ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גיזום ותחזוקה שוטפת בעת הגידול

נכנסים לשגרה: גיזום ותחזוקה שוטפת בעת הגידול

שתפו את החברים

מרבית צרכני הקנאביס מכירים את המושג “טרימינג” (גיזום) המתייחס להסרת העלים המיותרים שעל גבי פרחי הקנאביס בעת הכנתם לתהליך הייבוש, אבל עבור המגדלים הביתיים ישנו גיזום חשוב לא פחות שצריך להתבצע כדרך קבע כחלק מהתחזוקה השוטפת של הצמחים. איך לגזום,…

מרבית צרכני הקנאביס מכירים את המושג “טרימינג” (גיזום) המתייחס להסרת העלים המיותרים שעל גבי פרחי הקנאביס בעת הכנתם לתהליך הייבוש, אבל עבור המגדלים הביתיים ישנו גיזום חשוב לא פחות שצריך להתבצע כדרך קבע כחלק מהתחזוקה השוטפת של הצמחים. איך לגזום, איפה, כמה ומתי, במאמר שלפניכם:

גיזום צמח הקנאביס כחלק מתהליך התחזוקה השוטפת שלו בעת שלב הצמיחה הוא תהליך חשוב ביותר בעל תפקיד חשוב והשפעה לא מבוטלת על איכות וכמות היבול שיצא לכם.

גיזום של צמח קנאביס הוא למעשה הסרה של ענפים ועלים “עודפים”, שאינם חיוניים עבור צמיחה ופריחה מוצלחת שלו, לפי משוואה פשוטה מאד: צמח בריא המקבל חשיפה נאותה לאור ומספיק חומרים מזינים מפיק הרבה מאד אנרגיה שמנוצלת לגדילה, ואם נפחית את כמות הענפים המתחלקים באנרגיה זו, נקבל תשואה גבוהה יותר באלו הנותרים.

גיזום קנאביס – מתי מתחילים ומתי מפסיקים

בניגוד למה שאולי נראה הגיוני, גיזום הצמחים צריך להתחיל בשלב מוקדם מאד, כבר ברגע בו גזע הצמח מתחיל להתעבות. בשלב זה הגיזום יהווה מעין “שיטת אימון” (בדומה לקיטומים) שיעזור להכשיר את הצמחים ולחזק אותם לקראת המשך חייהם.

טרום פריחת קנאביס
הגזע התעבה? זה הזמן להתחיל בגיזום

מנקודה זו ואילך ועד תחילת שלב הפריחה ניתן לבצע את פעולות הגיזום השוטף, אך מגדלים רבים טוענים כי לא מומלץ לגזום כלום לפחות 2-3 שבועות לפני הפריחה, מכיוון שהוא עלול לגרום לצמח להתחיל לייצר גדילה צמחית ולשבש את תחילת תהליך ההפרחה.

באופן עקרוני יש לבצע גיזום כחלק מהתחזוקה השוטפת של הצמחים, שכוללת בין היתר את בדיקתם היומית (בדיקה במבט כדי לראות שהכל בסדר), אך בפועל ענפים חדשים לא צומחים מדי יום ולכן הגיזום יתבצע על פי הצורך. בשלב הפריחה תתבצע כמעט אך ורק הסרת ניצנים, אך ניתן להסיר גם מעט ענפים או עלים שקרובים למות.

מה גוזמים? משקל עודף

פרחי קנאביס איכותיים וגדולים מופקים מהצמח במקום שסופג את רוב אור השמש וקיימת בו זרימת האוויר הטובה ביותר, כלומר בצד החיצוני של הצמח ובעיקר בחלקו העליון. 

כמגדלים השואפים למקסימום יבול עם מקסימום חומרים פעילים, נרצה את כל האנרגיה של הצמחים שלנו ממוקדת בהשבחת התפרחת ולא בניסיון לפתח או להציל חלקים חלשים יותר בגוף הצמח. לכן, בעת הגיזום נסיר את החלקים הבאים:

– ענפים נמוכים המקבלים מעט אור שמש, שאם לא יוסרו יתפתחו עליהם פרחים קטנטנים ומבזבזי אנרגיה.

– עלים שהתחילו להצהיב ולמות בגלל מחסור באור

– אתרי התפתחות פרחים נמוכים על הגבעולים המרכזיים של הצמח

כשאתם חותכים ענף או עלה, טבעי להרגיש כאילו אתם פוגעים בצמח. קחו נשימה עמוקה ותזכרו שהכל נעשה למטרה טובה של יבול רב שיביא לכם שקט נפשי.

מתחילים לגזום – מבפנים החוצה

לפני שמתחילים חשוב לוודא שיש ברשותכם זוג מספריים חדים במיוחד או מכשיר קיצוץ ענפים ייעודי כלשהו, עם עדיפות למוצר חדש שלא עבר יותר מדי חיתוכים ועלול לפגוע בגוף הצמח שלכם. את המספריים יש לחטא באלכוהול או בחומר חיטוי אחר ולייבש היטב לפני הגיזום.

פרחים טובים לא גדלים על ענפים נמוכים או סבוכים

בתחילת הגיזום נחפש ענפים נמוכים וכן ענפים צעירים הגדלים מתוך ענפים מרכזיים אל כיוון מרכז הצמח וגזעו. ענפים אלו לעולם לא יקבלו מספיק אור ולכן כדאי להסיר אותם מההתחלה. זהו הדבר העיקרי שיש לעשות עד תחילתו של שלב הפריחה.

אחרי תחילת שלב הפריחה נעבור לנקות את הצמח מאתרי ניצנים שאינם מקבלים מספיק אור שמש, שיהיו ממוקמים בעיקר בתחתית הצמח ובחלקם של ענפיו המרכזיים הפונה פנימה. זכרו כי אלו לעולם לא יהיו פרחים איכותיים, גם אם הם יושבים על ענף חזק ובריא.

טיפ חשוב שכדאי לזכור הוא לא לבצע יותר מדי גיזום. כאשר גוזמים עלים וענפים מכל צמח שהוא, חשוב לעשות את זה עם מרווחי זמן בין ניקוי לניקוי, כדי לא להכניס את הצמח למצב של לחץ שישבש את מחזור צמיחתו.

לסיכום, גיזום הוא אחד התהליכים החיוניים והבסיסיים שקיימים בין הגנן לצמח, והוא מסייע לצמח להגיע לפוטנציאל המלא שלו,על ידי כיוון וניצול יעיל יותר של האנרגיה שהוא מייצר בתהליך הפוטוסינתזה לכיוון חלקיו החשובים באמת.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות