ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חלקי צמח הקנאביס

המבנה הכללי של צמח הקנאביס

שתפו את החברים

כולנו נהנים מהניחוחות, הטעמים וההשפעות המדהימות של פרחי צמח הקנאביס, ולמרות שמרבית הצרכנים מסכימים שמדובר בצמח יפיפיה, כמה מכם באמת מכירים את המבנה הכללי של הצמח, על כל חלקיו? לכל חלק בצמח – מהשורשים עד עלי הכותרת – תפקיד חשוב…

כולנו נהנים מהניחוחות, הטעמים וההשפעות המדהימות של פרחי צמח הקנאביס, ולמרות שמרבית הצרכנים מסכימים שמדובר בצמח יפיפיה, כמה מכם באמת מכירים את המבנה הכללי של הצמח, על כל חלקיו? לכל חלק בצמח – מהשורשים עד עלי הכותרת – תפקיד חשוב משלו בפיתוח של הפרחים העסיסיים שכולנו מכירים ואוהבים, והגיע הזמן שתכירו אותו.

הקנאביס שכולנו מכירים, הוא למעשה פרחיה של נקבת צמח הקנאביס, המכונים גם בכינוי מריחואנה וקרויים בסלנג גם “וויד”. זהו החלק העיקרי בצמח מבחינת הצרכנים, שמעוניינים בהשפעותיהם של הקנבינואידים הפעילים למטרות רפואיות או למטרות פנאי, אבל ממש לא החלק היחיד.

צמח הקנאביס מורכב ממספר חלקים, שמאפייניהם דומים מאוד לכל צמח סטנדרטי אחר שתתקלו בו בחוץ. אפשר לומר שהדבר העיקרי המבדיל ומייחד את צמח הקנאביס מצמחים אחרים, הוא הפרחים המדהימים שלו, אך בכל זאת ראוי שנכיר את גם את שאר חלקיו, שמשחקים תפקיד לא מבוטל בייצור אותם פרחים.

חלקי צמח הקנאביס - פרחים
פרחי קנאביס – הפרחים היחודיים ביותר בטבע

כשאנו מסתכלים על צמח הקנאביס מקרוב, ניתן לראות עולם ומלואו. החל מהשורשים והענפים ועד לפרחים מדהימים שמכוסים בשערות צבעוניות וקריסטלים קטנטנים ונוצצים. כל חלק כזה הוא חשוב מאוד בפני עצמו, וכולם יחד מרכיבים את הצמח המופלא שכולנו אוהבים. אז הנה קצת מידע אודות כל חלק בצמח הקנאביס, ותפקידו.

שורשים

שורשים בריאים הם הבסיס לצמח בריא, ויש להם קשר ישיר לפרחים שמנמנים ומלאים טריכומות דביקות, כמו שאנחנו אוהבים.

שורש הצמח
שורש הצמח – הבסיס לצמח בריא וחזק

צמחים, בניגוד לבעלי חיים, מתקיימים למעשה בשני עולמות במקביל. יש את עולם האוויר, בו הצמח קולט אור ופחמן דו חמצני (CO2) בתהליך הבנייה שלו, ויש את העולם התת-קרקעי, עולם השורשים, שהוא סביבה אפלה ומסתורית הסמויה מהעין.

תפקידם העיקרי של שורשי הצמח הוא לעגן אותו לקרקע, לבצע את תהליך הנשימה התאית, ולספוג מים המלאים בחומרי תזונה חומרי תזונה שמועברים לאחר מכן ליתר חלקי הצמח.

גזע

“עמוד השדרה” של הצמח והדרך הראשית בה מועברים כל חומרי התזונה, המים והאנרגיה שהצמח זקוק להם. גזע עבה ינייד יותר חומרי תזונה ויניב יבול גדול יותר.

בגזע אין חומרים פעילים, והוא משמש בעיקר בתעשיית הסיבים לייצור בדים, חבלים ובטון. בתחום זה, נעשה לרוב שימוש בקנאביס “תעשייתי” מזן המפ.

ענפים

הענפים הם נקודת המפגש עליה גדלים העלים והפרחים. הענפים גם הם לא מייצרים או מכילים חומרים פעילים, אבל קרבתם לפרחים תורמת לכך שהם מכוסים בתפזורת של חומרים פעילים הנושרים מהפרחים, ולכן ניתן להשתמש בהם למיצויים כמו חשיש.

עלים

בעלים מתרחש תהליך הפוטוסינתזה (התהליך החשוב ביותר בצמח), במהלכו אור הופך לאנרגיה זמינה לצמח, שעוזרת לו לצמוח ולהתפתח בדרך לפריחה המיוחלת.

תהליך הפוטוסינתזה
בעלים מתרחש התהליך החשוב ביותר – פוטוסינתזה

עלי הצמח מכילים פיגמנט בשם כלורופיל, דרכו הצמח סופג אור שמש (או את אור מנורת הגידול), המתפקד גם כנתב אנרגיה המחבר אותה עם פחמן דו חמצני מהאוויר ומים מהשורשים, לכדי גלוקוז, שהוא חומר בסיס לתרכובות שמרכיבות את הצמח, שומנים, חומצות אמינו וסוכרים.

זרעים

זרעים הם תוצאה של האבקת פרחים נקביים, והם כמובן מהווים את דרכו של הצמח להבטיח לעצמו רבייה לדורות הבאים. ייתכן שבצמח קנאביס נקבי יתפתחו ענפים זכריים, ותתרחש הפרייה עצמית.

המטרה העיקרית של מגדלי קנאביס היא להפיק פרחים נקביים ללא זרעים, זאת משום שיצירת זרעים דורשת הרבה אנרגיה מהצמח, שיכולה במקום זאת להיות מנוצלת ליצירת פרחים שמנמנים ודביקים.

פרחים

פרחים נקביים, שהם כאמור הסיבה שאנחנו כל כך אוהבים את צמח הקנאביס, מורכבים מפרחים קטנים יותר. פרח נקבי של קנאביס הוא בעצם הצטברות של אברונים קטנים יותר הנקראים גביעים (ביחיד Calyx).

הפרחים הנקביים מכילים את הריכוז הגבוה ביותר של חומרים פעילים מכל חלקי הצמח, כולל כמובן חביב הקהל, ה – THC. לפרח הגבוה ביותר, שלרוב יהיה גם הגדול והמרשים ביותר, קוראים קולה (Cola) – שזהו אגב מושג חקלאי נפוץ ולא סלנג שמשויך רק לעולם הקנאביס.

טריכומות

הטריכומות הן בלוטות (“קריסטלים” ולא אבקנים) עשויות שרף בצורת פטרייה קטנה, שצומחות על כל שטח פניהם של פרחי הקנאביס. בעין לא מזוינת הטריכומות ייראו לנו כמו קריסטלים קטנים ונוצצים, אך תחת זכוכית מגדלת חזקה ניתן לראות את צורתם האמיתית.

טריכומות
טריכומות – קריסטלים נוצצים של חומרים פעילים

בטריכומות מיוצרים החומרים הפעילים: קנבינואידים, טרפנים ופלבנואידים שהם השמנים שנותנים לצמח ולזנים השונים את הריח והארומה היחודיים להם, ומעניקים לכל זן את הטעם המיוחד שלו. 

עלי (Pistil)

על הפרח הנקבי יש “שערות” ארוכות הנקראות עלי. תפקידן היחיד של שערות אלו הוא ללכוד את אבקני הזכר, מה שיתחיל את תהליך יצירת הזרעים. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות