ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גידול פנים או חוץ? 3 דברים שכדאי לכם לשקול מראש

גידול פנים או חוץ? 3 דברים שכדאי לכם לשקול מראש

שתפו את החברים

ההחלטה האם לגדל קנאביס בתוך הבית (Indoor) או מחוצה לו (Outdoor) היא אחת ההחלטות הבסיסיות ביותר שמגדל מתחיל צריך לקחת בטרם הוא יכול להתחיל את המחזור הראשון שלו. כדי לקחת את ההחלטה הנכונה צריך כמובן להתחשב אך ורק במצב הפרטני,…

ההחלטה האם לגדל קנאביס בתוך הבית (Indoor) או מחוצה לו (Outdoor) היא אחת ההחלטות הבסיסיות ביותר שמגדל מתחיל צריך לקחת בטרם הוא יכול להתחיל את המחזור הראשון שלו. כדי לקחת את ההחלטה הנכונה צריך כמובן להתחשב אך ורק במצב הפרטני, משאביו ויכולותיו של אותו מגדל, אך הנה 3 עקרונות מרכזיים שיכולים להנחות אתכם לתשובה הנכונה:

גידול קנאביס ביתי הוא תחביב פשוט ביותר (לפחות למתחילים) שלא רק קיימות הרבה סיבות לעסוק בו אלא גם קל מאד להיכנס ולצלול לתוכו, אפילו בפעם הראשונה.

כאשר צוללים לתחביב זה בפעם הראשונה, ולאחר מכן בכל פעם לפני תחילתו של כל מחזור גידול חדש, אחת ההחלטות הבסיסיות ביותר שיש לקחת עוד לפני זריעת הזרע (או הייחור) הראשון היא באיזו שיטה עומדים לגדל את הקנאביס: אינדור (גידול פנים) או אאוטדור (גידול חוץ).

קודם כל חשוב לומר שההבדל בין שיטות אלו הוא שמיים וארץ, ואין דרך לערוך ביניהם השוואה ישירה. בדרך כלל קבלת ההחלטה האם להתחיל גידול פנים עם סט-אפ או לשתול את הצמחים תחת כיפת השמיים תתקבל בהתאם למצבו הפרטני של המגדל.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה
גידול פנים – אופציה טובה למתחילים, אבל מגבילה במקום

מצב פרטני זה כולל את כמות וסוג המשאבים והמקום שיש ברשותו, יכולותיו ורמת הניסיון שלו וכן את רמת הביטחון האישי שיש לו ואת רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת, מתוך הנחה בסיסית שגידול חוץ הוא יותר מסוכן בהיבט של חשיפה ציבורית.

את החישוב הזה יצטרך כל מגדל לעשות בעצמו לאחר שישקול בכובד ראש את הנושא עם עצמו בתחילת הדרך. כדי לסייע מעט בקבלת ההחלטה, הנה כמה קריטריונים שכדאי לחשוב עליהם מראש.

יכולת בקרה על סביבת הגידול

אחד הדברים החשובים ביותר שמגדל צריך לשמור עליו בכל סביבת חלל או שטח הגידול, הוא מה שנקרא סביבה משמרת הומאוסטאזיס. סביבה יציבה ומבוקרת שלא חלים בה שינויים קיצוניים שיכולים לסכן או לפגוע בצמחים, כמו למשל מזיקים או בעיות של טמפרטורה ולחות.

גידול במערכת סגורה ומבוקרת בה הצמחים גדלים ופורחים בתוך חלל מוגדר ומוגבל היא הדרך הטובה ביותר ולמעשה היחידה מבין השתיים שמאפשרת יצירת סביבה שכזו. לעומת זאת, בגידול חוץ (ללא אמצעים חקלאיים מיוחדים) אין באמת אפשרות לשמר את סביבה הגידול ולהגן על הצמחים מפני מזיקים וסכנות אחרות.

גידול חוץ – בקרה דורשת אמצעים

היתרון בסביבת הגידול הפתוחה, בייחוד במזג האוויר הישראלי הנוח והאופטימלי לגידול קנאביס, הוא שבכל תנאי של לחות או חום הצמחים לא עלולים “להיחנק” כמו שיקרה להם באוהל גידול חם ולא מאוורר כיאות. מנגד, את סביבת הגידול הסגורה בבית יש לבקר לעיתים תכופות יותר כדי לייצב בה את התנאים להם חשופים הצמחים.

בשורה התחתונה, בהיבטים של בקרת סביבת הגידול יש יתרון יחסי לטובת גידול פנים, אם כי סביבה מבוקרת, נסתרת ויחסית אטומה מחוץ לבית תהיה הבחירה האופטימלית בתיאוריה.

עלות ראשונית

גידול קנאביס לטווח הארוך הוא פעולה שהרווח הכלכלי בה (עבור הצרכן הפרטי שאינו מוכר לאחרים) הוא ברור ומשמעותי, אך בטרם התחילו הפרחים להבשיל על הענפים קצת קשה להרגיש “בכיס” את ההרגשה הזו.

לכן, מגדל מתחיל נדרש לקבל החלטה מבחינת כמה תקציב הוא מעמיד לטובת “הפרויקט” בתחילת דרכו. בשאלה זו יש הבדל ברור ומשמעותי בין גידול פנים לבין גידול חוץ, כמובן לטובת גידול החוץ שהנו זול יותר.

פריחה - השלב האחרון בדרך לקציר היבול שלכם
מערכת גידול פנים – השקעה שמחזירה את עצמה

הסיבה שגידול חוץ הנה זול הרבה יותר היא פשוטה: מלבד זרעים או ייחורים, ואולי קצת חומרי דישון ותזונה, מגדל חוץ לא זקוק לשום ציוד או מוצר ייעודי. מנגד, גידול פנים דורש כאמור מערכת גידול מסודרת שעולה לפחות כמה מאות שקלים.

השיקול היחיד שעומד בהיבט הכלכלי לטובת גידול פנים הוא האפשרות להפיק מאותו השטח תוצרת רבה יותר באיכות גבוהה יותר לעומת גידול חוץ, בהנחה שהוא יתבצע בשטח קטן יחסית שיהיה נסתר מהעין. למרות זה אפשרי, זה כנראה לא יקרה למגדל המתחיל, ולכן יש לקחת שיקול זה בעירבון מוגבל.

מספר מחזורים בשנה

ההבדל המהותי האחרון שמגדל מתחיל צריך לשקול בהתלבטות בין גידול פנים לגידול הוא חוץ מספר המחזורים שהוא יוכל להפיק בשנה, כנגזרת של כמות היבול הכוללת שהגידול בכל אחת מהדרכים יניב לו בכל שנה.

מכיוון שגידול חוץ מתקדם עם רשתות הצללה שיאפשר הפרחת מספר מחזורים בשנה הוא אמצעי שלא עומד לרשות מרבית המגדלים, בדרך כלל מתייחסים לגידול חוץ בתור גידול חד מחזורי שמפיק יבול רק פעם אחת בשנה.

יותר מחזורים – יותר יבול בכל שנה

מנגד, גידול פנים מתבצע בהתאם לזמנים שקובע המגדל, מכיוון שהמעבר בין שלב הצמיחה לשלב הפריחה קורה בדיוק מתי שגורמים לו לקרות. לכן, בעת גידול פנים ניתן בדרך כלל להספיק לפחות 3 מחזורי גידול מלאים בשנה.

בכדי לערוך השוואה זו בצורה נכונה, על כל מגדל לנסות תחילה את שתי הדרכים ולהפיק תוצאות מדויקות לגבי כמות היבול הכללית שהוא מצליח להפיק בעזרתן. הדרך הנכונה לעשות זאת היא להתחיל בגידול חוץ (אם אפשרי) ורק לאחר קבלת תוצאותיו להתחיל להשקיע במערכת גידול פנים, שתראה לכם מה האיכות הטובה יותר שאתם מסוגלים להפיק.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות