ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גידול קנאביס למתחילים – חלק 4 – פריחה

גידול קנאביס למתחילים – חלק 4 – פריחה

שתפו את החברים

שלב הפריחה של צמח הקנאביס מתחיל כאשר מסתיים שלב הצמיחה (אחרי טרום פריחה) וניצני הפרחים מתחילים לבצבץ מהגבעול ומהענפים. בשלב זה יש להקפיד על זמני תאורה ובעיקר זמני חושך מדויקים, להעלות בהדרגה את כמות חומרי התזונה ולא לחסוך בתוספים הנכונים…

שלב הפריחה של צמח הקנאביס מתחיל כאשר מסתיים שלב הצמיחה (אחרי טרום פריחה) וניצני הפרחים מתחילים לבצבץ מהגבעול ומהענפים. בשלב זה יש להקפיד על זמני תאורה ובעיקר זמני חושך מדויקים, להעלות בהדרגה את כמות חומרי התזונה ולא לחסוך בתוספים הנכונים שיעזרו לכם להגיע לחג קציר שמח. הנה המדריך המקוצר שלנו לשלב הפריחה:

סיום השלב השני בתהליך הגידול של צמח הקנאביס – שלב הצמיחה, אותנו עברנו בחלק הקודם של המדריך – מביא אותנו לתחילתו של השלב הכי משמעותי במחזור חייו של צמח הקנאביס, שלב הפריחה.

שלב הפריחה הוא שלב בו הצמח מנצל את התשתית שהכין עד כה לצורך פיתוח התוצר הסופי של מחזור חייו: פרחים עסיסיים ודביקים. שלב זה מתחיל בהתפתחות ניצני פריחה בשלל מקומות בהסתעפויות הענפים ועל גזע הצמח המרכזי, ובהמשך יתפתחו ניצנים אלו לכדי פרחים שלמים שיהיו מוכנים לקציר.

פריחה - השלב האחרון בדרך לקציר היבול שלכם
פריחה – השלב האחרון בדרך לקציר היבול שלכם

אורכו של שלב הפריחה, בניגוד לשלב הצמיחה שיכול להימשך זמן רב אם קיים מקום פנוי למלא בחלל הגידול (ככה נולדים עצי קנאביס) ובאופן תיאורטי אפילו במשך למעלה משנה, הוא קצר יותר וקבוע, אך יכול להשתנות בין זני קנאביס שונים.

ככלל, אורכו של שלב הפריחה יהיה 5-10 שבועות (גידול פנים) בתלות בזן שאותו אתם מגדלים. ספקי הזנים השונים מצרפים לכל זן מידע הכולל בין היתר את אורך תקופת הפריחה שלו, וכדאי לדעת זאת מראש לפני שמתחילים לגדל.

בתקופה זו, יש מספר מאפיינים עיקריים שצריך להקפיד עליהם מאד. שלא כמו בשלב הצמיחה בו ישנה גישה “סלחנית” יותר לטעויות, בזמן הפריחה כל טעות בתנאים הבסיסיים עלולה בקלות לעלות לכם ביבול כולו.

מחזור תאורה – עוברים ל-12/12 עד סיום המחזור

קנאביס הוא צמח תלוי מחזור אור (פוטופריודי) ששלבי הצמיחה השונים שלו מותווים לפי מחזור האור אליו הוא חשוף – בטבע תחת אור השמש או תחת תאורת גידול ייעודית שמדמה אותו.

בטבע, מחזור החיים של צמח הקנאביס מתחיל באביב ומסתיים בסוף הסתיו. קנאביס יתחיל לפרוח, כלומר ייכנס לשלב הפריחה, כאשר מספר שעות האור ביממה מתחיל לקטון לכיוון 12 בלבד. כל עוד הצמחים חשופים ליותר מ-12 שעות אור ברציפות בכל יום, הם יישארו במצב פריחה.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה
תאורה בשלב הצמיחה – 18 שעות אור ו-6 שעות חושך

בשלב הצמיחה מחזור התאורה מכוון ל-18 שעות אור ו-6 שעות חושך (יש מגדלים הבוחרים ב-24 שעות אור רציפות) וכדי להתחיל למעשה את שלב הפריחה, שאינו יכול להתחיל “מעצמו” ללא שינוי מחזור התאורה, יש להעביר אותו ל-12 שעות אור ו-12 שעות חושך.

הגדרת מחזור התאורה תיעשה על ידי טיימר (“שעון שבת”) שידליק ויכבה את נורת הגידול באופן אוטומטי ללא צורך בהשגחה ותיאום לו”ז צמוד. את הטיימר יש להגדיר את המחזור החדש (12/12) פעם אחת בלבד ואז להשאיר אותו ללא שינוי עד סיום המחזור.

חשוב מאד לשמור על כך שבשעות החושך הצמחים לא יהיו חשופים לאף טיפת אור, גם לא כזו שמגיעה מסדקים או פתחים לא סגורים באוהל הגידול או החלל המותאם שלכם. אור בשעות החושך יבלבל את מחזור הפריחה ויגרום לצמחים “ללכת לאיבוד” ולא להניב יבול כמעט או בכלל.

לחות וטמפרטורה – סביבה מאווררת ומוקפדת

פריחה מיטבית של קנאביס מתבצעת בטמפרטורה מקסימלית של 34 מעלות צלסיוס, כאשר טווח הטמפרטורה האופטימלי צריך להיות 29-32 מעלות צלזיוס באור ו-16-20 מעלות צלזיוס בחושך.

בשלב זה הלחות האופטימלית היא בין 64%-72%%, לא יותר ולא פחות. לחות ברמה זו מעודדת את הצמח להפיק שרף, כאשר לחות גבוהה יותר תגרום לעלים להתרחב ולהפיק פחות שרף ואילו אויר יבש מדי יקשה על הצמיחה.

כמו כן, קנאביס אוהב אויר צח, עם הרבה פחמן דו חמצני ומשבי רוח המעודדים צמיחה. בכל חלל גידול, אפילו קטן מאד, נשתמש במאווררים בנוסף למפוחים להכנסת והוצאת אויר כדי נייצר סירקולציה טובה של אויר.

דישון – עולים בהדרגה, עם הקפדה על רמת חומציות

קנאביס הוא צמח “רעב”, שחובב דשן במינון נכון של חנקן-אשלגן-זרחן (NPK). רצוי לגדל עם דשן נוזלי לשלב הצמיחה המכיל יותר חנקן ומותאם לסוג המצע עליו מגדלים, אך זה נעשה רק כדי להגיע לתוצאה מקסימלית ולא בגדר חובה.

כדי להזין את הצמח והשורשים בצורה יעילה בעת הפריחה, שהיא קריטית יותר בהיבטים של דישון, יש לעקוב אחרי טבלאות הדישון של הדשנים בהם בחרתם להשתמש. כשאתם עושים זאת חשוב לזכור שדישון יתר מסוכן יותר ממחסור בדשן, מכיוון שמחסור יפגע בצמיחה אבל דישון יתר עלול להרוג את הצמח.

בעת הפריחה נשתמש בהרבה יותר חומרי תזונה ממה שעשינו בהם שימוש בעת הצמיחה. במרבית מותגי הדשנים תקופת הצמיחה כולה נספרת כמקשה אחת ואינה מחולקת לשבועות נפרדים מבחינת כמות הדשנים, אך בפריחה יחס זה משתנה ונהיה מדויק יותר.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 4 – פריחה
פריחה – סיום המחזור המוצלח

לכן, אתם חייבים לעקוב בצורה מדויקת אחרי טבלאות הדישון ולשים לב שאתם עוקבים בצורה מדויקת אחרי הימים שחולפים ברקע. בכל שבוע אתם תידרשו לשנות במעט את רמת הדישון, וחשוב מאד לא לשכוח את השינוי ביום המיועד.

חומציות המים (PH) אותה יש למדוד בעת הכנת מי ההשקיה, משפיעה על ספיגת חומרי התזונה מהדשן שנספק לצמחים. בגידול על אדמה נרצה שהחומציות (pH) תהיה סביב 6 ואילו בגידול על קוקו-פרלייט או הידרו רצוי שהחומציות תהיה סביב 5.5. יש להצטייד במד חומציות על מנת לדעת מה חומציות המים ולאזן אותם כדי להתאים למצע הגידול.

השקיית הצמחים צריכה להיעשות אחד-אחד, בצורה מוקפדת ואיטית עד שיצאו מים מתחתית העציץ (נקז) וזרימתם תיעצר. לאחר כל השקיה נחכה כמה ימים עד שהמצע יתייבש לגמרי ורק אז נשקה שוב. הטעות של רוב המגדלים המתחילים היא השקיית יתר שגורמת לריקבון בשורשים.

לא לשכוח – גיזום, אבל פחות אימון והדברה

טיפולים שוטפים של גיזום שמיועדים כדי להיפטר מחומר צמחי מיותר, עלים עודפים וענפים קטנים שלא יצאו מהם בעתיד שום פרחים גדולים, הם דבר במאפיין יותר את תקופת הצמיחה אך גם בעת הפריחה יש להמשיך לבצע אותו בערך אחת לשבוע וחצי.

מבחינת הדברת וניקוי חלל הגידול שלכם, כדאי לזכור שבשלב הפריחה הצמח מתחיל לפתח את החלקים שאתם בתור צרכנים הולכים לצרוך. לכן, כדאי לכם לא להשתמש בכלל בחומרי הדברה לאורך כל השלב, ובעיקר לא בשבועות המתקדמים.

קיטום קנאביס - המדריך למתחילים
קיטום – שיטת אימון שמתאימה גם למתחילים

שיטות “אימון” כמו קיטום ורישות שרלוונטיות בעיקר לשלב הצמיחה אינן רלוונטיות יותר בשלב הפריחה, מכיוון שכאן הצמח כבר אינו מתאושש מהקיטום ואינו ממשיך את תהליך צמיחתו אלא פוגע בתהליך פריחתו.

במקום זאת, אפשר להשתמש בקשירות ומתיחות בסיסיות (בעזרת חוטים עדינים שלא חותכים את בשר הצמח) שיעזרו לפרוס את הצמחים שלכם ולתת להם ספיחה מיטבית של אור ממנורת הגידול.

אם תיישמו בהצלחה את כל היסודות הפשוטים הללו של תאורה, דישון וטיפול מקיף, אפילו ללא שימוש בשיטות אימון, תהליך הפריחה של הצמחים שלכם יהיה מיטבי ויביא אותם לנקודת התחלה מיטבית לקראת הקציר המשמח.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. דוליטל |

    https://mewe.com/join/קנאביס

    באמת שמאסתי בפייסבוק אז פתחתי קהילה במקום אחר אתר חדש בואו לשם כי שם אין משטרת פיות

  2. משה |

    29 – 32 מעלות צלזיוס ו 64 – 72 אחוזי לחות??

    זה לא גבוהה מאוד?

  3. משה |

    29 – 32 מעלות צלזיוס ו 64 – 72 אחוזי לחות??

    זה לא גבוהה מאוד?

  4. מקסלה |

    בפריחה הלחות צריכה להיות 40-50%, אתם בטוחים בנתון הזה?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות