ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גן הקנאביס

האם מסוכן לנהוג תחת השפעת קנאביס?

שתפו את החברים

מעבר ליכולות הרפואיות והבריאותיות שלו, קנאביס הוא צמח פסיכו-אקטיבי, או במילים אחרות, הוא משנה תודעה ובצורה כזו או אחרת הוא משפיע על פעילויות שונות שלנו בזמן הצריכה. אחת השאלות החשובות שעולות לא מעט מפי המתנגדים ללגליזציה היא מה תהיה ההשפעה של…

מעבר ליכולות הרפואיות והבריאותיות שלו, קנאביס הוא צמח פסיכו-אקטיבי, או במילים אחרות, הוא משנה תודעה ובצורה כזו או אחרת הוא משפיע על פעילויות שונות שלנו בזמן הצריכה. אחת השאלות החשובות שעולות לא מעט מפי המתנגדים ללגליזציה היא מה תהיה ההשפעה של קנאביס ונהיגה על תאונות הדרכים – אז מה נכון ומה לא?

אם נסתכל על המחקרים הקיימים בידיי המשטרה, עמותת אל-סם והרשות למלחמה בסמים, נגיע למסקנה חד משמעית שנהיגה תחת השפעת הקנאביס מכפילה את הסבירות לתאונה קטלנית. אבל אם נכנס רק לרגע לעובי הג’וינט, נגלה שהמחקרים נעשו על תאונות קטלניות בהן לנהג היה אחוז גבוה של אלכוהול וקנאביס. כן, מה שקראתם, אלכוהול ו-קנאביס.

אז מה עם קנאביס ונהיגה?

היום כבר כל נער יודע שאם שותים לא נוהגים, והיום גם כל נער יודע שלקנאביס יש תוקף השפעה די קצר אך יכול להשאיר עקבות בדם זמן רב (עד חודש ימים בבדיקת שתן) בניגוד לאלכוהול חברו המדרדר והנעלם – מה שאומר לנו בעצם שהנתונים של המשטרה רלוונטיים כמו מנגל בחתונה טבעונית.

מה כן נכון? מנתונים שפרמה אוניברסיטת קולומביה עולה כי חלה ירידה של 11% בממוצע במספר תאונות הדרכים שאירעו במדינות בהן אושר השימוש בקנאביס ב-30 השנים האחרונות. דווקא בקבוצת הגיל המועדת יותר לפורענות, שבין 25-44, חלה ירידה משמעותית אף יותר בשכיחות הרוגי התאונות.

ואז הגיעה אוניברסיטת איווה בארה”ב, אתם כנראה לא תכירו אותה, אבל תדעו שבגדול יושבים שם אחלה חבר’ה, ומתוך הבנה שמחקר אמיתי צריך להיות גם ספציפי ואובייקטיבי הם החליטו לבצע את הניסוי הבא: סימולטור נהיגה תחת השפעה.

לטובת הניסוי המגניב הם אספו 18 גברים ונשים בני 21-37 אשר הגדירו את עצמם כמעשנים קנאביס באופן יומיומי – ואם שאלתם את עצמכם באיזה רכב הם שיחקו, אז במחקר לא שכחו לציין שזה היה שברולט מאליבו שנת 96. כל אחד מהמשתתפים ביצע את הסימולטור 6 פעמים וברמות שונות של ריכוז THC בדם.

רכב המבחן: קנאביס ונהיגה אינם מסוכנים כפי שנהוג לחשוב

מחקרים אמיתיים מוכיחים:

ובכן חברים, התוצאות מעניינות. בגלל שהם חבורה של מדענים הם בחנו 250 פרמטרים שונים, אבל בגלל שבית הנבחרים שלנו הם לא מדענים, כשהם בחנו את האלכוהול הם בחנו רק 3, ואנחנו נתמקד באותם פרמטרים:

  1. האם יש השפעה על נהיגה בזיגזג בנתיב מוגדר? (תדמיינו כדורגלן ישראלי מפיל קונוסים של מע”צ)
  2. מה מספר הפעמים שהנהגים סטו מהמסלול?
  3. כמה זמן לקח לנהגים לבצע את המסלול?

אז מה מסתבר? בעוד אלכוהול בהחלט משפיע על כל הפרמטרים הללו ובצורה דיי מלחיצה, הקנאביס אינו משפיע על מספר הפעמים בהם הנהגים סוטים מהמסלול וגם לא על משך זמן ביצוע המסלול – שזה קצת הפתיע אותנו כי תחת השפעה מסוימת, אתה נוטה לא למהר, אבל מי אנחנו שנתווכח.

אז כן, תחת השפעה של קנאביס יש אולי פגיעה ביכולת שלנו לנהוג בזיגזג בצורה מסוימת, אבל החוקרים הדגישו שהשפעת הקנאביס על נהיגה בזיגזג התרחשה רק כאשר רמת הTHC- בדם עמדה על 0.13 מ”ל/ל, זה לא אומר לכם הרבה ופה זה לא שיעור ביולוגיה אז רק נאמר שבארה”ב במדינות בהן הקנאביס חוקי ומשרדי הרישוי נדרשו להחליט בנושא נקבע רף כשירות הנהיגה על 0.5 מ”ל.

איך תדעו מה מצב המ”ל/ל אצלכם? אתם לא. כולנו בני אדם, מעשנים את אותו הפייסל אבל מרגישים אותו אחרת, מה שיפיל אותי לא יפריע לך.

מה בכל זאת? חכו שעה, מה אתם ממהרים? בעוד ל-THC יש יכולת להישאר אצלנו בדם גם כמה ימים אחרי השאכטה, להשפעה הפסיכו-אקטיבית שלו לוקח שעה. בערך! אל תעמדו לנו פה עם סטופר. זה גם יכול לקחת שעתיים, תלוי במינון ובדילר שבחרתם.

פנינו עם הנתונים האלו לעמותת אור ירוק ושאלנו מה הם חושבים על כך, זה מה שהם מסרו לנו:

“נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנת לא פחות מנהיגה תחת השפעת אלכוהול ולא פעם תאונות מהסוג הללו גבו חיים. שימוש בסמים, אפילו הקלים ביותר, מלווה בפגיעה ביכולות הקוגנטיביות של הקשב, היכולת לשמור על ערנות ועל ביצוע פעולות נהיגה בסיסיות כמו שמירת מרחק וכך מעלה במקביל את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. הרשויות לא יכולות להתעלם מהשימוש בסמים בקרב הנהגים ולכן חייבים להיערך לתופעה המסוכנת הזו בדרך של הגברת המודעות בקרב משתמשי הדרך לסכנות שבנהיגה תחת השפעת סמים. במקביל, משטרת ישראל חייבת להגביר את האכיפה כנגד נהגים מסוממים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש ולהוריד אותם מהכביש לפני קרות התאונה”.

מקורות:

  1. https://www.nads-sc.uiowa.edu/news_cannabis.php
  2. http://time.com/3930541/marijuana-impact-driving/
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רופא אליל |

    מה דעתם של אור ירוק על נהיגה תחת השפעת תרופות מירשם

  2. איציק |

    מה עם שאר 247 הקריטריונים האחרים שנבדקו??
    כתבה מגמתית.
    מכיר את התחושה של מריחואנה. היא אולי לא משפיעה כמה תיסע בזיגזג אבל בהחלט פוגעת בשיקול הדעת בנהיג!

שינוי גודל גופנים
ניגודיות