ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
סיוון כהן עורכת דין

בשורה משמחת למשתמשי הקנאביס הרפואי – מעתה לא עוד אפליה בהעמדה לדין

שתפו את החברים

מאת עו”ד סיוון כהן   המדינה חזרה בה מערעור עקרוני לפיו טענה בין היתר כי “הרישיון לצריכת קנביס מטעם משרד הבריאות אינו גובר על הדין הפלילי ואינו מקנה חסינות מהעמדה לדין”.   לפני כשנה וחצי הגישה מדינת ישראל בקשת רשות…

מאת עו”ד סיוון כהן

 

המדינה חזרה בה מערעור עקרוני לפיו טענה בין היתר כי “הרישיון לצריכת קנביס מטעם משרד הבריאות אינו גובר על הדין הפלילי ואינו מקנה חסינות מהעמדה לדין”.

 

לפני כשנה וחצי הגישה מדינת ישראל בקשת רשות ערעור פלילי עקרונית על החלטתו של בית משפט המחוזי בחיפה לזכות נאשם  שנהג ברכבו כשבגופו אותרו תוצרי חילוף חומרים של סם הקנביס, זאת כאשר הוא מחזיק ברישיון לשימוש והחזקה בסם עקב נכותו.

באותו מקרה זוכה הנאשם, אילן חי תומר, בבית משפט השלום בחיפה בין היתר, מטעמים של הגנה מן הצדק . על ההחלטה לזכותו הגישה המדינה ערעור לבית המשפט המחוזי אשר דחה את ערעור המדינה תוך שהוא מקבל את טענתו של אילן חי להגנה מן הצדק וקובע כי “הבחירה בין הפסקת השימוש בקנביס לצורכי טיפול רפואי לבין הימנעות מהנהיגה, מעמידה ציבור המשתמשים בקנביס רפואי בפני ברירה קשה ואף בלתי אפשרית, שכן הפסקת השימוש בקנביס כרוכה בהתגברות המחלה או הכאבים, ואילו ויתור על הנהיגה פירושה הגבלה משמעותית לחופש התנועה”

עורכת דין סיוון כהן
עורכת דין סיוון כהן – קנאביס ונהיגה

בהמשך אף הביע ביקורת על התנהלות המדינה  וציין כי ” בתיקים גבוליים המערערת לא נוהגת להגיש כתבי אישום. אלא שבמסגרת הליך זה העמדה הינה שונה, דבר שבפני עצמו מעורר תמיהה.”

עוד ביקר בית המשפט את העובדה כי המדינה נמנעה עד כה מלהסדיר את עניינם של הנהגים המשתמשים בקנאביס רפואי, כאשר למרות הקריאות הרבות להסדיר את עניינם של הנהגים משתמשי הקנאביס דבר לא נעשה. בית משפט המחוזי קבע כי ” המחדל מתמשך, עוצמתו רבה ובעקבותיו רבים נאלצים מדי יום ביומו לעבור על החוק ובכך נחשפים להליכים משפטים ולסיכון לעונשים כמו פסילת רישיון נהיגתם לתקופה ארוכה”.

במסגרת הערעור נתבקשה המדינה לחשוף את מדיניותה ונהליה בדבר העמדתם לדין של משתמשי קנאביס רפואי, אולם נוהל שכזה לא נחשף ובית משפט המחוזי קבע כי אם קיים נוהל או הנחיות לפיהם פועלת המדינה במקרים כגון דא חובה היה עליה לחשוף חומר זה ובאם לא קיימות הנחיות שכאלה אז המדינה נוהגת בשרירותיות בהעמדה לדין.

בית משפט קבע כי יש קושי לבחון את האכיפה המפלה של המדינה וקבע כי הקושי הזה מתחזק עד מאוד שעה שמשווים את התנהלות המדינה בעניינם של משתמשי הקנאביס הרפואי עם אחרים שמשתייכים לאותה קבוצת שוויון והכוונה לצרכני האלכוהול והמשתמשים במתאדון ברישיון – גם אז קבע בית משפט ” ניתן להצביע על פערים במדיניות ובגישה שאין ביסודם הסבר הגיוני”.

 

למעשה, בית המשפט המחוזי קבע כי ההבדל היחיד עליו ניתן להצביע, בין משתמשי המתאדון ברישיון ולבין משתמשי הקנאביס ברישיון,  הינו סוג החומר.

הבחנה זו , קבע בית המשפט “הינה טכנית במהותה ולא מצדיקה התייחסות שונה.”.

 

על רקע הפגמים בהתנהלות המדינה , קבע בית משפט המחוזי כי קיימת פגיעה ממשית בתחושת הצדק וההגינות שלא ניתן לרפאה אלא בנקיטת אקט דרסטי של ביטול האישום.

 

על החלטתו של בית המשפט המחוזי להורות על ביטולו של כתב האישום כנגד אילן חי הגישה המדינה בקשת רשות ערעור עקרוני וטענה כי יש לבטל את הכרעת בית המשפט המחוזי בהיותה “חקיקה שיפוטית” המעניקה לצרכני קנאביס רפואי חסינות מלאה מפני נהיגה תחת השפעת סמים.

לאחר שניתנה רשות ערעור, הדיונים נדחו מעת לעת על רקע שתי עתירות לבג”ץ תלויות ועומדות העוסקות בשימוש בקנאביס רפואי ונהיגה. שתי העתירות תוקפות חזיתית את אוזלת ידה של המדינה בנושא.

 

כאמור, אתמול המדינה הודיעה על חזרה מערעור ובית המשפט הורה על מחיקתו.

משמעות חזרת המדינה מהערעור הינה למעשה השלמתה עם קביעתו של בית המשפט המחוזי לפיה אין להעמיד לדין צרכני קנאביס רפואי על בסיס חזקת השכרות, אלא עליה להוכיח שאכן הייתה גלומה סכנה פרטנית בנהיגה.

וכפי פרשנותה של המדינה בבקשת רשות הערעור הרי ניתן לומר על פי פסק דינו החדשני של בית המשפט המחוזי יש להחיל את מדיניות ההעמדה לדין של התביעה על משתמשי מתדון גם על משתמשי קנביס רפואי.

בשורה משמחת לכל הדעות לנהגים המשתמשים  בקנאביס הרפואי.

 

 

www.lawyersivan.co.il

 

מדיניות המוצהרת של המדינה שנמסרה בעניין שריג: “בהקשר זה מציינת המשיבה כי תקנות להסדרת הנושא נמצאות בשלבי התקנה, וכי בינתיים מוסדר הנושא באמצעות הפעלת שיקול הדעת של התביעה ואי העמדה לדין במקרים גבוליים. כך, בהקשר של קנאביס, מפעילה המשיבה את שיקול דעתה בהעמדה לדין, ובמקרה שבו חלפו שש שעות, כקבוע בהנחיות הקליניות, אפשר שתבחר שלא להעמיד לדין חרף ביצועה של עבירה“.

 

 

 

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רוני |

    יפה מאוד!

  2. ליאור |

    שוף לנאשם שיצא ממשפט בשלום ובצדק, אני כצורך פנאי וגם מטפל בעצמי רפואית נגד ADHD המתלווה בקושי הירדמות אדירה, ודיכאון. ואני לא זכאי לרפואי בשל הבעיות הקיימות אצלי… וגם אם הייתי נתפס ומסביר שאני מטפל עצמית רפואית כי אתם לא מתחשבים בבעלי ADHD מדינת ישראל היקרה. רוב הסיכויים הייתי יוצא במינימום קנס כספי בתחנת משטרה ללא כתב אישום. כאשר בארצות הברית, נותנים לך רפואי על דברים כאלה חופשי.

  3. מארק מלכיאל אמינוב |

    הגיע הזמן לשינוי אמתי
    הפעם בחרתי בנט
    אבי היקר הוא איש הליכוד
    בשבת האחרונה אמר לי, הוא עובד אצלי.
    ביקש ממני להצביע לביבי, הציע ללוות אותי לקלפי.
    4 פעמים בחירות בשנתיים.
    הגיע הזמן לעשות סדר.
    אני שמח לשמוע שיש שופטים טובים.
    השבוע פסח מתחיל, כאן מתחיל מפץ הגדול, נולדים מחדש.
    אני מתרגש, מהשנה החדשה עלינו לטובה, בבריאות, שמחה, נחת ואושר, ופרנסה טובה, ונזכה כולנו להיות סבים וסבתות, לראות את ילדנו גדלים להיות בני אדם טובים, לראות את ניננו גדלים, להרים אותם בידים.
    לראות את האושר של כולם, והאתגר של כול אחד ואחד במסעו המופלא, נחת.
    כמה שהם בני אדם בטובים
    הערב יהיו תוצאות בחירות בפעם רביעית, מברך אותנו לשנה טובה וחג פסח שמח

שינוי גודל גופנים
ניגודיות