ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
טרפנים

טרפנים – הכוכב העולה של תעשיית הקנאביס

שתפו את החברים

שימוש בטרפנים במוצרים שונים, שיטות מיצוי טרפנים, ודרישה הולכת וגוברת בשוק למוצרים שמועשרים בקנאביס, מה זה טרפנים? איך אפשר להשתמש בהם? ולמה כולנו נכיר אותם בשנים הקרובות?  הטרפנים מייצגים את אבני הבניין הארומטיות של עולם הטבע שלנו והם קיימים וידועים…

שימוש בטרפנים במוצרים שונים, שיטות מיצוי טרפנים, ודרישה הולכת וגוברת בשוק למוצרים שמועשרים בקנאביס, מה זה טרפנים? איך אפשר להשתמש בהם? ולמה כולנו נכיר אותם בשנים הקרובות? 

הטרפנים מייצגים את אבני הבניין הארומטיות של עולם הטבע שלנו והם קיימים וידועים לנו כמעט בכל צמח המכיל ריח – עכשיו גם בתעשיית הקנאביס רוצים למפות את הטרפנים הקיימים בצמח הקנאביס, כדי להבין את פרופיל הריח שייחודי לכל זן, מה שהפך את מיצוי הטרפנים לדבר הבא.

צמח הקנאביס מכיל מעל כמה מאות טרפנים שלכל אחד מהם מאפייני ריח שונים, והם אלו שאחראים במידה רבה ליצירת פרופיל הטעם והריח שאנחנו אוהבים, הידע והטכנולוגיה שדרושים למיצוי הטרפנים הפכו להיות זמינים יותר בשנים האחרונות, וסללו את הדרך עבור מגוון עצום של שימושים.

טרפנים: הארומתרפיה של הקנאביס

אם ניקח את לדוגמה הזן לימון ערפילי (לימון הייז) – אז חוץ מהמאפיינים הוויזואליים של הצמח עצמו שמסייעים לנו להבדיל ולזהות אותו בין הזנים (כמו דחיסות, צבע, וצורה), יש כמובן את פרופיל הריח המזוהה שלו שהריח הלימוני בולט במיוחד ומכאן גם השם שלו.

הלימון ידוע כעשיר בטרפן ‘לימונן’

לכל זן יש פרופיל ריח שמורכב מכמה עשרות של טרפנים, מריח חמוץ, אדמתי, לימוני, טרופי, חריף, ועוד, לכל טרפן יש את הטעם הדומיננטי שהוא נותן ויחד עם טרפנים נוספים שהצמח מפיק, נוצר פרופיל הריח הייחודי לאותו הפרח.

עד לאחרונה היה נהוג לקטלג את הזנים והטעמים על ידי ‘טועם זנים’ שהיה בודק את הטעם, הריח, המראה, ונתונים נוספים שהיו מגיעים עם הזן, והמידע לא היה תמיד תואם את המציאות.

כיום, על מנת ליצור פרופיל ריח שיהיה זהה לריח של ה’לימון הייז’ צריך לבודד את הטרפנים מהפרחים ולהבין איזה טרפנים קיימים באותו הזן ובאילו מינונים. לאחר שנבודד את הטרפנים של הצמח נקבל מיצוי שמן אתרי של טרפנים שמכיל את הריח הספציפי של אותו הזן.

השימוש בטרפנים

נר עם טרפנים בריח קנאביס – גרסה מוגבלת

תהליך המיצוי של טרפנים אינו חדש לעולם, ולמעשה רוב הידע שקשור לארומתרפיה ובידוד טרפנים מגיע ישירות מעולם הבישום והקוסמטיקה, שמשתמש בתהליכים אלו על מנת ליצור את הריח לבשמים, קרמים, ותכשירים קוסמטיים שונים. גם במוצרי ניקוי למשל כמו אקונומיקה או סבון כלים, תוכלו למצוא את הטרפנים שאחראים על הריח ולמעשה גם שם ניתן למצוא את הטרפן לימונן שידוע גם בתכונות האנטי בקטריאליות שלו.

השימוש בטרפנים יכול לבוא לידי ביטוי במגוון עצום של מוצרים כמו סבונים בריח קנאביס, מוצרי קוסמטיקה שונים, אבקות כביסה, בשמים ומטהרי אוויר, ואפילו משקאות ומאכלים שונים שמקבלים את הטעמים של הפרחים שאנחנו מכירים.

שימוש נוסף ורחב מאד בתמציות הטרפנים – נמצא כיום אצל חברות למיצוי שמנים של קנאביס ושל נוזלים לסיגריות אלקטרוניות (Eliquid). בתהליכי הכנת תמציות קנאביס שונות רוב הטרפנים מתנדפים, ולכן חברות שמייצרות תמציות קנאביס ‘מוסיפות’ ומחזקות את הריח במיצוי, כדי להעשיר את הטעם והארומה.

נוזל לסיגריות אלקטורניות שמועשר בטרפנים בטעמים שונים

הדבר המעניין ביותר הוא שרוב תמציות הקנאביס מקבלות את הטעם והריח שלהם ממיצוי של מפירות וירקות שונים, ולא מטרפנים שהופקו מפרחי קנאביס. הסיבות העיקריות לכך הם בגלל המצב החוקי של הצמח במדינות רבות, והעלות הגבוהה של הפרחים.

היתרונות הבריאותיים של הטרפנים

הטרפנים מהווים בערך כ-1% ממשקל פרחי הקנאביס, והם בעלי יתרונות בריאותיים רבים מאד. בנוסף אומר לנו ‘אביחי אלבז’ מנהל השיווק בחברת ‘Eybna‘: “בשנים האחרונות מקבלים הטרפנים הרבה תשומת לב מכיוון שחלקם בעלי פעילות פרמקולוגית ניכרת בגוף, ואפילו נקשרים לאותם קולטנים אליהם נקשרים הקנבינואידים, אותם קולטנים המצויים בגוף האדם ואחראים בין היתר על הפעלת המערכת האנדו-קנבינואידית, שלה מיוחסות הפעילויות הטיפוליות שמזוהות עם צמח הקנאביס.

טרפנים הם בעלי תכונות אנטי בקטריאליות, נוגדי חרדה ודיכאון, בעיות שינה, בעיות אכילה, ועוד, ויש להם חלק חשוב בהשפעות של אפקט הפמליה (כלל החומרים הפעילים שקיימים בפרחי הקנאביס).

תמציות קנאביס: המדע מאחורי שיטות הפקת קנבינואידים וטרפנים

את פרופיל הריח של כל זן ניתן לייצר למעשה מפירות וירקות שונים שמכילים את אותם הטרפנים שקיימים בזנים השונים של צמח הקנאביס. לדוגמה – בזן ‘לימון ערפילי‘ (Lemon Haze), הטרפן ‘לימונן‘ מופיע בריכוז גבוה והוא זה שמעניק לפרח את הטעם הלימוני החזק שלו. את אותו טרפן, ה’לימונן’ אפשר כמובן למצוא גם בלימון, ובפירות הדר כמו אשכולית ותפוז, והריכוז הגבוה ביותר של הטרפנים נמצא דווקא בקליפה של הפירות. טרפנים נוספים שקיימים הם פינאן (pinene), מירסן (myrcene), ועוד.

החברה הראשונה בישראל שהחלה לפתח פרופילי טרפנים זהים לריח של פרחי הקנאביס היו חברת EYBNA מהוד השרון שיצרו פרופילי ריח של כ-10 זני קנאביס. הפרופילים שמייצרים בחברת “איבנה” עשויים גם הם מקליפות של פירות הדר, תותים, וצמחי תבלין נוספים שמכילים את הטרפנים שמרכיבים את פרופיל הריח של הקנאביס, ולכן גם תהליך הבידוד עצמו הוא חוקי לחלוטין.

טרפנים
תבלינים המשמשים למיצוי טרפנים מהטבע

בידוד טרפנים מפרחי קנאביס עדיין נמצא בראשית המחקר והסיבה שאנו לא יודעים לזהות את כל הטרפנים שקיימים בפרחי הקנאביס, וההגבלות החוקיות הם אלו שמנעו מהחוקרים לבצע מחקר יסודי עד היום.

דרכים לבודד טרפנים מקנאביס

גם תהליך הבידוד עצמו מעט שונה מבידוד טרפנים בפירות או בצמחי תבלין, והוא דורש דיוק וטמפרטורות שונות משיטות הבידוד המקובלות (באמצעות חנקן, חמצן, אוסמוזה הפוכה, או מים). גם קיומו של חום וחמצן בתהליך הבידוד יכול לפגוע בתוצר הסופי ולשנות את הפרופיל ריח שלו.

התהליך והטכנולוגיה המעורבים בבידוד טרפנים מקנאביס עצמו הם די חדשניים בכל הנוגע למרכיבים החיוניים. יתר על כן, יש יותר מדרך אחת לבודד טרפנים מקנאביס, ולכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה.

טרפנים
חלק מתהליך בידוד טרפנים

לסיכום – הטרפנים היו חלק מהתרבות שלנו במשך אלפי שנים בארומתרפיה ובשמנים אתריים, ולכן נראה כי ככל שהקנאביס הופך להיות חוקי במקומות נוספים, ויבוצעו מחקרים נוספים, השימוש בטרפנים מקנאביס יעלה. בינתיים, בידוד ומיפוי הטרפנים מתפתח במהירות אדירה, וצפוי לחדור בקרוב למוצרים שלא חשבנו שיקבלו את ריח הקנאביס.

קראו עוד:

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. עדן |

    נפלא

שינוי גודל גופנים
ניגודיות