ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

אינטראקציות של קנאביס רפואי – המדריך: מה באמת כתוב שם? – דעה

שתפו את החברים

חברה הפנתה את תשומת ליבי ל”דו”ח תופעות לוואי ואינטראקציות עיקריות בשימוש בקנביס רפואי” – שפורסם והופץ לכל גורמי הבריאות הנוגעים בקנאביס רפואי. לאחר שקראתי את דברי הביקורת ושמעתי את  ההתלהמות מחברי היקרים, הבנתי שלמרבה הפלא, רוב האנשים (אל תתביישו להיות ברוב)…

חברה הפנתה את תשומת ליבי ל”דו”ח תופעות לוואי ואינטראקציות עיקריות בשימוש בקנביס רפואי” – שפורסם והופץ לכל גורמי הבריאות הנוגעים בקנאביס רפואי.

לאחר שקראתי את דברי הביקורת ושמעתי את  ההתלהמות מחברי היקרים, הבנתי שלמרבה הפלא, רוב האנשים (אל תתביישו להיות ברוב) מבינים מהכותרת בקושי את המילים “שימוש בקנביס רפואי”. זו הסיבה הראשונה שאני מרגיש חובה מוסרית לכתוב שורות אלו. איני רופא ואף איני עוסק בתחום הרפואה אך למזלי נתקלתי בלא מעט טקסטים רפואיים ואוכל לתרגם לכם בשפה פשוטה את הדו”ח שתבינו מה שהרוקחים אמורים להבין כמו גם כמה פרטים מצחיקים שהשתרבבו לדו”ח,אין לי ספק שבטעות, כי הרי אנשי מקצוע כתבו את הדו”ח הזה. שנתחיל?

עד המילים “רבות מתופעות הלוואי של הקנביס נובעות ממינון גבוה או משימוש כרוני” מתוארת השפעת ה”סטלה” בשפה רפואית ככל שניתן. עוד מתוארות דרכי הנטילה והעובדה שבנטילה דרך מערכת העיכול רוב ההשפעה נמוגה… אוהבים עוגיות? לבריאות… מדעית – חבל על החומר – עדיף לעשן… עד כאן, ללא “קללות” רפואיות, מובן…

יש להימנע משימוש בחולי סכיזופרניה והפרעות ביפולריות – לא, באמת?! לא טוב להם להיות מסטולים?! לא ידענו, האמת היא שלחלקם ממש טוב להתמסטל – אבל אף רוקח ו/או רופא לא יקח על זה אחריות.

אצל מטופלים הסובלים ממחלות כלי דם (קרדיוווסקולריות) – נו באמת, גם לא כדאי להם לעשן בכלל, או לשתות אלכוהול, זה פשוט לא יהיה חכם. רק, מה שייך כאן קנביס ארטריטיס? ובכלל מה זה? לא מצאתי שום התיחסות למונח הזה מלבד בדו”ח זה. ארטריטיס, או בעברית דלקת פרקים, היא אחת המחלות שחוליהן עשויים למצוא מזור בשימוש בקנביס. כאן לדעתי נפלה פשוט שגיאת דפוס. טעות סופר, לא יותר.

בעיות בזרימת דם ידועות כנובעות מעישון- זה לא ממש משנה אם תעשנו טבק או חשיש לבנוני או ציפורן מיובשת, לעשן זה לא טוב חברים – זה הורג את ריריות הברונכיס המוזכרות ולפיכך בשימוש ארוך טווח עלול להוביל לכל הבעיות הנזכרות בדו”ח. זו האמת, זה שזה רק חלק מהאמת, זה כבר סיפור אחר. אנא תקנו אותי אם אני טועה, תבדקו בבקשה! אבל למיטב ידיעתי, חולי אסטמה מוצאים מזור בעישון קנביס ומעשני סיגריות ללא קנביס נוטים לחלות יותר בסרטן ראות ממעשני סיגריות שאינם מעשנים קנביס. אז סיכמנו – לעשן זה לא ממש בריא.

לפסקה הבאה בדו”ח באמת יש לתת תשומת לב מערכתית – לאפשר מחקר, לאפשר גידול ובהחלט לאפשר מחקר ופיתוח כדי שיטפלו בכל הבעיות הנזכרות בפיסקה הזו. אגב, מזהמים אורגניים ואנאורגניים בהכרח יהיו נפוצים יותר בחומר בשוק השחור מאשר אצל מגדל מורשה. למה? כי מגדל מורשה עובד בחממה ודואג לצמחים שלו. ומגדל של השוק השחור עובד באיזה כוך ודואג לכסף ולחופש שלו. אז מבחינתו מה זה עוד כמה כימיכלים על הצמח כדי שיגדל מהר יותר? ומה מפריע בכלל שהוא מצא חיפושית על הצמח? מחרתיים הכל ממילא הולך להימכר.

בפיסקה הבאה מומלץ שלא לתת לילדים גישה לתרופה – ואני מוסיף, ילדים , אל תעשנו עד גיל 18 לפחות! זה צמח שמשנה את ההכרה. האופי שלכם עוד לא מעוצב. אתם עוד לא יודעים מי אתם. תתמסטלו פחות ותחשבו יותר. ולמי שזקוק לזה, לא לתת לילדים לעשן קנביס!

הדו”ח ממשיך בתיאור התופעות האקוטיות – אקוטי, משמעו מיידי. אז מה יש לנו כאן בעצם? תיאור רפואי של מה זה סטלה מהצד שגורם לבעיות פיזיות. סחרחורת? לא בשביל זה עישנת את זה? הקאה, נכון. תעשן יותר מידי בלי שאתה רגיל לזה, תשתעל ואולי אפילו בסופו של דבר תקיא. הגוף מנסה לסלק כל רעל, בוודאי שאת הרעלים הלא מוכרים לו, בכל אמצעי שיש לו. לגבי סעיף 3, בטוח שזו עוד טעות דפוס – חיפשתי איזו הוכחה לדברים ומצאתי את ההיפך

דלקות בדרכי השתן – דבר שלא ידוע בקרב רוב הסטלנים. מלבד זה שהגוף מסלק רעלים גם דרך מערכת השתן, לקנביס יש תכונה מחממת. אנשים עם רגישות לעניין עלולים לסבול מדלקות חוזרות בדרכי השתן. אז חבר’ה, לא להתאפק. אפילו אם אתה מסטול ולא בא לך לקום, לך תעשה פיפי. תרגיש הרבה יותר טוב אחר כך.

חרדה אצל משתמשים חדשים ותופעות פסיכוטיות – חרדה, מוכרת לכל משתמש, פרנויה בשפת הרחוב. נבהלים מדברים כי המציאות השתנתה, אתה מסטול. לגבי תופעות פסיכוטיות, עלי להפנות את תשומת הלב לשימוש במונח תופעות פסיכוטיות ולא המונח פסיכוזה. תופעה פסיכוטית היא שאתה בטוח לכמה רגעים שהאיש בטלויזיה מדבר אליך. כתופעה זהו מצב חולף, כמו הסטלה. לעומת זאת פסיכוזה, – בה אדם משוכנע שהאיש בטלויזיה מדבר אליו ורק אליו וזה ממש לא קשור לזה שהוא עישן לפני זה ואי אפשר לשכנע אותו אחרת לפעמים גם אחרי שהפסיכוזה עוברת. זאת אומרת, נניח, הזיות למיניהן. כן, מדובר בסם הזייתי.

הסעיפים הבאים מתארים שוב פיזית למה אנשים מעשנים- סדציה, מילה יפה להיות האדם מסומם, דיבור לא ברור והאטה בזמן תגובה. תנו לו צ’אנס – הוא בדיוק התמסטל. רבותי, שימוש במהלך ההריון עשוי לעשות יותר מרק משקל ילוד נמוך. עישון זה בכלל לא טוב לעובר. עוד לא קלטתם? אבל הכי יפה כאן זו המילה טכיקרדיה, מילה שמתארת קצב לב גבוה גם בזמן מנוחה. זה קורא לבני אדם כשהם במצב של התאהבות. כמה חמוד, גם בסטלה, זה מרגש.

הרשימה הבאה היא של תופעות לוואי המתוארות בספרות בתיאורי מקרה – רק כדי להסביר את המינוח המדעי, תיאורי מקרה בספרות יכולים לכלול גם סטלה מומצאת לחלוטין מהספר “פחד ותיעוב בלאס וגאס”.זה בספרות, וזה תיאור מקרה. ולמרות זאת נתייחס לסעיפי הרשימה אחד אחד:

1. דלקת פרקים קנבינואידית. מה זה? איפה יש מחקר על זה? תעזרו לי, כל מה שמצאתי זה מחקרים על כך שקנאביס דווקא עוזר לטיפול בסימפטומים של דלקות פרקים, לא גורם להם.

2. הפרעות בקצב הלב. כבר דיברנו על זה שזה מרגש להיות מסטול?

3. אי ספיקת לב. אם אתה חולה לב, תירגע. אל תתחיל להתמסטל.

4. ירידה בחום הגוף ובתנועתיות. אוקי, מסטולים לא אוהבים לזוז כי הם בסטלה. לשיתוק עוד לא מצאתי הוכחות. אבל מי צריך הוכחות כשמדובר בתיאורי מקרה מהספרות?

5. ירידה חדה ברמות הסוכר גם אצל אנשים שאינם מטופלים סוכרתיים. לא סתם יש מאנצ’יס.

6. היפומאניה – אובדן כושר שיפוטי והתנהגות קלת דעת. בשפת הרחוב, סטלה. לא מומלץ לקבל החלטות הרות גורל כשאתה מסטול, לא רק מקנביס.

7.נזקי עישון – כבר אמרנו שלעשן זה מסריח?

הרשימה הבאה מתארת מה תופעות הלוואי לשימוש בתרופות שונות ובקנביס במקביל – כלומר, יחד ולא כפי שנטען במקומות מסויימים, שהיא מפרטת את תופעות הלוואי של הקנביס עצמו. לתשומת ליבכם, תופעות הלוואי הרשומות הן ברובן תופעות הלוואי הרגילות של אותה תרופה. אם כבר נכנסנו לזה, נפרט כמה מהחברים ברשימה, רק כי הם חמודים. כמו השלישי מלמעלה, שאומר בעצם, שימוש בתכשירים המכילים קנבינואידים (קנביס) בשילוב עם עישון החומר מעלה את הסיכון להשפעות פסיכוטיות. למעשה – אתה עלול להיות ממש מסטול מזה (וזה באמת לא תמיד נעים). למרות שאני לא רופא, אני לא יכול להתעלם גם מהשילוב עם תרופות SSRI. בקצרה, אלו תרופות שנועדו לעכב סרטונין במערכת שלנו על מנת שנוכל להינות מהשפעותיו המשמחות. על פי דו”ח זה, שימוש בתרופות SSRI יחד עם קנאביס מביא לעליה בסיכון למאניה. זאת אומרת, שאותו אדם עלול למצוא את עצמו ממש שמח (שימו לב שמאניה יכולה להיות מצב ממש עצוב בו אנשים עושים שטויות מסוכנות ומסכנים את עצמם ורכושם. שוב, אל תקבלו החלטות הרות גורל כשאתם מסטולים – בייחוד אם אתם נוטלים SSRI). נתעכב גם על סעיף האלכוהול ברשימה, שלמרות חוקיותו, הוא אחד השילובים הפחות מומלצים עם קנביס. כדאי להימנע, ולא רק לפי לשון הדו”ח להסביר ולהזהיר את המטופל באשר להשפעות הצפויות. אם דיברנו על הקאות, זה המתכון – קנביס ואלכוהול.

נמשיך עם קוקאין שמשום מה מופיע ברשימה פעמיים. ורק נשאל, זו המלצה? מגביר את השפעת הקוקאין?

מה שמעניין פה זה שבהמשך הרשימה רשומים תכשירים שמורידים את השפעת הקנביס. יש טיפול ללהיות מסטול. באמת כדאי להסתכל ברשימה – אחד מהם צמחי לחלוטין. יש גם רשימה קצרצרה של תכשירים שיעילותם פוחתת עם שימוש בקנביס. ניחשתם נכון, תרופות אנטי פסיכוטיות. אבל בהערות ניתן לראות שזה לא בדיוק הקנביס עצמו, אלא פעולת העישון עצמה.

לכותבי הדו”ח – אנא צטטו מקורותיכם ביתר יעילות – המקור האמור על דלקת פרקים וקנביס – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3358713/ דווקא מדבר על תועלת השימוש בקנביס (מספר 2 ברשימת הספרות בדו”ח).

מקור מספר 7 עוסק באיידס ומצוטט כאן כמקור עובדתי להחמרה במצב טרשת נפוצה. חברים, נפלה אצלכם טעות סופרים. אנא, לתיקונכם.

ולכם חברים סטלנים – מה אתם מתרגשים מדו”ח? אם לא היה דו”ח זה היה הברוך. זו תרופה חדשה, צריכים הנחיות, רצוי מדעיות. אבל אלו הנחיות לרוקחים, הם יסתדרו גם עם הנחיות מן הספרות. הם חבר’ה רציניים, שלא תהיה טעות.

ג’וק

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות