ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לאכול קנאביס

ארה”ב: המשטרה תפצה צעיר ב-100 אלף דולר לאחר שאולץ לאכול קנאביס

שתפו את החברים

תושב מדינת אריזונה, ארה”ב, זכה בתביעה חריגה וייחודית נגד הרשויות. לאחר חיפוש שגרתי שנערך ברכבו, אילצו אותו השוטרים לאכול קנאביס שנמצא בעת החיפוש בכדי לבטל את הצורך בניירת הכרוכה במעצר. בית המשפט פסק כי השניים אשמים באלימות משטרתית, וחייב את…

תושב מדינת אריזונה, ארה”ב, זכה בתביעה חריגה וייחודית נגד הרשויות. לאחר חיפוש שגרתי שנערך ברכבו, אילצו אותו השוטרים לאכול קנאביס שנמצא בעת החיפוש בכדי לבטל את הצורך בניירת הכרוכה במעצר. בית המשפט פסק כי השניים אשמים באלימות משטרתית, וחייב את המשטרה לשלם פיצויים על סך 100 אלף דולר.

מדיניות ההפללה של צמח הקנאביס גורמת ללא מעט מקרים בהם אזרחים נורמטיביים נפגעים מידיה של המשטרה, אך השבוע עלה שוב לכותרות בארה”ב מקרה ייחודי: מדינת אריזונה, ארה”ב, נאלצה לשלם פיצויים בסך 100 אלף דולר לאדם שאולץ לאכול קנאביס על ידי 2 שוטרים שערכו חיפוש ברכבו.

המקרה של אדגר קסטרו (Edgar Castro), צעיר בן 21 שנעצר לפני שנתיים על ידי שוטרי משטרת פיניקס, אריזונה, שופך בשנית אור על האלימות המשטרתית ועל העוולות שצרכני קנאביס באמריקה ובשאר העולם, חווים עד היום כחלק ממלחמת המשטרה בסמים קלים.

ממהירות מופרזת לאכילת קנאביס – האכיפה המעוותת

החוויה הטראומתית והמשפילה של קסטרו התחילה בספטמבר 2016. בעודו צעיר בן 19, הוא נתפס ערב אחד בגין נהיגה במהירות מופרזת, על ידי 2 קציני משטרה שלאחר מבט אחד החליטו לערוך חיפוש ברכבו. השוטרים מצאו ברכב כמות קטנה של מריחואנה, ולמרות שקסטרו טען שהוא מחזיק ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי, לא היה עליו אישור שכזה באותה העת.

בתגובה, דרשו ממנו השוטרים לאכול את הפרחים בו במקום, כדי שלכאורה לא יהיו ראיות והוא שלא ייעצר ויעמוד בפני מאסר. לפי דבריו של קסטרו, השוטרים רצו בעיקר להימנע מהניירת הכרוכה בהליכי המעצר.

אדגר קסטרו
אדגר קסטרו – חווה תקרית גזענית, בריונית ומשפילה

על פי הפרטים שנמסרו לתקשורת, קצין המשטרה ג’ייסון מק’פאדן (Jason E. McFadden) היה זה שהפציר בקסטרו לראשונה לאכול את הקנאביס, ואיים עליו שאם לא יעשה זאת, יישלח למאסר. בהמשך לכך קסטרו שאל את השוטר השני שנכח בחיפוש, ריצ’ארד פינה (Richard G. Pina), אם הוא באמת חייב לאכול את הקנאביס, ובתגובה האחרון צעק עליו “כן, אתה צריך לאכול את זה מייד!”

קסטרו הבין כי הוא אכן ייאלץ לאכול קנאביס טרי בו במקום, לא חוויה נעימה במיוחד, וביקש את הטלפון הנייד שלו על מנת לתעד את האירוע, אך הקצין מק’פאדן איים עליו כי אם ייקח צעד נוסף לכיוון הטלפון שלו, הוא יירה בו על מנת להורגו, למרות היותו של קסטרו לא חמוש.

בעודו אזוק במושב האחורי של הניידת, נאלץ קסטרו לאכול מעל גרם של קנאביס בשעה ששני השוטרים המשיכו את החיפוש במכוניתו, בנוכחותו של שוטר שלישי, מייקל קרניקל (Michael J. Carnicle) שהיה עד לתקרית כולה אך לא דיווח עליה לממונים עליו. אכילת הקנאביס גרמה לו לחלות והוא דיווח על כך לשוטרים, אך הם לא עשו דבר והותירו אותו אזוק ברכב לכל אורך החיפוש.

שוטרים מואשמים - הכריחו צעיר לאכול קנאביס
מואשמים – השוטרים לשעבר מק’פאדן, קרניקל ופינה (משמאל לימין)

בעקבות בירור משמעתי שנערך לאחר המקרה, נמצא כי למרות ששלושת השוטרים לבשו את מצלמות הגוף שלהם באותו יום, משום מה כולן היו מכובות בזמן התקרית. קרניקל ומק’פאדן דיווחו שהם כיבו את מכשירי ההקלטה שלהם לפני שהחל הדיון על הקנאביס, ופינה לא הפעיל אותו כלל בזמן המעצר.

בסיום החיפוש כולו ולאחר שקיבל את דו”ח התנועה על מהירות מופרזת, שהיה כאמור הסיבה שבגינה נעצר מלכתחילה, קסטרו שוחרר לביתו.

פשרת התביעה – מ-3.5 מיליון ל-100,000 דולר

במקור, תכנן קסטרו לתבוע את משטרת פיניקס ולדרוש פיצויים בגובה 3.5 מיליון דולר, כך נכתב בהודעת התביעה הראשונית שהוגשה למשטרה וגרפה כבר אז כותרות. התביעה, שהוגשה בפועל רק באוקטובר האחרון, דרשה את הפיצויים הכספיים הנרחבים עקב ההשפלה, ההשלכות הרפואיות שהיו לעונש הביזארי שהוטל עליו, האיומים שלכאורה קיבל מהשוטרים, והן פיצויים נוספים שלא פורטו – תחת טענה של הפרת זכויות אדם ומצוקה נפשית.

תביעתו של קסטרו הוגשה לבית המשפט המחוזי של מחוז מריקופה (Maricopa), בעוד עורכי דינו טוענים כי אותם “קצינים בזויים” גרמו לו מצוקה נפשית והפרו את זכויות האזרח הבסיסיות שלו, אותן זכויות שאמורות להגן עליו מפני הפעלת כוח מופרז ולהבטיח הליך מעצר הוגן וחוקי.

“כל אחת מפעולותיהם של הנאשמים, מונעת מרוע טהור ומזעזעת את המצפון”, כך נאמר בתביעה. “כוונת הנאשמים הייתה לפגוע בתובע, והם המשיכו להתעלל בו באופן מודע גם לאחר שהשיגו את מבוקשם. על אף שידעו שקיימת סכנה לפגיעה משמעותית באותו אדם, הם המשיכו במעשיהם והותירו אותו חסר אונים מול רצונות השעשוע והבידור של לובשי המדים.”

אילוסטרציה - לאכול קנאביס
אכילת וויד – לא מסוכנת, אבל בהחלט לא נעימה

שלושת קציני המשטרה המעורבים התפטרו מיד לאחר האירוע. נוסף על כך, סגן המשטרה ג’ף פריור (Jeff Farrior), שדווח לו על המקרה מיד לאחר התרחשותו אך בחר שלא לפתוח בחקירה, הורד לדרגת סמל.

קסטרו הגיש את התביעה לא רק נגד קציני המשטרה המעורבים אלא נגד עיריית פיניקס עצמה, ובכך תקף את המשטרה כולה וביקש מהרשויות לקחת אחריות פומבית על המקרה. שני הצדדים הסכימו ליישב את העניין מחוץ לכתלי בית המשפט, ובהסכם הסופי נקבע כי מועצת העיר תפצה את קסטרו ב-100 אלף דולר.

“הצדק לא יצא לאור עד שהמשטרה לא תשנה את מדיניותה בנושא הקנאביס”, מסר קסטרו. “הקצינים שהפרו את זכויותיי והשפילו אותי, עשו זאת כי הם הרגישו שעמדת הכוח בה הם מחזיקים, מאפשרת להם לעשות זאת. הם חושבים שכיוון שהם לובשים את מדי המשטרה, מותר להם לנהוג באזרחים כפי שעולה על דעתם, גם אם זה אומר להתייחס אליהם בבריונות, גזענות והשפלה. אף אדם לא צריך להרגיש כמו אזרח סוג ב’, וחייבת להיות מערכת שתוודא ותבטיח שאותם אנשים סדיסטיים וחולים לא יישאו אקדח או תג שוטר שוב לעולם.”

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות