ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גידול קנאביס ביתי

“גם ראש הממשלה לא יגיד לי לא לעשן קנאביס”

שתפו את החברים

הוא היה מהראשונים בישראל שרכשו מערכת גידול קנאביס ביתי, עשה “דוקטורט” בנושא ולמד לגדל את התרופה שלו. שיחה עם ארז (נקרא לו כך), נכה צה”ל ומטופל קנאביס ומי ששכנע רופאים ואחיות, שקצת עשן מתקתק בחדרי בית החולים, בהחלט מתקבל על…

הוא היה מהראשונים בישראל שרכשו מערכת גידול קנאביס ביתי, עשה “דוקטורט” בנושא ולמד לגדל את התרופה שלו. שיחה עם ארז (נקרא לו כך), נכה צה”ל ומטופל קנאביס ומי ששכנע רופאים ואחיות, שקצת עשן מתקתק בחדרי בית החולים, בהחלט מתקבל על הדעת

 

דווקא את הרגע שבו גילה את התרופה לייסוריו, ארז בכלל לא זוכר. הוא פשוט נרדם וישן כמו תינוק. זה היה ליל השינה הראשון שלו, מאז נפצע אנושות חודשים קודם לכן בפעילות צבאית, במהלך שירותו ביחידה קרבית.

“אני עושה לי ג’וינט קטן בערב”, הוא משחזר את הרגע המעורפל, “והדבר הבא שאני זוכר, זה שאני קם בבוקר ומוצא על המזרון חצי ג’וינט. פשוט נרדמתי וישנתי בפעם הראשונה מאז הפציעה לילה שלם, בלי כאבים. הבנתי שמצאתי פתרון”.

 

חומרים שמכבים את הגוף

כל זה קרה בשנת 2002, כשקנאביס רפואי באישור מהמדינה עוד היה בגדר הזיה, אבל נחזור קודם לסיפורו של ארז, שנפצע קשות ונותר עם נכות ועם כאבי פאנטום איומים. “הייתי מאושפז כשבעה חודשים בבית חולים”, הוא מספר. “הכאבים לא נתנו לי לישון בלילה וזה שיבש לי את כל החיים.

“נתנו לי בבית החולים כל מה שידוע היום לרפואה המערבית. קוקטיילים של משככי כאבים, כדורי שינה, רק כדי להתמודד עם הכאב. אבל על סוג הכאבים שלי, החומרים האלה לא משפיעים. הם היו רק מכבים את הגוף”.

  • והיו לכימיקלים, מן הסתם, תופעות לוואי.

“האמת, שבמציאות שבה חייתי, הכול היה תופעת לוואי אחת גדולה. עצבנות וחוסר סבלנות, תשישות מתמדת בגלל חוסר שינה וכמובן כאבים מטורפים. כל המצב הפיזי, הנפשי והרוחני, הלך למקומות הכי גרועים”.

  • והם גם ממכרים.

“בוודאי. אחרי שמלעיטים אותך בתרופות האלה, מגיע השלב שצריך לגמול אותך מהן. היה שלב שהתחלתי לצאת בסופי שבוע הביתה. סוף השבוע הראשון שיצאתי בלי כדורים, היה נוראי. ברור גם לרפואה, שההשלכות של הכימיקלים האלה הרסניות ואי אפשר להמשיך איתם לאורך זמן. בנוסף, חלקם ניתנים דרך הווריד וצריך להגיע לבית חולים בשביל לקבל אותם.

“במקביל ניסו עלי טיפולים אלטרנטיביים, דיקור סיני וטיפול במוקסות שקצת עזרו, אבל זה ממש לא היה זה”.

 

פרח לב הזהב

אחרי כארבעה חודשי סבל, באה הגאולה. “הגיע אלי חבר עם פרח קנאביס”, הוא מספר. “זה היה פרח שונה מאוד מהקנאביס שהכרתי כנער, שעשה כיף, אבל לא יותר מזה. זה היה הפרח הראשון שראיתי שגודל בצורה מקצועית. כשהחבר אמר ‘עם זה בעדינות’, לא הבנתי, עד שניסיתי”.

בבוקר שאחרי אותו ג’וינט, הוא הרגיש כמו ארכימדס עם האאורקה (“מצאתי”) המפורסם שלו. הייתה רק בעיה קטנה, הקנאביס לא חוקי. “במצב שהייתי בו, חייל קרבי שנפצע בפעילות מבצעית, הרספקט שקיבלתי מכל הסובבים, הוא ברמה שאני מעל החוק.

“הרגשתי שאין שוטר או שופט בעולם הזה, שיכול להגיד לי לא לעשן קנאביס, כי זה לא חוקי. גם ראש הממשלה לא היה יכול למנוע את זה ממני”.

ארז התחיל לצרוך קנאביס בקביעות עוד לפני שיצא מבית החולים, כשחברים עוזרים לו להתארגן. “לא היה קל למצוא כל פעם את הזן שעוזר לי, אבל ארגנתי לי כל מיני קשרים, חברים של חברים, שנרתמו לעזור. התייחסו אלי כאל גיבור ישראל וכל מי שמכיר אותי, הפך עולמות לארגן לי פרחים איכותיים. אנשים היו נוסעים בשביל זה בכל הארץ”.

 

עישונים בבית החולים

היחס המועדף לחייל שנפצע ונותר נכה, היה משותף גם לצוות בית החולים. “עישנתי במרפסת, בחדר. כל הצוות ידע והעלים עין. לאף אחד זה לא הפריע. להיפך, כולם שמחו שמשהו עוזר לי. כמובן שהם לא יכלו לתמוך בזה רשמית, אבל הייתה הסכמה שבשתיקה”.

ולא זאת בלבד, אלא שגם חיילים אחרים שאושפזו במחלקה, נהנו מהסובלנות המפתיעה. “כשקלטתי כמה זה עושה לי טוב, לא יכולתי לשמור את זה רק לעצמי. היינו יושבים, כל החיילים הפצועים ומעשנים ביחד וגם הייתי מספק חומר לאחרים.

“בשלב מסוים, הצוות סיפר להורים שלי שאני מעשן גראס וגם נותן לחולים אחרים. ‘לא שיש לנו בעיה עם זה’, הם אמרו, ‘אבל שתדעו’. גם להורים שלי זה לא הפריע”.

  • הקנאביס העביר לך את הכאבים לגמרי?

“אי אפשר להגיד, אבל זה עוזר בצורה משמעותית, בעיקר לשינה. הגוף מסתגל לכאב, לפחות כשאתה בפעילות במהלך היום. הקושי העצום מגיע בלילה. אתה צריך להיכנס למצב של רגיעה והכאבים שם וזה מציף. שינה טובה היא  מבחינתי אחד היתרונות הכי גדולים של הקנאביס. זה מקהה את הכאב והופך אותו למעורפל, מרגיע גם את המיינד ועוזר להירדם”.

מעבר לזה, הוא אוהב את כל החבילה שהצמח מביא איתו. “יש כמובן את התופעות הנחמדות שאנחנו אוהבים, זה עושה לי טוב גם ברמה הרוחנית. הקנאביס הפך אותי לאדם סבבה.

“צריך להבין שלפציעה ולנכות, יש השלכות גם מעבר לפגיעה הפיזית. על הסבלנות, על היכולת ליצור קשרים זוגיים, על היכולת לשלוט בכעס והעצבים. הקנאביס פועל בכל המישורים. פתאום אתה צוחק, פתאום אתה סבלני. זה פשוט עשה לי טוב”.

 

נפתחה חנות בתל אביב

השנה הייתה 2003, האינטרנט עוד לא היה מה שהוא היום וספרות מקצועית על קנאביס, לא הייתה בנמצא. “אנשים שנדדו בעולם, הביאו את המידע. כל אחד ברמה שלו. רק מהתנסות אישית, התחילו להבין שהצמח הזה עושה פלאים”.

כמה חודשים אחר כך, נקרתה בדרכו התגלית הבאה – גידול קנאביס ביתי – אפשר לגדל את הקנאביס בבית ויש בנמצא אפילו ציוד מתאים. “בא אלי חבר ואומר, ‘תשמע, נפתחה חנות בתל אביב שמוכרת ציוד לגידול צמחים. ציוד מתאים, יכול להביא את הצמח הזה לרמות של מה שאתה מחפש’.

“מעולם לא גידלתי קנאביס, אולי איזה שיח קטן כנער בבית של ההורים. מבחינתי, להגיע לבד לחומר ברמה גבוהה, לא היה אפשרי. בכלל לא ידעתי מאיפה מתחילים. לקנות היה יותר קל”.

 

בזיליקום במטבח

רמת גידול קנאביס ביתי בישראל וגם צמחים אחרים, לא הייתה אז בשיאה. “לא היה כלום בארץ”, ארז מספר. “היו אולי כל מיני מנורות הברגה עם ספקטרום של אור, לגידול בזיליקום במטבח. לא היו חנויות לציוד ושום ידע בנושא.

“כמה אנשים ידעו לגדל גראס, אבל בעיקר גידול חוץ, לא עם ציוד ומנורות. הביאו מחו”ל זרעים, ידעו להבדיל בין זכר ונקבה, אבל מי ידע מה זה היידרו, תאורה, דשנים, חומציות, לחות”.

כשהוא עדיין מאושפז בבית החולים, ארז החליט למצוא את החנות העלומה בתל אביב, שלא ידע את שמה או את כתובתה. “היה כבר אינטרנט, אבל הוא היה מאוד לא נגיש ולחנות לא היה אתר. לא היה וייז, אי אפשר היה לברר בטלפון, אז ברגע שקיבלתי רכב ממשרד הביטחון, אחד הדברים הראשונים שעשיתי, היה לנסוע לתל אביב, לחפש את החנות”.

הוא הסתובב בעיר במשך שעות ופשוט שאל עוברי אורח, אם הם מכירים חנות חדשה לציוד חממות. “אחרי חצי יום של חיפושים עם הרכב בכל תל אביב, אני מגיע לסניף הראשון של ‘הידרושופ’, בטשרניחובסקי 11 בתל אביב, שנפתח רק כמה חודשים קודם.

“אני נכנס לחנות וקולט בחור צעיר חייכן. בתצוגה, המערכות הכי ראשוניות שאי פעם יוצרו, ממש דור א’. תקפתי אותו בשאלה הכי ישירה, ‘תגיד, לקנאביס זה טוב?’ ואנחנו מדברים על לפני 17 שנה. הוא נלחץ וגמגם, אמר שהוא לא יודע ושאל אם יש לי רישיון. לא ידעתי אז שיש דברים כאלה, עוד לא נתנו קנאביס לאף חולה. על ג’וינט היו פותחים לך תיק.

“סיפרתי לו על הפציעה ואמרתי שקנאביס זה הדבר היחיד שעוזר לי, אז מה רישיון עכשיו? הוא הלך לאחת המערכות, החליף ושינה כל מיני דברים ואמר לי, ‘עכשיו זה טוב לקנאביס’.

“לא ידעתי כלום, מה שהוא אמר היה בעיני תורה מסיני. שאלתי מה עם זרעים, איך בונים את המנורות וביקשתי עזרה והוא פשוט בא אלי לדירה ששכרתי אחרי האשפוז ובנה לי את כל המערכת מא’ עד ת’. הוא נתן לי הדרכה ואפילו דאג לי לכיוון לזרעים. התחלתי לגדל”.

 

דור החלוצים

יצא שארז היה מדור חלוצי גידול האינדור בבית, תואר שעליו הוא גאה בהחלט. “אני חושב שהייתי אולי הרביעי בארץ שקנה את המערכת. כשקלטתי שמדובר פה ב- Game Changer עבורי, נכנסתי לעניין חזק.

“נסעתי בעצמי לא פעם ולא פעמיים לאמסטרדם כדי להביא זרעים, לקנות ספרות מקצועית באנגלית. החקר שהשקעתי בנושא, היה יותר רחב מהלימודים לתואר הראשון שעשיתי אחר כך באוניברסיטה.

“ראיתי סרטונים, קראתי ספרים. זאת הייתה חוויה עצומה. רציתי להבין את הצמח ואת כל מה שסובב אותו, כי קלטתי שיש פה קסם עצום. אתה מעשן והגוף משתנה. שום כדור לא מתקרב לזה, אולי מורפיום, שהוא אחד הסמים הנוראיים שפגשתי”.

 

איכות הקנאביס הרפואי יורדת

הקמת מערכת ביתית חדשה של גידול קנאביס ביתי, הייתה בשביל ארז תמריץ מעולה לעקור את עצמו ממיטת בית החולים ולצאת לעצמאות ולדירה משלו. “התחלתי לגדל לעצמי וחילקתי גם לאחרים, במשך כמה שנים טובות. הייתי מסור לזה ברמות אחרות. הלוואי וכל הורה בישראל, היה מתייחס לילדים שלו כמו שהתייחסתי לצמחים”.

כמה שנים אחר כך, נכנסו לתמונה “תיקון עולם” והקנאביס הרפואי. “פתאום אפשר היה  אפשר לקבל קנאביס באיכות טובה ובמחיר מסובסד. הכול נעשה בהתחלה בצורה מאוד פיראטית. בודדים בכלל הצליחו להגיע לזה ואני הייתי אחד מהם. הייתי מגיע לדירה של צחי מ’תיקון עולם’ בתל אביב לקבל את החומר ולא מאמין שזה קורה בישראל. ייאמר לזכותם של האנשים האלה, שהם פרצו את הדרך.

“באותו שלב החלטתי להפסיק לגדל.  זה היה מאוד תובעני, הצריך משאבים ותשומת לב והיה גם חשש מהחוק. לקבל קנאביס ברישיון, היה יותר נוח”.

לפני כמה חודשים, כשהתברר שאיכות הקנאביס הרפואי בישראל יורדת, הוא החליט לחזור לתחביב הישן. “היום מה שמקבלים זה לא שמיש. אני מבין שיש כאן חבלי לידה, אבל כאדם שדוגל במזון אורגני וטבעי ואחרי שהבנתי מאנשים שעובדים בחוות גידול מה יש בחומר, הזדעזעתי שזה מה שנותנים למטופלים. זה לא הקנאביס של פעם. משהו שם לא בסדר”.

 

פורצי הדרך

ארז, בן 37 היום, חי בזוגיות ומתגורר ביישוב כפרי, חזר לגדל את התרופה שלו, גידול קנאביס ביתי, כמו שהוא מגדל את הירקות והפירות שהוא אוכל. “החלום שלי היה גידול אאוטדור, עם האנרגיה של השמש והאדמה, כי זה כי קרוב לאמיתי, אבל כדי לגדל גם בחורף, אני מגדל בפנים”.

  • ומצליח לגדל לעצמך את כל התצרוכת?

“למה לא? אני מגדל בהתאם למה שאני צריך, לא יותר ולא פחות. אני יכול לבחור לי את הזנים שאני צריך ויש לי שליטה על אופן הגידול, הדישון, חומרי ההדברה, כמו שמגדלים ירקות אורגניים”.

  • והציוד בטח מתקדם יותר מאשר לפני 17 שנה.

“לגמרי. אחרי תקופה ארוכה שלא גידלתי, הייתי בשוק לראות את ההתפתחות הטכנולוגית וזה משמח ומרגש. ממש עולם אחר. כשאני מגיע היום ל’הידרושופ‘, אני אומר לבעלים שהם צריכים להירשם על דפי ההיסטוריה.

“נכון ש’תיקון עולם‘ דחף את זה בקטע של הקנאביס הרפואי והרישיונות, אבל שום דבר לא היה מתקדם בארץ, בלי הידע והתמיכה הטכנית. כל חוות הגידול שקמו, זה בזכות האנשים האלה, הם פורצי דרך והתרומה שלהם עצומה. לי ולעוד רבים, החבר’ה האלה שינו את החיים”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שוש |

    קראתי את הכתבה ומאוד רוצה לדעת האם הגידול באוהל יוצא מוצלח יותר מאשר בחדר עם המנורה הראוייה? ( ללא שום מד מסויים …)

שינוי גודל גופנים
ניגודיות