממצאי המחקרים נמצא כי עישון קנאביס, מפעיל את קולטני הקנבינואידים בגוף (CB2), אשר יכולים להאט את קצב ספיגת האלכוהול בגוף.

שכרות לפני סטלה – השפעת האלכוהול על רמות ה-THC בדם:

מחקרים אחרים ניסו לבחון האם לאלכוהול יש את היכולת לשנות את הפרמקוקינטיקה (ספיגה בדם ובגוף) של THC לאחר עישון או אידוי של קנאביס.

התוצאות היו מעורבות: על אף ששניים מתוך ארבעת המחקרים הראו כי אלכוהול מעלה את רמות ה-THC בדם, מחקרים אחרים הראו עליה של 50% ברמות ה-THC לאחר צריכת אלכוהול.

אלכוהול וקנאביס. יכולים להיות חברים טובים, כל עוד הקנאביס בא קודם

לעומת זאת, מחקר אחר הראה שההשפעה תלוית-מינון. במילים אחרות, ככל שצורכים יותר אלכוהול, כך גדלה העליה ברמות ה-THC.

מאחר ומחקרים אלו השתמשו בצריכת אלכוהול נמוכה עד בינונית (בערך 3 מנות אלכוהול), אין לדעת אילו השפעות תהיינה לצריכה של כמות אלכוהול גדולה יותר בשילוב עם קנאביס.

למה זה קורה?

לעלייה ברמות ה-THC אחרי שתיית אלכוהול הוצעו מספר הסברים:

התרחבות כלי הדם – תופעה שמתרחשת כשהגוף נמצא ברגיעה. האלכוהול גורם להתרחבות נימי הריאות ובכך מגביר את ספיגת ה-THC בדם.

כמו כן, בעת שכרות, אנשים נוטים לקחת שאיפות (שאכטות) עמוקות יותר, ולהחזיק את העשן בריאות ליותר זמן, עוד דבר הגורם לחיזוק תחושת הטשטוש ועירפול החושים.

כך או כך, נראה כי מידת ההשפעה קשורה לספיגת ה-THC. לכן, אם אתם מתחילים לשתות לאחר שכבר עישנתם, לא אמורה להיות השפעה משמעותית של האלכוהול על רמות ה-THC בדמכם.

סטלה לפני שכרות – השפעת הקנאביס על רמות האלכוהול:

על אף שנראה כי האלכוהול מגביר את רמות ה-THC, לקנאביס ישנה השפעה הפוכה על רמות האלכוהול בדם. מחקרים הראו כי לאחר צריכת קנאביס, רמות האלכוהול בדם אינן עולות במהרה.

לא רק שהקנאביס אינו מעלה את רמות האלכוהול בדם, הוא מוריד אותן בהשוואה לפלצבו

השפעה זו יכולה להיות קשורה לעובדה שהקנאביס מאט את תהליך העיכול, לכן, כששותים אחרי עישון לוקח יותר זמן לאלכוהול להגיע למעי הדק, שם מתבצעת הספיגה המירבית.

אילו גורמים נוספים יכולים להשפיע?

למידת הצריכה היומיומית של קנאביס ישנה השפעה ישירה על תוצאות המיזוג בין עישון קנאביס לשתיית משקאות אלכוהוליים.

אחד המחקרים הראה, כי צריכה מתונה של אלכוהול בקרב אנשים הצורכים קנאביס לעיתים רחוקות, גורמת לתחושה של סחרחורת ובחילה כמעט אצל כולם. לעומת זאת, צריכה של אותה הכמות בדיוק לא גרמה לסחרחורת בקרב משתמשי הקנאביס הקבועים.

אל תטעו, זה חלילה לא אומר שאדם הצורך קנאביס על בסיס יום יומי יכול עכשיו לנהוג שיכור. המחקרים הראו גם מידת החמרה שווה בזמן התגובה בכביש, הן אצל משתמשים אקראיים והן אצל משתמשים קבועים.

לסיכום, אם אתם עומדים לערבב בין אלכוהול וקנאביס בחג הקרוב, כדאי שתשו זאת בצורה חכמה, בסדר הנכון וכמובן במינון המתאים, ושיהיה לכם חג שמח 🙂

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות