ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
סוחר קנאביס, אילוסטרציה

עלייתו ונפילתו של חשבון הטלגראס – ראיון עם סוחר שפרש

שתפו את החברים

עשרות אלפי שקלים במזומן, עבודה מסביב לשעון, בתוך מציאות של מלחמה הישרדותית על המחירים – כך נראית המציאות של סוחרי קנאביס בעידן ‘טלגראס’ והסחר בקבוצות הפרטיות השונות. לאחר שפרש מהמערכת, מספר מ’, לשעבר סוחר פעיל בקבוצות שונות ב-‘טלגראס’, על החיים…

עשרות אלפי שקלים במזומן, עבודה מסביב לשעון, בתוך מציאות של מלחמה הישרדותית על המחירים – כך נראית המציאות של סוחרי קנאביס בעידן ‘טלגראס’ והסחר בקבוצות הפרטיות השונות. לאחר שפרש מהמערכת, מספר מ’, לשעבר סוחר פעיל בקבוצות שונות ב-‘טלגראס’, על החיים בחשש מהמשטרה ומהתנהלות המערכת עצמה, ועל מעבר מסחר בקילוגרמים שלמים להתארגנות פרטית דרך חברים.

הסחר המקוון בקנאביס, בין אם דרך רשת ‘טלגראס’ ומתחריה השונים (‘המחתרת’, ‘ישראגראס’) ובין אם בקבוצות הטלגרם הפרטיות, מעולם לא היה חם יותר. מחד, ירידות דרסטיות במחירים, שירות מהיר ואיכות סבירה לכל הדעות, ומאידך סיכון שהולך וגובר כתוצאה מההתעסקות המשטרתית שלא פוחתת בינתיים.

לצד מאות סוחרים שעדיין פועלים בקבוצות השונות ומגלגלים סכומים של עשרות אלפי שקלים ביום, ישנם לא מעט שהחליטו שכל הבלאגן הוא לא בשבילם, ומוטב שימצאו לעצמם פרנסה אחרת ופחות מסוכנת. מ’, סוחר לשעבר ברשת ‘טלגראס’ שהיה פעיל בשוק למעלה מעשור עד לחודש שעבר, הסכים לספר לנו קצת על שגרתו של הדילר המודרני.

ירידות המחירים, המשטרה וחשש מהמערכת עצמה

בדומה לסוחרים רבים אחרים, מספר מ’ על עצמו כי הוא “מזיז” (סלנג מוכר בקרב סוחרים, שפירושו “מוכר” או”סוחר”) כל דבר שהוא שם עליו את ידיו – כולל גראס, חשיש, LSD, MDMA וקוקאין – ונמנע אך ורק מהרואין. המטרה העיקרית היא כמובן כסף, אך הוא מספר שגם הנאה אישית היא חלק מהעסקה.

טלגראס – הברירה הטבעית של השוק

“אני מכיר הרבה אנשים ומזיז ביניהם הרבה סחורה,” הוא מספר, “ככה אני גוזר עמלה יפה וגם מסדר על הדרך את הראש בחינם.”

מתי ולמה התחלת לסחור בטלגראס?

“לא הייתי מהראשונים פה, הצטרפתי רק לפני כמה חודשים. בהתחלה זה הפחיד אותי, כי נראה לי הגיוני שהמשטרה תיפול על זה חזק, ולא רציתי להיות חלק מהנפילה. מה שקרה זה שמצד אחד, אנשים שהייתי לוקח מהם ירק כבר לא מכרו לי כי הם מכרו ישירות דרך טלגראס ללקוחות, ומצד שני לי נעלמו הרבה לקוחות כי הם התחילו לקנות בטלגראס. חבר נתן לי סחורה שלו באוויר (אשראי), עשיתי אימות והתחלתי לעבוד.”

איך הלך?

“בהתחלה זה היה מעולה. הייתי קונה ב-70 ומוכר ב-100, מחירים רגילים וכולם מבסוטים. הייתי מריץ משלוחים בכל העיר, מזיז ים סחורה והכל היה טוב, אבל מהר מאוד התחילו המחירים לרדת. זה התחיל ב-5 ב-450 ואחרי זה 10 ב-800 ואז 10 ב-700, ובמצב כזה להביא מהאיש שלי כבר לא היה טעם כלכלי, אז לתקופה הפסקתי לעבוד. אחרי כמה זמן הוא אמר לי שיש לו סחורה פחות טובה שהוא מוכן למכור בזול, וחזרתי לעבוד ולתת פייט על המחירים.”

“כשעברתי להזיז דברים באיכות נמוכה זה הביא לי את הילדים שלא מבינים כלום מהחיים שלהם, הם קנו הכול והרבה. כשנגמרה הסחורה התחלתי לחפש סחורה של חוץ, ומצאתי ים אצל סוחרים בדואים. מכרו לי גדול (קילו) ב-30 (אלף) ואחרי זה ב-20 ו-15. תמיד הכל זז.”

מדוע החלטת לפרוש?

“עזבתי בגלל הרבה דברים ביחד. קודם כל אנשים לא רצו את הסחורה הזולה יותר, כלומר הם כן רצו לשלם בזול אבל לקבל סחורה בוטיק, אז פחות אנשים פנו אלי. חשבתי שהבעיה אצלי אבל כל מי שדיברתי אתו אמר לי שבטלגראס עצמו יש ירידה כי כמעט כולם בקבוצות הסגורות.”

מהן הקבוצות הסגורות?

“בזמן האחרון כולם בלחץ מהטלגראס, כי יש יותר מדי תשומת לב. עמוס אומר דברים בטלוויזיה שאתה יודע שיעשו בעיות, ומתישהו כולם רצו לצאת מהטלגראס עצמו. אם אתה מגדל, או שיש לך סחורה טובה ממקום אחר ואתה מוכר לאותו אדם כמה פעמים ורואה שהכל בסדר, אז אתה אומר לו עזוב אותך מהטלגראס, זה מסוכן. זאת קבוצה רק שלי, עם מחירים יותר טובים, סחורה באחריות, משלוחים פיקס.”

קנאביס, בחירה של פרח קנאביס מצנצנת
“כולם רוצים לשלם בזול אבל לקחת סחורה בוטיק”

“ככה אתה תופס לעצמך 30-40-100 לקוחות, כמה שאתה צריך בשביל לשחרר אותך מהסחורה שלך, והם בקבוצה שלך, נפרד לגמרי מהטלגראס. הרבה יותר רגוע. מי שנשאר בטלגראס זה רק ילדים עם סחורה זבל, כל מיני עקומים שמחפשים לעקוץ או אנשים שאין להם ברירה כי הם חייבים כסף לאנשים בשוק.”

אז פתחת קבוצה משלך?

“לא… איפה… איחרתי את הרכבת. כולם כבר בקבוצות סגורות אחרות, ועם המחירים שרצים שם אתה צריך להיות מגדל טוב בעצמך כדי שיהיה בזה טעם.”

למה אתה לא מגדל?

“יותר קל לי להזיז סחורה מיד ליד מאשר להתחיל לגדל בעצמי. אם אני מסתכל אחורה זאת הייתה טעות, אבל וואלה, עשיתי כסף, אין סיבוכים מי ידע לאן זה הולך?”

איך המשכת לעבוד?

“המשכתי לעבוד בקטנה בטלגראס למשך כמה זמן, עד שהתחילו הסיפורים והבלאגנים.”

אילו בלאגנים?

“לקוחות התחילו לעלות מולך ולא היו מוכנים לשום אימות. אתה רוצה למכור? תמכור. אתה רוצה אימות? אני הולך למישהו אחר. אנשים התחילו למכור בלי אימות כי הם הפסידו עבודה, ובלי אימות הם התחילו ליפול אחד אחרי השני למשטרה.”

סחר בקנאביס בעידן המודרני – משלוחים פיקס ומחירים בירידה תמידית

“אחרי זה היו בלאגנים במערכת עצמה, הוציאו סוחרים החוצה, אמרו להם לאמת את עצמם שוב ואז היה את כל הבלגן של ערן זהבי ואופוריה. מהסיפור הזה הבנתי שאני צריך לא רק לפחד מהמנאייק אלא גם מטלגראס בעצמה. לי אמרו שכל שבועיים כל המידע נמחק, ופתאום אתה שומע את עמוס מוקלט ומדבר על זה שהוא ישחרר על עסקאות שסוחרת עשתה. זה כבר דיבור של מלשין, ששמעתי את זה הבנתי שהוא לא רואה בעיניים ואם הוא יפול הוא יפיל את כולם.”

מה עשית כדי לצאת מהמערכת?

“כלום. בהתחלה חשבתי לבקש שימחקו את המידע שלי מהמערכת כולל יוזר כולל הכל, אבל חבר אמר לי בצדק שזה רק ימשוך תשומת לב ויהיה להם מנוף עלי, אז פשוט מחקתי את היוזר מהצד שלי ולא נכנס יותר למערכת. מאז לא מתעסק.”

לאן עכשיו?

“עכשיו אני אזרח. מצאתי עבודה. הכל ברגוע, לא רודף אחרי כסף וישן יותר טוב.”

ואיפה אתה מתארגן?

“אני בקבוצה סגורה. יש שם כמה שמתפקדים ויש שם הכל. הדיבור שם אחר, נהיו שם חברים כולם, מעלים תמונות של הילדים לקבוצה ומריצים צחוקים.”

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות