ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס רפואי, בריטניה | צילום: Getty Images

אחרי שהוגדר כתרופה – קנאביס רפואי יהפוך לחוקי בבריטניה

שתפו את החברים

מזכיר המדינה הבריטי הודיע כי עד הסתיו הקרוב ישתנה הסטטוס הפלילי של מוצרי קנאביס רפואי, והם יהפכו לתרופה חוקית שכל רופא משפחה יוכל לרשום למטופליו ללא צורך ברישיון מיוחד או פיקוח ממשלתי. “הצעד הזה מיועד לעזור לאנשים חולים בעלי צרכים…

מזכיר המדינה הבריטי הודיע כי עד הסתיו הקרוב ישתנה הסטטוס הפלילי של מוצרי קנאביס רפואי, והם יהפכו לתרופה חוקית שכל רופא משפחה יוכל לרשום למטופליו ללא צורך ברישיון מיוחד או פיקוח ממשלתי. “הצעד הזה מיועד לעזור לאנשים חולים בעלי צרכים מיוחדים, אבל הוא בשום פנים ואופן לא מהווה צעד ראשון בדרך ללגליזציה,” הוא הבהיר בהודעה שמסר לתקשורת.

בשבוע שעבר נערך סיכום תוצאות הבדיקה של וועדה ממשלתית מיוחדת בנושא קנאביס רפואי, בו נקבע כי קנאביס הוא תרופה לכל דבר ועניין, ולפיכך יש לתת לו יחס חוקי של תרופה מטעם רשויות הבריאות ולאפשר לחולים גישה חופשית אליו.

יומיים בלבד לאחר פרסום תוצאות הבדיקה, הכריז מזכיר המדינה הבריטי סאג’יד ג’אויד, שהורה על הקמת הוועדה ויישום מסקנותיה במהירות, כי בתוך 3-4 חודשים (בסתיו הקרוב) יהפוך קנאביס רפואי למוצר מדף חוקי במדינה.

בריטניה מתקדמת – אבל לא עד הסוף

ההחלטה על שינוי מעמדו הרשמי של הקנאביס הרפואי, כך לפי הדברים שמסר מזכיר המדינה לתקשורת, נרקמה בעקבות כמה מקרים רפואיים חמורים של מטופלי קנאביס שזכו ליחס מזיק ומסכן חיים, ביניהם גם ילד אפילפטי שתרופתו הוחרמה בשדה התעופה ושכמעט מת במהלך התקף חמור שחווה בלעדיה.

לפני שמתחילים להריח לגליזציה או אפילו אי הפללה, חשוב להבין שהשינוי שעומד להתרחש במעמדו של הקנאביס מבחינה חוקית הוא חלקי בלבד. במקום להיות מוגדר בתור סם מסוכן מהקטגוריה הראשונה (Schedule 1 substances) שאינו בעל ערך רפואי, הוא ירד לקטגוריה השנייה, בה מוגדרים חומרים מסוכנים שהנם בעלי “תועלת רפואית פוטנציאלית”.

קנאביס רפואי בבריטניה - חוקי מהסתיו הקרוב
קנאביס רפואי בבריטניה – חוקי מהסתיו הקרוב

שינוי זה יביא לכך שכל רופא במדינה יהיה רשאי לרשום מוצרי קנאביס רפואי מאושרים (על ידי ה-MHRA) לכל חולה, ללא צורך בהתאמה לפי סימפטומים או ברישיון מיוחד מטעם השלטון שיאשר את השימוש, מה שיהפוך את בריטניה בן רגע לאחת המדינות המתירניות ביותר בתחום הקנאביס הרפואי.

מאחר והסטטוס הפלילי של צמח הקנאביס לא מבוטל, גם לא במסגרת של שימוש רפואי ורכישה מספקים מורשים אלא רק בתצורה פרטנית לפי מוצר ולפי ספק, ניתן להבין שהממשל הבריטי מעוניין לפקח על השוק בצורה כמה שיותר הדוקה, ולא מתכוון לקחת את השינוי בתור צעד ראשון לשוק קנאביס חוקי.

“הצעד הזה מיועד לעזור לאנשים חולים בעלי צרכים מיוחדים, אבל הוא בשום פנים ואופן לא מהווה צעד ראשון בדרך ללגליזציה,” הבהיר מזכיר המדינה בהודעה שמסר לתקשורת.

סוגי המוצרים עדיין לא ידועים

נוסח החקיקה שצפוי להיות מאושר, יהיה דומה במידת מה לחקיקה של משרד הבריאות בישראל, ובמודל מדויק יותר היא תפריד בין קנאביס “רגיל” לבין קנאביס רפואי שעומד בסטנדרטים חקלאיים ורפואיים.

מכיוון שטרם התקבלה החלטה סופית ולא נוסחה טיוטה להצעת החוק, טרם ידוע אילו סוגים של מוצרי קנאביס רפואי יזכו לשינוי במעמדם הפלילי ויהפכו לתרופה, וגם לא ידוע האם ברשימת המוצרים הזו יהיה גם תפרחות קנאביס טבעיות, או רק שמנים מרוכזים.

התיקון החדש לחוק של מזכיר המדינה צפוי להיות מנוסח ולעלות לאישור הממשלה כבר בחודש אוגוסט, וככל הנראה לקראת סוף הקיץ כבר נדע את המסגרת המלאה של המדיקליזציה בבריטניה, לקראת התחלת יישומה בחודש אוקטובר או נובמבר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות