ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה

שתפו את החברים

שלב הצמיחה של צמח הקנאביס מתחיל כאשר מסתיים שלב ההנבטה, והשתיל הצעיר מתחיל לגדול ולהפוך לצמח שיוכל להיכנס לפריחה בצורה טובה ולהניב יבול מרשים. בשלב  זה יש להעביר את הצמח לעציץ גדול דיו, לדאוג להזין אותו בצורה רציפה ומדויקת, להקפיד…

שלב הצמיחה של צמח הקנאביס מתחיל כאשר מסתיים שלב ההנבטה, והשתיל הצעיר מתחיל לגדול ולהפוך לצמח שיוכל להיכנס לפריחה בצורה טובה ולהניב יבול מרשים. בשלב  זה יש להעביר את הצמח לעציץ גדול דיו, לדאוג להזין אותו בצורה רציפה ומדויקת, להקפיד על זמני התאורה שלו ולגזום אותו באופן קבוע – כל הפעולות השוטפות שיכינו אתכם לפריחה אופטימלית.

סיום השלב הראשון בתהליך הגידול של צמח הקנאביס – שלב ההנבטה, אותנו עברנו בחלק הראשון של המדריך – מביא אותנו לתחילתו של השלב כמעט הכי משמעותי במחזור חייו של צמח הקנאביס, שלב הצמיחה.

שלב הצמיחה (מוכר גם בשם גדילה ירוקה או שלב הגדילה) הוא שלב בו הצמח מכין את התשתית לפריחה ודורש כמויות גדולות של אנרגיה, וגם מתפתח לקראת הפיכתו לצמח בוגר שיוכל לשאת פרחים כבדים ועסיסיים. שלב זה מתחיל כאשר גובה הצמח הוא בין 10-15 ס”מ ויש לו 2-3 הסתעפויות (“קומות”) של עלים.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה
צמיחה חזקה – הדרך לפריחה אופטימלית

אורכו של שלב הצמיחה תלוי בעיקר בכמות המקום הפנוי שיש למגדל בחלל הגידול שלו, וכל עוד מדובר בגידול פנים ולא בגידול חוץ חופשי, אורך התקופה יהיה 2-6 שבועות. בגידול ראשון על אדמה או קוקוס, מומלץ לרוב ללכת על 3-4 שבועות, אך למעשה כדאי לקבוע את פרק הזמן המדויק לפי תסמיני טרום הפריחה שיעידו כי הצמח מוכן לעבור לשלב הבא.

בתקופה זו, יש מספר מאפיינים עיקריים שצריך להקפיד עליהם מאד. אמנם שלב זה הנו רגיש פחות מאשר השלב הבא האחריו, אבל גם כאן טיפול לא נכון יכול בהחלט להוביל לפגיעה באיכות וכמות היבול העתידי.

מחזור תאורה – עוברים ל-18/6 עד הפריחה

קנאביס הוא צמח תלוי מחזור אור (פוטופריודי) ששלבי הצמיחה השונים שלו מותווים לפי מחזור האור אליו הוא חשוף – בטבע תחת אור השמש או תחת תאורת גידול ייעודית שמדמה אותו.

בטבע, מחזור החיים של צמח הקנאביס מתחיל באביב ומסתיים בסוף הסתיו. קנאביס יתחיל לפרוח, כלומר ייכנס לשלב הפריחה, כאשר מספר שעות האור ביממה מתחיל לקטון לכיוון 12 בלבד. כל עוד הצמחים חשופים ליותר מ-12 שעות אור ברציפות בכל יום, הם יישארו במצב פריחה.

גידול קנאביס למתחילים – חלק 2 – צמיחה
תאורה בשלב הצמיחה – 18 שעות אור ו-6 שעות חושך

את השתילים הצעירים שהונבטו, בדיוק כמו ייחורים צעירים, שומרים בדרך כלל תחת משטר אור רציף של 24 שעות ביממה לפחות לשבוע. כאשר גובה הצמח הוא בין 10-15 ס”מ והתחיל שלב הצמיחה, מעבירים את התאורה למחזור של 18 שעות אור ו-6 שעות חושך – תאורת צמיחה.

הגדרת מחזור התאורה תיעשה על ידי טיימר (“שעון שבת”) שידליק ויכבה את נורת הגידול באופן אוטומטי ללא צורך בהשגחה ותיאום לו”ז צמוד. את הטיימר יש להגדיר פעם אחת בלבד ואז להשאיר אותו ללא שינוי עד תחילת הפריחה.

לחות וטמפרטורה – סביבה מאווררת ומוקפדת

קנאביס הוא בהחלט צמח שאוהב שמש, אבל אין הרבה זנים שייהנו מטמפרטורת גבוהות במיוחד. לכן, מומלץ לשמור על מקסימום (ולא טיפה מעל) של 35 מעלות צלסיוס, כאשר טווח הטמפרטורה האופטימלי צריך להיות 23-29 מעלות צלזיוס באור ו-16-20 מעלות צלזיוס בחושך.

בשלב הצמיחה הלחות האופטימלית היא בין 60%-70%, לא יותר ולא פחות. לחות ברמה זו מעודדת את הצמח להפיק שרף, כאשר לחות גבוהה יותר תגרום לעלים להתרחב ולהפיק פחות שרף ואילו אויר יבש מדי יקשה על הצמיחה.

כמו כן, קנאביס אוהב אויר צח, עם הרבה פחמן דו חמצני ומשבי רוח המעודדים צמיחה. בכל חלל גידול, אפילו קטן מאד, נשתמש במאווררים בנוסף למפוחים להכנסת והוצאת אויר כדי נייצר סירקולציה טובה של אויר.

דישון – בסיסי ויציב, עם הקפדה על רמת חומציות

קנאביס הוא צמח “רעב”, שחובב דשן במינון נכון של חנקן-אשלגן-זרחן (NPK). רצוי לגדל עם דשן נוזלי לשלב הצמיחה המכיל יותר חנקן ומותאם לסוג המצע עליו מגדלים.

צמחים אוכלים דרך השורשים, ולכן נרצה מערכת שורשים בריאה ומסועפת, בעדיפות לכזאת שמועשרת על ידי פטריות מיקוריזה. כדי להזין את הצמח והשורשים בצורה יעילה, יש לעקוב אחרי טבלאות הדישון של הדשנים בהם בחרתם להשתמש, וחשוב לזכור שדישון יתר מסוכן יותר ממחסור בדשן. מחסור יפגע בצמיחה אבל דישון יתר עלול להרוג את הצמח.

שטיפת המצע - איזון חומציות ומניעת בעיות תזונה ודישון
מתרגלים – השקיה קבועה ודישון יציב

במרבית מותגי הדישון, תקופת הצמיחה כולה נספרת כמקשה אחת ואינה מחולקת לשבועות נפרדים מבחינת כמות הדשנים. חלוקה מדויקת זו מתחילה בשלב הפריחה, אבל לכל אורך הצמיחה הדישון יהיה אחיד ויציב ללא שינוי – בהתאם למה שכתוב בטבלת הדישון הרלוונטית.

חומציות המים (PH) משפיעה על ספיגת חומרי התזונה מהדשן שנספק לצמחים. בגידול על אדמה נרצה שהחומציות (pH) תהיה סביב 6. בגידול על קוקו-פרלייט או הידרו רצוי שהחומציות תהיה סביב 5.5. יש להצטייד במד חומציות על מנת לדעת מה חומציות המים ולאזן אותם כדי להתאים למצע הגידול.

השקיית הצמחים צריכה להיעשות אחד-אחד, בצורה מוקפדת ואיטית עד שיצאו מים מתחתית העציץ (נקז) וזרימתם תיעצר. לאחר כל השקיה נחכה כמה ימים עד שהמצע יתייבש לגמרי ורק אז נשקה שוב. הטעות של רוב המגדלים המתחילים היא השקיית יתר שגורמת לריקבון בשורשים.

לא לשכוח – גיזום, אימון וטיפול שוטף נגד מזיקים

במהלך כל שלב הצמיחה יש להעביר את הצמחים שלכם מספר טיפולים שוטפים של גיזום והיפטרות מחומר צמחי מיותר, עלים עודפים וענפים קטנים שלא יצאו מהם בעתיד שום פרחים גדולים.

כמו כן, חשוב לזכור כי קנאביס, בדומה לצמחים אחרים, חשוף למחלות ומזיקים. גידול נכון בשלב הצמיחה יהפוך את הצמח לעמיד יותר לקראת הפריחה, וכדאי להגיע לשם בלי בעיות מומלץ לבצע ניקיון שוטף של חלל הגידול וכן הדברה מקומית (K300ׂׂ) סביבו כל שבועיים.

קיטום קנאביס - המדריך למתחילים
קיטום – שיטת אימון שמתאימה גם למתחילים

מגדלים חדשים אולי יחששו מעט משיטות “אימון” שכדאי לבצע בשלב זה, אבל כדאי לכל הפחות לקרוא על הדברים הבסיסיים שיעזרו לצמח שלכם להפיק תוצאות מיטביות. שיטות פשוטות כמו קיטום ורישות יכולות להתאים גם למתחילים שבמתחילים, ועדיף שתכירו אותן לפני שאתם מתחילים.

אם תיישמו בהצלחה את כל היסודות הפשוטים הללו של תאורה, דישון וטיפול מקיף, אפילו ללא שימוש בשיטות אימון, תהליך הצמיחה של הצמחים שלכם יהיה מיטבי ויביא אותם לנקודת התחלה מיטבית לקראת השלב הבא והחשוב ביותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 4

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. גיל שם בדוי |

    האם הכוונה היא שבשלב הצמיחה להעביר את הצמחים לעציצים הסופיים בהם הם יסיימו את התהליך?

    1. ג'וני סלומון |

      כן, בפריחה לא מעבירים כלום

  2. אביב |

    בשלב הצמיחה קצבות העלים שרופים כמו כן יש הצהבה של חלק מהעלים אשמח לדעת מה הבעיה ומה ניתן לעשות. כמו כן האם נורת נל״ג בשלב הצמיחה היא בסדר?

  3. Bigi |

    כמה צריך להשקות באחוזים ? כשהם ב חצי ליטר ולאחר שאני מעביר ל 7 ליטר

שינוי גודל גופנים
ניגודיות