ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
סיוון כהן עורכת דין

בית המשפט העליון קנאביס – שינוי ביחס החברתי והמשפטי לשימוש בקנאביס

שתפו את החברים

  עוד פסע בדרך ללגליזציה מגיע דווקא משעריו של בית המשפט העליון. פסק דין בעל אמרות תקדימיות, בחר בית משפט העליון שלא להתעלם מהתהליכים החברתיים והמשפטיים החלים בקשר לשימוש בקנאביס ולתת להם משקל בהחלטה האם יש מקום להורות על מעצרו…

 

עוד פסע בדרך ללגליזציה מגיע דווקא משעריו של בית המשפט העליון. פסק דין בעל אמרות תקדימיות, בחר בית משפט העליון שלא להתעלם מהתהליכים החברתיים והמשפטיים החלים בקשר לשימוש בקנאביס ולתת להם משקל בהחלטה האם יש מקום להורות על מעצרו של נאשם בגידול קנאביס אם לאו.

בתאריך 23.12.20 דן בית המשפט העליון בהליך מעצר של נאשם אשר הואשם בגידול קנאביס בהיקף של של לא פחות מ150 קילוגרם של קנאביס וכן, החזקה של 2.8 קילוגרמים.

בית המשפט העליון קנאביס
בית המשפט העליון קנאביס

בית משפט המחוזי הורה על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו תוך שהוא  קובע כי אין מקום להורות על שחרורו לאור העובדה שגידל כמות גדולה של סמים והקים אופרציה שלמה לשם כך.

הנאשם הגיש ערר לבית משפט העליון, במסגרת הדיון בערר קבע בית משפט העליון כי לערוך אבחנה בין סמים מסוג קנאביס לבין סמים קשים אחרים,  הגם שהקנאביס טרם הוחרג מפקודת הסמים המסוכנים ועדיין מוגדר חוקית כסם מסוכן גם אם בטעות. 

בפסק דין אשר נכתב על ידי כבר השופט גרוסקופף עמד השופט ארוכות על הצורך לאבחן בין החזקה וייצור סמים מסוג קנבוס להחזקה וייצור סמים מסוג אחר, וכן על השינוי המשפטי והחברתי שמתחולל ביחס להחזקה וייצור קנבוס וכך אמר:

“הגם שכמצוות המחוקק קנאביס מוגדר עדיין כסם מסוכן, על כל המשתמע מכך, לא ניתן להתעלם מכך שהיחס החברתי והמשפטי לשימוש בקנאביס, ואף לייצורו, מצוי בתהליכי שינוי.”

השופט הדגיש כי כיום האפשרות לבטל את ההפללה של השימוש בקנאביס מצויה  בדיוני ממשלה וכנסת וזוכה לתמיכה ציבורית ופוליטית לא מבוטלת. עוד ציין, כי כיום חברות העוסקות בייצור קנאביס ברישיון (‘קנאביס רפואי’) מתרבות וצומחות, והיחס אליהן הוא כפעילות כלכלית לגיטימית ומבורכת.

במצב דברים זה ציין השופט  “גם כאשר אנו יוצאים מנקודת מוצא לפיה גידול והפקה של קנאביס שלא ברישיון הן פעולות בלתי חוקיות, קשה להוסיף ולהתייחס אליהן כ’רעה חולה’ מאותה דרגת חומרה כמו הכנה, יצור והפקה של סמים מסוכנים אחרים”.

באותו מקרה, קבע בית משפט העליון שיש להכיל את הגישה המאבחנת בין קנאביס לסמים אחרים ולפיכך, הורה על העברתו של הנאשם מבית הכלא למעצר בית בתנאי פיקוח אלקטרוני.

מדובר בהחלטה בעלת חשיבות תקדימית באופיה, המכירה את בהלך הרוח החברתי והמשפטי התומך בלגליזציה לסמים קלים ולפיה, אין עוד לראות בקאנביס סם מסוכן כיתר הסמים.

 

עורכת דין סיון כהן כותבת המאמר לא ייצגה בהליך בפני בית המשפט העליון.

בית משפט עליון קנאביס

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות