ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס חוקי

לגדל קנאביס חוקי – 5 מקצועות בתעשיית הקנאביס הישראלית

שתפו את החברים

העבודה בתחום קנאביס חוקי היא שונה וייחודית, מכיוון שמדובר בתעשייה חדשה שההשכלה לגביה אינה קיימת כלל. היא מורכבת בעיקר מאנשי מקצוע מתחומים שונים שעשו הסבה ומעבר לתחום הקנאביס, או מאנשים שהתעסקו עם קנאביס (לעיתים לא חוקי) בהיבטים שונים וצברו ידע…

העבודה בתחום קנאביס חוקי היא שונה וייחודית, מכיוון שמדובר בתעשייה חדשה שההשכלה לגביה אינה קיימת כלל. היא מורכבת בעיקר מאנשי מקצוע מתחומים שונים שעשו הסבה ומעבר לתחום הקנאביס, או מאנשים שהתעסקו עם קנאביס (לעיתים לא חוקי) בהיבטים שונים וצברו ידע וניסיון רלוונטיים.

רפורמת הקנאביס הרפואי של ליצמן ואישור היצוא שככל הנראה יאושר סופית בחודשים הקרובים מעלים שאלות בנוגע לעובדים בתעשייה: מי יעבוד בחוות הגידול או במתקני הייצור של הקנאביס? מניין מגיע הידע של העובדים?

כיום המשטרה עדיין מעכבת את תעשיית הגידול מלקבל עובדים מכיוון שכל עובד דורש אישור מהמשטרה על היעדר עבר פלילי, והמצב הוא שבגלל מחסור בכוח אדם שמטפל בנושא הקנאביס – האישורים מתעכבים, מה שיוצר לחץ ומחסור חמור בעובדים אצל ספקי הקנאביס הרפואי.

אספנו לכם 5 מקצועות מבוקשים כיום בתחום הקנאביס הרפואי בישראל. מיד לאחר האישור הסופי של הרפורמות בנוגע לקנאביס רפואי וכבר בתקופה הקרובה יהיה צורך בעובדים מתחומים שונים.

מגדל קנאביס / אגרונום

המגדל הוא המקצוע העיקרי בחוות הגידול, הוא אחראי על טיפוח הזנים השונים, תחזוקת הצמחים, מעקב אחר הגידול, וטיפול בבעיות שונות. הידע על גידול קנאביס לא נלמד עד היום באקדמיה או בכל מסגרת לימודית, ורוב המגדלים המקצועיים מגיעים מאזורים בהם מטפחים כבר שנים רבות את זני הקנאביס;  כמו קליפורניה או הולנד או מניסיון שנצבר לאורך שנים בגידולים שאינם חוקיים.

המגדל הראשי הוא לב לבו של מערך ייצור הקנאביס והאחראי על התוצרת

כיום אצל ספקי הקנאביס יש מגדל בחווה שהוא בעל ניסיון בגידול קנאביס אך לא בהכרח אגרונום, אבל על פי ההסדרה החדשה של שוק הקנאביס, המדינה מבקשת שרשרת תפקידים שדורשת גם אגרונום מלווה שבישראל כיום הם מעטים מאד עד בודדים.

השכר החודשי כיום עבור “מגדל מאסטר” מתחיל מעשרת אלפים שקלים ויכול להגיע גם עד שלושים אלף שקלים, תלוי במיומנות ובהשכלה של המגדל.

למעשה אם נקביל את החווה למסעדה אפשר להשוות את המגדל בחווה לשף הראשי במסעדה.

מדריך מטופלים – ‘באדטנדר’

אחת המקצועות החשובים בתחום הקנאביס: הברמן של הקנאביס – צמח הקנאביס משפיע באופן שונה על כל אחד, ואפילו הזנים השונים אינם מעניקים חוויה זהה לכל אחד. כך נולד לו מקצוע חדש, ‘מדריך מטופלים’ שבקיא בהבדלים בין הזנים השונים ואף מחזיק בידע רחב על ההתאמה של הזנים לבעיות הרפואיות השונות ותופעות הלוואי. מדריך המטופלים גם נותן למטופל ייעוץ וליווי בזמן השימוש הראשון, באמצעות בחירת הזן שמתאים לו, דרכי הצריכה, ואופי השימוש.

הדרישה העיקרית בישראל כיום ממדריך מטופלים היא תעודת אח/ות מוסמך, וכמובן ידע רחב ככל האפשר על צמח הקנאביס, השכר עבור העבודה כמדריך מטופלים בין 7500 ל-15,000 שקלים לחודש, כשהשכר השעתי הוא בין 40 ל-55 שקלים, גם כאן השכר תלוי במומחיות ובניסיון של העובד, והעבודה היא בדרך כלל במקום החלוקה של הקנאביס ולא בחווה עצמה.

טכנאי מיצוי קנאביס

עם העלייה בביקוש למיצויי קנאביס, והופעה של תמציות קנאביס עם שיטות מיצוי שונות כמו ‘דאב’ ‘רוזין’ ‘חשיש’ ‘RSO’ וכדומה, נוצר הצורך במכשור ובידע כדי למצות את החומרים הפעילים לנוזל יציב ואיכותי.

שוק המיצוי בארצות הברית מוערך בכ-40% מהיקף מכירות הקנאביס. מה שדורש את התפקיד של טכנאי המיצוי שמתכנן את תהליך הפקת המיצוי ותפעול המכשירים. הכנת מיצויים נחשבת למקצוע נחשק בתחום הקנאביס מכיוון שמדובר על תחום חדש יחסית ובעבודה עם כמויות עצומות של חומרים פעילים ועם מיצויים מזוקקים של חומרים שונים, מה שהופך את כל העניין למעניין עוד יותר.

תעשיית המיצוי הולכת וגדלה והיא תופסת כמעט כמחצית משוק הקנאביס

בגלל שמדובר בשימוש בחומרים דליקים ובמכשור שעובד בלחץ גבוה. הידע שנדרש לצורך התפקיד הוא תואר בכימיה וידע מקצועי בתחום. השכר ההתחלתי למומחה למיצוי מתחיל ב-15 אלף שקלים ויכול להגיע לסכומים גבוהים יותר אם מדובר במומחה בעל שם.

קוצץ פרחים (טרימינג)

המקצוע קיים בעיקר בארצות הברית, ולרוב משתמשים בו כדי לקבל פרחים איכותיים במיוחד או לחוות בהן לא משתמשים במכונות קיצוץ אוטומטיות. כמו בכל דבר – עבודת יד זה סיפור יקר, אבל משתלם.

כיום אצל ספקי הקנאביס הרפואי בישראל תהליך קיצוץ העלים מבוצע בכמה שלבים שכוללים גם מיכון אוטומטי וגם עבודה ידנית. עובדי הטרימינג הם העובדים השוטפים בחווה שדואגים גם לסידור, השקיה, חיטוי וניהול שוטף של החווה. איכות הפרחים בקיצוץ בעבודת יד יכול להיות איכותי ומוקפד יותר, ועם פגיעה מינימלית בכמות היבול. העבודה בטרימינג נחשבת לעבודה הראשונה והבסיסית בתחום הקנאביס.

קיצוץ העלים בעבודת יד מספק את האיכות הטובה ביותר

הדרישות לעבודה בטרימינג הן די בסיסיות, לא נדרשת השכלה מיוחדת וניתן ללמוד את העבודה בקלות רבה. אך השכר בעבודה זאת אינו מהגבוהים בתעשייה ועומד על 30 – 45 שקלים לשעה, בהתאם כמובן לאיכות התוצר ולמיומנות העובד. בארצות הברית נהוג לשלם שכר שעתי או כ-100 עד 200 דולר לקילו של תפרחת נקיה מעלים.

בעלים – יזם

למרבה ההפתעה, או שלא, זהו התחום הפופולרי ביותר כרגע בישראל. תחומי היזמות של קנאביס חוקי כמעט ואינם מוגבלים כיום.

תחום המחקר הוא הפורח ביותר בישראל מכיוון שבניגוד לרוב המדינות בעולם לרבות ארצות הברית, מאד קשה לבצע מחקרים בנושא הקנאביס; מה שמביא לישראל יזמים וחוקרים מכל העולם שיוצרים שיתופי פעולה עם הידע הישראלי שנחשב למוביל בעולם.

היזמים בישראל פועלים גם לפיתוח מוצרים וציוד שישמש את תעשיית הגידול, חלקם יזמים של חוות גידול שממתינות לאישור הממשלה כדי להתחיל לפעול, וחלקם אף עובדים על פיתוחים שכלל לא מיועדים לשוק הישראלי.

אבל לא הכל ירוק בתחום יזמות של קנאביס חוקי, וזאת בגלל הרגולציה הלא יציבה וההגבלות הרבות שיש כיום. עם זאת חלק מהיזמים למעשה מסתכנים ומשקיעים זמן וכסף רב כדי להיות מוכנים כשרפורמת הייצוא ורפורמת הקנאביס הרפואי ייצאו לדרך ויפתחו את השוק לתחרות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות