ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
השפעות הלגליזציה

כנסת ישראל בוחנת השפעות הלגליזציה בקולורדו – האם גם אנחנו בדרך לשם?

שתפו את החברים

השימוש בקנאביס אצל בני נוער פחת ומספר המעצרים, התיקים שנפתחים וכתבי האישום שמוגשים על שימוש בצמח ירד, מה שמאפשר לרשויות החוק, להתעסק בעניינים החשובים באמת. השפעות הלגליזציה בקולורדו, על פי דו”ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. ספוילר – האלכוהול…

השימוש בקנאביס אצל בני נוער פחת ומספר המעצרים, התיקים שנפתחים וכתבי האישום שמוגשים על שימוש בצמח ירד, מה שמאפשר לרשויות החוק, להתעסק בעניינים החשובים באמת. השפעות הלגליזציה בקולורדו, על פי דו”ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. ספוילר – האלכוהול עדיין מנצח בכל החזיתות

בכנסת ישראל מתעניינים בלגליזציה של הקנאביס ואף משקיעים משאבים לחקור את הנושא. כך ניתן להתרשם מדו”ח מושקע ומפורט על השפעות הלגליזציה במדינת קולורדו, שנכתב באוקטובר האחרון על ידי מרב פלג-גבאי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת ח”כ יואב קיש מהליכוד.

המסמך סוקר הערכות של רשויות המדינה בקולורדו, בנוגע להשלכות הלגליזציה במדינה (הנהנית מהמצב, זה למעלה מחמש שנים) בשלושת נושאים עיקריים: שימוש בקנאביס על ידי בני נוער, השפעות הלגליזציה על ביטחון הציבור והשפעותיה על בריאות הציבור.

 

מחויבים לחקור את השלכות הלגליזציה

מכירה קמעונאית והחזקה אישית של קנאביס (עד 28 גר’) למטרות פנאי, הותרו במדינת קולורדו (המונה כ-5.8 מיליון נפש) לבני 21 ומעלה בינואר 2014, עם הכניסה לתוקף של תיקון 64 לחוקת המדינה. מכירה ושימוש למטרות רפואיות, הותרו בה באופן מלא, כבר ב-2010.

התיקון לווה בחוק המטיל על היחידה לפלילים במחלקה לביטחון ציבורי בקולורדו, לערוך מחקרים, אחת לשנתיים, על השלכות הלגליזציה בדגש על תחום אכיפת החוק. על המחלקה לבריאות הציבור והסביבה, הוטל לעקוב אחר דפוסי צריכת הצמח ולמנות צוות מומחים, שיגזור מהם המלצות למדיניות מבוססות מחקר.

המידע במסמך של הכנסת, מבוסס על נתונים של היחידה לפלילים והמחלקה לבריאות הציבור והסביבה בקולורדו ושל הרשות למלחמה בסמים בהרי הרוקי, כולם משנת 2018.     

בין הנושאים שנבדקו: מגע בין אזרחים לגורמי אכיפת החוק בנושא קנאביס, תקריות בבתי ספר סביב שימוש ומכירת החומר, קנאביס בהריון והנקה, ביקורים בחדר מיון על רקע שימוש בחומר ועוד.  

למרות רשימת ההסתייגויות וההפצרות החוזרות של מחברי הדו”חות להתייחס לתוצאות בזהירות, עם הנתונים קשה להתווכח והם מראים שהשימוש בגראס בקרב בני נוער בקולורדו רק ירד מאז תחילת הלגליזציה ומה שהיה צפוי יותר, פחות אזרחים מתחככים עם החוק בגלל עישון ג’וינט.

 

בני נוער – חוקי זה פחות COOL

הדו”ח עוסק בהרחבה בהשפעות הלגליזציה על בני נוער מתחת לגיל 18, מהנושאים הטעונים בוויכוח בין מתנגדי למצדדי הלגליזציה. עולה ממנו, שבני הנוער בקולורדו מתרגשים כיום הרבה פחות, מהחומר שהפך לחוקי. בשנת 2017, שלוש שנים לאחר “פרוץ” הלגליזציה, עמד שיעור תלמידי התיכון במדינה שהתנסו בקנאביס על 35%, הנמוך ביותר בהשוואה לשנים שחלפו מאז 2005.

שיעור בני הנוער שדיווחו שהשתמשו בקנאביס בחודש שלפני עריכת הסקר, ירד מ-22.7% ל-19.4% ואם לא די בכך, נמצא שבשנת 2017, היה אחוז בני הנוער שניסו קנאביס בקולורדו, קטן מהממוצע בכלל מדינות ארה”ב. לפני הלגליזציה, הוא היה גבוה מהממוצע הארצי.

נתון נוסף, הוא הפחתה במספר תלמידי התיכון שהתנסו בקנאביס מתחת לגיל 13 בקולורדו שלאחר הלגליזציה, מ-10% בשנת 2005 ל-6.5% ב-2017.

במקביל, ירדה גם המעורבות של בני נוער בפלילים, בהקשר לשימוש בקנאביס.  מספר המעצרים ירד ב-16% בין השנים 2012 ו-2017.

מחברי הדו”ח מציינים בנוסף, שבבדיקת מיקומו של הקנאביס במדרג השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים בקרב בני נוער נמצא שבלי קשר ללגליזציה של הקנאביס, האלכוהול שומר על הבכורה גם אצלם, לאורך כל השנים והקנאביס מגיע רק למקום השני.

 

מתפנים לפשע אמיתי  

אם בעבר בזבזו המשטרה ובתי המשפט בקולורדו את זמנם על אלפי מקרים של משתמשי קנאביס בשנה, כיום הם יכולים להתפנות למיגור פשע אמיתי. נתוני הדו”ח מראים, שסך כל המעצרים הקשורים בקנאביס במדינה ירד ביותר ממחצית. מ-12,700 מעצרים בשנת 2012, ל-6,150 ב-2017. המגמה משותפת לכל קבוצות הגיל, אך ניכרת במיוחד בבני 21 ומעלה.

כשהקנאביס הופך חוקי, יש לצפות שסך כל העברות הקשורות בו יירד וזה מה שאכן קרה בקולורדו, גם אצל בגירים. מספר עברות הקנאביס ירד בין 2012 ו-2017  מ-13,268 ל-6,551. אגב, העברה השכיחה (80%) שבגינה נעצרו אזרחים לאורך השנים שנסקרו, הייתה החזקת קנאביס לשימוש עצמי.

מספר התיקים הפליליים שנפתחו וכתבי האישום שהוגשו נגד אזרחי קולורדו שצרכו קנאביס, ירד בהתאמה גם הוא. בשנת 2010 נפתחו 10,108 תיקים והוגשו לבתי המשפט 11,518 כתבי אישום. ב-2017, נפתחו רק 5,288 תיקים והוגשו 7,477 אישומים.

 

המעשן הממוצע – גבר בן 26-34

צוות המומחים שמינתה המחלקה לבריאות הציבור והסביבה בקולורדו, התייחס לדפוסי השימוש בקנאביס בקרב האוכלוסייה. מהנתונים עולה, שאחוז הבגירים תושבי קולורדו המשתמשים בקנאביס עלה מאז תחילת הלגליזציה, מ-13.5% ב-2014 ל-17.2% ב-2017.

שיעור משתמשי הקנאביס בקולורדו, גבוה כיום בהשוואה לשיעורם בכלל ארה”ב ועדיין, השימוש באלכוהול נפוץ יותר, גם במדינה זו.

כ-85% מהמשתמשים הבגירים בקולורדו בשנים 2015-2017, המשיכו לעשן את הקנאביס כמו בעבר. לצידם, נראית עלייה בשיעור הצורכים את החומר במאכלים או משקאות והוא עומד על 40% .

מספר חובבי הצמח, על פי הנתונים, גבוה בקרב גברים מאשר אצל נשים ואף עלה אצלם עם השנים בצורה ניכרת יותר, כך גם אצל חברי קהילת הלהט”ב. מבחינת גילאים, שיעור המשתמשים בקולורדו עלה בכולם, מעל 18, אך העלייה התלולה ביותר נראית אצל בני ה-26-34 (מ-19.8% ב-2014 ל-26.4% ב-2017).

במקביל, יורד בהתמדה שיעורם של תושבי קולורדו הסבורים ששימוש בקנאביס מסוכן. רק 8% מבני ה-18-25 במדינה, מאמינים כיום שהצמח מסוכן ורק 19% מקרב המבוגרים יותר. ירידה בסדר גודל דומה, מאפיינת את כלל תושבי ארה”ב.

 

קנאביס בהריון ובהנקה

נושא השימוש בקנאביס בהריון וההנקה החל להיבדק בקולורדו רק בשנת 2014, כך שאין נתונים על המצב לפני הלגליזציה, אבל ניכר ששכיחות השימוש בצמח אצל נשים בתקופות הללו, רק הולכת ועולה. אם בשנת 2014, 5.7% מהנשים דיווחו שהשתמשו בקנאביס בתקופת ההריון, ב-2016 עמד שיעורן על 7.8%.

מגמה דומה נראית גם בקרב נשים מיניקות, 4.5% מהן דיווחו שהשתמשו ב-2014 לעומת 6.8% ב-2016. גם בשלבי החיים האלה, שתיית אלכוהול נפוצה יותר משימוש בקנאביס. 17% מהנשים שהשתתפו בסקרים, סיפרו שהן שותות אלכוהול במהלך ההריון וההנקה.

 

ביקורים בחדרי מיון ואשפוזים

כשהשימוש בקנאביס מתרחב, גדלים גם הסיכויים למקרי צריכה לא מבוקרת, שעלולים להסתיים לא טוב. מנתוני התאחדות בתי החולים בקולורדו עולה, שבין השנים 2012 ו-2014 גדל מספר האשפוזים שיתכן שקשורים לצריכת קנאביס, ב-70%. מספר הביקורים בחדר מיון עלה ב-83%.

אבל שוב, אלכוהול מביא יותר אנשים לבתי חולים מאשר קנאביס. בשנת 2017 היו 1,139 ל-100,000 ביקורים בחדרי מיון הקשורים בקנאביס, לעומת 3,961 הקשורים באלכוהול.

בשנים 2014-2017, יש לציין, ירד ברוב קבוצות הגיל, מספר הפניות לטיפול רפואי הקשורות בעישון קנאביס ולעומתו עלה מספר הפניות הקשורות במוצרי קנאביס אכילים. עלייה מתמדת נראתה, בפניות לטיפול בעקבות חשיפה לא מכוונת של ילדים עד גיל 8 לחומר. כשני שלישים מהמקרים, נגרמו ממוצרים אכילים.

מצד שני, נראית עם השנים, בקולורדו ובמדינות נוספות בהן זמין קנאביס רפואי (המשמש בין השאר לטיפול בכאב), ירידה בשכיחות האשפוזים והתמותה, כתוצאה ממנת יתר של משככי כאבים אופיואידיים.

 

יש עוד מה לחקור

המחקרים אותם סקרה ועדת המומחים, עסקו רק בסכנות האפשריות, של שימוש בקנאביס ולא בתועלות הבריאותיות הרבות שיש בו. הדו”ח מציין למשל, שבמקרים מסוימים, שימוש אינטנסיבי בקנאביס עלול לחשוף מחלות נפש חבויות, שיש היתכנות להתמכרות ושניכרת אצל משתמשים קבועים, פגיעה בזיכרון לטווח הקצר.

המומחים מדגישים את הצורך בשיפור איכות הנתונים הזמינים, באמצעות איסוף מידע שיטתי ומפורט על דפוסי השימוש בקנאביס.

נושאים רבים צריכים עוד להיחקר לדבריהם. השפעת שימוש תכוף וממושך בקנאביס על הבריאות בטווח הארוך, שימוש בצמח בהריון ובהנקה, השפעת רמות THC גבוהות במוצרי קנאביס, השפעה על הנהיגה בקרב משתמשים קבועים, השפעות של שיטות שימוש מלבד עישון, השלכות בריאותיות של שימוש בקנאביס המזוהם בפטריות, מתכות כבדות או חומרי הדברה ועוד. במקביל, יש לדבריהם להמשיך ולחקור את התועלות הבריאותיות הרבות של הצמח. 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות