ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

סמים בארה”ב – דו”ח המלחמה בסמים: לא רק קנאביס, כל הסמים הפכו לחזקים וזולים יותר

שתפו את החברים

סמים בארה”ב – דו”ח סיכום שנה שפרסמה הרשות האמריקנית לאכיפת חוקי הסמים (DEA) מציג ראיות נוספות לכישלון המלחמה בסמים: כל סוגי הסמים הלא חוקיים, ביניהם קנאביס, קוקאין, הרואין ועוד, הפכו לחזקים עד פי 4 ממקביליהם בשנות ה-90. במקביל לעלייה בעוצמת…

סמים בארה”ב – דו”ח סיכום שנה שפרסמה הרשות האמריקנית לאכיפת חוקי הסמים (DEA) מציג ראיות נוספות לכישלון המלחמה בסמים: כל סוגי הסמים הלא חוקיים, ביניהם קנאביס, קוקאין, הרואין ועוד, הפכו לחזקים עד פי 4 ממקביליהם בשנות ה-90. במקביל לעלייה בעוצמת הסמים המסוכנים מתרחשת גם ירידה בעלותם, מה שמראה פעם נוספת עד כמה מאמצי הרשויות אינם אפקטיביים. הבעיה, כך לדברי חוקרת מדיניות מומחית, היא חוסר ברגולציה וחקיקה ולא במאמצי אכיפה.

בסוף החודש שעבר פרסמה הסוכנות האמריקנית לאכיפת חוקי הסמים (DEA) דו”ח סיכום של שנת 2017 המעלה מסקנה ברורה לגבי שוק הסמים העולמי: כל הסמים הופכים לאט לאט לזולים יותר, ובעיקר לחזקים יותר, במגמה שמראה שוב עד כמה “המלחמה בסמים” לא עובדת.

דו”ח הסיכום של הסוכנות מכיל מידע מקיף אודות מספר מקרי המוות והתקריות הבריאותיות המקושרות לשימוש בסמים, לצד הערכות של היקפו הנוכחי של הסחר הלא חוקי בהם, זאת במטרה למדוד בצורה מדויקת ככל שניתן את השפעתן הממשית של פעולות האכיפה אותן נוקטות הרשויות כחלק ממאמצי “המלחמה בסמים”.

המלחמה בסמים - חייל שומר על סמים שנתפסו
המלחמה בסמים: מלחמה אבודה של עשורים רבים

בדומה לתוצאות שנמצאו בשנים האחרונות, הדו”ח החדש מציג שוב בצורה ברורה כי שוק הסמים העולמי ממשיך להתקיים כמעט באין מפריע, ובארה”ב לבדה הוא אחראי לכ-64 אלף מקרי מוות (בעיקר הרואין ומתאמפטמין) בכל שנה. למרות המאמצים של הרשויות השונות ובראשן ה-DEA עצמה, סמים ממשיכים להיות מצרך מבוקש ובכל מדינות העולם ממשיכים לצרוך אותם כתמול שלשום.

השפעת המלחמה בסמים: יותר סמים, יותר חזקים ויותר זולים

השינוי המשמעותי ביותר שנמדד במהלך איסוף הנתונים שקדם לעריכת הדו”ח, הוא לא זה שהבכירים במערכת האכיפה היו מעוניינים לראות. במקום להיעלם מהרחוב, כל הסמים המסוכנים – ביניהם הרואין, קוקאין, מלחי אמבט וסמים נוספים המקושרים למרבית מקרי המוות השנתיים – הפכו לאחרונה לחזקים יותר עד פי 4, ובמקביל נעשו זולים יותר בצורה משמעותית.

עוצמתם של הסמים המסוכנים שמשתנה היא דאגה חמורה מאד, מאחר ולדברי מנסחי הדו”ח לא מדובר בעלייה אורגנית של אחוזי החומר הפעיל או תחכום של שיטות הזיקוק והייצור של אותם הסמים, אלא דווקא בערבוב (Cutting סלנג רחוב) המבצעים סוחרים רבים, המכניסים לתוך הסם הטהור חומרים אחרים ומסוכנים יותר, כמו למשל פנטניל (Fentanyl), בשביל להגדיל את רווחיהם הסופיים ממכירת כמות גדולה יותר של חומר.

מסקנה מדאיגה נוספת שעולה מהדו”ח היא ההערכה כי למרות כל מאמציה של המלחמה, ישנה עלייה הדרגתית באספקת הסמים הכוללת מסביב לעולם, כלומר לא רק שהסמים הופכים לחזקים וזולים יותר, באופן פשוט גם יש יותר מהם על פני השטח.

לדבריה של רוזלי פאקולה (Rosalie Pacula), חוקרת מדיניות סמים של ארגון ‘RAND‘ האמריקאי שהייתה שותפה להליך המחקר שקדם לפרסום הדו”ח, העלייה שמתרחשת בכלל המדדים הקשורים לשוק הסמים היא תוצאה ישירה של העובדה כי מדובר בשוק פרוץ ולא מבוקר. היעדר החקיקה והרגולציה הנוגעות למוצר מבוקש, כך לפי דברים שמסרה בראיון לעיתון ה-‘LA Times’, היא הגורם לבעיות, ללא קשר לכך שמדובר בסמים.

שלט של "המלחמה בסמים נכשלה" בארה"ב
“המלחמה בסמים כשלה” – כך גם מראים הנתונים בשטח

בשילוב עם היעדר המסגרת החוקית, הבעיה העיקרית בחוסר החוקיות של הסמים היא העובדה שצריכתם, ייצורם והסחר בהם הם פעולות שנעשות בחדרי חדרים ובדרך כלל במקומות שאינם חשופים לעין הציבור, מה שמקל מאד על הסוחרים והיצרנים לעשות איתם ככל העולה על רוחם מבלי חשש שאיכות המוצר תפגע במכירות. מה שאי אפשר לקנות בחנות חוקית, כך יודעים כל אלו הנמצאים בשוק הסמים, יקנו בכל דרך ובכל מחיר ממי שיציע זאת.

במקביל לסמים המסוכנים, גם בשוק הקנאביס נמדדה השנה התחזקות ממוצעת של התוצרת, שכבר כמה שנים מתחזקת בהדרגה והיום נחשבת לאיכותית יותר ולחזקה פי 3 ממה שהייתה לפני כמה עשורים – כאשר רמת ה-THC הגבוהה ביותר שנמדדה השנה בפרח שנתפס הייתה 37% THC.

שוק מיצויי הקנאביס מדגים את אותו השינוי ואפילו באחוזים מעט קיצוניים יותר. לעומת ריכוזים ממוצעים של 13% THC שהיו הממוצע הקיים בחשיש שנתפס בשנת 1995, היום מדווחת הסוכנות על ממוצע של 56% THC בחשיש איכותי שנתפס במקרים רבים. עם זאת, בשל העובדה שמספר מקרי המוות המקושר לקנאביס נשאר על 0 עגול, הרשויות אינן מודאגות במיוחד מהמגמה אך בכל זאת מציינות אותה כחלק מהמגמה הגדולה יותר בשוק הסמים העולמי.

לסיכום, פעם נוספת ניתן לראות שחור על גבי לבן כיצד המלחמה בסמים היא קרב אבוד מראש, אותו יש לפתור אמצעות רגולציה ובקרה חוקית ולא איסור גורף שדוחף את התעשייה כולה להתחבא מתחת לשטיח ולהשתלב בעולם הפשע. מי שירצה לקנות סמים ימצא את דרכו לעשות זאת, ורק באמצעות חינוך אחראי וחקיקה מודרנית והגיונית ניתן לטפל בשורשיה של הבעיה העולמית עם פגיעות הסמים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות