ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
וועדת הפנים קבעה: חוק ייצוא הקנאביס עולה לקריאה ראשונה

וועדת הפנים קבעה: חוק ייצוא הקנאביס עולה לקריאה ראשונה

שתפו את החברים

התיקון לפקודת הסמים המסוכנים המתיר ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל אושר היום בבוקר על ידי וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ויעלה בקרוב לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת הכללית. הדרך לאישור סופי בחוק עוברת דרך שלוש קריאות במליאה, אך לאור חוסר…

התיקון לפקודת הסמים המסוכנים המתיר ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל אושר היום בבוקר על ידי וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ויעלה בקרוב לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת הכללית. הדרך לאישור סופי בחוק עוברת דרך שלוש קריאות במליאה, אך לאור חוסר היציבות של הכנסת הנוכחית אין בינתיים צפי ריאלי שהיא תסתיים בהצלחה בקרוב.

ישיבה חשובה של וועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותו של חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) שנערכה הבוקר בכנסת ועסקה בנושא התרת ייצוא קנאביס רפואי לחו”ל, הסתיימה באישורו של התיקון החדש לחוק, שמעביר את ההצעה לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בישיבה נכחו נציגים ממשרד הבריאות, משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים (כולל השר גלעד ארדן) והמשטרה, וכן נציגי המטופלים וחברות הקנאביס הרפואי, שדנו כולם פעם נוספת בפוטנציאל הגלום באפשרות הייצוא ובצורך הנואש לאשרה בהקדם האפשרי – מה שעד כה לא מנע ממנה להידחות מספר פעמים, אפילו למרות התערבותו הישירה של ראש הממשלה.

ההצעה לאישור הייצוא מנוסחת בתצורת תיקון לפקודת הסמים המסוכנים המתיר באמצעות חקיקה סמכויות ותקציבים חדשים למשטרה, שמיועדים לאכוף באופן מסודר את חוות הקנאביס החדשות ואת מערכת הייצור והייצוא כולה כדי למנוע “זליגה” של קנאביס לשוק השחור בישראל.

חוות קנאביס כבר יש - עכשיו רק מחכים לאישור ייצוא לחו"ל
חוות כבר יש – עכשיו רק מחכים לאישור החוק

בין היתר מדובר בתקציבים לתקנים נוספים עבור שוטרים שיסיירו בחוות החדשות ויערכו בהן ביקורות וכן שוטרים אחרים שיהיו אחראים על אבטחת מערך הייצוא עצמו, ובסמכויות שונות הקשורות לאפשרות של המשטרה לעצור או להפסיק את פעילות החוות במידה שאינן עומדות בכל דרישות החוק.

סמכויות אלו היו תנאי בל יעבור שהציב השר גלעד ארדן לאישור ההצעה והתנעת תוכנית הייצוא כולה, כולל פתיחת החוות החדשות שעדיין קיימות רק על הנייר. לפי הדברים שהציג היום ארדן בישיבת הוועדה, אישור הסמכויות הללו מיועד לספק “הגנה על אזרחי וילדי ישראל מהצפת המדינה בסמים מסוכנים על כל המשמעויות הנגזרות מכך”.

ח”כ יואב קיש, יו”ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, מסר כי “החקיקה הזו היא בשורה למגדלים ולחקלאים. והבטיח כי החוק יאפשר להסדיר באופן סופי את ייצוא הקנאביס הרפואי ואת כל מסגרת הייצור שנדרשת עבורו כאן בארץ – מהלך שיעניק לקופת המדינה לפי הערכתו כמיליארד שקל בקירוב בכל שנה.

ההצעה אושרה – אבל תלויה באוויר

מכיוון שההצעה כבר אושרה על ידי וועדת הכלכלה של הכנסת, ובתצורתה הנוכחית היא עונה על כל הצרכים שהעלה משרדו של השר ארדן לגבי הגדלת תקציבים והרחבת סמכות הפעילות מול חברות הקנאביס, היא אושרה היום גם על ידי וועדת הפנים ועוברת כעת לאישור של שאר חברי הכנסת.

המשמעות היא שהתיקון לחוק עולה באופן מיידי לאישור בקריאה ראשונה במליאה, שאחריה אמורות להגיע שתי קריאות נוספות עד אישור סופי בחוק, אך אחת הבעיות העיקריות שעומדות בדרך, עוד לפני שהתחילה להיווצר דרך, היא חוסר היציבות שקיים כרגע בכנסת.

התיקון לחוק אמנם אושר באופן סופי ולא צריך לעבור אישור או תיקון של וועדות נוספות לפני האישור במליאה, אך באופן תיאורטי הוא עלול ליפול בין הכיסאות, או לכל הפחות להיתקע ולהישכח מעט במקרה של הכנה פתאומית לבחירות כלליות.

קנאביס ישראלי בחו"ל - בינתיים מחכים
קנאביס ישראלי בחו”ל – בינתיים מחכים

עד שלא תושג יציבות בכנסת הנוכחית או לחלופין יקרו בחירות נוספות ותיבחר כנסת חדשה (ואז יידרש זמן נוסף להתייצבות), אין צפי כרגע להתקדמות ממשית של חוק הייצוא בדרך למליאה הכללית. טרם נקבע תאריך להעלאתו לקריאה ראשונה, ובינתיים מדובר רק בצעד קטן בדרך ארוכה.

אם אכן תאושר הצעת החוק לייצוא קנאביס כבר בכנסת הנוכחית, יש סיכוי שפעילות הייצוא בפועל תחל בתאריך היעד האחרון שהוקצב לה שהוא בתחילת שנת 2019. לעומת זאת הדיון בהצעה יידחה אפילו במעט, יש סיכוי טוב שנושא הייצוא יעבור להיות בעיה של הכנסת הבאה, זאת בתנאי שבכלל יהיו חברות קנאביס שיצליחו לשרוד עד אז על הנייר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות