ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

גאורגיה מתקדמת: בית המשפט העליון פסק אי הפללה לגידול ביתי

שתפו את החברים

גאורגיה: בית המשפט העליון קבע השבוע כי המשטרה אינה רשאית עוד להעמיד אדם לדין פלילי בגין עבירות הנוגעות בצריכת קנאביס, ובכך קבע הלכה למעשה מצב חדש של אי הפללה מלאה. הפסיקה אינה נוגעת לעבירות סחר והפצה, אך מתירה לא רק…

גאורגיה: בית המשפט העליון קבע השבוע כי המשטרה אינה רשאית עוד להעמיד אדם לדין פלילי בגין עבירות הנוגעות בצריכת קנאביס, ובכך קבע הלכה למעשה מצב חדש של אי הפללה מלאה. הפסיקה אינה נוגעת לעבירות סחר והפצה, אך מתירה לא רק שימוש עצמי אלא גם גידול ביתי, ובכך פותחת את הדלת להעלאת חקיקה של לגליזציה מלאה על השולחן. “מעתה קיימת אי הפללה אמיתית של שימוש בקנאביס,” מסר אחד ממובילי הקמפיין לשינוי חוקי הסמים במדינה.

בית המשפט העליון לענייני חוקה במדינת גֵּאוֹרְגִיָה (גרוזיה – Republic of Georgia) פסק בסוף השבוע האחרון כי העמדת אדם לדין בגין עבירות הנוגעות לשימוש עצמי בקנאביס מפרה את חוקת המדינה, ופסק כי מעתה לא רשאית המערכת לפתוח בהליך פלילי נגד אדם שכזה – צעד שלמעשה קובע הלכה למעשה מצב של אי הפללה מיידית.

כבר שנה שלמה שבגיאורגיה ניתן לצרוך קנאביס ללא חשש, זאת לאחר שפסיקה דומה קבעה בדצמבר האחרון כי החזקה של עד 70 גרם קנאביס תיחשב לעבירה של שימוש עצמי ולא תוביל להליך פלילי, אך עם זאת עדיין קיימים במדינה חוקי סמים נוקשים שאוסרים על עבירות של סחר ועד כה כללו גם אכיפה וענישה חמורה כלפי גידול ביתי, שהיה יכול להסתיים עד כה ב-10 שנות מאסר בפועל.

על גבי החקיקה המתירנית כלפי צריכה עצמית של קנאביס שנחקקה בשנה שעברה, מתווספת כעת החלטה שלא לעסוק כלל בעבירות הקשורות לקנאביס (מלבד סחר בהיקף גדול), אליה מתלווה הוראה מפורשת על ביטול הפעילות המשטרתית המוקדשת לתחום זה. הפסיקה החדשה הופכת את כל העיסוק הפלילי בעבירות הקשורות לקנאביס לאסור, ועם כניסתה לחוק על ידי אישור הפרלמנט היא תהפוך למחייבת עבור כל כוחות האכיפה באופן מיידי.

דגל גאורגיה
גאורגיה: אי הפללה מלאה של גידול והחזקת קנאביס לשימוש עצמי

החלטת בית המשפט התקבלה ביום חמישי האחרון (30.11.17), לאחר דיון ארוך שהתלווה לקמפיין אזרחי של יותר משנה, במהלכו עשרות אלפי אזרחים דרשו מהשלטונות להפסיק עם ענישתם החמורה של צרכני הקנאביס, שעד לפני שנתיים היו עשויים לעמוד בפני עונשי מאסר ארוכים של עד 14 שנים בגין החזקה של כמה גרמים בודדים.

טענת השופטים מאחורי ביטול העיסוק הפלילי בקנאביס היא שעיסוק זה מפר את העקרונות העומדים מאחורי חוקת המדינה בנושא שמירה והגנה על האזרח, וככזה יש להימנע ממנו לחלוטין.

חשוב לציין כי החלטת בית המשפט לא רק מתירה סופית את נושא השימוש העצמי והחזקת הקנאביס בכמויות קטנות, אלא יוצרת תקנה חדשה עבור ‘מגדלים ביתיים’. בדיוק כמו הנחיית המשטרה החדשה שפורסמה השבוע בישראל, החלטת בית המשפט בגיאורגיה מבטלת את הפעילות הפלילית נגד גידולים בהיקף קטן ולמעשה מעודדת את האזרחים לגדל בעצמם ולא לרכוש קנאביס בשוק השחור.

הפסיקה החיובית זכתה לכותרות לא מעטות בתקשורת, ואף שהיא טרם נטמעה בחוקי הסמים הרשמיים של המדינה, היא מחייבת כבר מעתה בתור קו פעולה מנחה. מעכשיו, אחזקה וגידול של קנאביס הן לא עבירות על החוק.

“מעתה קיימת אי הפללה אמיתית של שימוש בקנאביס,” אומר יאגו חוויצ’יה, עו”ד מומחה לעבירות סמים הפועל כמנהל קמפיין הלגליזציה מטעם מפלגת Girchi המקומית, “בעקבות כך בקרוב תתקבל החלטה האם להפוך את הצריכה לחוקית לחלוטין ולהכיל בחוק לגליזציה מלאה.”

אי הפללה בגאורגיה – מתקרבים ללגליזציה

בשנת 2013 כבר נשמעו בגאורגיה קולות התומכים בלגליזציה של קנאביס ובייחוד במצב התחלתי של אי הפללה של שימוש עצמי בקנאביס, לא מתוך חזון כלכלי חיובי אלא דווקא מתוך הבנה של המציאות: המלחמה בסמים אינה עובדת, וכך גם לא הענישה החמורה שמסייעת לכאורה לאכיפתה, ויש לאמץ דרך התמודדות אחרת.

בשנים שחלפו מאז החל מאבק עיקש בראשותה של תנועה אזחית הנקראת “תנועת הרעש הלבן” (White noise movement) שחרטה על דגלה את “המלחמה במלחמה בסמים“, שהייתה זו שהגישה את העתירה המקורית שקדמה לפסיקתו של בית המשפט.

אנשים מפגינים נגד האיסור גל קנאביס בגאורגיה - "המלחמה במלחמה בסמי"
מפגינים נגד האיסור בגאורגיה – “המלחמה במלחמה בסמים”

לא רק תנועה אזרחית חופשית קידמה את המהלך החקיקתי ואת המאבק לטובת הקנאביס כולו, אלא גם צעדים לא רשמיים של חברים מאולמות הממשל. מפלגת ‘Girchi’ המקומית והפופולרית שתומכת בין היתר בשימוש בקנאביס, אתגרה בשנה שעברה את הממשלה הגיאורגית ושתלה 84 צמחי קנאביס במשרדיה מתוך כוונה לסחוף את דעת הקהל לכיוון חיובי ומקבל כלפי גידול והחזקת הצמח.

בעקבות החקיקה החדשה צופים כעת מומחים פוליטיים במדינה את המשך הדיונים החיוביים בנושא הקנאביס, שיובילו לדעתם לשיחות לגליזציה כבר בקרוב מאד. המסקנה המתבקשת שעולה מהנתונים שרואות הרשויות מאז התרת החקיקה בשנה שעברה מצביעה על דבר אחד – אי הפללה של קנאביס היא רעיון מצוין, ובהמשך אליו תגיע בהכרח גם הלגליזציה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות