ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
שתילי קנאביס גידול ביתי

רק 3 שתילי קנאביס? ההרשעה בוטלה

שתפו את החברים

צעירים תושבי דרום הארץ שנעצרו על ידי המשטרה לאחר שגידלו בביתם 3 צמחי קנאביס, הורשעו בעבירה של “החזקה שלא לשימוש עצמי” בשל כמות הצמחים הקטנה, ולאחר מכן הרשעתם בוטלה על ידי בית המשפט, שייחס חשיבות גבוהה לענישה מקלה ומניעת הליכים…

צעירים תושבי דרום הארץ שנעצרו על ידי המשטרה לאחר שגידלו בביתם 3 צמחי קנאביס, הורשעו בעבירה של “החזקה שלא לשימוש עצמי” בשל כמות הצמחים הקטנה, ולאחר מכן הרשעתם בוטלה על ידי בית המשפט, שייחס חשיבות גבוהה לענישה מקלה ומניעת הליכים פליליים מיותרים.

הנחיית המשטרה החדשה שיצאה בחודש שעבר, והפכה גידול קנאביס ביתי, תחת קריטריונים מסוימים שמודדים את רמת ההשקעה של המגדל ואת המטרה של הגידול, לעבירה של “החזקה” במקום “גידול וייצור סמים”, נותנת את אותותיה הראשונים בשטח.

בית משפט השלום באילת פסק השבוע בתיקם של 2 צעירים תושבי דרום הארץ, שנעצרו בסוף חודש דצמבר האחרון לאחר שגידלו בביתם 3 צמחי קנאביס, וניהלו עד כה מאבק משפטי נגד הפרקליטות והמשטרה. כעת, קבע בית המשפט כי הרשעתם מבוטלת והם לא ירצו שום עונש.

בגלל כמות הצמחים – זה בכלל לא גידול

בעת החיפוש בביתם של הצעירים, אותו ביצעה המשטרה כדין ובלווי צו בית משפט שהופק בעקבות מידע מודיעיני, נמצאו 2 צמחי קנאביס במשקל כולל של 85 גרם (צמחים צעירים) ועוד שתיל קנאביס קטן במשקל של כ-4 גרם, כולם בתוך אוהל גידול ותחת מנורה ייעודית. בנוסף מצאו השוטרים בדירה גם תפרחת קנאביס במשקל של כ-90 גרם וחשיש במשקל 2.8 גרם.

מכיוון שהשניים גידלו את הקנאביס בתוך סט-אפ ביתי ולא באוויר הפתוח, בדיון הראשון שנערך בעניינם, ביקשה הפרקליטות להגיש נגד השניים כתב אישום בגין עבירה של גידול קנאביס. לטענת הפרקליטות, השניים השקיעו כסף ומאמצים ברכישת והרכבת מערך הגידול הביתי, ולכן אין ספק כי מדובר בעבירה של גידול.

מגדלים או מחזיקים? מספר השתילים הוא הגורם המכריע

הקריטריונים המופיעים בהנחיית המשטרה אכן מייחסים חשיבות לעובדה שהגידול התבצע במרחב סגור שהוקם מראש, מה שמעיד על תכנון מראש, אך במקביל הם קובעים כי בעת קביעת סוג העבירה, החשיבות העיקרית מיוחסת למספר הצמחים ולמשקלם הכולל.

למרות שקולות רבים קראו עד כה בגנות הנחיית המשטרה, וטענו כי היא שנויה במחלוקת ולא מסייעת באמת להוריד את הנטל הפלילי מעל ראשיהם של צרכני הקנאביס שבוחרים לגדל אותו בבית, בפועל ניתן לראות כי המצב שונה לחלוטין. בהתבסס על הנהלים החדשים, הציעה הפרקליטות פשרה שכללה את הרשעתם של שני הצעירים בעבירה של “החזקה שלא לשימוש עצמי”.

ביטול ההרשעה – אין כסף ואין כוונה מסחרית

לאחר הרשעתם בעבירת ההחזקה, פנה פרקליטם של הצעירים, עו”ד איציק כהן, לבית המשפט בבקשה לבטל את ההרשעה מתוך התחשבות בעובדה שמדובר בעבירה ראשונה, ושיקול של חשיבות הענישה אל מול הפגיעה בעתידם של נערים בני 20-22 שכל חייהם לפניהם.

טענה נוספת שהעלה עו”ד כהן היא העובדה שגידול הקנאביס הוא הדרך בה בחרו הצעירים כדי להימנע מיצירת קשרים עם גורמים פליליים בשוק השחור, שמהווה את המקור החלופי היחיד להשגת קנאביס מחוץ למסגרת רפואית.

מערך גידול ביתי - אוהל ומנורות זה לא תעשייה
מערך גידול ביתי – אוהל ומנורה זה לא תעשייה

השופט תומר ארינוב, שפסק בתיק, קבע כי בסופו של דבר הגורם העיקרי שנלקח בחשבון הוא כמות הצמחים הקטנה שלוותה גם במשקל כולל שאינו חריג, ומעידה על גידול בכוונה לשימוש עצמי. עוד הוא הוסיף כי החלטתו לוקחת בחשבון גם את גילם הצעיר של הנאשמים, את העובדה שלא נתפס אצלם כסף מזומן, ואת העובדה שמערך גידול בסיסי שהוקם בבית אינו מהווה עדות לכוונה “תעשייתית” מאחורי הגידול.

לפיכך, וכפי שכתב בפסק הדין, קבע השופט שאין מן הראוי לגרום לשני הנאשמים נזק נוסף על ידי הרשעה בעבירה של גידול שלא להחזקה עצמית.

במסגרת ביטול ההרשעה הקודמת, שני הצעירים לא הורשעו גם בעבירה פחותה של “החזקה לשימוש עצמי”, אלא שוחררו ללא הרשעה. במקביל, השופט קבע כי יוטל עליהם עונש של 6 חודשי של”צ (עבודות שירות) על תנאי, שיופעל במידה והם יעברו עבירה אחרת בתחום הסמים בשנה הקרובה.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר ‘פסקדין‘.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אורי |

    תענוג

  2. נדב |

    איזה כיף לשמוע!

  3. נועם |

    אז ככה תנו לי לתקן אתכם מעט, נתפסנו בסוף אוקטובר לא בדצמבר ובנוסף לגבי העונש קיבלנו שנה צו פיקוח מעצרים פלוס קבוצת טיפול לנגמלי קנאביס(???) ו10 שעות שלצ לא על תנאי.

    1. ג'וני סלומון |

      המידע מבוסס על תקציר שניתן על ידי ‘פסקדין’ ובהתאם לפרוטוקול המשפט. כל העובדות הובאו בדיוק

שינוי גודל גופנים
ניגודיות