ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
"בלי קנאביס, אני לא מתפקד". שיחה עם מטופל הקנאביס והאקטיביסט רון צפריר

“בלי קנאביס, אני לא מתפקד”. שיחה עם מטופל הקנאביס והאקטיביסט רון צפריר

שתפו את החברים

מטופל הקנאביס והאקטיביסט רון צפריר, מספר איך שורדים חמש שנים עם סרטן גרורתי בזכות שמן ריק סימפסון, איך הרפורמה של משרד הבריאות פגעה בבריאותו, למה הצטרף לפייגלין בבחירות הקודמות למרות שהוא שמאלני ועל ההצעה המפתה שקיבל מבעל חוות קנאביס ישראלי…

מטופל הקנאביס והאקטיביסט רון צפריר, מספר איך שורדים חמש שנים עם סרטן גרורתי בזכות שמן ריק סימפסון, איך הרפורמה של משרד הבריאות פגעה בבריאותו, למה הצטרף לפייגלין בבחירות הקודמות למרות שהוא שמאלני ועל ההצעה המפתה שקיבל מבעל חוות קנאביס ישראלי מקליפורניה

“רגע היסטורי. עבורי בכל אופן, מקווה שגם עבורכם”, כתב רון צפריר בעמוד הפייסבוק שלו, יום לפני ההפגנה הגדולה של מטופלי הקנאביס בשבוע שעבר. “מחר מתקיימת הפגנה מכרעת, שאמורה לתת תנופה גדולה למאבק הממושך שלנו להצלת חיים. הפעם אנחנו מחנה אחד גדול של אנשים חפצי חיים וחופש. חופש להחליט על גורלנו ועל הדרך שבה נציל את חיינו”.

הקריאה הנרגשת של צפריר, מטופל קנאביס, שמכתת רגליים כבר שנים בין הפגנות, עצרות, מחאות וישיבות של ועדות בכנסת, למרות מצבו הרפואי, לא הייתה הסיבה היחידה שבגללה הגיעו למחרת לקריית הממשלה בתל אביב, מאות אנשים. כולם מרגישים על בשרם ובשר ילדיהם, את הבעיות הרבות שהביאה הרפורמה.

“זאת הייתה הפגנה מאחדת”, מספר צפריר, שהיה בין הנואמים באירוע, לצד גיא לרר, ניר יופטרו (“המלאך”), ד”ר ברקת שיף וגדי וילצ’רסקי. “היה כאן איחוד של קבוצות שונות ברשתות החברתיות ושל כל מי שנרתם למען הקנאביס הרפואי בישראל. היו המון אנשים ונוכחות של התקשורת. אין ספק שהמאבק שלנו מתחיל לחדור לתודעה הציבורית”.

רון צפריר משמאל בהפגנה בקריית הממשלה. צילום: באדיבות המצולמים
רון צפריר משמאל עם ניר יופטרו ונטע קובלסקי ב”מחאת מטופלי קנאביס”. צילום: באדיבות המצולמים
רון צפריר נואם בהפגנה. צילום: אלי יוספי
רון צפריר נואם בהפגנה. צילום: אלי יוספי
בהפגנה בתל אביב. צילום: אלי יוספי
ב”מחאת מטופלי הקנאביס” בתל אביב. צילום: אלי יוספי

אין סימנים למחלה ממארת

צפריר, בן 66, נשוי ואב לשלוש בנות, עיתונאי בעברו והיום בעל הוצאת ספרים,  הגיע לקנאביס רק כשלא הייתה לו ברירה. בעבר, הוא מספר, כשרצה לתפוס ראש, העדיף ספר טוב או מוזיקה.

כל זאת, עד שחלה לפני חמש שנים בסרטן העור האלים מלנומה וזמן מה אחר כך, התבשר שה”קיטרודה”, תרופה ביולוגית מאריכת חיים, כבר לא עובדת עליו. הוא יצא לשיטוט באינטרנט ודי מהר הגיע לקנאביס ולד”ר ג’וני גרינפלד, אונקולוג מ”אסף הרופא”, שסייע לחולים רבים באישורים לתרופה הירוקה (והסתבך לימים משפטית, בשל כך, עם משרד הבריאות).

“הבנתי שזה רופא שמבין את היכולות של הצמח”, מספר צפריר. “הוא נתן לי כמות מספקת להכנת שמן ריק סימפסון ואחרי שמונה חודשים של שימוש יומיומי בשמן, הגרורות נעלמו. קיבלתי אישור רשמי, שבצילומים שאין סימנים למחלה ממארת. הסרטן שלי הפך למחלה כרונית, אבל לא מחלה מסכנת חיים”.

משנוררים

רק שלפני שנתיים, תוקף הרישיון שלו לקנאביס רפואי, נגמר. “לא חידשו לי אותו, אחר כך חידשו אבל הורידו את המינון. לא קיבלתי מספיק תפרחות בשביל להפיק שמן והגרורות חזרו, הפעם בראש”.

כיום, כשהגרורות הולכות וגדלות, צפריר זקוק למינון גבוה יותר של שמן, אבל משרד הבריאות בשלו. “המצב החמיר”, הוא מספר, “ולמרות בקשות חוזרות ונשנות, עד הרגע הזה אני עם 90 גרם לחודש. זה אולי המון למי שמעשן, אבל לא מספיק לייצר שמן. אני צריך 250-300 גרם קנאביס בחודש. עם מה שהם נותנים לי, אני לא יכול לעשות כלום”.

אז מה בכל זאת עושים?

“משנוררים, עושים קומבינות, עוברים על החוק, מביאים שמן מחו”ל, קונים חומר מפוקפק שלא בטוח שיעשה את העבודה, כי כדי שהשמן יהיה אפקטיבי, צריך תפרחות באיכות טובה. למזלי, יש לנו מחתרת של עזרה הדדית ואנשים שמכינים בהתנדבות שמן לחולים ואנחנו החולים, עוזרים אחד לשני”.

בעבר, צפריר מבקש לציין, קיבל עזרה גדולה מעמוס דב סילבר, מייסד “טלגראס”, שנעצר כידוע לפני כמה חודשים לצד אחרים בארגון ויושב כיום במעצר בית באוקראינה. “כשהוא שמע על המאבק שלי ביק”ר בגלל אי חידוש הרישיון, בלי שהכיר אותי ובלי שידעתי מה זה טלגראס, הוא דאג שיגיע אלי שמן ריק סימפסון במתנה. אני, אגב, לא החולה היחיד שעמוס עזר לו”.

אתה מאמין שהקנאביס יכול להציל חיים?

“יש ויכוח אם הוא כן או לא מציל חיים. מה שבטוח, הוא משפר את איכות החיים של כל מי שמשתמש בו. הוא מאפשר לאנשים לתפקד. אני, בלי קנאביס, ממש סמרטוט. קשה לי לתפקד. הפעולות הפיזיות מאוד מכבידות, יש כאבים, בחילות, סחרחורות, רעידות ברגליים. אנשים שסובלים מכאב כרוני, לא יכולים לנשום מרוב כאב, עד שהם מעשנים”.

הבנו את האסון הגדול

לצד הדאגה לאספקה האישית, צפריר נרתם כבר לפני שנתיים, למאבק של כלל החולים ברפורמה של משרד הבריאות. לטענתם, היא מסכנת את חייהם בשל קטיעת הרצף הטיפולי, הורדת המינונים, העלויות שעלו ועוד. “עוד לפני שהרפורמה נכנסה לתוקף”, הוא מספר, “הבנו את האסון הגדול והתחלנו להפגין, בירושלים ואיפה לא. השתתפנו בישיבות של ועדת הסמים בכנסת, פגשנו חברי כנסת, עשינו באזז ברשתות החברתיות.

“בשלב הבא אנחנו מתכוונים לעתור לבג”ץ, באמצעות עו”ד מרים בריינין. אנחנו תובעים את היק”ר ואת יובל לנדשפט העומד בראשה, על פגיעה ברצף הטיפולי של אלפי חולים, על מניעת תרופה מחולים, כולל חולי סרטן וילדים חולי אפילפסיה, שמזעזע שהם לא מקבלים את הקנאביס שהם צריכים”.

שיחת הבחירות

לקראת הבחירות האחרונות, העלה צפריר הילוך ולמרות שהוא שמאלני מושבע, הצטרף לרשימת “זהות” של משה פייגלין. “משה נמצא בנושא הזה כבר 5-6 שנים”, הוא מסביר, “עוד כשהוא היה חבר כנסת, הוא העלה את עניין הלגליזציה. אני לא מזדהה איתו בדעות הפוליטיות, אבל הצטרפתי אליו בגלל המלחמה העקבית שלו בעד הקנאביס, שהוא מכיר מקרוב. גם אשתו וגם הבן שלו מטופלים בקנאביס רפואי.

“הבנו, אני ומטופלים אחרים, שדרכו אפשר להעלות את המודעות. הוא הפך את זה לדגל, בניגוד למפלגות האחרות, שרק גמגמו. עשינו את מקסימום הרעש שאפשר כדי להעלות את הנושא על הפרק ועובדה שהוא הפך לשיחת הבחירות.

“עכשיו, בבחירות החוזרות, יותר מתייחסים לנושא, מאהוד ברק, שכבר הפך את הקנאביס גם לביזנס ועד לשר המשפטים אמיר אוחנה, שאמר שהוא בעד לגליזציה. זה נכנס למיינסטרים. העבודה האובססיבית של הפעילים עשתה את שלה ואני מאמין גם היום, שהחיבור לפייגלין שירת אותנו מאוד”.

רון צפריר ופייגלין בימי זהות העליזים. צילום: אבשלום לוי
רון צפריר ופייגלין בימי זהות העליזים. צילום: אבשלום לוי

למה אתה לא רץ איתו גם הפעם?

“האמונה שלי בפייגלין שימשיך להניף את הדגלים האלה עדיין קיימת, אבל  מבחינת היכולות הפיזיות, אין לי אפשרות להצטרף. בליבי אני מקווה שהוא יצליח במסלול שהלכנו ביחד”.

אתם עוד בקשר?

“נפגשנו בהפגנה אתמול, התחבקנו והבטחנו לדבר בשבוע הבא. ברמה האישית והחברית, נראה לי שנישאר בקשר להרבה זמן. במקביל, אני מקווה שנפגוש אותו בכנסת ושהוא יעביר את החוקים שאנחנו צריכים שיעביר”.

הצעה מהדוד סם

בעודו משנורר פרח מפה ופרח משם, הגיעה לצפריר פנייה מפתיעה, מישראלי שחי בקליפורניה וברשותו חווה לגידול קנאביס. “הוא קרא באינטרנט על המאבק שלי, אמר ‘בוא אלי, אני אתן לך כמה שאתה צריך’ ושלח תמונות של הפרחים בחממות שלו, שהם משהו מדהים ונוטף עסיס”.

ואו, נהדר, לא?

“כן, אני מנסה להתארגן על הנסיעה. צריך אישור מהרופאים, כי לא בטוח שמותר לי לטוס במצבי. מעבר לזה, הצעתי לו שנגייס כסף ונטיס אליו ילדים חולים מישראל, שייתן להם קנאביס. אני מקווה שזה ייצא לפועל. הגישה שלו הייתה מאוד חיובית”. 

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות