ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
העברת קנאביס לעציץ גדול - החזיקו את השתיל בשתי ידיים כדי למנוע נשירה של אדמה

העברת הצמח לעציץ גדול: למה זה חשוב ואיך עושים זאת נכון?

שתפו את החברים

רוב המגדלים נוהגים להתחיל את שלבי הצמיחה הראשונים של צמח הקנאביס בעציצים קטנים של 1-3 ליטר, ורק לאחר שהצמח מוציא שורשים מלמטה או מגיע לגודל המתאים, מעבירים אותו לעציץ גדול יותר. למה מומלץ להעביר את הצמח לעציץ גדול יותר, מתי…

רוב המגדלים נוהגים להתחיל את שלבי הצמיחה הראשונים של צמח הקנאביס בעציצים קטנים של 1-3 ליטר, ורק לאחר שהצמח מוציא שורשים מלמטה או מגיע לגודל המתאים, מעבירים אותו לעציץ גדול יותר. למה מומלץ להעביר את הצמח לעציץ גדול יותר, מתי צריך לעשות זאת, ואילו סיכונים עלולים להיווצר אם נתחיל מראש בעציץ הגדול? כל התשובות במאמר שלפניכם:

כל מגדל ושיטותיו הוא, את זה כולם יודעים. למרות שישנן הרבה שיטות להתחיל ולסיים את מחזור הגידול, שיטת הגידול הפופולרית ביותר כיום היא להתחיל את תהליך ההנבטה של הצמח (או השרשה אם מדובר בייחור) באמצעות דיסקית ג’יפי או קוביות צמר שמשמשים כמצע הנבטה ייעודי עבור הזרע או השתיל.

לאחר שתהליך ההנבטה הסתיים והצמח מתחיל לפתח את מערכת השורשים שלו, יש להעביר אותו לעציץ קטן בגודל של 1-3 ליטר. לאחר שיפתח מערכת שורשים נוספת ויגיע לגובה של 3 או 4 קומות של עלים, יש להעביר אותו שנית לעציץ בגודל של 9 עד 25 ליטר ואף יותר בהתאם לגנטיקה ולצורכי המגדל, כשבעציץ זה הוא ימשיך את מחזור החיים שלו עד לקציר המובטח.

למה מעבירים את הצמח מעציץ קטן לגדול?

הסיבה העיקרית לכך שיש להעביר את הצמח לתוך עציץ גדול, היא מכיוון שאם השורשים יגדלו בתוך כמות גדולה מדי של אדמה, הם לא יהיו מסוגלים לצרוך את כל מי ההשקיה – דבר שיכול להוביל לעודף נוזלים במצע ולריקבון השורשים והופעת עובש.

דיסקית הנבטה של ג'יפי
דיסקית הנבטה של ג’יפי

המגבלה בשימוש בעציצים קטנים כעציצי מעבר היא שמערכת השורשים מגיעה למיצוי המקום הפנוי בעציץ בתוך מספר ימים עד שבועיים, ולכן חשוב במיוחד להעביר אותם בזמן הנכון לעציץ הגדול כדי לאפשר להם להמשיך ולהסתעף, שאם לא כן – השורשים עשויים להיקשר ולחנוק את עצמם.

צמח בעל צפיפות שורשים גבוהה מדי, כלומר כזה שלא הועבר בזמן לתוך עציץ גדול, יפתח צמיחה דקה וגבוהה, יהיה רגיש לחומרי תזונה ועשוי גם להיות במצב חסר של חומרים מזינים, ובסופו של דבר לחלות ואף למות. בשיטות גידול מסוימות, חלק מהמגדלים יוצרים בכוונה מצב כזה כדי לגדל צמחים דקים וגבוהים, אם זאת תהליך זה דורש מיומנות וניסיון.

מתי צריך להעביר את צמח הקנאביס לתוך עציץ גדול?

לאחר שעברנו על הסיבות לכך, ננסה להבין מתי הזמן המומלץ להעביר את הצמח מעציץ קטן לגדול יותר, בהסתמך על סימנים חיצוניים שנוכל לזהות בקלות.

הסימן הראשון יהיה מספר הסטים של העלים שקיימים על הצמח. העלים צומחים מהשתיל האחד מול השני, כשבכל כמה סנטימטרים מתפתח סט נוסף או עוד “קומה” כפי שחלק מהמגדלים נוהגים לכנות זאת.

הזמן להעביר – אחרי 5 “קומות” של עלים

כשהצמח מפתח 3 עד 5 קומות של עלים, לרוב הוא יהיה מוכן לעבור לעציץ הגדול. צפיפות השורשים עשויה להשתנות בהתאם לגנטיקה אותה אתם מגדלים, אבל לרוב בשלב זה הצמח מוכן להעברה.

סימן נוסף שיכול לעזור לנו זה פשוט להביט בשורשים בתחתית העציץ. אם נראה מספר שורשים עבים מבצבצים מלמטה, הגיע הזמן להעביר את הצמח לעציץ הגדול.

באיזה נפח עציץ מומלץ להשתמש?

נפח העציץ שדרוש לנו נקבע על ידי 2 פרמטרים עיקריים: המקום הפיזי הזמין בחלל הגידול, והגנטיקה של הצמח שמשפיעה על אופי הצמיחה. דרישות אלו יקבעו איזה סוג עציץ אתם צריכים, ובאיזה נפח הוא צריך להיות.

בדרך כלל, צמחי קנאביס בוגרים דורשים עציץ בנפח של 11 עד 21 ליטר, זאת כדי לאפשר להם להגיע למערכת שורשים מלאה בשלב האחרון של הפריחה. לעומת זאת בגידול חוץ, הצמח עשוי לדרוש עציצים בנפחים גדולים יותר כדי להגיע לפוטנציאל המלא.

עציץ קנאביס בתוך דלי בנפח 20 ליטר
לצמח בודד בארון – נפח עציץ של 20 ליטר

אם תרצו לגדל עציץ בודד בחלל של מטר על מטר, אז מומלץ להשתמש בעציצים בנפח של מעל 20 ליטר.

במקרה שתהיו מעוניינים להמשיך לגדל את הצמח במצב צמיחה למשך זמן רב (למטרת ייחורים), מומלץ להשתמש בנפח עציץ גדול יותר של מעל 20 ליטר – מכיוון שכל עוד הצמח במצב צמיחה הוא ממשיך לייצר מערכת שורשים.

ממה צריך להיזהר? ואיך עושים את זה נכון?

העברת הצמח מעציץ לעציץ בצורה נכונה תאפשר לו לשגשג ולהמשיך לפתח שורשים בריאים, אבל חשוב להקפיד שלא לפגוע במערכת השורשים או להביא להתפרקות מצע הגידול יחד עם השורשים. במידה וזה קורה, הצמח עלול לקבל טראומה ולהפסיק את תהליך הגדילה או אפילו למות במידה ומערכת השורשים התפרקה לחלוטין.

ברגע שהצמח התחיל להפריח לא מומלץ להעביר אותו עציץ, ולכן חשוב להעביר אותו בשלב הראשוני של הצמיחה. כמו כן, בעת העברה לעציץ גדול יותר, מומלץ לתת לצמחים מקום שגדול לפחות פי 2 מהנפח של העציץ הקודם שהם היו בו.

הנה כמה דברים נוספים שכדאי לדעת בעת העברת עציצים:

  • יש להשקות את הצמחים יום לפני העברה כדי לאפשר לאדמה להיות מהודקת ויציבה יותר בעת ההעברה.
  • הקפידו לשטוף את הידיים או להשתמש בכפפות כדי למנוע זיהום של השורשים.
  • בעת ההעברה, הכינו את כל מה שאתם צריכים סביבכם כדי לבצע את התהליך ביעילות ככל האפשר.
  • מומלץ להוריד את מינון הדשנים בשליש או אפילו בחצי לפני העברת הצמח, זאת כדי למנוע טראומה.
  • הימנעו מלחשוף את השורשים לאור ישיר או לעשות את ההחלפה תחת הנורה.
  • מלאו את העציץ הגדול באדמה, אך השאירו מקום שיאפשר לכם להניח את העציץ הקטן יותר בקלות על האדמה ולכסות אותו מכל הכיוונים באדמה, כך שגובה מצע הגידול יהיה שווה לשפת העציץ.

עכשיו כאתם מוכנים להעברה, הדרך הטובה ביותר לבצע את התהליך היא להניח את היד על מצע הגידול כשהשתיל נכנס בין האצבעות של הידיים, להפוך אותו בעדינות שהעציץ יהיה הפוך עם השתיל כלפי מטה, ולאחר מכן להסיר את העציץ הקטן יותר עם היד השנייה.

העברת קנאביס לעציץ גדול - החזיקו את השתיל בשתי ידיים כדי למנוע נשירה של אדמה
החזיקו את השתיל בשתי ידיים כדי למנוע נשירה של אדמה

לאחר שהסרתם את העציץ הישן, תמכו בשורשים בידכם הפנויה, הניחו את השתיל בעדינות בעציץ החדש וכסו אותו במצע הגידול עד הסוף.

בסיום השתילה, מומלץ להדק מעט את האדמה ולהשקות היטב, כדי להספיג את מצע הגידול היבש יותר ולאפשר לשורשים להמשיך להתפשט.

עציץ קנאביס
לאחר ההעברה לעציץ, הדקו את האדמה לייצוב

לאחר העברת העציץ יש לאפשר לצמח להיות במצב צמיחה לפחות כשבוע לאחר השתילה בעציץ הגדול והסופי ולפני המעבר למצב פריחה. עכשיו כשהצמח נמצא בעציץ בו הוא יגיע לפריחה, אתם יכולים להמשיך בתהליך הגידול ולהתקדם לשלב הבא בדרך לפרחים הדביקים שלכם.

כתבה ממומנת שנכתבה עבור רשת ‘הידרושופ’ – ציוד גידול ואביזרי עישון.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. לא ידוע |

    למה שמים אותו בעציץ קטן ובהדרגה ולא ישר בעציץ הגדול ?

  2. כרמלי |

    שלום!
    לא הצלחתי להבין מה הסיכונים אם מלכתחילה אשתול את הצמח בעציץ גדול?

    1. פ |

      גידול בעציצים זה לא כמו באדמה. הכלי צריך להיות ביחס פרופורציונלי לצמח ולשורשים אחרת האדמה שנשארת רטובה יכולה ליצור ריקבון בשורשים.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות