ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לגליזציה במבחן: מה עדיף, קנאביס מחנות או מהדילר?

לגליזציה במבחן: מה עדיף, קנאביס מחנות או מהדילר?

שתפו את החברים

הלגליזציה בארה”ב שמתפתחת ומתקדמת ממדינה למדינה, הפכה בשנים האחרונות את שוק הקנאביס האמריקאי לשוק חדשני וחוקי שמציע, לכאורה, את התוצרת הטובה ביותר שכל חובב קנאביס יכול לבקש. האמנם? מבחן שטח שנערך השבוע בקליפורניה מראה לנו שרבים מהתושבים עדיין נשארים בשיטה…

הלגליזציה בארה”ב שמתפתחת ומתקדמת ממדינה למדינה, הפכה בשנים האחרונות את שוק הקנאביס האמריקאי לשוק חדשני וחוקי שמציע, לכאורה, את התוצרת הטובה ביותר שכל חובב קנאביס יכול לבקש. האמנם? מבחן שטח שנערך השבוע בקליפורניה מראה לנו שרבים מהתושבים עדיין נשארים בשיטה הישנה ולא עוזבים את הדילר שלהם, והנה הסיבה:

קנאביס חוקי הנמכר באופן חופשי לכל דורש בחנות מסודרת עם חלון ראווה מעורר תיאבון, הוא חלום (רחוק בינתיים) של כל צרכן קנאביס ישראלי שמפנטז לפעמים על חופשה ירוקה מעבר לים, ומציאות של הרבה מאד אנשים שגרים שם.

בארה”ב ישנן כיום 10 מדינות (כולל עיר הבירה וושינגטון DC) שכבר קיימים בהם חוקי לגליזציה, ובמחצית מהן כבר מותר לכל אדם מעל גיל 21 לרכוש קנאביס כאוות נפשו ואפילו לגדל אותו בבית, זאת לצד 30 מדינות שמאשרות מכירת קנאביס למטרות רפואיות.

הקנאביס חוקי, אבל לא כולם רצים לחנויות

למרות שברור לחלוטין שהקנאביס אכן קיבל בשנים האחרונות בארה”ב מעמד חדש ונקי יותר, שכבר לא מושפע יותר מדי מעידן האיסור, עדיין ישנן לא מעט בעיות בהן נתקלת התקדמות הלגליזציה, ואחת מהן היא שאריות השוק השחור.

מה זאת אומרת שאריות שוק שחור? ואיך הן מפריעות ללגליזציה להתפתח? כמו בכל ענף בכלכלה האנושית, גם בקנאביס חוקי הכל מתחיל ונגמר באיכות ובמחיר.

למרות המהפכה – נשארים עם הדילר

שוק הקנאביס החוקי בכל מדינות הלגליזציה בארה”ב, כולל בקליפורניה שהייתה הראשונה להפוך את הקנאביס ל”חוקי” (רפואי בלבד אך ללא בירוקרטיה) בשנת 1996, נבנה בימים אלו על הבסיס שהניחו שלל הדילרים בשוק השחור במשך עשורים רבים.

מכיוון שעד לאחרונה לא היה ניתן לרכוש קנאביס בצורה חוקית, והדילר השכונתי היה האפשרות היחידה להשיג חומר באיכות טובה ובמחיר סביר בלי לטוס לאמסטרדם, שוק הקנאביס הלא חוקי שצמח במדינות הללו במשך כל כך הרבה שנים כבר הספיק להכות שורשים עמוקים מאד.

איזה קנאביס יותר טוב? לא סתם יש עדיין דילרים

במרוצת השנים האחרונות, עם פתיחתן של יותר ויותר חנויות קנאביס חוקי והתרחבות חוקי הלגליזציה למדינות ומחוזות נוספים, השוק החוקי מתחיל לתת פייט הוגן לשוק השחור, בעיקר בהיבטים של איכות אך לעיתים גם במחיר.

למרות זאת, עבור רבים מדובר במה שנקרא “קצת מדי ומאוחר מדי”, והם מתכוונים להמשיך את הקשר עם הדילר הוותיק שלהם ולא להיכנס אפילו לחנות חוקית.

האם יש סיבה אמיתית לכך שצרכני קנאביס וותיקים נשארים עם הדילר שלהם במקום ללכת לקנות את הקנאביס בצורה חוקית במקום מוסדר? המבחן של קליפורניה יצא לבדוק איכות, מחירים ודעות כדי להבין מה קורה פה.

חנות חוקית מול הדילר הישן והטוב – מה הממצאים?

היתרון הראשון והברור של חנויות קנאביס חוקיות, הוא החוק שמגן עליהן. בחסות החוק לא רק שמותר לקנות קנאביס בצורה חופשית ולא צריך לחשוש ממשטרה, אלא גם כל חווית הקנייה עצמה הופכת לכזו שמזכירה קניות של כל מוצר חוקי אחר.

מכיוון שמדובר בפעילות חוקית, האווירה בחנויות הרבה יותר רגועה וכמובן מבחר הזנים הוא גדול יותר, ומורכב מזנים אמיתיים עם נתונים מדויקים של חומר פעיל (עד כמה שאפשר) ולא מכל מיני חרטוטים שהדילר שלכם החליט עליהם היום בבוקר. למרות שיתרון זה רלוונטי בעיקר לצרכנים רפואיים שמחפשים תרופה יציבה או לסטלנים בנשמה שרק מחפשים את הזן עם הכי הרבה THC, בכל זאת מדובר ביתרון לא מבוטל של התעשייה החוקית.

בנוסף, מלבד פרחי קנאביס אפשר לקנות בחנויות החוקיות שלל מוצרי קנאביס שונים, החל משמנים ומיצויים שונים, דרך עוגיות ושאר מאכלים ועד לאביזרי עישון מכל הסוגים והגדלים. כל אלו בדרך כלל לא ניתנים לרכישה אצל הדילר השכונתי, מסיבות מובנות.

קנאביס איכותי מול קנאביס "חשאב" (לא איכותי)
חנות מול דילר? זה כבר ממש לא נראה ככה

מעברו השני של המתרס בצד של הדילרים הוותיקים, היתרונות הם מעט מעורפלים יותר ועשויים גם להיראות פחות חשובים עבור חלק מהצרכנים.

ברשימת היתרונות של השיטה הישנה ניתן למנות את העובדה שדילר טוב הוא כמו חבר רחוק. הוא יכול להלוות לכם חומר תמורת תשלום עתידי, הוא יכול במקרים בים להגיע עד אליכם הביתה והרבה פעמים הוא אפילו יחליק לכם קצת יותר פרחים על חשבונו בשל היותכם לקוחות קבועים או חברים.

עוד ניתן למנות ברשימה גם את העובדה שלמרבית הדילרים הוותיקים והרציניים יש 2-3 מקורות קבועים ולא משתנים מהם הם מקבלים את החומר שלהם, ולכן במרבית המקרים האיכות תהיה קבועה ורציפה יחסית בלי הרבה נפילות, מה שעדיין לא קורה בתעשייה החוקית.

בשורה התחתונה, בהשוואה של היתרונות של שתי השיטות עולה כי לצרכן הביתי הממוצע שכבר השיג לעצמו דילר טוב, לא בהכרח יש סיבה לצאת מהבית לכיוון החנות הקרובה.

עם זאת, אחד הגורמים המכריעים בבחירת מקור לרכישת קנאביס הוא כאמור החוקיות. ברגע שמקור אחד הוא חוקי ומוסדר, והמקור השני כולל הסתבכות פוטנציאלית עם החוק שעלולה אפילו להיגמר במאסר, בדרך כלל הנטייה היא ללכת לכיוון שלא כולל סורגים.

למרות ההיגיון מאחורי החנויות החוקיות, תוצאות המבחן שנערך בקליפורניה מצא כי כמחצית מהצרכנים עדיין שומרים על קשר הדוק עם הדילר הישן שלהם למרות החוק, וכמעט 40% מכל מי שצרך קנאביס בשבוע האחרון רכש אותו ממקור לא חוקי.

לסיכום, גם בעידן הלגליזציה האמריקאית (והקנדית) תמיד יהיו דילרים ותמיד יישארו “שאריות” מהשוק השחור , ולפעמים אפילו מסיבה שטובה לצרכנים. חוקי זה לא בהכרח אומר איכותי, זול או נגיש, ובשורה התחתונה אלו גורמים שתמיד גוברים על החוק מבחינת החשיבות עבור הצרכן.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 3

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שימי |

    חלום שלי חנות כזואת בישראל ….בנתיים כל הדיילרים סתם דופקים מחירים לוויד לא משו

  2. אילן פפרבאום |

    בישראל תחום הקנביס
    צריך להיות מטופל בחולים אלה אנחנו ..אני שסובל מפוסט טרואמה ועוד 30.000 נכים מביטוח לאומי..שמקבלים..הקצבאות..

  3. ישראל |

    כשהידע של התעשייה החוקית יצטבר אז נראה בחנויות תוצרת מעולה כמובן תלוי במחיר וכן יהיו חברות עם משלוחים כמו דילר

שינוי גודל גופנים
ניגודיות