ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אי הפללה

אי הפללה – האם ההכרזה של ארדן תפגע בצרכני הקנאביס?

שתפו את החברים

בעקבות ההכרזה האחרונה של השר גלעד ארדן למעבר למצב אי-הפללה של צרכני קנאביס והפיכה של צריכת הקנאביס לעבירה מנהלית (כלומר, קנסות), נשמעו קולות מבין תומכי הלגליזציה שטענו שהצעד הזה בכלל מזיק. הרי, כך הם אומרים, המשטרה במילא לא מתעסקת עם…

בעקבות ההכרזה האחרונה של השר גלעד ארדן למעבר למצב אי-הפללה של צרכני קנאביס והפיכה של צריכת הקנאביס לעבירה מנהלית (כלומר, קנסות), נשמעו קולות מבין תומכי הלגליזציה שטענו שהצעד הזה בכלל מזיק. הרי, כך הם אומרים, המשטרה במילא לא מתעסקת עם צרכנים ועכשיו זו הולכת להפוך למסחטת כספים שלהם.

קודם כל, חשוב לציין: אי הפללה בפועל של הצרכנים היא מדיניות מקומית של המשטרה בגוש דן. זה נובע בעיקר מההתנגדות והנזק התדמיתי העצום שייגרם לה מלפעול בריכוז כל כך גדול של צרכני קנאביס ותומכיהם. התדמית של המשטרה היא אחד השיקולים בעבודה שלה, לטוב ולרע. זו הסיבה העיקרית שהם בחרו שלא לפוצץ את הפיקניקנאביס האחרון, למול הנזק התקשורתי האדיר שהמשטרה חוותה בליל הבאנגים הגדול ב-2014. לעומת זאת, בפריפריה (גם ב”פריפריה” ירושלים) צרכני קנאביס אכן נרדפים על ידי המשטרה ומוגשים נגדם תיקים פליליים, ולו רק כאיום כדי שיפלילו את הסוחרים או את המגדלים שהם בקשר איתם. בשנת 2013, יו”ר וועדת הסמים ח”כ תמר זנדברג (מרצ) ביקשה מהמשטרה נתונים מפורטים לגבי אכיפה בנושא. דו”ח המשטרה גילה שמעל 20,000 תיקים נפתחו על שימוש עצמי רק בשנה שלפני כן. המשטרה טענה שאין באפשרותה לפרט כמה מתוכם הם על קנאביס, אך ניתן לשער שלפחות חלק גדול מאותם “עבריינים” השתמשו בקנאביס בלבד. אז נכון, במרכז תל אביב ניתן כבר היום להריח ג’וינטים בפינות רחוב, אבל מבחינת הפריפריה מדובר על שינוי אדיר, שצפוי להוציא רבים מסכנת כליאה וכתם פלילי לכל החיים.

הטיעון בדבר מסחטת הכספים עבור המשטרה היה יכול להיות שיקול רציני ביותר, אם למשטרה הייתה את היכולת לאכוף את זה. אם המשטרה תוספת אתכם עם ג’וינט ברחוב ואתם פשוט מכחישים שמדובר בקנאביס (וטוענים, למשל, שמדובר בסתם סיגריה רגילה), המשטרה תיאלץ לקחת את הג’וינט שלכם לבדיקת סמים במעבדה. ולמשטרה זמינים רק 1,800 בדיקות בשנה. בדיקה במעבדה היא עסק יקר, ומאוד לא סביר שהמשטרה תטרח לעשות את זה עבור קנס של 1,000 ש”ח בלבד, אם אכן מדובר בג’וינט.

נכון, הצעד של גלעד ארדן הוא קטן, ולחלוטין לא פותר את הבעיות הרבות של המלחמה בקנאביס, אבל הוא בכיוון הנכון. ראוי לשמוח, לפרגן לכל השותפים למאבק, ולהמשיך להילחם על לגליזציה מלאה של הצמח הנהדר הזה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות