ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מטופלי קנאביס מגדלים בבית

מטופל קנאביס נתפס מגדל בדירתו – ההרשעה בוטלה

שתפו את החברים

גבר תושב מרכז הארץ נתפס על ידי המשטרה כאשר גידל בגינתו 2 שיחי קנאביס במשקל כולל של למעלה מקילוגרם ו-19 צמחים נוספים בתוך חלל גידול סגור שהקים בשטח הגינה. מדובר בגבר החולה במחלת הקרוהן, שקיבל את רישיונו חודשיים לאחר שנתפס….

גבר תושב מרכז הארץ נתפס על ידי המשטרה כאשר גידל בגינתו 2 שיחי קנאביס במשקל כולל של למעלה מקילוגרם ו-19 צמחים נוספים בתוך חלל גידול סגור שהקים בשטח הגינה. מדובר בגבר החולה במחלת הקרוהן, שקיבל את רישיונו חודשיים לאחר שנתפס. למרות שהמדינה, שלא כהרגלה, דרשה עונש מינימלי של שישה חודשי עבודות שירות, החליט השופט להתחשב בנסיבות, ביטל את הרשעתו של הנאשם והסתפק בעונש מינימלי של 250 שעות של”צ.

גבר בן 47, תושב מרכז הארץ, נתפס על ידי המשטרה לאחר שגידל בגינת ביתו 2 שיחי קנאביס גדולים במשקל כולל של מעל קילו, ובנוסף אליהם עוד 19 שתילי קנאביס נוספים במשקל 475 גרם אותם גידל בחלל גידול סגור בתוך מכולה שהציב בגינתו.

החיפוש המשטרתי בתוך ביתו של הנאשם לא הוליד ממצאים נוספים מלבד תפרחת קנאביס במשקל 3.76 גרם שנמצאה במגירה בשידת מיטתו. מכיוון שבאותה העת הנאשם טרם קיבל את רישיון הקנאביס הרפואי שלו ממשרד הבריאות, גם התפרחת הוחרמה ונרשמה כראיה פלילית כנגדו.

כאשר הובא הנאשם לחקירה, התגלה כי מדובר בגבר החולה במחלת הקרוהן וממתין לקבלת רישיונו. לטענתו, מסר הנאשם כי הוא מגדל את הקנאביס לשימושו העצמי בלבד, על מנת להימנע ממגע עם סוחרי סמים ועל מנת להקל על עצמו עם הסימפטומים של המחלה, עד לתום הבירוקרטיה המפרכת של משרד הבריאות.

להפיק את התרופה בבית
מטופלי קנאביס רפואי – עדיין נאלצים לגדל את התרופה בבית

תסקיר שירות המבחן שעבר הנאשם העלה כי מדובר בגבר נורמטיבי ללא עבר פלילי, שקיבל היתר לצריכת קנאביס רפואי מהממשלה כחודשיים לאחר שנתפס. עוד עלה מהתסקיר כי מדובר באדם שעובד בעבודה מכובדת כמנהל פרויקטים בחברה המתמחה בקידום תוכן מערכתי.

לאור זאת שהנאשם אכן קיבל ממשרד הבריאות רישיון קנאביס כחודשיים לאחר המקרה, בתהליך שלוקח לכל הפחות מספר חודשים, נרשם לפרוטוקול שגרסתו של המטופל לסיבה בגינה גידל את הקנאביס היא אכן נכונה בדיעבד.

לפיכך, שירות המבחן המליץ להקל עם הנאשם ולגזור עליו עונש מינימילי של 200 שעות של”צ, זאת מכיוון שהעבירה בוצעה כמענה לקשייו ולמחסור בתרופה היחידה שעוזרת לו ומשפרת את מצבו הרפואי, שהיה במגמת הידרדרות באותה עת.

אשתו של הנאשם תיארה את הסבל הרב שעברו הוא ומשפחתו מאז שהתגלתה מחלתו, ואת הסבל הרב שנגרם לו כתוצאה מהטיפולים הביולוגיים הקשים שנוסו עליו כמוצא אחרון, עוד לפני שהמושג קנאביס רפואי נזרק לאוויר. היא מתארת שמאז שבעלה התחיל לצרוך את הקנאביס, מצבו הרפואי השתנה לטובה באופן דרמטי.

גידל כמות גדולה של קנאביס – יש ליידע את מקום העבודה?

פרקליטות המדינה, מנגד, טענה כי יש לשים לב לכמות הקנאביס הגדולה אותה גידל הנאשם, וטענה כי אין שום נזק קונקרטי שעלול להיגרם לו כתוצאה מהרשעה.

הפרקליטות שמה דגש על כך שיש חשיבות גדולה מאוד להרשעה ראויה כיוון שהנאשם עובד מול חברות ביטחוניות, ולכן דרשה בשם המדינה עונש שלא ירד מחצי שנת עבודות שירות, ויכלול גם הרשעה מפורשת.

גידול קנאביס ביתי - ענישה מחמירה
“הנאשם גידל כמות גדולה מדי – יש להרשיע אותו”

פרקליטתו של הנאשם, עו”ד שני מורן, שייצגה את הנאשם בתיק, טענה בבית המשפט כי יש לשים לב שמדובר בגבר נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר הודה ולקח אחריות על מעשיו בהזדמנות הראשונה שניתנה לו, ומראש פנה לפתרון של הקנאביס הרפואי רק לאחר שניסה את כל האפשרויות האחרות במסגרת החוק.

לדבריה של עו”ד מורן, העבירה של הנאשם בוצעה לאחר שרישיונו לא אושר בפעם הראשונה על ידי משרד הבריאות, ונעשתה על מנת לעזור לעצמו ולהפיק לעצמו את התרופה היחידה שמצילה את מצבו הרפואי, בצורה שאין בה דופי שיעיד על כך שהייתה כוונה לעשות בקנאביס שימוש שאינו עצמי.

עוד מוסרת עו”ד מורן כי הרשעתו של הנאשם עלולה לגרום לנזק ממשי בעתידו המקצועי, ולכן בית המשפט צריך לתת עדיפות להתחשבות בכך שלא מדובר בפעילות עבריינית. לסיום, היא ביקשה להסב את תשומת ליבו של השופט למקרים דומים רבים שהסתיימו ללא הרשעה, וטענה שכמות השתילים אינה אמורה להיות הגורם המכריע בתיקו של הנאשם, אלא נסיבותיו הכוללות.

“הנאשם היה בשלבי למידת הנושא – לכן כמות הקנאביס הגדולה”

לאחר ששמע את כל הטיעונים, מסר השופט דרור קלייטמן מבית משפט השלום בכפר סבא, כי “מתחם הענישה לעבירה זו נע בין מספר חודשי מאסר בעבודות שירות ועד ל-18 חודשי מאסר בפועל. למרות זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו”.

עוד מסר השופט, שהחליט בתחילה להרשיע את הנאשם בעקבות הודאתו כי “הצריכה העצמית התבצעה במצב של מצוקה ממשית שבסופו של דבר הוכרה על ידי המדינה אשר העניקה לנאשם רישיון לשימוש בסם”.

קנאביס רפואי - ביטול הרשעה
הגידול הוא רפואי – השופט בחר לבטל את ההרשעה

כמו כן החליט השופט להתעלם מכמות השתילים שנמצאו אצל הנאשם וטען כי: “הנאשם לא ידע באיזה כמות ובאיזו איכות יופק הסם, והיה מצוי עדיין בשלבי למידת הנושא, תוך שהוא מנסה להשיג רישיון”, ולכן אין לכמות השתילים שום משמעות בקביעת העונש.

לסיכום, פסק השופט על ביטול הרשעתו הראשונית של הנאשם וקבלת המלצת שירות המבחן על עונש מינימלי של 250 שעות של”צ ביחידת המתנדבים של עיריית הוד השרון. 

נכתב בשיתוף פעולה עם משרד עו”ד שני מורן
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 5

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. נעל בית |

    קישור לפסק הדין?

    1. ג'וני סלומון |

      קישור לפסק הדין אפשר למצוא כאן

  2. י |

    חולי קרוהן וקוליטיס, לקרוא את שלושים ושש שעות מאימורן.

  3. דניאלה וויס |

    כל הכבוד – זה מה שנקרא שיפוט הוגן !

  4. דני סטלן |

    כל הכבוד – יבורך השופט

שינוי גודל גופנים
ניגודיות