ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
הרמפרודיט

הרמפרודיט בצמח הקנאביס – הופעת איברי מין זכריים בצמח נקבי

שתפו את החברים

הופעה של הרמפרודיט בצמח הקנאביס, או בעברית צמח אנדרוגני הוא צמח אשר בזמן פריחתו מוציא איברי מין זכריים , מדוע זה קורה? ומה לעשות אם גילינו סממנים אנדרוגנים בצמח שלנו, ולמה כדאי להימנע מתופעות אלה? הקנאביס שייך לקבוצה קטנה של…

הופעה של הרמפרודיט בצמח הקנאביס, או בעברית צמח אנדרוגני הוא צמח אשר בזמן פריחתו מוציא איברי מין זכריים , מדוע זה קורה? ומה לעשות אם גילינו סממנים אנדרוגנים בצמח שלנו, ולמה כדאי להימנע מתופעות אלה?

הקנאביס שייך לקבוצה קטנה של צמחים חד מיניים שמפתחים בנפרד את איברי הרבייה שלהם – צמח עם איברים זכריים, שמייצר אבקנים עבור הפריית הנקבה, וצמח עם איברים נקביים (פרחים) שמשמשים לקליטת האבקנים ולאחר מכן ייצור הזרעים שימשיכו את מחזור החיים של הצמח.

החוקרים עדיין לא מבינים בדיוק כיצד נקבע המין בין צמחים מגדריים נפרדים כמו קנאביס. עד כה, אף אחד לא זיהה כרומוזום “זכר” או כל גורם ידוע אחר שגורם לצמח להתפתח לזכר או לנקבה. עם זאת, אנו יודעים כי ייחורים שנלקחו מצמח נקבה תמיד יהיו נקבות.

צמחי קנאביס אנדרוגנים מפתחים גם איברים נקביים וגם איברים זכריים באותו הצמח, בניגוד לרוב הצמחים בעולם שנחשבים לדו מיניים ומפתחים איברים זכריים ונקביים במקביל במהלך מחזור החיים שלהם. אך עבור צרכני קנאביס שמגדלים את הצמח, תכונה טבעית זאת יכולה להיות מסוכנת ולהרוס יבול שלם. אם צמח אחד בחדר הגידול יראה סימנים אנדרוגנים כל הגידול עלול להסתיים מלא בזרעים, ובקנאביס באיכות ירודה ועם כמות נמוכה מאד של חומרים פעילים.

קנאביס הרמפרודיט

לפעמים ניתן לראות את פרחי הזכרים מופיעים בפרחים עצמם, ובדרך כלל זה מעיד על לחץ שהם חוו בשלבים האחרונים של הפריחה.

למה זה קורה?

תופעות אנדרוגניות בצמח הקנאביס יכולות לבוא לידי ביטוי מ-2 סיבות עיקריות: גנטיקה, וגורמים סביבתיים.

גנטיקה: מבחינה גנטית חלק מזני הקנאביס יותר רגישים ויראו סימנים אנדרוגניים מהר יותר מזנים אחרים, ניתן להסביר זאת בעזרת המקורות הגנטיים של הצמח, כשלפעמים הזרע שמצאנו בעצם הגיע מפרחים של צמח שעבר טראומה כזו או אחרת והתחיל לייצר זרעים. אותם הזרעים שמצאנו למעשה מכילים את העבר הגנטי של הצמח וגם את הלחצים והרגישויות שהוא סבל מהם.

סאטיבה תאילנדית לדוגמה ידועה באחוזים גדולים מאד של צמחים אנדרוגנים. בנוסף, אם הגנטיקה שאנחנו מגדלים מגיעה מאזורים קרים יותר, ייתכן שהצמח יפתח רגישות לחום גבוה ויתחיל לייצר פרחים זכריים כתוצאה מכך.

גורמים סביבתיים: בנוסף ובלי קשר לגנטיקה, קאנביס יכול להפוך אנדרגוני כתוצאה ממצבי לחץ, לדוגמה כאשר הצמח נמצא בזמן הפריחה והוא עובר תנאים קיצוניים של חום, קור, או אפילו טלטול חזק ושינוי במשטרי התאורה – הצמח חושש שחייו הולכים להסתיים והוא מפרה את עצמו ומתחיל לייצר זרעים לצורך הישרדות הצמח בטבע, וכך הוא הופך לאנדרוגני. כמובן שהתוצר הסופי יהיה באיכות ירודה יותר, מפני שהצמח מופרה מייצר פחות חומרים פעילים ומקדיש את האנרגיה העיקרית שלו לייצור הזרעים. עדיין ניתן למצוא במקרים מסוימים פרחים עם זרעים שמכילים כמות גבוהה של חומרים פעילים.

תופעות סביבתיות אשר גורמות לצמח הקנאביס להפוך אנדרוגני:

  • היסטוריה גנטית – זרע או ייחור מגנטיקה שעברה מצבי לחץ
  • תאורה – שינויים בזמני התאורה במהלך זמן הפריחה, ובעיקר הפרעות בזמן השינה (בחושך).
  • חום – חום גבוה מידי לאורך זמן – מעל 27 מעלות צלזיוס.
  • קציר מאוחר מידי – כאשר המגדל מפספס את ההזדמנות האחרונה לקציר הקנאביס.
  • לחץ פיזי – גבעולים שבורים, שורשים פגועים, וקיצוץ הצמח בזמן הפריחה.
  • בעיות השקיה – עודף השקיה או התייבשות.
  • הפרשים גבוהים של טמפרטורות – לחץ כתוצאה משינויים קיצוניים בטמפרטורה, לדוגמה השקיה של הצמח במים קרים מאד.
  • חומרי הדברה – ריסוס הקנאביס בחומרים למניעת פטריות ועובש.
  • חרקים ומחלות – יכולים לגרום נזק לעלים ולשורשים וכתוצאה מכך הצמח יכול להפוך לאנדרוגני

כדי להימנע ממצב שהצמח שלכם מייצר זרעים, הכלל העיקרי אומר להימנע מכל סוג של לחץ בזמן הפריחה, וכך נקטין את הסיכון ככל האפשר. החלפה של עציצים, מיקום העציצים, קשירות, ולמעשה כל תכנון שלב הפריחה צריך להיעשות עוד בשלב הראשוני כדי למנוע לחצים מיותרים בזמן הפריחה עצמה.

דבר נוסף שאפשר לעשות, להקפיד על תנאים מתאימים וטובים לצמח הקנאביס שלכם, היגיינה גבוהה, בדיקה של השעונים האוטומטיים שלכם באופן קבוע, צפייה ממושכת בצמח, וחיפוש אחר חרקים ומזיקים, השקיה בזמנים קבועים עם כמויות מאוזנות של דשנים – ובסוף תקופת הפריחה יש לבדוק את הטריכומות באופן תכוף כדי שלא תפספסו את זמן הקציר.

כאשר החלטתם על זנים שברצונכם לגדל, כנסו למקורות מידע ופורומים של מגדלים וקראו עליהם קצת, ישנם היום הרבה המלצות לגבי זנים שונים, ואולי תוכלו לדעת מראש שהזן שחשקתם בו הוא דווקא בעל אחוז גדול של תופעות אנדרוגניות ולכן תחליטו להשקיע מאמצים בגידול זן אחר.

זרעים נקביים רגישים יותר להופעת תסמינים אנדרוגנים

כפי שהזכרנו קודם, חשוב מאד לבדוק את הצמחים שלכם בזמן הפריחה ולחפש איברי רבייה זכריים, בזמן הפריחה קל לאתר את הפרחים הזכריים בשל הצבע הצהוב שלהם והצורה האופיינית שלהם אשר מזכירה צורה של בננה, כמו כן בזמן הפריחה רצוי לחפש מזיקים וחרקים וכמובן תופעות של עובש שבדרך כלל מופיעות בפרחים גדולים ודחוסים, כשאין אוורור מספק.

אם צמח מראה סימנים של זרעים כבר בשלב ההתחלתי של ההפרחה, לרוע המזל נצטרך להיפטר באופן מיידי מצמחים אלה ולהוציא אותם מחלל הגידול, אחרת צמחים אלה יכולים להשפיע על מחזור גידול שלם ולהפרות את שאר הצמחים בזרעים.

כאשר הפרחים הופכים אנדרוגנים בשלב פריחה מתקדם יש לנו כמה אופציות:

  • אם הצמח מוציא רק מספר מועט של פרחים זכריים ניתן להוציא אותם עם מזמרה (לאחר חיטוי המזמרה) , ולאחר מכן יש לחפש אחר זרעים חדשים שיופיעו בהמשך.
  • אם הצמח מראה מספר רב של פרחים זכריים יש להוציא אותו באופן מיידי מחלל הגידול ולהיפטר ממנו.
  • אם הצמח מראה סימנים אנדרוגנים ממש לקראת סוף הפריחה עדיף לקצור את הפרחים בזריזות לפני שישחררו את האבקנים שלהם אשר עלולים לקלקל מחזור שלם.

זיהוי תכונות אנדרוגניות בצמח הקנאביס

הרמפרודיט
איבר זכרי בפרח קנאביס

אם ראיתם שיצא לכם ביבול זרעים, למרות שלא היה שום צמח זכר בנקבה , תדעו שאחת הנקבות שלכם הפכה אנדרוגנית והפרח הזכרי שהופיע עלייה שחרר אבקנים אשר הפרו את כל הנקבות בסביבה. את התכונות האנדרוגניות ניתן לראות כתרמילי בננה קטנים על הפרחים עצמם , או כתרמילים קטנים בצמתים לאורך הצמח.

הרמפרודיט
זרע שהופיע במרכז הפרח

ההמלצה החמה ביותר היא להיפטר מצמחים אשר מראים סימנים אנדרוגנים בשל החשש שיקלקלו מחזור גידול שלם, אך אם הסממנים הופיעו בשלב מאוחר טיפול נכון ומעקב הדוק יכול להציל את היבול שלכם. צריך לעשות זאת בזהירות רבה מפני שכשנוגעים בתרמילי האבקה (בצורה של בננה עם פסים לאורכה) האבקנים נופלים ממנה, מה שעלול להפרות את הנקבות שבחלל הגידול.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות