ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
השקיה נכונה

השקיה נכונה – איך להימנע מטעויות השקיה נפוצות

שתפו את החברים

כדי להתפתח, צמחים זקוקים למים, אור, ואוויר – ככל שזה נוגע למים חשוב להקפיד על השקיה נכונה ובכמות מתאימה לכל צמח. למרות זאת לא קיים מדע מדויק שיאפשר למדוד את כמות המים הנדרשת, בפרט שהיכולת לראות את שורשי הצמח באדמה…

כדי להתפתח, צמחים זקוקים למים, אור, ואוויר – ככל שזה נוגע למים חשוב להקפיד על השקיה נכונה ובכמות מתאימה לכל צמח. למרות זאת לא קיים מדע מדויק שיאפשר למדוד את כמות המים הנדרשת, בפרט שהיכולת לראות את שורשי הצמח באדמה מוגבלת.

יש לא מעט מוצרים ושיטות שיאפשרו לכם להגיע לדיוק מקסימלי עם הצמח ולייצר תנאים להשקיה מדויקת וסלחנית. עם זאת יש כמה דברים שחשוב לדעת כשמדובר בהשקיה של צמח הקנאביס.

באיזו תדירות כדאי להשקות את צמח הקנאביס?

כמות המים שהצמח זקוק תלויה בגודל, טמפרטורה, בריאות הצמח ושלב הצמיחה שלו. צמח שלא מקבל מספיק מים יראה נפול וחלש. לא יהיה כוח לעלים והם ייראו חסרי חיוניות. צמח שהושקה יותר מדי יראה דומה, אך קצות העלים יהיו יתעקלו כלפי מטה.

לא נרצה שהעציץ יגיע לאף אחד מהמצבים הללו, עקבו אחר תזמוני ההשקיה שנחוצים לצמח שלכם, עדיף שהצמח יהיה מעט צמא, מאשר מוצף במים. מומלץ לבדוק את מצע הגידול כל יום וללמוד ממנו על מצב הצמח.

אם האדמה יבשה כשמכניסים את האצבע לעומק של כ-8 ס”מ, או שהצמח נראה חלש, הגיע הזמן להשקות אותו. משקל העציץ יכול להוות את האינדיקציה הטובה ביותר לכמות המים הנדרשת, במידה והוא קל מאד, כנראה שהעציץ יבש וזה הזמן להשקות. מחזור בריא של לחות ויובש הינו חיוני להתפתחות תקינה של השורשים.

כמה צריך להשקות את צמח הקנאביס?

השקיה בריאה משמעותה להשקות את הצמח במים, עד שיוצא מתחתית העציץ (נגר). חפשו אחר סימנים לבריאותו של הצמח ולכך שהאדמה תתייבש לפני השקיה הבאה. אם אתם לא בטוחים מתי להשקות, חכו שהצמח יגיע למצב ייבוש והשקו מיד.

בצעו מעקב, חישובים ולוח זמני השקיה, מחזור השקיה ממוצע עומד לרוב על שניים עד שלושה ימים בין השקיה להשקיה, וככל שהצמח גדל גם כמות המים הנדרשת לו גדלה.

לסיכום, חשיבת יתר תוביל להשקיית יתר. צמחי קנאביס, כמו כל צמח אחר יכולים להתמודד עם יותר מדי או מעט מדי מים, קחו את הזמן ללמוד את הצמח והצרכים שלו ואת הסבלנות הנדרשת להגיע לדיוק.

האם העציץ שלכם בגודל הנכון?

השקיה נכונה של צמח הקנאביס שלכם מושפעת ישירות מגודל העציץ, הצמח לא יכול לשתות מים ממקום שהשורשים לא מגיעים אליו. וכאשר צמח לא יכול לשתות את כל המים, הם ישבו ויתאדו באיטיות תוך שהם מהווים קרקע פוריה לפטריות, מזיקים לא רצויים ובסופו של דבר גם ריקבון של שורשי הצמח.

צמח קנאביס צריך להתחיל את דרכו בעציץ בגודל של 0.5 עד 1 ליטר כדי לאפשר למצע הגידול להגיע למחזורי ייבוש מהירים יותר ולאחר מכן לעבור לעציצים בגודל 8 – 15 ליטר. אין פה חוק קבוע ולכל מגדל יש את ההעדפות והשיטות שלו.

העברתו של הצמח היא הזדמנות נפלאה לבחון את שורשיו. שורשים לבנים חזקים ושמנמנים שמסתעפים וממלאים את כל שטח האדמה, הם שורשים טובים של צמח בריא שמקבל השקיה טובה.

פֶּרליט

פֶּרליט הוא סלע געשי בעל תכולה גבוהה של מים. לשטח הפנים של הפרליט יכולת ספיגה גבוהה של מים ואוויר, ותכונה זו מאפשרת לווסת את כמות המים שמגיעה לשורשים.

מחקרים הצביעו על יתרונות רבים עם שימוש בפרליט במערכות גידול. תכונה נוספת של הפרליט מתבטאת בחומציות ניטרלית – עובדה התורמת לשימוש בגידול צמחים הנזקקים לסביבה כזו. משקלו של פרליט רטוב הוא כרבע ממשקלו של חול רטוב, ולכן הוא נוח וזול יותר גם להובלה.

נהוג להוסיף 25% עד 75% פרליט למצע הגידול, מה שיאפשר לצמח לאגור מים וחמצן שיהיו זמינים לשורשים גם זמן רב לאחר ההשקיה.

עציצים חכמים

עציצים חכמים עשויים מבד, או קנבס, שמסייע לשורשים לצרוך אוויר בכמות גדולה יותר, כתוצאה מכך המים יחלחלו היטב לתחתית העציץ, ויגיעו לייבוש מהיר יותר כל מחזור השקיה, מה שתורם ליצירת סביבה אופטימלית עבור השורשים והצמח כולו.

עציץ Smart-Pot הוא עציץ מאוורר ביותר ומעניק תוספת חמצן למערכת השורשים, ובכך מחזק אותם. מערכת שורשים חזקה ובריאה שמתקבלת באמצעות גידול בעציצי Smart-Pot יביא לצמח חזק ובריא יותר שישפיע גם על היבול של אותו הצמח.

עציץ AirPot מאפשר לחמצן לחדור לבית השורשים גם מדפנות העציץ ובכך נותן יחס אויר-מים אידאלי.

חשוב לדעת שעציצים מאווררים מתייבשים יותר מהר, ולכן חשוב לבדוק את הלחות במצע הגידול בתדירות גבוהה יותר.

טפטפות

השימוש בטפטפות מאפשר וויסות ובקרה של מחזורי ההשקיה, וגם מונע השקיית יתר. חלק מהבעיות שיכולות להיווצר מהשקיית יתר ומים שעומדים הם: מצע להתפתחות בקטריות ופטריות, עובש, מזיקים, ועוד.

השקיה נכונה

בסביבה חמה לטפטפות יתרון מהותי נוסף, בכך שהן מסייעות במניעת התאיידות המים לפני שהצמח מספיק לצרוך אותו. השקיה נכונה בטפטפות צריכה להיות מתוזמנת היטב, והיא לא מומלצת כשמשתמשים בדישון אורגני. מומלץ למדוד את מינוני המים אותם מקבל הצמח, וברגע שנדע את כמות המים שהצמח צריך, אפשר לכוון טיימר למשך הזמן שההשקיה תופעל – מה שיאפשר אספקת מים רציפה ושווה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות