ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

לגליזציה של קנאביס בארה”ב? הזיג-זג של טראמפ

שתפו את החברים

29 מדינות בארה”ב כבר אישרו שימוש כלשהו בקנאביס, אך עד כמה השלטון הפדרלי מאיים לפגוע בעצמאותן של המדינות ואף להכריז על השימוש בקנאביס כלא חוקי? האם באמת קיימת הקשחה במדיניות הממשל והאם טראמפ מנסה להפוך את כל הישגיו של אובמה?…

29 מדינות בארה”ב כבר אישרו שימוש כלשהו בקנאביס, אך עד כמה השלטון הפדרלי מאיים לפגוע בעצמאותן של המדינות ואף להכריז על השימוש בקנאביס כלא חוקי? האם באמת קיימת הקשחה במדיניות הממשל והאם טראמפ מנסה להפוך את כל הישגיו של אובמה?

בין קולות העם האמריקני השואג “לגליזציה”, לניסיונות הטרפוד של ההנהגה הרפובליקנית, נותר עתיד  הקנאביס בארה”ב בסימן שאלה. הנשיא דונלד טראמפ, מצדו, כבר הספיק לזגזג בין עמדותיו בשאלת חוקיות הצמח.

בין חופש מוחלט לאכיפה – מה עמדת טראמפ בנוגע לקנאביס?

במסע הבחירות הצהיר טראמפ על אמונתו בזכותה של כל מדינה לנהל בעצמה את מדיניות הקנאביס שלה, הן למטרות פנאי והן למטרות רפואיות.

לעומת זאת, לאחר כניסתו לתפקיד אמר כי הוא מאמין בהכשרת קנאביס למטרות רפואיות בלבד וכי “הממשלה הפדרלית תמצה את הדין עם מדינות שיאשרו שימוש וגידול קנאביס לצרכי פנאי ובילוי”.

ב-2017 מזכיר העיתונות של הבית הלבן הודיע כי “משרד המשפטים עלול לדרוש אכיפה מוגברת ברמה הפדרלית כנגד מדינות התומכות בהכשרת קנאביס למטרות פנאי”.

הממשל האמריקאי בנוי כך שבהצהרות האלה טמונה סכנה גדולה לזכויות של המדינות לקבל החלטות בנושא לגליזציה.

יש הבדל בין קנאביס להפלות? המתח בין המדינות לממשל הפדרלי

חלוקת הסמכויות בין כל אחת מ-50 המדינות לממשל הפדרלי נקבעת על פי החוקה. בסמכות המדינות נותרו תחומי החינוך, התחבורה, התשתיות, הרפואה וביטחון הפנים. נושאי סחר החוץ, חוקי ההגירה, מדיניות צבאית ומדיניות בינלאומית הועברו לידי השלטון הפדרלי.

חלוקת הסמכויות שונתה במהלך השנים, והמגמה הכללית היא של ריכוז הסמכויות בידי השלטון הפדרלי, שנוטה לרכז אליו עוד ועוד כוח.

בחסות התיקון ה-14 לחוקה, שמחזק את מעמדם של כל התושבים ככפופים לחוקת ארה”ב, בית המשפט העליון העדיף את החוק הפדרלי על חוקי המדינות במגוון עניינים שונים (כגון, הזכות להפלה, זכויות לפרטיות האזרח, ועוד).

קנאביס – סוגיה פדרלית כמו הפלות?

29 מדינות בארה”ב כבר אישרו שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, מתוכן 8 אישרו שימוש בקנאביס גם למטרות פנאי, האם באמת הקשיח הממשל את עמדותיו?

טראמפ החליט לא להחליט, הכוח נשאר אצל התובע השמרן

בתחילת שנת 2018 ביטל התובע הכללי של ארה”ב, ג’ף סשנס, את מזכר קול (Cole Memorandum) – הצהרת התובע הכללי של ממשל אובמה על אי אכיפה של האיסור הפדרלי על מריחואנה.

בתגובה לביטול מזכר קול איים סנטור מקולורדו, קורי גארדנר, לחסום מינויים של 20 מועמדים לתפקידים שונים מטעם משרד המשפטים ואיים במשברון פוליטי כדי להגן על תעשיית הקנאביס במדינתו.

באפריל הצהיר טראמפ על מחויבותו לשמור על זכויותיהן של המדינות להסדיר את סוגיית חוקיות השימוש בקנאביס בתחומי השיפוט שלהן, והבטיח לאלה שכבר אישרו את השימוש, כי אין להן מה לחשוש מאכיפה פדרלית.

קולורדו. תעשיית קנאביס משגשגת

גארדנר הסיר את האיום ואמר בראיון לוושינגטון פוסט כי “הנשיא טראמפ הבטיח שיתמוך בפתרון חקיקה המבוססת על חוק פדרלי בכדי לתקן את זכויות המדינה אחת ולתמיד”. 

האם טראמפ מנסה להפוך את פעולותיו של אובמה?

בסוף תקופת אובמה התאפשר למדינות לאשר שימוש בקנאביס בשטחן, ללא חשש מאכיפה פדרלית, ונדמה כי טראמפ לא יפריע להמשך המהלך.

הנשיא אובמה בימים ירוקים יותר

 

הנשיא הבטיח לאחיו פרד, שמת כאלכוהוליסט בגיל 43 בלבד, כי לא ישתה ולא יעשן, והיום מוצא עצמו תקוע בין מדיניות מתירנית לבין תובע כללי קיצוני (שתומך בעונש מוות לסוחרי סמים), כשמחויבות אישית ומשפחתית למלחמה בסמים מלווה אותו. האם יהפוך ללוחם צדק ירוק?

מסתמן כי זו היא שאלת מיליון הדולר; טראמפ ידוע כאדם המשנה את דעותיו בהתאם לנסיבות, לכן קשה לומר מה תהיה עמדתו לאורך זמן בסוגיה והאם ינקוט בגישה אקטיבית. לציבור האמריקאי (וגם לנו) נותר רק לחכות ולקוות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות